• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dubbelglas + rolluiken of 3-dubbelglas?

Lid geworden
24 aug 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
1
Punten
3
Goedemiddag,

ik twijfel tussen:
- optie1: dubbelglas + rolluiken
- optie 2: trippelglas
- optie 3: beide

Rolluiken lijken mij interessant omwille van zonwering, veiligheid/privacy en isolatie tegen de koude & warmte. Trippelglas en rolluiken lijken mij overkill, of niet? Betreft vooral de grote raampartijen aan de tuinkant die ook de zuidkant is. Mijns inziens is isoleren tegen de warmte vandaag de dag zeker even belangrijk als tegen de koude, vandaar dat ik rolluiken interessant vind. Mijn vrijstaand huis is van 1970, opgetrokken in baksteen, met puntdak en spouwmuren.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Triple glas met ofwel screens of een knikarmscherm tegen de zon.
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Optie 1 op alle ramen op oost, zuid en west.
Ipv rolluiken zou je ook screens kunnnen nemen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Optie 1 op alle ramen op oost, zuid en west.
Ipv rolluiken zou je ook screens kunnnen nemen.
Totaal niet te vergelijken
screen kijk je door, van binnen naar buiten, dus contact met tuin blijft
rolluik = pikdonker en niets meer zien

ik hoop dat TS de rolluiken ook correct, luchtdicht laat plaatsen
 
  • Leuk
Waarderingen: VdE

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Optie 1 op alle ramen op oost, zuid en west.
Ipv rolluiken zou je ook screens kunnnen nemen.
Totaal niet te vergelijken
screen kijk je door, van binnen naar buiten, dus contact met tuin blijft
rolluik = pikdonker en niets meer zien

ik hoop dat TS de rolluiken ook correct, luchtdicht laat plaatsen
Dat is een feit, zou zelf ook kiezen voor screens ipv rolluiken voor de reden die jij aangeeft.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
De hoge kost van 3v tov de “meerwaarde” van 3 v glas.
beter het prijsverschil dan in zonnewering of rolluiken steken vind ik.
of aan luchtdichtheid besteden.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Het ding is, het is niet zo'n groot prijsverschil vind ik .. Zeker niet voor de besparing aan statische warmtewinst alleen al.
Mocht ik voor 3voudig glas zijn gegaan had ik voor mijn woonkamer al 1kw minder nodig.
Op 21k was het een meerprijs van rond de 2k. Een prijsverschil van 10% vind ik (persoonlijk) dik meevallen :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
De hoge kost van 3v tov de “meerwaarde” van 3 v glas.
beter het prijsverschil dan in zonnewering of rolluiken steken vind ik.
of aan luchtdichtheid besteden.
bij ons viel die meerprijs wel mee. Paar vaste ramen ipv scharnierende bespaarde meer
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
De hoge kost van 3v tov de “meerwaarde” van 3 v glas.
beter het prijsverschil dan in zonnewering of rolluiken steken vind ik.
of aan luchtdichtheid besteden.
De meerwaarde is anders exponentieel gestegen afgelopen jaar door stijgende energieprijzen. Benieuwd welke energieprijs als uitgangspunt is gehanteerd om te twijfelen aan de meerwaarde. TTF gasprijs heeft vandaag de € 315/MWh aangetikt en bij deze prijzen is tripple glas een no-brainer.

Ik zou i.i.g. altijd tripple glass adviseren omdat uiteindelijk ook dat oude huis uit 1970 in 30 jaar geschikt gemaakt moet worden voor fossielvrije verwarming. Je vertrekpunt voor een toekomstig energiezuinig LTV systeem met een warmtepomp is bij tripple glass gewoon een stuk beter. Tevens, nu kiezen voor ventilatie D en geen roosters in de ramen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Maar door onzorgvuldige Installaties haal je die meerwaarde er niet uit.
allemaal goed en wel om te kijken naar wat we over 30jr moeten doen, maar dat is niet de vraag van TS.
mogelijks heeft ie niet het budget om nu zijn oud huis zo aan te passen dat balansventilatie zinvol is (lees: voldoende luchtdicht gemaakt ) of zijn er nog andere investeringen die belangrijker zijn opdat die kleine besparing van 3v glas ook in praktijk tot uiting komt.
mals ie voor 3v glas gaat maar daardoor geen budget heeft voor zonnewering of rolluiken, dan zal na de eerste hitte hij veel meer verbruikt hebben aan tussen oplossingen van mobiele airco’s of in geval van geen airco, slechtere levenskwaliteit.
En wat met 3v glas in de winter en de zonnewinsten dan ?
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
En wat met 3v glas in de winter en de zonnewinsten dan ?
Men zegt dat door een hogere g-waarde van HR++ t.o.v. tripple dat het energetisch gunstig zou kunnen zijn om voor zuid gevels voor HR++ i.p.v. tripple te kiezen.

Gezien het geringe aantal zonuren in de winter en het tegelijkertijd hebben van zonnestroom tijdens zon ben ik van mening dat bij toepassen van een warmtepomp i.c.m. PV over de hele winter je beter tripple glas kan hebben.
De berekening die ik voor met heb staan waarin ik u=1,1 g=0,7 (hr++) vergelijk met u=0,6 g=0,48 (tripple) geeft 25 kWh/m2 energetisch voordeel voor hr++ op zuid oftewel ca 6 kWh extra elektraverbruik bij een warmtepomp met SCOP=4. Uitgangspunt is een gemiddelde zoninstraling van 337W gedurende 3000 graaddagen. Bij dat uitgangspunt kan je vraagtekens zetten, sterker nog, denk dat het te hoog is vandaar dat ik toch naar tripple neig. Is ook afhankelijk van eventuele belemmeringen voor zoninstraling als gebouwen en bomen (mijn tripple op zuid vangt weinig zonlicht vanwege een gebouw dat de zon tegenhoud). Voor N, O en W is ondanks zonnewinsten tripple beter.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Maar door onzorgvuldige Installaties haal je die meerwaarde er niet uit.
allemaal goed en wel om te kijken naar wat we over 30jr moeten doen, maar dat is niet de vraag van TS.
mogelijks heeft ie niet het budget om nu zijn oud huis zo aan te passen dat balansventilatie zinvol is (lees: voldoende luchtdicht gemaakt ) of zijn er nog andere investeringen die belangrijker zijn opdat die kleine besparing van 3v glas ook in praktijk tot uiting komt.
mals ie voor 3v glas gaat maar daardoor geen budget heeft voor zonnewering of rolluiken, dan zal na de eerste hitte hij veel meer verbruikt hebben aan tussen oplossingen van mobiele airco’s of in geval van geen airco, slechtere levenskwaliteit.
En wat met 3v glas in de winter en de zonnewinsten dan ?
TS heeft niets gezegd over een eventueel budget
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Maar door onzorgvuldige Installaties haal je die meerwaarde er niet uit.
allemaal goed en wel om te kijken naar wat we over 30jr moeten doen, maar dat is niet de vraag van TS.
mogelijks heeft ie niet het budget om nu zijn oud huis zo aan te passen dat balansventilatie zinvol is (lees: voldoende luchtdicht gemaakt ) of zijn er nog andere investeringen die belangrijker zijn opdat die kleine besparing van 3v glas ook in praktijk tot uiting komt.
mals ie voor 3v glas gaat maar daardoor geen budget heeft voor zonnewering of rolluiken, dan zal na de eerste hitte hij veel meer verbruikt hebben aan tussen oplossingen van mobiele airco’s of in geval van geen airco, slechtere levenskwaliteit.
En wat met 3v glas in de winter en de zonnewinsten dan ?
TS heeft niets gezegd over een eventueel budget
Net daarom ik schreef: MOGELIJKS.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Goedemiddag,

ik twijfel tussen:
- optie1: dubbelglas + rolluiken
- optie 2: trippelglas
- optie 3: beide

Rolluiken lijken mij interessant omwille van zonwering, veiligheid/privacy en isolatie tegen de koude & warmte. Trippelglas en rolluiken lijken mij overkill, of niet? Betreft vooral de grote raampartijen aan de tuinkant die ook de zuidkant is. Mijns inziens is isoleren tegen de warmte vandaag de dag zeker even belangrijk als tegen de koude, vandaar dat ik rolluiken interessant vind. Mijn vrijstaand huis is van 1970, opgetrokken in baksteen, met puntdak en spouwmuren.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Wat is verschil in kostprijs?

Ik ben voor optie 3 gegaan boven (want "isolatie" tijdens de dag in de winter met alle rolluiken naar beneden is ook niet aangenaam), die meerprijs (3 jaar terug) tussen dubbel en trippelglas was heel beperkt, met toename van gebruik trippel glas kan ik me niet voorstellen dat die veel duurder zijn geworden. Naar luchtdichtheid/isolatie was bij ons geen probleem wegens bouwstijl (overstekend hellend dak) waardoor alle rolluikkasten omgekeerd in de oversteek kunnen.

Naast het misschien puur energetisch aspect van verbruik dat beperkt verschil is, vind ik het comfort verschil niet te verwaarlozen. Bij ons is er een gigantisch verschil tussen ons trippel glas en het dubbelglas van nieuwbouw huurwoning (die in 2016 af was ) naar koude straling in de winter als je er op één meter van staat als het buiten kouder was dan -4°C.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Je kan niet alles op 1 hoop gooien. Glas/screens/rolluiken/bomen/luiken, allemaal hebben ze hun eigen voor en nadelen op verschillende eigenschappen (warmteisolatie, warmteinstraling, veiligheid, zonnewering, geluidsisolatie,.......). Om dan te zeggen welk van de 3 opties kies je is moeilijk te bepalen. Hangt van heel wat factoren en eisen af, zelfs van de kant van je huis, of de locatie.

Meerprijs van 3 voudig glas kwam bij mij 1 jaar geleden op 3% van de totaalfactuur. Verwaarloosbaar in mijn ogen. Als je dan toch zo een grote investering doet zou ik niet weten waarom je die kleine extra kost niet zou bijbetalen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Tov van dubbel laagemmissie glas met warme edge is de tvt van 3v glas 4jr langer.
dat kan tellen.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Goedemiddag,

ik twijfel tussen:
- optie1: dubbelglas + rolluiken
- optie 2: trippelglas
- optie 3: beide

Rolluiken lijken mij interessant omwille van zonwering, veiligheid/privacy en isolatie tegen de koude & warmte. Trippelglas en rolluiken lijken mij overkill, of niet? Betreft vooral de grote raampartijen aan de tuinkant die ook de zuidkant is. Mijns inziens is isoleren tegen de warmte vandaag de dag zeker even belangrijk als tegen de koude, vandaar dat ik rolluiken interessant vind. Mijn vrijstaand huis is van 1970, opgetrokken in baksteen, met puntdak en spouwmuren.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Wat is verschil in kostprijs?

Ik ben voor optie 3 gegaan boven (want "isolatie" tijdens de dag in de winter met alle rolluiken naar beneden is ook niet aangenaam), die meerprijs (3 jaar terug) tussen dubbel en trippelglas was heel beperkt, met toename van gebruik trippel glas kan ik me niet voorstellen dat die veel duurder zijn geworden. Naar luchtdichtheid/isolatie was bij ons geen probleem wegens bouwstijl (overstekend hellend dak) waardoor alle rolluikkasten omgekeerd in de oversteek kunnen.

Naast het misschien puur energetisch aspect van verbruik dat beperkt verschil is, vind ik het comfort verschil niet te verwaarlozen. Bij ons is er een gigantisch verschil tussen ons trippel glas en het dubbelglas van nieuwbouw huurwoning (die in 2016 af was ) naar koude straling in de winter als je er op één meter van staat als het buiten kouder was dan -4°C.
Dat is een kromme vergelijking.
je zegt niet wat voor dubbel glas dat was.
Daar bestaan extreme verschillen in, dus geen correcte vergelijking.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan