drukverlies vailliant cv

• Tags centrale verwarming radiatoren verwarming verwarmingsinstallatie warmteverlies
  • hey69

Nieuw Lid
    Lid geworden
    9 okt 2011
    Waarderingsscore
    6
    Punten
    8
    hallo, 

kheb een vailliant ecotec pro 286 met doorstromer.

ik vermoed dat mn expansievat defect is maar ik ben om eerlijk te zijn niet zeker

sinds een maandje ongeveer moest ik de kraan openzetten eventjes om de druk te verhogen

deze zakte op een week tijd van 1.6 +- naar 0.8. dit werd erger tot deze week het op een 6 tal uren zelfs volledig op 0 

komt te staan (met foutcode tot gevolg)

kraan paar seconden terug openzetten lost dit natuurlijk weer op.

nu ik vraag me dan af, als er waterverlies is, naar waar loopt dit dan?? 

ik heb gisteren smorgens de douche niet genomen, druk omhoog laten komen door water bij te vullen

nadien savonds bij het thuiskomen, staat alles terug op 0.0 bar.

cv staat gewoon af, 

geen warm water gebruikt geweest

ik heb visueel gezien nergens lekken aan mn chaufages.

ik heb eens geklopt op beide zijde van de expansievat, die klinken het zelfde, => defect zeker?

op de foto hier 

5IZPgua.jpg

zie ik een heel klein beetje condens , vocht , maar echt minimaal, 

overzicht

El7Hcvj.jpg

expansievat

D4SfnUf.jpg

ik zie nergens vocht in of rond de ketel, aan de buizen, koppelingen, chauvages

er komt een kameraad mn oude externe expansievat aankoppelen dit weekend

Hoe oud is het expansievast ? Dit bevat een rubber membraam dat verslijt.  Sommigen gaan wat langer mee dan anderen 7j 

Een expansievat controleer je drukloos en met het juiste materiaal .

Tegen kloppen? Zo kom je niets te weten over de staat ervan ... meten is weten , gissen is missen !

Haal er een vakman bij en laat meteen het 2-jaarlijks wettelijk verplicht onderhoud uitvoeren 

de ketel is juist de 2 jaar gepasseerd, ik heb het over de interne expansievat

ik had nog mn externe expansievat liggen van mn oude staande cv installatie.Dit gaan we aansluiten

je meet best de expansievat dus door die leeg te laten , (of als de cv ketel 0,0 bar laat zien?) en via ventiel

met een metertje klopt? ik ben zelf maar een leek

Als je dan een externe expansievat hebt, dan moet de druk meter van de cv hetzelfde laten

zien als dat je op een externe expansievat zou plaatsen toch ? of werkt dit zo niet

een vakman gaan we er bij halen , zal wel moeten

Een extern vat bijplaztsen terwijl je nog een intern vat hebt hangen kan nog voor meer ellende zorgen als dit niet correct gebeurd !

Een externvat moet altijd op de zuigzijde vd pomp geplaatst worden dus meestal op de retourleiding . De voordrukken van beide vatten moeten correct afgesteld worden op elkaar en op de gehele cv-installatie . Een expansievat is het nulpunt van een cv-installatie . Een slecht gedimensioneerd en geplaatst vat kan voor   cavitatie zorgen met slijtage van verschillende onderdelen tot gevolg .

in afwachting tot een professional,

kan ik de vertrek en retour afstoppen en zien of de druk afneemt ? om 

lek in de chaufages uit te sluiten?

hey69 zei:
    in afwachting tot een professional,

kan ik de vertrek en retour afstoppen en zien of de druk afneemt ? om 

lek in de chaufages uit te sluiten?

Hoeft niet. Als de druk wegvalt op de ketel dan heb je hoogstwaarschijnlijk een lek. 

Bon had het toch gedaan. Met de heen en terug naar de chaufages dicht te knijpen. Bleef druk mooi staan hele nacht. Vandemorgend de kranen terug opengezet en zakte de druk naar 0.0

kzal eens een lek opsporing doen

hey69 zei:
    Bon had het toch gedaan. Met de heen en terug naar de chaufages dicht te knijpen. Bleef druk mooi staan hele nacht. Vandemorgend de kranen terug opengezet en zakte de druk naar 0.0

kzal eens een lek opsporing doen

Wij gebruiken daar o.a. thermografie voor. 

Dat zal in eens googlen. Nooit van gehoord

Verzekering gemaild. Het zal wel nodig zijn bij mij. Vrees lek onder de vloer. Zowiezo zal er een lekdetectie moeten komen gebeuren

eindelijk bevestiging gekregen dat ik een lekdetectie bedrijf mag contacteren.

en dan is het weer lekker mysterieus, vandaag de centrale verwarming kranen aan gezet aan de cv ketel 

en nu geen druk verlies? moet weer lukken natuurlijk 

word vervolgd ;D

Nu al 2 dagen geen drukverlies. Dit kan toch niet vanzelf zomaar oplossen?

update: mocht iemand op deze thread gevallen zijn. ik heb geen druk verlies meer gehad aantal maanden.
    verleden week een radiator dicht geknepen (kamer zoon verhuist, en radiator van lege kamer afgezet om energie te besparen) druk was onder 1 gevallen enkele dagen erna. nu na bijvullen is het nu terug goed. bon, life goes on :p

ecotec pro vcw 286.
    Ik heb ook het probleem met drukverlies maar pas na enkele dagen, na 3 a 4dagen valt mijn druk op nul.
    Eventjes bijvullen en hij gaat weer enkele dagen mee.
    Het gebeurt steeds snacht.
    Intern expansievat is 4 jaar geleden vervangen.
    Oorzaak nu?
    Kan dit aan het overdrukventiel liggen, nu en dan eens afgaat?

graag jullie advies

ecotec pro vcw 286.
    Ik heb ook het probleem met drukverlies maar pas na enkele dagen, na 3 a 4dagen valt mijn druk op nul.
    Oorzaak nu?

graag jullie advies
    Kan je het water van het overdrukventiel in een (grote) emmer laten uitkomen?
    dan weet je meteen of dat in verhouding staat met de verbruikte hoeveelheid gas (Of lekt).

ecotec pro vcw 286.
    Oorzaak nu?

graag jullie advies
    bij mij is het duidlelijk dat er ondergronds ergens door de leidingen water weg drupt. ik vul om de paar dagen bij.

Ik ga tijdelijk de onderstende chaufages met opbouw laten aankoppelen om de ondergrondse rotte buizen te bypassen tot ik in een paar jaar
    grote verbouwingen ga doen.

half open huis naast me die identiek is aan mijn huis , hebben ze de vloer enzo opengebroken. Ik zag de oude leidingen, doorgeroest en rot

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan