• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dubbele Habito beplating

Losyke

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2014
Berichten
81
Waarderingsscore
2
Punten
8
Allen,

ik ben bezig met enkele voorzetwanden te plaatsen.
Ga dit met de Habito platen doen.
Zou deze graag dubbel plaatsen.

Is het oké als de achterste platen horizontaal geplaatst worden en de eindlaag verticaal zoals altijd?

Moet het einde van elke horizontale plaat dan eindigen bij een verticale ligger of maakt dit niet veel uit bij de achterste laag? Zie foto.

Zo een dubbele beplating Habito is volgens gyproc meer dan sterk genoeg om een radiator aan te bevestigen. Iemand hier ervaring mee?

Groeten
 

Bijlagen

  • ED8433CD-4177-4750-AD4F-9A8E98C88C8F.jpeg
    ED8433CD-4177-4750-AD4F-9A8E98C88C8F.jpeg
    202,1 KB · Weergaven: 20

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Je mag het gerust met Habito doen. Maar waarom dubbel ? Habito zou op zich al veel sterker zijn dan gewone gyproc plaat.
Persoonlijk zou ik geen Habito gebruiken, al zeker niet dubbel.
Versteviging aanbrengen waar je radiator gaat bevestigen.
Je kan ook eerst een OSB of MDF bevestigen en daar de gipsplaat tegen.
 

Losyke

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2014
Berichten
81
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dubbel voor extra stevigheid en om eens iets op te hangen zonder vrees te hebben dat het er kan afvallen en geluid.

Je leest toch zo vaak om er best geen osb achter te steken? Maar om met dubbele gyproc te werken dan.

Waarom zou jij nooit Habito gebruiken?

Extra versteviging dan toch nog nodig. Een multiplex in het profiel of iets anders?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
OSB of MDF zou ik ook niet aanraden.
Waar de radiator komt werkt met een multiplex plaat.

Geen dubbele Habito plaat!
De verankeringen in de Habito moet handmatig gebeuren en niet met een schroefmachine!
Een gewone gipsplaat heeft ook een bepaalde trek- en draagkracht. Zie Gyproc website of een ander gipsplaten merk.
Zoals eerder is gegeven werkt dan liever met een dubbel gipsplaat type A of WR.
Doe de opbouw van de wand door de platen half op half te plaatsen, bv. 1e laag volle plaat en start dan de 2e laag met een halve plaat.

Wat is uw plafondhoogte?
 

Losyke

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2014
Berichten
81
Waarderingsscore
2
Punten
8
OSB of MDF zou ik ook niet aanraden.
Waar de radiator komt werkt met een multiplex plaat.

Geen dubbele Habito plaat!
De verankeringen in de Habito moet handmatig gebeuren en niet met een schroefmachine!
Een gewone gipsplaat heeft ook een bepaalde trek- en draagkracht. Zie Gyproc website of een ander gipsplaten merk.
Zoals eerder is gegeven werkt dan liever met een dubbel gipsplaat type A of WR.
Doe de opbouw van de wand door de platen half op half te plaatsen, bv. 1e laag volle plaat en start dan de 2e laag met een halve plaat.

Wat is uw plafondhoogte?

Waarom zou je geen dubbele Habito plaatsen?

Had ook al gelezen dat je de schroef handmatig moet indraaien als je later iets wil ophangen.
Plafondhoogte is nu 2m70 maar zou dit naar 2m50 a 2m55 brengen.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
De gipslaat is 2600mm, is ideaal voor uw plafondhoogte.

Draagkracht type A = 25kg
Draagkracht Habito = 30kg.

Vergelijk de kostprijs van een type A of WR met Habito en vermenigvuldigd dat met 2.
 

Losyke

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2014
Berichten
81
Waarderingsscore
2
Punten
8
De gipslaat is 2600mm, is ideaal voor uw plafondhoogte.

Draagkracht type A = 25kg
Draagkracht Habito = 30kg.

Vergelijk de kostprijs van een type A of WR met Habito en vermenigvuldigd dat met 2.
Ja ze zijn idd duurder maar een gyproc type soundbloc is ook duurder dan het type A of WR. De Habito zal dan wss ook wat extra geluidsisolerend werken dan een type A of WR.

De multiplex voor de radiator het best tot op de grond laten steunen of is dit overbodig?
En zoals gyproc voorschrijft een sleuf frezen voor de plooi van de verticale staander?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Dubbel voor extra stevigheid en om eens iets op te hangen zonder vrees te hebben dat het er kan afvallen en geluid.

Je leest toch zo vaak om er best geen osb achter te steken? Maar om met dubbele gyproc te werken dan.

Waarom zou jij nooit Habito gebruiken?

Extra versteviging dan toch nog nodig. Een multiplex in het profiel of iets anders?
Habito is gewoon zeer duur en meestal geen meerwaarde. Met juiste bevestigingsmaterialen is gewone gyproc ook al sterk. En een versteviging is ook makkelijk aangebracht waar nodig.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dampscherm niet vergeten, en alle doorboringen ook afdichten
 

Losyke

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2014
Berichten
81
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dampscherm niet vergeten, en alle doorboringen ook afdichten
Zou maar aan 1 muur nodig zijn. Ik zou daar werken met ‘spouw’.

Dampscherm tegen metalstud daar latjes tegen en tegen die latjes komt dan de gyproc. Zo hoef ik het dampscherm niet te doorboren.
 

Losyke

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2014
Berichten
81
Waarderingsscore
2
Punten
8
Als er betere ideeën zijn ipv van een ‘spouw’ zijn deze steeds welkom. ?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dampscherm niet vergeten, en alle doorboringen ook afdichten
Zou maar aan 1 muur nodig zijn. Ik zou daar werken met ‘spouw’.

Dampscherm tegen metalstud daar latjes tegen en tegen die latjes komt dan de gyproc. Zo hoef ik het dampscherm niet te doorboren.
Waarom zit je cv-leiding dan niet in de spouw?
 

Losyke

Nieuw Lid
Lid geworden
21 apr 2014
Berichten
81
Waarderingsscore
2
Punten
8

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.082
Punten
113
bij dubbele gyprocplaten altijd geschrankt werken,dus nooit de naden op elkaar. Kiezen voor ofwel horizontaal, ofwel vertikaal, kan allebei, maar niet 1 laag horizontaal en de andere vertikaal. Altijd in dezelfde richting. Dubbele habito kan zeker (staat ergens in een technische fiche van Gyproc Nederland) en dan kan je 60 kg/ schroef in plaats van 30 kg / schroef in een enkele plaat. Echter als je een radiator met 4 schroeven vasthangt, heb je al 120 kg... Ik weet he ni hé... die dubbele plaat is geweldige overkill. Eventueel een mulitplex verteviging in je Metalstud steken en de wand verankeren naar achter toe in de achterliggende muur, of profielen nemen breder dan 50 mm.
 
Lid geworden
12 aug 2020
Berichten
13
Waarderingsscore
1
Punten
3
bij dubbele gyprocplaten altijd geschrankt werken,dus nooit de naden op elkaar. Kiezen voor ofwel horizontaal, ofwel vertikaal, kan allebei, maar niet 1 laag horizontaal en de andere vertikaal. Altijd in dezelfde richting. Dubbele habito kan zeker (staat ergens in een technische fiche van Gyproc Nederland) en dan kan je 60 kg/ schroef in plaats van 30 kg / schroef in een enkele plaat. Echter als je een radiator met 4 schroeven vasthangt, heb je al 120 kg... Ik weet he ni hé... die dubbele plaat is geweldige overkill. Eventueel een mulitplex verteviging in je Metalstud steken en de wand verankeren naar achter toe in de achterliggende muur, of profielen nemen breder dan 50 mm.

Waarom niet 1 laag horizontaal en de andere verticaal? In een filmpje voor de doe-het-zelver van Gyproc doen ze exact dat:

Slechte ervaring mee in de praktijk?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan