• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dubbel inlijmen

Lid geworden
23 apr 2019
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een praktisch vraagje: ik ben momenteel bezig met tegelen en lijm zowel muur als tegel in. Maar ik slaag er niet in mijn tegel mooi in te lijmen zonder veel lijm te smossen op de grond of aan de zijkant van de tegel. Moet de tegel tot in de hoeken ingelijmd worden en is hier een truc voor? 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
welke tegels ? 
welke lijm ? 
welke kam ?

Want dat maakt allemaal een verschil naar plaatsing toe.
Meeste klassieke muurtegels worden niet dubbel verlijmd. 
Met de juiste kam een mooie lijmlaag aanbrengen en de tegels erin drukken, zo is de lijm volledig en goed verdeeld.
 

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
tip en tricks  = ervaring, hoe meer je er doet hoe beter het zal lukken

je zal zien tegen dat je aan de laatste bent zal het al aardig lukken 
yahoo.gif

lijm mag ook niet te droog/nat zijn, juiste kamdikte, ...

succes 
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Een faïence tegel (BIII) heeft een poreuze onderlaag : die wordt eerst met water verzadigd.  Bij een volkeramische tegel (BIa) mag dat niet. Op de muur komt een voorstrijk met de platte zijde van de lijmkam. Op de tegel worden de lijmrillen verticaal getrokken en op de hoeken een extraatje. De te lijmen tegel kan op emmers geplaatst worden of op een bankje met een bescherming voor de zichtkant van de tegel. De overschot van de lijm trek je in de lijmemmer, die je kan verschuiven. 

jp
 

Bijlagen

  • 2238_voorstrijk.jpg
    2238_voorstrijk.jpg
    140,9 KB · Weergaven: 7
  • 2413_verticale_lijmrillen.jpg
    2413_verticale_lijmrillen.jpg
    153,1 KB · Weergaven: 7
  • 2418_lijmdotten_op_hoeken.jpg
    2418_lijmdotten_op_hoeken.jpg
    139,1 KB · Weergaven: 7
Lid geworden
23 apr 2019
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb hier veel uit geleerd. Dank u.

 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan