• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

dubbel isoleren met sarking - 2de dampscherm nodig?

Lid geworden
15 mrt 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij gaan een nieuwe dakbedekking en onderdak plaatsen. Nu denken we ook bij isoleren met sarking als het dak er toch van gaat(woning is reeds afgewerkt ondertussen)

Tussen de kepers zit er een dampscherm en 18cm rotswol.

is het nodig dat er een 2de dampscherm geplaatst wordt? Op sommige plaatsen zouden de platen direct tegen de rotswol komen, op andere plaatsen zijn er luchtspouwen (kruipruimtes-zolder).

Er wordt ook gezegd dat rd waarde van de buitenste isolatie 1.5x hoger moet zijn, dakplaatsers maken hier echter nooit een opmerking over en stellen dan vaak 10cm sarking voor.

Iemand tips of inzichten?

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Je weet toch dat je hier eerder achteruit gaat dan vooruit?

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
1.669
Punten
113
Kan je niet uitdikken met sparrenexpanders naar buiten toe, isoleren met bijkomende rotswol aansluitend op de huidige rotswol, en vervolgens je dampscherm, lattenwerk en dakbedekking op de klassieke manier terug opbouwen?

Lid geworden
15 mrt 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
art, wat bedoel je juist?

disco stu: Door de omvang-moeilijkheid van het dak(240m² met 3 aanbouwdelen) is het veel gemakkelijker (en goedkoper) om via sarking te gaan werken.

Dit is hoe het momenteel geïsoleerd is tussen de kepers:
isolatie.jpg

Dus eerst het dampscherm aan de warme zijde en dan 18cm rotswol. Als we op de kepers 10cm sarking plaatsen hebben we een structuur met:
- 18cm rotswol-10cm sarking-dampdoorlatend onderdak
- 18cm rotswol- grote luchtholte - 10cm sarking - dampdoorlaten onderdak

Rekening houdende met condensatievorming vraag ik me dan af of er een goede manier is om dit te gaan bij-isoleren.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.151
Punten
113

disco stu: Door de omvang-moeilijkheid van het dak(240m² met 3 aanbouwdelen) is het veel gemakkelijker (en goedkoper) om via sarking te gaan werken.

Bekijk bijlage 94278

Dus eerst het dampscherm aan de warme zijde en dan 18cm rotswol. Als we op de kepers 10cm sarking plaatsen hebben we een structuur met:

Rekening houdende met condensatievorming vraag ik me dan af of er een goede manier is om dit te gaan bij-isoleren.
Neen, geen goede oplossing, sarking is 99% zeker PUR en dat boven rotswol is niet wenselijk

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
105
Punten
43
Akkoord met @stefan, geen pur gebruiken!! Dit is meer dampdicht dan uw rotswol en zal problemen geven.

Boven de rotswol moet dampopen materiaal, geen pur of XPS dus. Werk met zeer dampopen materiaal zoals vaste houtwolplaat.

Ook eens simuleren in U-wert tool om te kijken of je geen condensatie krijgt. Dan ben je zeker.

Michielr_999

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
246
Punten
43
Ideaal is het niet maar eigenlijk pas je dan het principe van een warm-compactdak toe, wat vooral bij platte daken wordt toegepast....

Doorrekenen moet hier zeker gebeuren maar idealiter werk je idd beter meer dampopen naar buiten toe.

Gezien oververhitting meer en meer een rol gaat spelen zou ik toch ook opteren om uit te dikken langs buiten, opvullen met een wol/soepele plaat/cellulose en winddicht afwerken met een plaat a la celit. Dan zit je goed winter én zomer.

Michielr_999

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jan 2021
Waarderingsscore
246
Punten
43
Nog vergeten: vul ook zeker die holle ruimtes op, beter daar meer isolatie dan helemaal geen.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
3.236
Punten
113

Bekijk bijlage 94278

een aantal minpunten zijn ondertussen reeds vermeld.
Een sarking is voor luie dakwerkers. Het vraagt eigenlijk nog meer zin voor detail en daar loopt het dan mis in praktijk.
Ik krijg veel aanvragen van mensen die een sarking laten zetten (omdat ze niet beter weten en dakwerkers dt als enige voorstellen) maar als ik dan zie hoe slecht dat wordt uitgevoerd dan is het vaak een stap achteruit ipv vooruit.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan