• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

duurzaam (houtvul)middel eik buiten

Lid geworden
5 nov 2012
Berichten
154
Waarderingsscore
1
Punten
0
Beste mensen,

 

Het volgende doet zich voor:

Wij hebben een terras met daarover een afdak uitgevoerd in eik. Aan een zijde staat een eiken balk die steeds aan een zijde in de zon en in de regen staat. Deze werd behandeld met een kleurloze beits (gori 44) Doch na een drietal jaar vind ik dat hij er ‘slecht’ uitziet (vooral ongelijk vergrijzen, eerder toe te schrijven aan het hout, vermoed ik) en zou hem binnen enkele maanden terug afschuren en willen behandelen met een beits ‘lichte eik’ i.p.v. geheel transparant. (Ik heb mij hiervoor reeds Sikkens  TGL gloss plus ‘licht eiken’ aangeschaft.

Echter, ik merk op dat aan deze zijde het hout tal van (haar) scheuren vertoont (vermoedelijk gedeeltelijk ook door UV) en dat hierin wel veel vocht blijft zitten (vaak na regen zeer merkbaar) Ik zou dit in de toekomst willen voorkomen, daar je dit probleem met de beits niet kan worden weggewerkt. Daarom zou ik na het afschuren graag de meeste haarschuren eventueel willen vullen met een houtherstelproduct/vulmiddel, maar weet niet goed met welk product.

Heeft iemand kennis van een goed product teneinde dit te doen? Of eventueel andere voorstellen voor een duurzame bescherming van deze dragende balk?

 

Alvast Dank voor de suggesties!

 
 
Lid geworden
5 nov 2012
Berichten
154
Waarderingsscore
1
Punten
0
inderdaad, mijn eigen fout. Nooit gedacht dat dit een dergelijk effect zou hebben. 

nu ja er zit niet veel op: boel afschuren en opnieuw behandelen. ik ging  lichte eik nemen. ik heb ook even gedacht om alle schuren in te spuiten, maar dacht dat dit onvoldoende en te laat zou  zou zijn.

volgens jou is dit voldoende en zelfs de betere keuze?

voor het karakter van het hout alleszins de beste keuze, lijkt mij.

 
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat is ook een beetje eigen hé, zoek eens een mooi dikken eiken balk zonder een scheurtje :) 

Bij ons liggen er allesinds geen. 
Gewoon zoals Regis zegt, in de scheurtjes wat laten inlopen. 

Jij zal rapper rotten dan hem :) 
 
Lid geworden
5 nov 2012
Berichten
154
Waarderingsscore
1
Punten
0
dan zullen we ons daar eens bij droog weer aanzetten.

De rotting is bij mij reeds lang ingezet, zonder twijfel.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan