• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Duikers opt forum ?

G

Guest

Guest
Gisteren een initiatieles duiken gaan doen bij de duikclub paar dorpen verder. Zat al lang in men kopke om da eens te doen, en nu ik het gedaan heb vond ik het best wel een leuke ervaring en ben ik er heel hard over aan het denken om ermee te beginnen.

Zijn er nog duikers hier opt forum ?

Lid geworden
12 jun 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb ook ooit zo'n initiatie gedaan, en wil zeker ooit nog eens leren duiken (en dan op vakantie gaan naar mooie duikplekjes).

Maar voorlopig zijn er andere plannen voorgegaan... het staat op het todo lijstje ;-)

Lid geworden
21 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan echt een verslaving worden, mijn vrouw'ke vroeg zich altijd af wat er juist in die fles zat dat ik zondagmorgend soms om 5uur vertrok naar een duikplaats of boot, deed ik anders nooit zo vroeg opstaan in m'n vrije tijd...

en sinds een paar jaar werk ik met beroepsduikers, wel helemaal iets anders.

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
43
Punten
48
yves072 wrote:
Kan echt een verslaving worden, mijn vrouw'ke vroeg zich altijd af wat er juist in die fles zat dat ik zondagmorgend soms om 5uur vertrok naar een duikplaats of boot, deed ik anders nooit zo vroeg opstaan in m'n vrije tijd...

en sinds een paar jaar werk ik met beroepsduikers, wel helemaal iets anders.

Ik ben de laatste tijd niet meer zo actief (alle materiaal staat wel klaar, heb ook droogpak etc) , maar heb het zeer intensief gedaan vanaf m'n 16e jaar.

De laatste jaren zijn er ook andere dingen buiten duiken natuurlijk.

Er kruipt redelijk veel tijd in het "randgebeuren" (verplaatsen,babbeltje,pintje na de duik, etc) dus ben je snel "lang" weg voor een "korte" effectieve duik.

Heb mooie dingen gezien hoor, zowel in onze wateren (allerlei putten,Oosterschelde) als Middelandse Zee,Noordzee,Atlantische (Bretagne), Carabische zee (Bonair,Curacao) en natuurlijk Rode Zee verschillende keren.

Lid geworden
21 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
dat ken ik, even een duikje gaan doen en een volledige dag weg zijn...

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Echtgenoot heeft jaren gedoken. Is er sinds twee jaar mee gestopt. Alleen in het buitenland op vakantie (Caraïben en vooral Egypte) duikt hij nog.

@ Falcon

Als je tweedehands materiaal zoekt in prima staat ... nog niet alles is verkocht.

Lid geworden
15 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
falcon10 wrote:
Gisteren een initiatieles duiken gaan doen bij de duikclub paar dorpen verder. Zat al lang in men kopke om da eens te doen, en nu ik het gedaan heb vond ik het best wel een leuke ervaring en ben ik er heel hard over aan het denken om ermee te beginnen.

Zijn er nog duikers hier opt forum ?

Ik heb vorige zomer in Mexico mijn Open water brevet gehaald en het is echt zalig! Jammer dat mijn toekomstige niet wil duiken want is niet zo tof voor haar als je op vakantie veel weg bent voor te gaan duiken natuurlijk...

en ik wil huwelijksreis naar Malediven, maar ze vind dat er niet genoeg te doen is daar... :'(

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
DirkDB wrote:
en ik wil huwelijksreis naar Malediven, maar ze vind dat er niet genoeg te doen is daar... :'(

En daar heeft ze helemaal gelijk in. Je zit er vast op een eilandje en alles wat je kan doen is de boot nemen naar een ander eilandje. Heb je er één gezien, je hebt ze allemaal gezien. Ik heb mij daar echt stierlijk verveeld. Het was er ook verschrikkelijk heet. Het enige wat me bijgebleven is, is onze waterbungalow. 's Morgens recht vanuit je bed de zee in, dat was wel tof.

Wij hebben de Malediven gedaan na een rondreis in Sri Lanka. Mijn man ging ook om te duiken, maar het sloeg hem daar zó tegen. Hij vond - en vindt nog altijd - de Rode Zee het mooist om te duiken.

Lid geworden
15 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
MyriamC wrote:
DirkDB wrote:

En daar heeft ze helemaal gelijk in. Je zit er vast op een eilandje en alles wat je kan doen is de boot nemen naar een ander eilandje. Heb je er één gezien, je hebt ze allemaal gezien. Ik heb mij daar echt stierlijk verveeld. Het was er ook verschrikkelijk heet. Het enige wat me bijgebleven is, is onze waterbungalow. 's Morgens recht vanuit je bed de zee in, dat was wel tof.

Wij hebben de Malediven gedaan na een rondreis in Sri Lanka. Mijn man ging ook om te duiken, maar het sloeg hem daar zó tegen. Hij vond - en vindt nog altijd - de Rode Zee het mooist om te duiken.

Ik zou het vooral ook doen om te duiken. Maar kan me wel voorstellen dat het daar saai is als je niet duikt. Maar voor paar dagen als verlenging na Sri Lanka zou natuurlijk wel mooi zijn he.

G

Guest

Guest
Ik ben er nog niet helemaal uit, de kriebels zijn er in elk geval om te gaan eren duiken.

Ik vond het enorm leuk om te doen. Beetje raar zo onder water in en uitademen, en de duikbril ontwateren maken onder water heb ik momenteel nog alles behalve onder controle :)

Het doorgeven van het mondstuk in gevallen van nood ging dan weer wel vlotjes.

Wil het wel gaan doen, maar heb nog paar dingen die me tegen houden :

- vriendin ziet het niet zitten om mee te doen.

- kostprijs, jaarlijks goed 100 euro lidgeld, en met de bouw is elke euro meegenomen en dan nog ateriaal kopen :?

- heb zo wat bang voor te gaan duiken in putten/oosterschelde enz : donker, koud. En dat zijn toch dingen die ik meot doen om men brevet te krijgen.

Maar wil dolgraag gaan duiken in rode zee, caraiben, nuja, je weet wel, de blauwe waterkes, schone visjes enz ;)

Dillemas dillemas :)

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
falcon10 wrote:
- heb zo wat bang voor te gaan duiken in putten/oosterschelde enz : donker, koud. En dat zijn toch dingen die ik meot doen om men brevet te krijgen.

't Is daar dat je ook het meest van leert, omdat de omstandigheden moeilijk zijn. Belgen en Nederlanders behoren trouwens tot de beste duikers ter wereld.

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
DirkDB wrote:
Ik zou het vooral ook doen om te duiken. Maar kan me wel voorstellen dat het daar saai is als je niet duikt. Maar voor paar dagen als verlenging na Sri Lanka zou natuurlijk wel mooi zijn he.

Ja, een paar dagen is wel OK. Wij zaten er een week, wat voor mij veel te lang was. Ons eilandje was ook maar klein (Full Moon Beach Resort). Op 20 min. was je rond. Een week vond ik persoonlijk echt te lang. Wij vonden het ook zijn geld absoluut niet waard. Hebben dit gedaan voor onze 25-jarige huwelijksverjaardag. Enfin, we zijn er eens geweest maar ik wil er echt niet terug naartoe.

Lid geworden
2 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb mijn PADI-brevet 13 jaar geleden in een hele goeie duikclub in Hurghada behaald (5 dagen opleiding) en voor mij is dat genoeg als je eens occasioneel wilt duiken, maar je moet het wel onderhouden, want anders beginnen je de basistechnieken te vergeten. Gedoken in Malta/Rode Zee/Cuba en de Rode Zee was inderdaad altijd het mooiste. Ook leuk omdat je een hele dag op een duikyacht zat en zo 2x kon duiken op 2 verschillende plaatsen.

Ik heb ook nog overwogen om mij aan te sluiten bij een duikclub, maar mijn ventje is er niet voor te vinden. Occasioneel ok, maar dat clubgebeuren vindt hij er teveel aan. (in groep overal gaan duiken).

De materiaalkost is ook niet goedkoop en ik was toen nog een arme studente, dus dat was ook al een hindernis.

Wat ik wel gezien heb (dikwijls op dezelfde boot met duikclubs gezeten) dat er een ware competitie is onder die clubleden : om het langst onder water blijven, qua materiaal, enz...

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Miriam wrote:
Ook leuk omdat je een hele dag op een duikyacht zat en zo 2x kon duiken op 2 verschillende plaatsen.

Dat is natuurlijk voor de partner niet prettig. Die kan op zo'n boot bitter weinig doen, dus die blijft gewoon aan het hotel. Ik had het in ieder geval na één dag op de boot wel gezien! In Sharm El Sheikh kan je in bepaalde hotels van de kant af duiken, bij andere hotels van een jetty die x aantal meter in de zee ligt. Heb je direct een drop-off van minstens 25 meter. Daar kan je zelfs als niet-duiker mee genieten van de prachtige onderwaterwereld want de vissen zwemmen zo over uw voeten als je over de jetty loopt. Dat was dus voor zowel mijn man als voor mij veel prettiger. Hij huurde zijn gerief, zocht hem een buddy (man is 2* CMAS) en ging 'een duikske plegen'. Zo ging dat een paar keer per dag. Was hij telkens een klein uur weg en de rest van de dag waren we onder ons. Dat was/is voor ons eigenlijk ideaal.

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
Miriam wrote:
Wat ik wel gezien heb (dikwijls op dezelfde boot met duikclubs gezeten) dat er een ware competitie is onder die clubleden : om het langst onder water blijven, qua materiaal, enz...

Miriam, van dat "soort" duikers moet je je niks aantrekken.

Mijn schoonbroer zijn haar zou recht omhoog staan als hij zoiets hoort, of hij zou het in ieder geval kinderachtig vinden.

Maarja, hij komt misschien nog van de oude garde.

Is vroeger een aantal keer meegeweest met Belgische expidities, deed aan alpinisme, speleologie, zo aan rotsen hangen (weet niet of dat specifieke naam heeft) en nu nog duiken....als ik die verhalen hoor, de zwaar mannen dus.

Ja, die gingen ver, en die waren competitief, die gingen tot het uiterste...maar dan wel om hun doel te bereiken. Die wisten ook dat je in zo'n situaties niet moest beginnen met elkaar de loef af te steken. Die hadden elkaar nodig, groepsgeest is daar superbelangrijk, en dat zie ik nu nog...zelden zo'n hechte groep gezien, die gaan voor elkaar door het vuur.

Hij heeft ook wel al een paar keer verteld van stoer gastjes die dan bij duiken ergens te lang bleven hangen (ken zelf niet hoe het juist werkt), hij is er ook al eens een paar keer gaan halen, waar hij natuurlijk zwaar in de fout gaat, want dat was dan met gevaar voor zijn eigen (en je mag dus nooit je eigen leven riskeren)...hij heeft dus ook al zover ik weet zeker één keer in een druktank moeten liggen dat het kantje boordje was voor hem (misschien nog meer, maar toen was ik nog jong, dus niet alles werd me toen verteld).

Ja, sorry, de bewondering voor mijn schoonbroer druipt er misschien vanaf, maar Miriam, van dat soort domme competitieve duikers moet je je niks aantrekken...echte duikers staan daar boven :wink: !

PS: zelf ben ik absoluut niet voor duiken, brrr. Ben eens één keer gaan snorkelen, en ik kreeg zowaar al een claustrofobische paniekaanval....nooit meer dus, laat staan duiken.

Lid geworden
2 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
MyriamC wrote:
Miriam wrote:
Ook leuk omdat je een hele dag op een duikyacht zat en zo 2x kon duiken op 2 verschillende plaatsen.

Quote:
Dat is natuurlijk voor de partner niet prettig. Die kan op zo'n boot bitter weinig doen, dus die blijft gewoon aan het hotel.

Mijn man dook mee. We hebben elkaar trouwens tijdens de opleiding leren kennen :oops: .

Wat ik wil zeggen is dat je steeds naar andere riffen kan duiken, zelfs verder weg van de kust. Ieder rif heeft zijn eigen fauna & flora door zijn vorm, de diepte, enz... In Cuba bijvoorbeeld was dat altijd met de zodiac en was de keuze veel beperkter.

Het leukst aan het duiken is eigenlijk de rust die je onder water kent. Je bent gewichtloos en hoort helemaal niks, buiten je eigen ademhaling. Ideale anti-stresstherapie! Snorkelen kan je er niet mee vergelijken...

Eigenlijk dringend een duikske nodig (3 weken voor de verhuis) 8)

Lid geworden
30 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb 3* (Nelos) maar moet wel toegeven dat ik de laatste 4 jaar maar ne keer of 10 gedoken heb door studies, scouts, uitgaan,... . Maar ben sinds deze winter terug beginnen trainen in zwembad en hoop dat ik dit jaar toch tijd ga vinden om ne keer of 10 te duiken.

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Miriam wrote:
Mijn man dook mee. We hebben elkaar trouwens tijdens de opleiding leren kennen :oops: .

Wat ik wil zeggen is dat je steeds naar andere riffen kan duiken, zelfs verder weg van de kust.

Ah, dan is het wat anders natuurlijk!

Mijn man duikt ook wel op andere riffen dan het huisrif hoor, maar niet meer iedere dag. Een mooi huisrif (en in Ras Um Cid was het een prachtig huisrif, mooier dan Ras Mohamed of Strait of Tiran, volgens hem) is dan een prima alternatief.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben een initiatiecursus gevolgd op Zanzibar. Was wel mooi, maar niet echt mijn ding. In de Filipijnen schijnt het zalig duiken te zijn.

Lid geworden
21 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
:D Ahwel, mannekes en meiskes... ik ben verslaafd!

In oktober 2001 heb ik mijn eerste brevetje gehaald in Dahab (Egypte) met de bedoeling enkel op vakantie te duiken!

Ondertussen ben ik ernstig verslaafd geraakt (540 gelogde duiken) en duik ik nergens liever dan in ons eigen Noordzeetje! (ca. 130 gelogde duiken)

De afgelopen 2 jaar wat minder gedoken wegens de verbouwingen aan mijn huis... maar nu ik hier eindelijk woon ga ik er weer een lap op geven!

Gisteren nog gaan duiken in de Oosterschelde (te veel wind op de Noordzee) terwijl ik eigenlijk wel moest werken aan mijn huis! :)

Diegenen die denken dat duiken in onze wateren niets voorstelt, moeten maar eens kijken naar bijvoorbeeld http://outdoors.webshots.com/album/561859166WmPJJe (de foto's van een noordzee-tripje vorig jaar in september genomen door een maat van me)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan