Dynamisch tarief - Hoe werk ik er mee? - Mijn integratie van HomeAssistant als EMS

• Tags domotica elektriciteit energie energiebesparing energieverbruik
  • c00kie

Beheerder
    Forumleiding
    Lid geworden
    22 mrt 2006
    Waarderingsscore
    3.734
    Punten
    113
    Hey Allen,

As Promised ga ik hier uit de doeken doen hoe ik mijn energieverbruik in eerste instantie wil monitoren, en in tweede instantie wil sturen via HomeAssistant. Ik doe dit omdat we van Ecopower verplicht werden om over te schakelen naar het dynamische kwartiertarief, omdat Fluvius voor ons "meetregime 3" had geactiveerd omdat we meer dan 10kVA aan omvormers hebben staan.

In dit topic ga ik mijn (lijdens)weg beschrijven van hoe ik mijn HomeAssistant ingericht heb, waar ik tegenaan ben gelopen, en hopelijk heeft iemand er uiteindelijk iets aan zodat meerdere mensen dezelfde integratie kunnen doen zoals ik, en er vooral Energie mee kunnen besparen. Dit topic zal geleidelijk aan uitgebouwd worden, zodat het zo volledig mogelijk is. Als iemand dit zelf ook gedaan heeft, is het altijd handig dat hij/zij ook kan uitleggen wat precies, zodat we dat hier kunnen toevoegen.
    Een voorbeeldje: Ik zelf heb een omvormer van Huawei en eentje van SMA, maar ik veronderstel dat iedere omvormer een aparte aanpak nodig heeft om geïntegreerd te krijgen... Dus extra omvormers, altijd welkom ;).

Ik heb totaal geen voorkennis van HomeAssistant. Mijn bedoeling is dus ook om voor iedereen duidelijk te maken, en uit te leggen hoe jullie deze sturing zelf kunnen bouwen.

Home Assisant
    Waarom HomeAssistant
    De vraag is eenvoudig te beantwoorden met: "Waarom niet?". ;). Ik had me natuurlijk een beetje op voorhand ingelezen, blijkbaar niet goed genoeg zal later blijken, en ik kwam HomeAssistant regelmatig tegen om omvormers te sturen, en zaken aan te sturen. Je kon héél veel met elkaar laten praten, zonder al te veel technische kennis. (ook daar ben ik ondertussen achter dat je toch wel een basis moet hebben om hier vlot mee te werken...) Soit HomeAssistant zal het zijn, moeilijk of makkelijk, dat zien we wel, het ding staat hier, het zal renderen ;).

3 2 1 Start
    The Unboxing...
    Ik heb een HomeAssistent Green besteld, samen met een aantal extra's als "energie manager". Klinkt héél logisch in wat ik wil bereiken.
    Een dag na de bestelling kwam er een doosje toe :
    20250409_122126.jpg
    Het eerste wat ik nodig had was natuurlijk "het bakske" zelf, en ik had er ook een draadloze P1 energiemeter bij gekocht. En ja hoor, dat vond ik als eerste in het doosje :).
    20250409_124813.jpg
    De installatie kon beginnen.
    De HomeAssistant Green aan de praat krijgen:
    20250409_130254.jpg
    Geen verrassingen tot nu toe. In de doos zat de HomeAssistant Green, met een netwerkkabel bij EN een stekker zodat "het bakske" kon gevoed worden. Zoals beloofd door HomeAssistant zou het voldoende zijn om het bakje in het stopcontact te steken, zorgen dat het op je netwerk hangt via de kabel, en het zou moeten werken...
    Alles aangesloten zoals het moest, even gewacht en dan zou ik moeten kunnen surfen naar: http://homeassistant.local:8123/
    En ja hoor, so far so good:
    1744278545315.png
    Gebruikersnaam & wachtwoord in gegeven, en het spelen kon beginnen... Toen was ik nog héél euforisch.

Energiemeter installeren
    En de miserie kan beginnen. De installatie van de energiemeter die ik gekocht had was ook Plug & Play. Het enige wat ik moest doen was het ding in de P1 poort steken, stroom geven, op mijn interne draadloze netwerk hangen en klaar is kees.
    En eigenlijk, eigenlijk mag ik niet klagen daarover. Buiten het feit dat die P1 poort misschien niet op de meest eenvoudig/ergonomische plaats zit, ging dat redelijk goed. Na een paar minuten prullen om het kabeltje in de P1 poort te krijgen, kon ik van start gaan.
    Stekker in het stopcontact en gaaaaaaan!!!

Ik moest met mijn telefoon verbinding maken met het draadloze netwerk: "Energiemeter", dan zou er een popup komen, en daar zou ik dan mijn eigen SSID moeten invullen met wachtwoord... Niet dus.
    Dan maar naar mijn bureau gewandeld, en dit geprobeerd via mijn laptop... Hopelijk had ik verbinding, en ja hoor... Zo geschiedde... ik kreeg nog altijd geen pop-up, maar als ik dan een nieuw browserscherm opende kon ik inderdaad mijn eigen gegevens invullen. JOEPIE! Dat was ook weer gelukt.

Toen ik dan op mijn HomeAssistant dashboard keek, kwam er een nieuwe melding onderaan, dat er een nieuw "apparaat" klaar stond, ESPHome. Ok, installeren die handel.
    1744283863041.png
    Jammer maar helaas vergeten screen shots te pakken, het was te gemakkelijk :p. En toen kon de miserie beginnen.
    Na klikken op het apparaat, zou ik een overzicht moeten krijgen van de verschillende waarden die de energiemeter kon uitlezen uit de P1 poort van mijn digitale meter. Ik kreeg een overzicht, maar jammer genoeg stond er bij iedere waarde: NA :-(. Nu ja, ik had wel gedacht dat niet alles koek & ei zou zijn, dus ik ben vlijtig op zoek gegaan via google naar een oplossing. Het heeft een tijdje geduurd, tot ik dacht... Misschien moet ik eens op de site van de leverancier kijken, misschien staat er daar wel iets op, want welke zoektermen ik ook ingaf, ik kreeg toch niet echt wat ik wou... Een oplossing.

En ja hoor, op de site van de leverancier stond inderdaad "iets":

Geen data:​

Als u op de webpagina van de P1-meter bij DSRM en verschillende bronnen enkel NA krijgt, kan dit betekenen dat de P1-kabel niet goed is aangesloten, waardoor er geen data binnenkomt.
    Een andere mogelijke oorzaak is dat u een ouder type meter gebruikt. Deze meters hebben een andere firmware nodig.
    Ok, ik dacht bij mezelf: Ik heb zo hard zitten knoeien om dat kabeltje er in te krijgen, misschien heb ik wel iets fout gedaan... Ik opnieuw naar de meter, duwen op het kabeltje, ik hoor niks extra klikken ofzo dus ja... 't Zal wel in orde zijn. Pagina refreshen, ESPHome de-installeren, ESPHome opnieuw installeren... Nope, nog altijd niks.
    Volgende poging: Firmware van de energiemeter dan maar updaten. Meter van de muur gehaald, de instructies van de site van de leverancier gevolgd:
    1. Via USB aan mijn laptop gehangen,
    2. Alle stappen gevolgd
    3. Gewacht
    4. Nog wat gewacht
    5. zo kan ik nog effe doorgaan, maar uiteindelijk kwam er "succes" te staan, dus de update was gelukt.
    Dommerik dat ik was, het ding hing al terug op zijn plaatst maar natuurlijk waren alle gegevens van het toestelletje gesmeten door de firmware-update, dus ook de connectie met mijn intern draadloos netwerk...
    Ik dacht: Ik sta hier nu, met de gsm in de hand EN een nieuwe firmware, ik probeer eerst via de gsm... En je raadt het nooit, zonder boe of ba verliep dit vlekkeloos. Damn, again a happy man :).

Vol verwachting het dashboard geopend... maar nog steeds geen verbetering... Overal NA. Voor zij die het tot hier al volgehouden hebben, en al met de P1 poort gewerkt hebben is het misschien makkelijk, maar ik vrees dat er nog een aantal in mijn situatie hebben gezeten. Die P1 poort wordt niet standaard opengezet via fluvius. 🤷‍♂️
    Dus.. Next steps: Poort openzetten via mijnfluvius.be:
    1. surf naar https://mijnfluvius.be
    2. Meld je op één of andere manier aan
    3. klik op 1744280171128.png
    4. Klik op de knop : Poortbeheer aanvragen
    5. Geef de EAN-code van je meter in (of klik onderaan op je elektriciteitsmeter)
    6. volg de verdere instructies en meldingen en klaar is kees.
    7. Ha nee, toch niet... Je kan nu zelf de P1 poort openzetten of sluiten, maar ook al heb je nu toegang tot poortbeheer... Je moet ze zelf nog openzetten. let op, je meter moet een paar dagen geïnstalleerd zijn alvorens je dit kan blijkbaar...
    8. Uiteindelijk kom je dan op deze pagina, waar je het schuivertje kan aan- of afzetten:
      1744280518021.png
    Even wachten, nog even wachten, nog even wachten, mijn geduld werd op de proef gesteld, en ja hoor... gegevens komen binnen :p. Joepie, die heb ik al.

Tot nu toe is alles wat ik "fysisch" moest installeren geïnstalleerd & werkende.

Actuele prijzen binnentrekken

1e manier: via Nord Pool
    Als ik wil sturen op prijs & opbrengst van mijn panelen, moet ik natuurlijk weten wat ik op dit moment betaal voor de geleverde energie. Ik dacht, laat ik zonder opzoekwerk eens iets uitproberen. Ik ga naar instellingen - Apparaten & diensten en ik zie wat ik kan doen...
    Onderaan staat een knop: Integratie Toevoegen 1744282905757.png , dus laten we daar maar eens op klikken.
    Ok, zoeken op "Day Ahead" leverde niks op, "Elia" (waar ik zelf de day ahead prijzen volg) leverde ook niks op... Damn, maar dan bedacht ik mij dat ik ook nog ergens "Nord Pool" had zien passeren, en ja hoor... Nord pool heeft een integratie met die met een klik op de knop te installeren is. De bedragen komen niet exact overeen, maar eigenlijk om te sturen zou dit voldoende moeten zijn.

2e manier: via ENTSO-e
    Het voordeel van deze manier van werken is dat de prijzen correcter zijn. Het nadeel van deze integratie is, dat dit niet "out of the box" kan. Dit wil dus zeggen dat we eigenlijk een integratie van de "HomeAssistant"-community moeten gebruiken, om deze data te raadplegen. Mocht HACS bij jou nog niet geïnstalleerd zijn, vind je hier wat lager de uitleg om het geïnstalleerd te krijgen. (credentials & bron: https://doe-duurzaam.nl/artikel/dynamische-energieprijzen-inlezen-met-home-assistant-zo-doe-je-dat/)

Voor je kan starten met de integratie van ENTSO-e, moet je toegang tot de API aanvragen.
    1. Registreer je op het Transparency Platform. (rechtsbovenaan op login klikken, dan onderaan de popup op register klikken)
    2. Na registratie is het belangrijk om een e-mail naar transparancy apestaartje (@) entsoe.eu te sturen, met hetzelfde mailadres dan hetgene waarmee je geregistreerd bent, onderwerp "Restful API access". Vermeld in de mail, in het engels, ook nog eens dat je toegang wil tot de API, en vermeld je mailadres nog een keertje. Ik had na een uur of 2 een antwoord en toegang :).
    Vanaf dat je toegang hebt kun je de ENTSO-e integratie installeren.
    1. Ga in je Home Assistant installatie naar "HACS" 1744299876139.png en zoek de ENTSO-e integratie
      1744299928208.png
    2. Klik op de integratie, en daarna onderaan op de download knop
      1744299975297.png
    3. Klik nogmaals op download. ik heb de laatst beschikbare versie genomen, het is te zeggen, de laatst goedgekeurde beschikbare versie.
    4. Na downloaden herstart je HomeAssistant (instellingen - systeem - rechtsboven herstarten)
      Ik kreeg bij instellingen een "1" te zien, en als ik daar op klikte kreeg ik:
      1744300105715.png
    5. Na klikken kreeg ik volgend schermpje, waar ik op verzenden heb geklikt, waarna ik een half minuutje heb gewacht:
      1744300182551.png
    6. Daarna kun je de integratie downloaden, op de ondertussen misschien gekende manier: Instellingen - Apparaten & diensten, knop integratie toevoegen, zoek op ENTSO-e en installeren maar.
      1744300284304.png
    7. Ga naar je accountsettings van ENTSO-e (https://transparency.entsoe.eu/usrm/user/myAccountSettings ). Normaal staat daar nu een knop om een token aan te maken. Klik daarop, en kopieer de waarde van die token naar je klembord. Plak deze in het veld "Your API key*"
      1744300495399.png
    8. Ik heb het vakje "i want to set VAT,... aangevinkt".
      1744300797423.png
    9. Price Modifier Template wordt bepaald door je energieleverancier. Je kan de waarde hiervan terugvinden op : https://github.com/JaccoR/hass-entso-e/discussions/categories/price-modifyer-templates
      Voor mij, ecopower wordt dit dan
      1. Voor consumptie:
        Code:
        {% set s = {"bijz_accijns": 0.04748,
        "energiebijdrage": 0.0019261,
        "kost_gsc": 0.01581,
        "kost_wkk": 0.002576,
        "afnametarief": 0.0508125,
        "btw": 1.06,
        "marge_procentueel": 1.02,
        "marge_per_kwh": 0.004
        } %}
        {{((((current_price * s.marge_procentueel) + s.marge_per_kwh) + s.bijz_accijns + s.energiebijdrage + s.kost_gsc + s.kost_wkk + s.afnametarief) * s.btw) | float}}
      2. Voor injectie:
        Code:
        {% set s = {"marge_procentueel": 0.98,
        "marge_per_kwh": 0.015
        } %}
        {{((current_price * s.marge_procentueel) - s.marge_per_kwh) | float}}
    10. En dan wordt het schermpje voor consumptie als volgt ingevuld:
      1744301257106.png
    11. Na toevoegen van ook nog eens de Injectieprijzen krijg ik volgende "dingen" te zien:
      1. Bij integraties (instellingen - apparaten en diensten)
        1744301757847.png
      2. Op het dashboard zijn er 2 blokken bijgekomen:
        1744301824527.png 1744301864466.png
    12. Volgende stap is om die dingen wat mooier te zetten, lees juiste benaming te geven.

Installeren van HACS
    Wanneer je "niet-officiële" integraties van HomeAssistant wil gebruiken, moet je de "Home Assistant Community Store" installeren. Dit vraagt al iets meer moeite dan een druk op de knop, dus misschien toch best om hier even bij stil te staan.
    Deze info vind je makkelijk terug op het internet, op het moment van schrijven heb ik onderstaande manier gebruikt.
    1. Om te beginnen moet je de "geavanceerde modus" inschakelen voor je gebruikersprofiel. Alleen al het feit dat je dit moet inschakelen moet je doen vermoeden dat je hier van het makkelijkst bewandelbare padje afwijkt. Maar niet getreurd, ook tijdens het schrijven van dit stukje heb ik al een paar zaken via HACS gedaan en eigenlijk blijft het allemaal redelijk eenvoudig werken...
      Klik links onderaan op je (gebruikers)naam, scroll wat naar beneden en zet de "Geavanceerde modus" aan:
      1744294065026.png
    2. Van zodra je dit gedaan hebt, ga je bij je instellingen naar de "Add-on winkel" (instellingen - Add-ons - Add-on winkel)
    3. Bij mij stond HACS bij de te installeren add-ons:
      1744294437997.png
      Indien dit bij jou het geval is mag je verder gaan naar stap X, anders naar stap 4.
    4. Je moet nog een SSH add on installeren om manueel HACS te kunnen downloaden. Ik heb gebruik gemaakt van 'Terminal & SSH'. Onder Add-ons heb je rechts onderaan een knop 1744294809258.png, en in de zoekbalk geef je 'Terminal & SSH' in, en volg de documentatie. ik heb hier jammer genoeg geen print screens genomen.
    5. Na installatie ga je naar de Terminal & SHH Add-on (instellingen - Add-ons)
      1744298886429.png
    6. Open de add-on, en klik op "open web-ui"
      1744298908102.png
    7. Nu wordt een klein beetje technisch, maar het is voldoende om in die "web-ui" volgend commando in te geven, om HACS te downloaden:
      Code:
      wget -O - https://get.hacs.xyz | bash -
    8. HACS is nu gedownload. Om het te kunnen installeren moet je eerst de cache van je browser wissen of een harde refresh uitvoeren.
    9. Daarna kun je HACS als integratie toevoegen: Instellingen - Apparaten & diensten - Integraties & diensten --> knop integratie toevoegen
      1744299211808.png
    10. Daarna krijg je een schermpje te zien waar je een aantal waarschuwingen te zien krijgt. Deze moet je allemaal aanvinken voordat je verder mag gaan.
    11. Nu wordt het nog iets lastiger, want je moet een koppeling opzetten met Github. Dus daar eerste een account aanmaken, om daarna de koppeling te maken. Jammer genoeg ook hier geen printscreens van, maar je krijgt een schermpje te zien met een link & een authorisatiecode. Kopieer de authorisatiecode en klik op de link (https://github.com/login/device) en volg de stappen aangegeven op het scherm. Als je nog geen account op github hebt, moet je een nieuwe aanmaken, anders kan het zijn dat je moet aanmelden.
    12. Na aanmelding plak je de authorisatiecode in de vakjes en klik je op "continue".
    13. Voltooi de autorisatie door op ‘Authorize hacs’ te klikken
    14. Nadat je het bevestigingsscherm hebt gezien, kun je de tab sluiten & terug verder gaan in Home Assistant.
    15. Klik op submit, koppel de integratie eventueel aan een ruimte en je bent klaar met de installatie van HACS. Proficiat ;).

Next steps To Do:
    1. Connectie maken met Huawei omvormer en data uitlezen
    2. Connectie maken met SMA omvormer en data uitlezen dit gaat moeilijk worden, maar moeilijk gaat ook... Moeilijk omdat het om een oudere omvormer gaat...
    3. Manier bepalen wanneer er energie "mag" verbruikt worden en wanneer "niet"
      dus eigenlijk een systeem bepalen door rekening te houden met de opgewekte energie van de zonnepanelen en de huidige prijs van de energie
    4. Als systeem bepaald is (op papier), proberen integreren in HA
      1. rgb led aansturen die groen is bij "verbruik maar", oranje bij "verbruik maar, maar probeer het tot een minimum te beperken", rood bij "verbruik zo weinig mogelijk"
      2. aansturing omvormers: Indien mogelijk beperken van de output van de omvormer tot het verbruik van de woning (ideaal), anders uitschakelen van 1 of beide omvormers
    Misschien zijn er nog wel dingen die ik kan doen, maar tegen dat we daar zijn, zullen we wel al wat verder zijn ;-)

Grtz,
    c00kie

PS: Op- of aanmerkingen --> Shoot, ik probeer ze te integreren

Bijlagen

• 1744294220035.png
      1744294220035.png
      1,7 KB · Weergaven: 9
    • 1744294421738.png
      1744294421738.png
      8,1 KB · Weergaven: 7
    • 1744299188370.png
      1744299188370.png
      13,2 KB · Weergaven: 18
    Laatst bewerkt:
    Da's een klassieker hé, vloeken en foeteren dat iets niet werkt... En dan vaststellen dat de stekker niet insteekt :ROFLMAO: (of in dit geval, je P1-poort niet actief staat bij Fluvius ;)).

Maar goed dat je 't aan de praat gekregen hebt en hopelijk lukt het rest van de todo-lijst wat vlotter (y).

Hier na 5 dagen wachten eens naar fluvius gebeld dat die poort nog altijd niet werkte… heb je na de aanvraag ook de poort open gezet in jouw fluvius account? Euh… moet dat 2 keer? Ja meneer, een keer aanvragen om het te kunnen open zetten, en een keer open zetten.

Wie bedenkt er zo’n procedures? Als ik aanvraag om open te zetten, dan wil ik dat het open staat.

Motherfockers!

Interessant topic!
    Ik ben echt benieuwd hoe je gaat aansturen, en welke toestellen je gaat aansturen...

Da's een klassieker hé, vloeken en foeteren dat iets niet werkt... En dan vaststellen dat de stekker niet insteekt :ROFLMAO: (of in dit geval, je P1-poort niet actief staat bij Fluvius ;)).

Maar goed dat je 't aan de praat gekregen hebt en hopelijk lukt het rest van de todo-lijst wat vlotter (y).
    tja, dienen digitale meter die staat hier al meer dan een jaar denk ik, dus ja... wie denkt daar aan. @D I Y precies toch ook nie :p
    Interessant topic!
    Ik ben echt benieuwd hoe je gaat aansturen, en welke toestellen je gaat aansturen...
    De next steps zijn de eerste zaken... zorgen dat moeder de vrouw op eenvoudige manier kan zien of ze veel mag verbruiken of niet, dus rgb ledje iets laten doen :).

Daarna wordt het naar die omvormers kijken, al vrees ik dat, zeker de SMA, voor miserie gaat zorgen omdat dat al een oud ding is... Den Huawei wordt ook geen "Walk in the park", want de eerste integratie die ik tegenkom krijg ik nie geïnstalleerd omdat die mijn toestel niet vindt... Fusionsolar van huawei vindt die zonder problemen, dus intern heb ik geen toegang, extern wel :s. waarschijnlijk door installateursrechten ofzo... Maar die krijg ik nog wel aan de praat...
    en dan... Dan wordt het programmeren vrees ik...

En ik wil natuurlijk ook via HA kunnen volgen wat ik importeer, exporteer en wat het mij allemaal kost.
    Hoe kan ik bijvoorbeeld zorgen dat ik 's avonds toch nog in de sauna kan, zonder dat ik mij blauw betaal :). Maar stap voor stap denk ik dan, 't zal al ingewikkeld genoeg worden :)

Hela, nie lachen met de mensen hé. 't eerste dat ik gecontroleerd heb is de stekker hé :ROFLMAO: . 't Was den "aan-knop" die nog af stond :p
    Ik moet er wat terug inkomen. Ik heb, toen de mensen nog met de dieren spraken, nog A1 toegepaste informatica behaald... Maar dat zit toch allemaal ver weg :). En 't was lang geleden dat ik nog eens iets gedaan had... MAAR, ik wil mijn fratsen ook vermelden omdat ik zeker niet de enige ga zijn die op deze belachelijke dingen uitkom...

Connectie maken met SMA omvormer en data uitlezen dit gaat moeilijk worden, maar moeilijk gaat ook... Moeilijk omdat het om een oudere omvormer gaat...

Kan je even meegeven over welke SMA-omvormer het exact gaat?

STP 6000TL-20 612

Alles valt en staat toch met de aansturing van verbruik.
    Ik kan dashboards maken zo veel ik wil, als je de momenten van verbruik niet aan past, dan verandert er niks.
    Sommige dingen kunnen anders (wasmachine), andere dingen (koelkast, TV, ..) niet echt hé. Of het verbruik is zo klein dat het amper iets uit maakt.
    Wij spelen enkel door de auto zo veel mogelijk overdag (als ik thuis werk) in te pluggen en wat te vermijden om 's avonds tijdens het koken te laden. Maar ik ga mijn leven daar niet rond plannen. Als ik zaterdagmiddag ergens naar toe wil, dan gaan we daar naar toe..

@Tommie1 : 200% gelijk :)

Als je met zoiets begint, ben je natuurlijk een beetje een nerd... anders doe je dit niet. (of zit je op je geld, dat kan ook)... Bij mij is het een combinatie van beide ;). Feit dat ik in die positie gedrukt wordt, of me daar onbewust zelf in gedrukt heb, helpt daar niet bij natuurlijk.

Ik wil vooral zo veel mogelijk automatiseren. Op dit moment is dat een aansturing van de laadpaal en een aansturing van de omvormers. Zowel wasmachine als droogkast als vaatwas hebben als enige automatisatiefunctie: startuitstel. Als er iemand thuis is, volstaat het om naar de rgb ledstrip te kijken, om te weten of het goed is om op start te duwen of niet. Als dat ding op rood staat, is het dan misschien wel leuk om te zien wanneer het dan wel het moment is om op start te duwen. Als jij zegt: Ik wil zaterdagmiddag ergens naartoe, maar er moet nog een wasmachine laten draaien, hoe leuk zou het dan zijn om te kunnen zien: Als ik de wasmachine nu maar start om 15u, dan draait de machine alvast op het goedkoopste moment van de dag... Dus x-aantal uur startuitstel, en je betaald voor je was x-aantal cent minder... Ja ik weet het, die paar cent gaan het verschil niet maken, maar als je prijsverschillen ziet op een dag van 20 cent per kWh & 0 cent per kWh, en je kan zorgen dat je van de 20kWh per dag die je verbruikt, er 8 verschuiven naar het goedkoopste moment, bespaar je 1,6€/dag...
    Laat het 0,5€ per dag zijn dat je op die manier kan besparen, door gewoon iets bewuster om te gaan met energie, bespaar ik 130€ op een jaar...

Dus het vervolg, na het RGB lampje om de huidige toestand te tonen, is een manier bedenken om op basis van day ahead prijzen de goedkopere momenten te tonen. Koppel daar dan de verwachtte zonneopbrengsten aan, en je bent al een héél eind op weg.

De output van dit alles lijkt misschien ingewikkelder dan het eigenlijk is... Zorg er voor dat je 's ochtends weet, wanneer je het meeste elektriciteit moet proberen te verbruiken...

Mijn vrouw krijgt het nu al op haar zenuwen als de volgende maaltijd mogelijk niet meer in de vaatwas past, en ik laat dat machien niet draaien...
    Wat de wasmachine betreft... de instructie is simpel: als de zon schijnt: wassen! (en liefst ook strijken, maar haar planning is dat ze dat voor de middag wil doen...)
    Als ik daar te veel aan wil tornen, dan zou het wel eens kunnen zijn dat een batterij kopen véél goedkoper gaat zijn...
    Maar zo lang die niet terugverdiend wordt in jaar of 6, dan komt die er niet.

Net ingeschreven voor een 'groepsaankoop'. Volgende vrijdag gesprekje met de 'Projectmanager'. Als die geen deftige simulatie kan doen op basis van mijn kwartierverbruik eindigt het daar al. En als ze af komen met : je bespaart 1500€ (om hun 8000€ goed te praten), dan is mijn antwoord dat ik nu maar een bedrag van ca 1500€ uit geef aan electriciteit... per jaar, en het gros is in de winter als PV niks levert...

Ben benieuwd...

En als ze af komen met : je bespaart 1500€ (om hun 8000€ goed te praten),
    Dan kan je vragen: wordt dat gegarandeerd en desnoods financieel gecompenseerd?

Toen ik via een groepsaankoop provincie mijn PV installeerde 8j geleden, zat er voor 20j opbrengstgarantie in, en als over een gemiddelde van 2j (om een jaar met erg slecht weer te laten compenseren met een jaar goed weer, dat is ook wel fair) die opbrengst (in kWh, na verrekening van 2% verlies/j) niet gehaald werd, dan werd dat financieel vergoed. Is nooit gebeurd natuurlijk, want die dingen zakken in de praktijk geen 2%, dat is vnl theoretisch mogelijk, en de opbrengst met de rekenformule van europa is ook erg conservatief, dus ik zit daar nog altijd elk jaar flink boven.

Dus je kan vragen om dat in keiharde euro’s te garanderen.

Als ze failliet gaan heb je dan nog altijd niks natuurlijk.
    Maar het is interessant om de reactie op de vraag te zien…

En als ze af komen met : je bespaart 1500€ (om hun 8000€ goed te praten),
    Dan kan je vragen: wordt dat gegarandeerd en desnoods financieel gecompenseerd?

Toen ik via een groepsaankoop provincie mijn PV installeerde 8j geleden, zat er voor 20j opbrengstgarantie in, en als over een gemiddelde van 2j (om een jaar met erg slecht weer te laten compenseren met een jaar goed weer, dat is ook wel fair) die opbrengst (in kWh, na verrekening van 2% verlies/j) niet gehaald werd, dan werd dat financieel vergoed. Is nooit gebeurd natuurlijk, want die dingen zakken in de praktijk geen 2%, dat is vnl theoretisch mogelijk, en de opbrengst met de rekenformule van europa is ook erg conservatief, dus ik zit daar nog altijd elk jaar flink boven.

Dus je kan vragen om dat in keiharde euro’s te garanderen.

Als ze failliet gaan heb je dan nog altijd niks natuurlijk.
    Maar het is interessant om de reactie op de vraag te zien…
    Je weet ook dat ze dat niet doen....
    Als de berekening niet realistisch is, dan zullen ze het snel weten.
    Dan wordt het een heel kort gesprek....
    Ze beginnen eerste met een videocall (ik kan ook ter plaatse gaan) voor aftasting, en een prijsraming. Als het wat serieuzer wordt, dan komen ze ter plaatse kijken voor een definitieve offerte. Dat vind ik al prima.

ENTSO-e integratie voor dynamische prijzen toegevoegd. Volgende stap is dat allemaal wat mooier zetten, want mijn dashboard is nu al een zootje :p

een paar dagen niks gehoord van mij, dat was vooral omdat ik véél heb liggen kloten in HA :). Ik ben wel al wat wijzer geworden, maar de leercurve om "ingewikkelde dingen" te doen is toch iets hoger dan verwacht... Al een geluk dat er een goede community is waar ik veel uit kan halen...

Het eerste probleem dat ik nu moet zien op te lossen is het uitlezen van de P1 poort. De tool zelf heeft connectieproblemen, ook al staat er een extender héél dicht in de buurt... Iedere keer ik het toestelletje zonder stroom zet, en opnieuw stroom geeft worden de gegevens correct doorgegeven, daarna is het weer kapot... Dus dat moet ik eerst oplossen voor ik verder ga met hier van alles op te schrijven :p.

Dat houdt me natuurlijk niet tegen om na te denken over het "wanneer moet ik mijn omvormer nu uitschakelen". Dat is een héél ingewikkelde berekening, want ik wil enerzijds niks mislopen, anderzijds ook niet dat de omvormer 20 keer wordt uitgeschakeld op een uur tijd, en al zeker niet wanneer ik zonne-energie kan verbruiken / aan het verbruiken ben... Sowieso moet ik de 2 omvormers ook nog koppelen in HA, maar ik wil eerst een "knipperlichtje" hebben waarmee ik perfect kan zien wat er eigenlijk zou moeten gebeuren.

Ik ben niet de eerste die hier over nadenkt waarschijnlijk, maar toch wil ik het ff zelf uitdenken aangezien ik het goed moet begrijpen om het daarna op god weet welke manier in HA te krijgen ;).

Er zijn een aantal factoren waar ik rekening mee moet houden:
    1. De energieprijs "nu". in het dynamische tarief is de energieprijs dezelfde voor injectie als voor afname, met dat verschil dat je bij afname nog met de netkosten zit.
    2. De energieprijs "de komende uren". Als de energieprijs nu 10 cent is, en binnen 2u gratis, dan moet je afwegen of je de grote verbruiker die je wenst in te schakelen geen 2u kan uitstellen...
    3. Je eigen verbruik op 'het moment'
    4. De productie van je zonnepanelen
    Wat heb ik in Homeassistant steken?
    De energieprijs "nu".
    Zoals in de openingspost gemeld, gebruik ik ENTSO-e om die prijs te bepalen. Zowel mijn prijs voor injectie als voor consumptie zijn bepaald en kan ik op een schermpje tonen :).
    Op het moment van schrijven zijn dit de prijzen:
    • Consumptie: 0.272 € dit is dus energie + taxen
    • Injectie: 0,114 € dit is volgens ecopower dus 98% van de energieprijs - 0,015€ marge per kWh.
    De energieprijs de komende uren
    Deze heb ik wel in een grafiekje gekregen, maar nog niet in "echte waarden". Tijdens het schrijven bedenk ik mij: Dat heb ik niet nodig om mijn omvormers te sturen, dus dat is sowieso een manueel iets. Handig voor iedereen in het gezin om te kijken: hoe lang moet het startuitstel ingesteld worden als er weinig zon is :).
    Het grafiekje dat ik heb is het volgende:
    1744870952804.png
    Op basis daarvan kan ik mijn vrouw zeggen: tss 11u & 17u is de energieprijs het goedkoopste --> doe dan je was :-). Het blauwe lijntje is de prijs voor import die ik ontvang.
    Als ik zie dat ik 14 cent aan kosten betaal op import-energie, moet de prijs van de import al -14 cent zijn voor ik goedkoper ben om mijn omvormers volledig uit te schakelen ipv terug te steken... Voorlopig heb ik dat nog niet gezien, dus k heb nog even tijd om die integratie verder uit te zoeken.
    1744871777049.png
    ik beschrijf later nog hoe ik dit opgebouwd heb.

Je eigen verbruik op 'het moment' & De productie van je zonnepanelen
    As said in het begin van dit bericht: Ik zit echt in de knoei met die P1-meter, dus ik meet voorlopig via CT klemmen alle mogelijke waarden. De opwek van beide omvormers, en de import van het net. Met die 3 waarden kan ik eigenlijk alles bepalen, niet volledig correct, maar wel bij benadering.
    1744872329499.png
    Bovenste --> hoeveel wekken mijn panelen op de Huawei omvormer op
    Middelste --> hoeveel wekken mijn panelen op de SMA op
    Onderste --> wordt er geïnjecteerd of verbruikt.

Uit deze cijfers kan ik dan ook berekenen wat het verbruik van de woning is... (658 + 498 - 621 =
    1744872347011.png

Zo ver ben ik tot nu toe... Maar nu komt het lastigste stukje: Wanneer moet je zorgen dat je veel verbruikt, en wanneer moet je verbruik proberen beperken...

Cru gezegd, en ik wil er geen verdienmodel van maken... Als je dat wil doen kun je beter nog batterijen gaan implementeren waar je gaat laden bij overschot & lage of negatieve energieprijs, en terugsteken bij weinig opbrengst en hoge energieprijs... :
    • Zoveel mogelijk verbruiken:
      • Als de zonnepanelen meer opwekken dan dat er in de woning verbruikt wordt.
      • Als er een lage tot negatieve energieprijs is en er geen zonneopbrengsten zijn
    • Zo weinig mogelijk verbruiken:
      • Als de zonnepanelen niks of héél weinig opwekken
      • Als de energieprijzen hoog zijn
    En er zijn natuurlijk veel meer momenten dat we daar ergens tussen zweven, dan laat ik het voorlopig zijn gangetje gaan :-p

Weer een veel te lang bericht, later vandaag (hopelijk) volgt de uitleg van de integratie van die verschillende metingen.

Bijlagen

• 1744872200018.png
      1744872200018.png
      23,7 KB · Weergaven: 0
    • 1744872227742.png
      1744872227742.png
      39,3 KB · Weergaven: 0
    Als ik me goed herinner, kan het momenteel niet nakijken, heb ik een P1 naar usb A kabel die ik aan de ene kant in de digitale meter steekt (via een splitter) en aan de andere kant in het HA bakje, dan met dsmr integratie en mqtt berichten stuur ik de gegevens door naar de andere integraties.
    Werkt redelijk goed.

Qua concept hangt het volgens mij een stuk af van de afweging tussen simpliciteit vs hoe ver je wil optimaliseren. Weet dat de laatste 20% optimalisatie vaak 80% van de inspanning vraagt in een typisch geval.
    Als ik het goed begrijp heb je momenteel weinig tot geen grote verbruikers die je automatisch zou kunnen starten en stoppen (1 of 0) of sturen (tussen 0% en 100%) zoals een warmtepomp, elektrische auto, ... maar eerder manueel te bedienen gebruikers. Je wil vooral een signaal zit ik nu op een gunstig moment, en zit ik de komende x uren in een gunstig moment (voor die x zou ik precies 3u nemen gezien dat de typische max duur is van een was/droogkast). Ik had begrepen dat je graag met een simpele kleur wil werken (groen/geel/rood).

Een idee dat ik had was te werken met 4 ledjes, telkens 2 voor nu en 2 voor de komende x uur. 1 voor status opwekking en 1 voor status prijs.

Status nu:
    *Injectie > x KWH = groen, tussen 0 en x geel, <0 rood
    *Prijs vaste waarden voor goedkoop/normaal/duur

Status komende x uur:
    *Prijs gemiddeld van die komende x uur vergeleken met jou vast ingestelde waardes
    *data binnentrekken van ergens dat een zonnevoorspelling doet de komende uren bvb van https://ned.nl/nl/dataportaal/energie-productie/elektriciteit/zonne-energie hier hebben ze een dataset voorspelde zon per uur aankomende 7 dagen. Hier ook een status maken van van verwachte beschikbare zonne-energie de komende x uren (veel, gemiddeld, weinig/geen).

Hoe gebruiken:

*status nu + komende uren groen voor zowel zon als prijs --> gaan met die banaan
    *Prijs nu hoog en komende uren hoog, maar veel zon nu en de komende uren --> zet maart wat aan, maar ook niet overdreven (niet meer dan overschot)
    *status groen nu (voor 1 of beide) maar komende x uur oranje of rood --> nu iets korts doen (stofzuigen/strijken), maar niet direct iets van meerdere uren aanzetten
    *...

Wat betreft het regelen van je omvormer (beperken injectie) had ik vooral gelezen dat deze redelijk modulair geregeld kan worden (misschien niet voor je oudste omvormer) en dus niet enkel aan en af. Hierbij zou ik niet verder kijken dan enkel naar negatieve injectieprijzen. De kans dat de prijs zodanig negatief is dat je je netkosten ook dekt (-14 cent zoals je aangeeft) is zodanig klein dat ik niet rekening zou houden met het scenario dat je je omvormers volledig uitzet zodat ook je direct verbruik niet door zonnestroom geleverd wordt, maar alles door de negatieve netstroom.
    Dus een aansturing als volgt: Als injectietarrief < 0 --> omvormer moduleren naar 0 injectie. Ik heb al voor een aantal omvormers reeds deze integratie gezien.

Dit allemaal ge-implementeerd krijgen is natuurlijk een ander paar mouwen.

Wat betreft de modulatie van de omvormer ben ikzelf ook bezig met een node-red flow te maken die op basis van injectie en verbruik de injectie op bijna 0 probeert te houden.
    De regeling werkt min of meer, moet alleen nog een paar bugs zien op te lossen. Als het klaar is zal ik het posten en kan men er verbeteringen aan toevoegen

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan