• Nieuwe Server - 27/03/2023

    Op maandag 27/03/2023 zal het forum een tijdje onbereikbaar zijn wegens verhuis naar een nieuwe server.

Dubbele verbindingen tussen differentiëlen en rails

Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo

Ben bezig met te bekijken hoe ik mijn zonnepanelen moet aansluiten in de zekeringkast.
1 fase omvormer op automaat van 16 of 20A.

Zekeringkast:
1 fase hoofdzekering 40A
300mA differentieel 40A met verschillende groepen
daarachter nog een 30mA differentieel met de "natte" groepen.


Inmiddels al volgende tekst gevonden die mijn situatie perfect beschrijft:
  1. Uw zekeringskast is gekableerd met een kabelsectie van 6mm². Een vermogen van 40A in de zekeringskast is dus mogelijk. U heeft een differentieel van 30mA 40A.
  2. U heeft een aansluiting van 2P 40A van de maatschappij
  3. U heeft een omvormer van 3000W en deze is aangesloten op een zekering van 2P 16A.
  4. Het totale vermogen in uw zekeringskast wordt dus 40A + 16A = 56A
  5. Dit vermogen is hoger dan 40A en daarom is de kablage van uw zekeringskast niet in orde. Uw 30mA differentieel is ook slechts 40A en dit is lager dan de 56A waardoor u de volgende opties heeft:
    • De differentieel van 30mA verzwaren van 40A naar 63A EN uw volledige zekeringskast herkableren met een kabelsectie van 10mm² (of barenstel)
    • Een remautomaat van 40A plaatsen na de differentieel van 300mA
Mijn keuze zou dus zijn om een remautomaat van 40A te plaatsen na 300mA differentieel.

Op zich geen probleem, zij het dat ik de verbindingen tussen de differentiëlen en rails nogal speciaal vind. Moet wel zeggen dat ik wel wat van elektriek ken, maar zeker geen elektrieker ben.
De differentiëlen zijn 4P maar aangezien ik maar 1 fase heb, zijn ze steeds doorgelust om extra aansluitingen te hebben??
Er zit steeds een rechtstreekse draad naar de het volgende differentieel, maar er is ook nog een draad die van de laatste automaat in de rails komt en dan ook naar het volgende differentieel gaat. Wat is de reden hiervan dat dit allemaal dubbel aangesloten is?
En de automatische vraag die volgt is: moet ik ook dubbele verbindingen voorzien als ik een remautomaat er tussen monteer?

Bijgevoegd foto's van de situatie. Wie kan mij hier meer uitleg over geven? Alvast bedankt!

20230205_194628.jpg20230205_194640.jpg20230205_194648.jpg
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Jij kast is gewoon erg proper gekableerd en de extra draden zijn om de stroom te beperken of als extra zekerheid als er een verbinding los komt.
Ik zou voor het gemak een 4 polige remautomaat plaatsen voor de 30mA diff (niet achter de 300mA diff)
Ik deel de mening dat de kast proper werd gekableerd.

Wat je eventueel ook zou kunnen doen, is de in draad uitgevoerde verdeelbruggen naar uw automaten te vervangen door een kamgeleider van 10mm² en uw diffs éénfasig te nemen maar dan van 63A. De bedrading tussen uw kamgeleiders in de kast zou ik met soepele 10mm² draad (H07V2-K) uitvoeren. Die kan je per meter kopen bij bepaalde handelaars. Vergeet in dat geval niet uw adereindhulzen te krimpen, want modulaire toestellen zijn niet voorzien voor rechtstreeks verbinden van fijne meeraderige draad.

Of je past je kast meteen aan aan de aangekondigde wijzigingen in het AREI en je plaatst op kop van elke rail met (nu 7) automaten een 2-polige diff van 30mA. De voeding van uw kast laat je dan toekomen op een 2-polige diff van 300mA. Alle diffs wel van 63A nominaal nemen. Ik zou dan uw kamgeleiders ook al 18 modules lang nemen, en op de laatste positie beschermkapjes plaatsen voor een toekomstige automaat.

Uw omvormer mag volgens de nieuwe regels ook aan een 30OmA diff worden aangesloten (vast aangesloten toestellen). Gelet dat de omvormer beveiligd wordt door een automaat van 20A, kan je hiervoor de huidige diff hergebruiken (daar gaat maximaal 20A door, dus nog 20A reserve). Of je vervangt hem door een nieuwe 2-polige diff volgens de voorschriften van uw omvormer.
Net nog eens bekeken, ziet er naar uit dat ik toch naar bovenstaande oplossing (kamgeleiders steken) zal moeten gaan. Heb namelijk het idee dat de bekabeling in de kast maar 4 mm2 is:oops:
Draaddikte incl isolatie is 3.8mm wat volgens mij overeenkomt met 4 mm2. Zou toch wel een forse overtreding van de elektrieker zijn, aangezien ik met een 40A hoofdzekering zit.:cautious:
 

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
612
Waarderingsscore
225
Punten
43
Net nog eens bekeken, ziet er naar uit dat ik toch naar bovenstaande oplossing (kamgeleiders steken) zal moeten gaan. Heb namelijk het idee dat de bekabeling in de kast maar 4 mm2 is:oops:
Draaddikte incl isolatie is 3.8mm wat volgens mij overeenkomt met 4 mm2
Dat zou nogal straf zijn.

Draad wordt om de zoveel cm voorzien van een opdruk met de voornaamste karakteristieken, waaronder de sectie (in mm2).

Zoek eens naar die opdruk (vaak in reliëf) op een langer stuk draad.
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Opdrukken niet echt leesbaar. Dan maar even de kern gemeten van de draad en omgerekend: het is dus effectief 4 mm2
Zou dat dan gelijk de reden zijn van al die dubbele verbindingen, om de stroomsterkte meer te verdelen, omdat je dan zogezegd 2 x 4 mm2 hebt?
 

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
612
Waarderingsscore
225
Punten
43
Opdrukken niet echt leesbaar. Dan maar even de kern gemeten van de draad en omgerekend: het is dus effectief 4 mm2
Dan heb je tot nog toe geluk gehad.

Je kan kiezen om draadbruggetjes te maken (zoals het nu uitgewerkt is), maar ik vind een kamgeleider toch een pak eenvoudiger. Je kan kiezen om ze op de juiste maat te kopen (9 tweepolige automaten, dus 18M breed) of je kan ze per meter kopen en dan zelf inkorten op maat. Als je ze inkort, doe het niet zomaar met een slijptol of metaalzaag, want dan zit er overal kopervijlsel in uw kamgeleider.

Wat ik in dat geval doe, is de koperen geleiders uit de kunststof rail van de kamgeleider halen, en vervolgens met een stevige kniptang de koperen geleiders inkorten. De kunststof rail van de kamgeleider kan je wel doorslijpen of verzagen als er geen metaal meer in zit. Aan de uiteinden plaats je dan een gepast eindkapje (hangt af van uitvoering en van merk rail).
Zou dat dan gelijk de reden zijn van al die dubbele verbindingen, om de stroomsterkte meer te verdelen, omdat je dan zogezegd 2 x 4 mm2 hebt?
Ik zie geen dubbele verbindingen, alleen draadbruggen om van de ene automaat naar de andere te gaan. Zwarte voor de fase en blauwe voor de nul. Als je met kamgeleiders zou werken, dan nemen deze laatste de functie over van die draadbruggen.

Ik zou dan ook al één 30mA diff per rail voorzien om conform te zijn met de nakende update van het AREI op dat vlak. Aan u dan om te zien of u alles in 40A of in 63A gaat uitwerken. Voor de kamgeleiders maakt het niks uit, die zijn toch 10mm² (tot 63A) of 16mm² (tot 80A). Maar voor de bedrading tussen de rails wél natuurlijk. Daar zou ik geneigd zijn. om alles dan ook in 10mm² uit te voeren. Meet eerst hoeveel je nodig denkt te hebben, neem wat marge en bestel die per meter (blauw voor nul en bruin of zwart voor fase). Ik raad aan om met soepele fijnaderige draad te werken (H07V-K of H07V2-K). Gebruik daarbij ook gepaste adereindhulzen (10mm² en 2x10mm²).

De ongebruikte posities van uw kamgeleider kan je best voorzien van een beschermkapje (vaak per 5M verkocht, maar ook per meter verkrijgbaar).
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Opdrukken niet echt leesbaar. Dan maar even de kern gemeten van de draad en omgerekend: het is dus effectief 4 mm2
Dan heb je tot nog toe geluk gehad.

Je kan kiezen om draadbruggetjes te maken (zoals het nu uitgewerkt is), maar ik vind een kamgeleider toch een pak eenvoudiger.
Ben nu inderdaad aan het kijken om kamgeleiders te monteren, dat zal de gemakkelijkste oplossing zijn.
Zou dat dan gelijk de reden zijn van al die dubbele verbindingen, om de stroomsterkte meer te verdelen, omdat je dan zogezegd 2 x 4 mm2 hebt?
Ik zie geen dubbele verbindingen, alleen draadbruggen om van de ene automaat naar de andere te gaan. Zwarte voor de fase en blauwe voor de nul. Als je met kamgeleiders zou werken, dan nemen deze laatste de functie over van die draadbruggen.
Er zijn inderdaad draadbruggen van de ene automaat naar de andere, maar als je goed kijkt zie je dat vanaf de laatste automaten (helemaal rechts op de rails) er steeds een lange draad van zowel fase als neuter teruggaat naar links en aangesloten zit op de volgende diff of rail.

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide antwoord, we gaan ermee aan het werk :)

Wat betreft die kamgeleiders, ik zal er met pennen moeten nemen omdat op de oude hager automaten geen aparte connecties zitten voor de geleider. Is de afstand tussen de pennen voor alle 2P automaten gelijk, of kan daar verschil in zitten?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
14.265
Waarderingsscore
3.361
Punten
113
Het is voor hoofdstroombanen (stroombanen tussen automaten, zonder aftakkingen) niet verboden om draden samen te nemen. De combinatie wordt beschouwd als de som van de twee kernen, in dit geval dus als 8mm (2x4mm2). Er zijn mogelijks nog bijkomende regels rond, zoals zelfde sectie voor elke draad, ik heb hier de details niet.

Het is natuurlijk de vraag of deze opstelling als dusdanig beschouwd wordt. Een automaat is geen aftakking, dus dat is in orde, en elke automaat krijgt zijn voeding langs twee kanten, dus wordt dubbel gevoed.
Toch heb ik er een ongemakkelijk gevoel bij: dit is niet waarvoor die regel bedoeld is: die dient om dikke en moeilijk hanteerbare bekabeling te vervangen door twee of meer lichtere, en dan hebben we het over 50mm2 en dies meer. Maar die beperking staat niet in het arei.

Dus ja, waarschijnlijk mag het wel zo. Maar ik ben niet zeker.
Zelf zou ik er een kam op zetten.
 

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
612
Waarderingsscore
225
Punten
43
Wat betreft die kamgeleiders, ik zal er met pennen moeten nemen omdat op de oude hager automaten geen aparte connecties zitten voor de geleider. Is de afstand tussen de pennen voor alle 2P automaten gelijk, of kan daar verschil in zitten?
Sommige oudere automaten hebben enkel aan één kant openingen om vorken in te brengen. Bij recente Hager automaten is dit onderaan.

Heb je die uitsparingen niet, dan kan je inderdaad met pinnen werken. Die bestaan trouwens ook éénpolig (o.a. van Vynckier), dan heb je er 2 nodig per rail.

Gewone kamgeleiders zijn voorzien voor 2-polige, 3-polige en 4-polige modulaire apparaten. Die hebben standaard afstanden tussen de polen.

Er bestaan ook Unibis automaten, die zijn half zo breed en hebben een eigen systeem van kamgeleider. Die heb je niet nodig.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
1.945
Waarderingsscore
1.017
Punten
113
Ook volgens mij is deze huidige situatie ok, met de 2x4mm².

De keuze voor 2x4mm² ipv 1x6mm² lijkt ons op het eerste zicht niet logisch, maar ik hou nog vast aan mijn idee dat dit een voorbedrade kast is van een fabrikant die gebruik maken van doorgedreven standaardisatie van draadsets. Die worden eventueel machinaal gemaakt waarbij men met zo weinig mogelijk varianten van bruggen/draden zo veel mogelijk situaties wil kunnen realiseren. Daarom dat dit ook stijve draad is ipv soepele draad, die kan namelijk tijdens productie (eventueel machinaal) voorgeplooid worden, behoudt de vorm, en in een volgende productiestap worden de verbindingen gelegd. Door technische restricties in dit productieproces zal de keuze voor 2x4mm² wel makkelijker/goedkoper geweest zijn.

Ik vermoed dat zo'n kast ook met een CE declaratie komt waarbij deze (en dus ook de interne bedrading) voldoet aan IEC61439. Een keurder kan dit dan als "black box" afgedekt door productnorm behandelen en de interne bedrading negeren.

Ga je nu dat bord zelf aanpassen, dan komt die black box wel een beetje te vervallen en word je zelf verantwoordelijk voor de engineering. Ik zou in dat geval inderdaad de draadbruggen eventueel vervangen door kammen en tussen de rijen degelijk doorverbinden met 1 draad/fase van de juiste sectie. Als je vorkkammen wil gebruiken, neem er dan van Hager die zeker op de Hager automaten passen.
Gezien je al 4-polige differentieels hebt en toch nog kammen gaat gebruiken, zou ik ineens de L1-L2-L3-N-L1-N-L2-N-L3-N-... kammen kiezen waardoor je je bord ineens ook al klaarmaakt voor een 3fasige aansluiting. Aan de secundaire zijde van de differentieel brug je dan voorlopig de L1/L2/L3 op elkaar door voor gebruik in een monofasig gevoed net. (*) Maar dan is je bord ineens al klaar voor ooit in de toekomst naar 3F te gaan, en het kost je nu eigenlijk niets meer.

(*) wel nog even checken of je testknop van de differentieel dan nog werkt. Idem voor huidige situatie.
 

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
612
Waarderingsscore
225
Punten
43
Gezien je al 4-polige differentieels hebt en toch nog kammen gaat gebruiken, zou ik ineens de L1-L2-L3-N-L1-N-L2-N-L3-N-... kammen kiezen waardoor je je bord ineens ook al klaarmaakt voor een 3fasige aansluiting.
Dat zou ik persoonlijk niet langer doen, door de aangekondigde wijzigingen in het AREI voor de diffs. Tenzij je zo enkel je diffs zou verdelen over de 3-fasige hoofddiff en vandaar verder éénfasig werken (met een eenfasige kamgeleider).

Met een klassieke huishoudelijke kast waar telkens 9 tweepolige componenten per rij passen, zou ik vandaag daarom geneigd zijn om elke rij met automaten te laten beginnen met een 30mA diff en daarachter dan 8 automaten (het maximum per diff in de nakende update van het AREI). Houd nog 1-2 rails voor de hoofddiff en "speciallekes" (omvormer, eventuele laadpaal).
 
Lid geworden
5 feb 2023
Berichten
14
Waarderingsscore
0
Punten
1
Het lijkt er inderdaad toch op dat dit een vanaf de fabriek bedrade kast is, zoals sommige van jullie al zeiden. Als ik het nog eens goed bekijk, zijn die brugjes wel heel perfect geplooid. Verhaal van de dubbele aansluiting klopt dus dat ze dat waarschijnlijk doen om toch in orde te zijn met 4 mm2. Is destijds wel zo gekeurd geweest, er hangt een verzegeling aan de onderste diff. Maar ik heb nooit het keuringsverslag gehad zover ik weet. Was nieuwbouw sleutel op de deur. De diffs allebei getest trouwens, die werken nog prima.

Anyway, ik ga de draadbruggen in ieder geval vervangen door kamgeleiders en waar er toch nog draden komen, deze zwaar genoeg uitvoeren.
Nu inderdaad gezien dat er onderaan de Hager automaten inderdaad wel openingen zitten voor vorken, maar aangezien de bruggen aan de bovenkant zitten gaat dat dus niet werken ☹️. Dan moet ik alle automaten omdraaien. Dan maar kamgeleiders met pennen gebruiken.

Wat betreft aangekondigde wijzigingen AREI, voor wanneer zou dat zijn? En in welke gevallen heb ik daar mee te maken?
 

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Berichten
2.897
Waarderingsscore
589
Punten
113
Ook volgens mij is deze huidige situatie ok, met de 2x4mm².
en wat als de keurder de opmerking maakt als 1 draad los komt en je maar met 4mm² meer zit....?
 

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
612
Waarderingsscore
225
Punten
43
Nu inderdaad gezien dat er onderaan de Hager automaten inderdaad wel openingen zitten voor vorken, maar aangezien de bruggen aan de bovenkant zitten gaat dat dus niet werken ☹️. Dan moet ik alle automaten omdraaien. Dan maar kamgeleiders met pennen gebruiken.
Een automaat heeft geen “polariteit”. Je mag de voeding dus zowel langs onderen als langs boven laten toekomen.

Als uw draden lang genoeg zijn, zou ik opteren om de kamgeleider onderaan te steken en de stroombanen aan de bovenkant van de automaten aan te sluiten.

Is dat niet het geval, dan kan je opteren om nieuwe automaten te kopen (waar je aan beide kanten een kamgeleider op kan aansluiten) voor de onderste rail waar de aansluitingen precies wat nipter zijn. Reken op ongeveer 5€ per automaat.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
1.945
Waarderingsscore
1.017
Punten
113
Ook volgens mij is deze huidige situatie ok, met de 2x4mm².
en wat als de keurder de opmerking maakt als 1 draad los komt en je maar met 4mm² meer zit....?
Het is niet de bedoeling dat keurders op eigen houtje "war-als-analyses" gaan maken en daarop gaan afkeuren.
Een keurder moet altijd verwijzen naar een punt/ondertiteltje in het AREI, dat volgens hem de inbreuk op van toepassing is. Dat is dan ook mijn eerste retourvraag naar een keurder als die dat niet spontaan zegt. En vandaar kijk ik verder.
Een loskomende draad is altijd een risico, ook al bestaat een stroombaan uit 1 draad. Vooral dan omdat een draad meestal nog los in de kooiklem blijft zitten en een net-wel-net-niet contact maakt, waar dan brand kan ontstaan. De enige manier om dat te ondervangen is: onderhoud. Bv. jaarlijks vermogenverbindingen nadraaien.
Niet dat dat echt huishoudelijk gebeurt, maar dat is een andere discussie. Ik vind dat de regels voor huishoudelijk daar sowieso iets strenger in mogen zijn, net zoals de 25-jaarlijkse frequentie van controlebezoeken.
Ook volgens mij is deze huidige situatie ok, met de 2x4mm².
en wat als de keurder de opmerking maakt als 1 draad los komt en je maar met 4mm² meer zit....?
In een hoofdstroombaan maken ze die opmerking niet.
In eindstroombanen worden toch ook al eens kabels parallel gebruikt? Industrieel althans. Mag dat huishoudelijk niet?
 

boran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
6 aug 2007
Berichten
1.309
Waarderingsscore
146
Punten
63
Na zo een aantal youtube filmkes gezien te hebben van electriciteitsbranden heb ik toch ook wel nekeer alle verbindingen aangedraaid. Maar goed, dat is wel als amateur, ik heb geen schroevendraaier die ik kan instellen op de correcte newton/meter instelling. Dus het is op het gevoel af, vast maar niet overdreven.
 

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
612
Waarderingsscore
225
Punten
43
In eindstroombanen worden toch ook al eens kabels parallel gebruikt? Industrieel althans. Mag dat huishoudelijk niet?
Ik heb dit bericht hieromtrent teruggevonden:

M.a.w., niet in residentiële omgeving, met één uitzondering.

In industrie worden grotere draadsecties gebruikt en liggen kabels en draden in goten (niet ingewerkt in een installatiebuis in een muur). Daar gelden andere regels, en zijn er ook frequentere periodieke keuringen.
 

shutterfreak

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
612
Waarderingsscore
225
Punten
43
Na zo een aantal youtube filmkes gezien te hebben van electriciteitsbranden heb ik toch ook wel nekeer alle verbindingen aangedraaid. Maar goed, dat is wel als amateur, ik heb geen schroevendraaier die ik kan instellen op de correcte newton/meter instelling. Dus het is op het gevoel af, vast maar niet overdreven.
Zeker als je installatie pas werd geplaatst, heb ik al meermaals meegemaakt dat er een draad los kwam uit een kooi. Ik draai de kooien tegenwoordig systematisch een paar keer aan, en na 1-2 weken verifieer ik alles nog een keer. Trek dan even aan uw draden om zeker te zijn dat alles goed aangesloten zit.

Als je een schroefmachine gebruikt, moet je nadien met de hand de kooien aandraaien. Voor de puristen bestaan er hiervoor speciale bits (combi PZ2 en Phillips). Die hebben betere grip in automaten.

Als je slecht contact hebt door een loszittende draad, dan kan je koper op die plaats heet worden en zwart blakeren. Dan vergroot je aanzienlijk de kans op een brand. Reden hiervoor is o.a. het beperkte contactoppervlak als uw draad niet goed vast zit in de kooi.
 
Bovenaan