• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dubbele verbindingen tussen differentiëlen en rails

Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo

Ben bezig met te bekijken hoe ik mijn zonnepanelen moet aansluiten in de zekeringkast.
1 fase omvormer op automaat van 16 of 20A.

Zekeringkast:
1 fase hoofdzekering 40A
300mA differentieel 40A met verschillende groepen
daarachter nog een 30mA differentieel met de "natte" groepen.


Inmiddels al volgende tekst gevonden die mijn situatie perfect beschrijft:
  1. Uw zekeringskast is gekableerd met een kabelsectie van 6mm². Een vermogen van 40A in de zekeringskast is dus mogelijk. U heeft een differentieel van 30mA 40A.
  2. U heeft een aansluiting van 2P 40A van de maatschappij
  3. U heeft een omvormer van 3000W en deze is aangesloten op een zekering van 2P 16A.
  4. Het totale vermogen in uw zekeringskast wordt dus 40A + 16A = 56A
  5. Dit vermogen is hoger dan 40A en daarom is de kablage van uw zekeringskast niet in orde. Uw 30mA differentieel is ook slechts 40A en dit is lager dan de 56A waardoor u de volgende opties heeft:
    • De differentieel van 30mA verzwaren van 40A naar 63A EN uw volledige zekeringskast herkableren met een kabelsectie van 10mm² (of barenstel)
    • Een remautomaat van 40A plaatsen na de differentieel van 300mA
Mijn keuze zou dus zijn om een remautomaat van 40A te plaatsen na 300mA differentieel.

Op zich geen probleem, zij het dat ik de verbindingen tussen de differentiëlen en rails nogal speciaal vind. Moet wel zeggen dat ik wel wat van elektriek ken, maar zeker geen elektrieker ben.
De differentiëlen zijn 4P maar aangezien ik maar 1 fase heb, zijn ze steeds doorgelust om extra aansluitingen te hebben??
Er zit steeds een rechtstreekse draad naar de het volgende differentieel, maar er is ook nog een draad die van de laatste automaat in de rails komt en dan ook naar het volgende differentieel gaat. Wat is de reden hiervan dat dit allemaal dubbel aangesloten is?
En de automatische vraag die volgt is: moet ik ook dubbele verbindingen voorzien als ik een remautomaat er tussen monteer?

Bijgevoegd foto's van de situatie. Wie kan mij hier meer uitleg over geven? Alvast bedankt!

20230205_194628.jpg20230205_194640.jpg20230205_194648.jpg
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Jij kast is gewoon erg proper gekableerd en de extra draden zijn om de stroom te beperken of als extra zekerheid als er een verbinding los komt.
Ik zou voor het gemak een 4 polige remautomaat plaatsen voor de 30mA diff (niet achter de 300mA diff)
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Dat ziet er mij zo een voorgeklabeerde kast van een fabrikant uit.
Daar worden nogal verregaand gestandaardiseerde draadsets/draadbruggen gebruikt.
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dat ziet er mij zo een voorgeklabeerde kast van een fabrikant uit.
Daar worden nogal verregaand gestandaardiseerde draadsets/draadbruggen gebruikt.
Geen idee of dat voorgeklabeerde kast was, heeft de elektrieker 23 jaar geleden zo geinstalleerd.
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Jij kast is gewoon erg proper gekableerd en de extra draden zijn om de stroom te beperken of als extra zekerheid als er een verbinding los komt.
Ik zou voor het gemak een 4 polige remautomaat plaatsen voor de 30mA diff (niet achter de 300mA diff)
Ok, had al zo een idee dat het is om stroom te beperken, maar had dit nog nooit zo gezien.
Mag ik hier wel een 4 polige remautomaat plaatsen? Is zo één niet bedoeld voor 3 fasen, er schakelen dan toch maar 3 polen en niet de N aansluiting?
En bedoel je dan gelijkaardig aansluiten zoals het nu zit? Dus rechtstreekse draden van de 300mA naar de remautomaat en dan nog ook nog vanaf de laatste groep naar de remautomaat? En dan ook met draadbruggen tussen de polen?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als je een 4-polige 40A remautomaat plaatst dan mag je die zeker niet dubbel bekabelen. Die geeft op dat moment dan een bescherming van 80A en dat is dus niet voldoende om de gevoelige diff te beschermen.

Bij de diffs is dat anders omdat deze geen bescherming tegen overstroom bieden.

Aangezien je een monofase kast hebt gebruik je beter een monofase remautomaat. Dat je daarachter dan verder ontdubbeld, dat is een vrije keuze.

Je kan een 4-polige rem eventueel wel dubbel gebruiken als je bvb de helft naar onderste en de helft naar bovenste rij automaten zou leiden. Dan is het 2 keer 40A die samen uitvalt bij een fout. Maar aan de secundaire kant mag je zeker niets samennemen als je dat ook al aan de primaire kant deed.
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
3.080
Waarderingsscore
739
Punten
113
Jij kast is gewoon erg proper gekableerd en de extra draden zijn om de stroom te beperken of als extra zekerheid als er een verbinding los komt.
Ik zou voor het gemak een 4 polige remautomaat plaatsen voor de 30mA diff (niet achter de 300mA diff)
dan moet je nog alles in 10mm² maken.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
dan moet je nog alles in 10mm² maken.
Inderdaad, ik was de bruggen vergeten.
Maar hangt er ook vanaf waar de de pv aansluit.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: bgcw

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Jij kast is gewoon erg proper gekableerd en de extra draden zijn om de stroom te beperken of als extra zekerheid als er een verbinding los komt.
Ik zou voor het gemak een 4 polige remautomaat plaatsen voor de 30mA diff (niet achter de 300mA diff)
Ik deel de mening dat de kast proper werd gekableerd.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen, is de in draad uitgevoerde verdeelbruggen naar uw automaten te vervangen door een kamgeleider van 10mm² en uw diffs éénfasig te nemen maar dan van 63A. De bedrading tussen uw kamgeleiders in de kast zou ik met soepele 10mm² draad (H07V2-K) uitvoeren. Die kan je per meter kopen bij bepaalde handelaars. Vergeet in dat geval niet uw adereindhulzen te krimpen, want modulaire toestellen zijn niet voorzien voor rechtstreeks verbinden van fijne meeraderige draad.

Of je past je kast meteen aan aan de aangekondigde wijzigingen in het AREI en je plaatst op kop van elke rail met (nu 7) automaten een 2-polige diff van 30mA. De voeding van uw kast laat je dan toekomen op een 2-polige diff van 300mA. Alle diffs wel van 63A nominaal nemen. Ik zou dan uw kamgeleiders ook al 18 modules lang nemen, en op de laatste positie beschermkapjes plaatsen voor een toekomstige automaat.

Uw omvormer mag volgens de nieuwe regels ook aan een 30OmA diff worden aangesloten (vast aangesloten toestellen). Gelet dat de omvormer beveiligd wordt door een automaat van 20A, kan je hiervoor de huidige diff hergebruiken (daar gaat maximaal 20A door, dus nog 20A reserve). Of je vervangt hem door een nieuwe 2-polige diff volgens de voorschriften van uw omvormer.
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Idereen tot zover al bedankt voor de snelle reactie. Momenteel wil ik zo weinig mogelijk aanpassen, en gewoon m'n zonnepanelen zo snel mogelijk in dienst nemen zonder al teveel wijzigingen. Als ik het goed begrijp is het gemakkelijkste dus gewoon een 40A remautomaat plaatsen en niet meer met dubbele aansluiting op de 30mA diff werken.

Waar moet de remautomaat dan zitten. Kan ik vanaf de eerste 300mA rail gewoon nog een nieuwe groep bijplaatsen voor de zonnepanelen, daar vandaan naar de remautomaat en vandaar naar de 30ma diff? Gezien de plaats in de kast moet ik de PV automaat en remautomaat bovenin plaatsen, dus om zo min mogelijk kabels te trekken is dat wel het handigste denk ik?
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Even snel uitgetekend op de foto:
aangepast.jpg
Zou dit OK zijn? Brugjes onder de 30mA diff moeten blijven zitten neeem ik aan?
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
De remautomaat dient geplaatst te worden waar uw 2 "voedingen" potentieel samenkomen, dus op de plaats waar netvoeding en omvormer samenkomen om de andere kringen te voeden.

Je plaatst dus de rem dus vóór de kringen van uw verbruikers. Zo kunnen ze samen nooit meer dan 40A trekken, ook niet wanneer de lentezon volop schijnt.
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ok, denk dat ik hem heb:
1) vanaf de 300mA naar aparte groep PV
2) vanaf de 300mA naar remautomaat 40A
3) vanaf remautomaat naar gebruikers 300mA rail (rechtstreekse brugjes vanaf 300mA diff naar rail weggenomen natuurlijk) en ook van de remautomaat naar 30mA diff
Correct?

aangepast3.jpg
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Misschien even m'n eigen topic kapen om nog een vraag te stellen:

Twijfel voor de automaat voor de zonnepanelen tussen 16A en 20A. Het gaat om 10 zonnepanelen van 380 Wp
Omvormer is een Growatt MC3300TL-X, dus 3300 watt - max aansluitvermogen 4290 watt
Volgens de datasheet is de max uitgangsstroom 14,3A, wat ook klopt als je het uitrekent gebaseerd op die 3300 watt.
Dus 16A zou voldoende moeten zijn. Maar las ergens dat je een correctie van 10% erbij moet doen, dus dan kom ik op 15,7 wat al nipt is voor een 16A automaat.
Dan beter een 20A steken zeker? Of mag je altijd sowieso een zwaardere steken? Dan steek ik gewoon 20A
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
De automaat moet aan de kabel zijn aangepast, niet aan de omvormer.
Dus bij 2.5mm2 max en 20A automaat.
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ah ok. Ging m'n kabel vanaf de omvormer in 4mm2 voorzien, dus dan is 20A goed?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan