Hallo
Ben bezig met te bekijken hoe ik mijn zonnepanelen moet aansluiten in de zekeringkast.
1 fase omvormer op automaat van 16 of 20A.
Zekeringkast:
1 fase hoofdzekering 40A
300mA differentieel 40A met verschillende groepen
daarachter nog een 30mA differentieel met de "natte" groepen.
Inmiddels al volgende tekst gevonden die mijn situatie perfect beschrijft:
Op zich geen probleem, zij het dat ik de verbindingen tussen de differentiëlen en rails nogal speciaal vind. Moet wel zeggen dat ik wel wat van elektriek ken, maar zeker geen elektrieker ben.
De differentiëlen zijn 4P maar aangezien ik maar 1 fase heb, zijn ze steeds doorgelust om extra aansluitingen te hebben??
Er zit steeds een rechtstreekse draad naar de het volgende differentieel, maar er is ook nog een draad die van de laatste automaat in de rails komt en dan ook naar het volgende differentieel gaat. Wat is de reden hiervan dat dit allemaal dubbel aangesloten is?
En de automatische vraag die volgt is: moet ik ook dubbele verbindingen voorzien als ik een remautomaat er tussen monteer?
Bijgevoegd foto's van de situatie. Wie kan mij hier meer uitleg over geven? Alvast bedankt!

Ben bezig met te bekijken hoe ik mijn zonnepanelen moet aansluiten in de zekeringkast.
1 fase omvormer op automaat van 16 of 20A.
Zekeringkast:
1 fase hoofdzekering 40A
300mA differentieel 40A met verschillende groepen
daarachter nog een 30mA differentieel met de "natte" groepen.
Inmiddels al volgende tekst gevonden die mijn situatie perfect beschrijft:
- Uw zekeringskast is gekableerd met een kabelsectie van 6mm². Een vermogen van 40A in de zekeringskast is dus mogelijk. U heeft een differentieel van 30mA 40A.
- U heeft een aansluiting van 2P 40A van de maatschappij
- U heeft een omvormer van 3000W en deze is aangesloten op een zekering van 2P 16A.
- Het totale vermogen in uw zekeringskast wordt dus 40A + 16A = 56A
- Dit vermogen is hoger dan 40A en daarom is de kablage van uw zekeringskast niet in orde. Uw 30mA differentieel is ook slechts 40A en dit is lager dan de 56A waardoor u de volgende opties heeft:
- De differentieel van 30mA verzwaren van 40A naar 63A EN uw volledige zekeringskast herkableren met een kabelsectie van 10mm² (of barenstel)
- Een remautomaat van 40A plaatsen na de differentieel van 300mA
Op zich geen probleem, zij het dat ik de verbindingen tussen de differentiëlen en rails nogal speciaal vind. Moet wel zeggen dat ik wel wat van elektriek ken, maar zeker geen elektrieker ben.
De differentiëlen zijn 4P maar aangezien ik maar 1 fase heb, zijn ze steeds doorgelust om extra aansluitingen te hebben??
Er zit steeds een rechtstreekse draad naar de het volgende differentieel, maar er is ook nog een draad die van de laatste automaat in de rails komt en dan ook naar het volgende differentieel gaat. Wat is de reden hiervan dat dit allemaal dubbel aangesloten is?
En de automatische vraag die volgt is: moet ik ook dubbele verbindingen voorzien als ik een remautomaat er tussen monteer?
Bijgevoegd foto's van de situatie. Wie kan mij hier meer uitleg over geven? Alvast bedankt!