• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Drukverlies En niet genoeg bar

fsb

Lid geworden
18 okt 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goeiedag,



bedankt om dit even door te nemen en te replyen als ge een oplossing zou weten... :



Ik heb VVW en 4 radiatoren, vorige week vrijdag zijn ze ketel komen installeren van Sack en ze kregen de druk niet hoger dan 1.2 bar, ze hadden alles gechecked en zeiden dan dat het aan TMVW zou liggen die te weinig druk leveren.

TMVW gebeld die gingen volgende woensdag (gisteren dus) komen en hebben druk gemeten aan hoofdcollector onderaan waar de alpex20 vertrekt naar de zolder (ca14m) voor vulling CV. En zij kwamen aan de standaard 3.2 bar, hij zei wel dat ge een bar verliest door 10m te stijgen (is ca9 bij mij) maar dus zeker geen 2 bar (zoals nu wel het geval is)



Daar komt nog eens bij dat ik de radiatoren regelmatig heb ontlucht (en hier kwam bij de laatste keren meteen water uit dus dat deel zou ok moeten zijn). Maar ik heb dus ook drukverlies en veeeel drukverlies... Vrijdag installatie 1.2 bar, vrijdagavond 0.9 bar en krijg hem niet meer hoger dan 0.9. Zaterdagmiddag 0 bar (!) weer bijgevuld tot 0.9, en het zakt nu elke dag weer van 0.9 naar 0.7 bar.



Alle collectoren en koppelingen gecheckt, nergens lek, alle leidingen zijn zichtbaar (in technische koker die nog open is of in open dubbel plafond) en geen zichtbare lekken.



Mijn vrees : lek in VVW, maar installateur van Sack zei dat dit niet kon, dan ziet ge het water meteen uit de vloer komen. Maar ik zou dus niet weten aan wat dit kan liggen en ik denk ook niet dat er een verband kan zijn tussen te weinig druk kunnen opbouwen en drukverlies, twee aparte problemen...



Ik vrees voor het ergste :(
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Zal niets anders op zitten dan eens een druktest (te laten) uitvoeren op je VV alleen. Dan weet je zeker of er drukverlies (lek) is in je VV.

Of sluit je collector VV eens af (staan normaal kranen op) en zet dan je systeem onder druk. Daalt de druk dan niet -> kranen terug open en druk op VV, daalt het dan, dan kan je al het ergste vrezen...



Heb je ook een boiler voor je warm water?

Daar kan ook een lek zitten in het circuit van je brander, dan lekt er water door naar het sanitair warm water.

Kan je de boiler even met kraantjes afsluiten van de brander?



Kijk ook eens al je veiligheidsgroepen na (brander, boiler,...) en ontluchtingen die aangesloten zijn op een afvoerleiding.

Mss lekt er daar 1 van.
 
G

Guest

Guest
Nevermore wrote:
Heb je ook een boiler voor je warm water?

Daar kan ook een lek zitten in het circuit van je brander, dan lekt er water door naar het sanitair warm water.

Kan je de boiler even met kraantjes afsluiten van de brander?

.



Bij dit soort lekken stijgt de druk op de cv-installatie, druk waterleiding is immers hoger dan deze van de cv-installatie.
 

fsb

Lid geworden
18 okt 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Gisteren tot 1 bar gekregen en deze morgen staat het op 1.2 bar

:shock: :shock:

Voor alle duidelijkheid, watertoevoer van TMVW stond toe dus ik weet niet vanwaar die extra druk zou komen...



Bij Junkers zeiden ze dat het waarschijnlijk de manometer is die stuk is, maar ik heb er eentje op cd ketel en eentje op expansievat en die geven telkens hetzelfde aan zonder aan elkaar gekoppeld te zijn... dus dat zou me verbazen, maar vrees voor lek is bij mij precies toch al een beetje gezakt gezien ik nu een hele nacht ben gestegen van bar ipv gezakt...



Derde optie is spookhuis :D
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Toch eens bij je boiler gaan zoeken (als je die hebt).



Anders een defect drukvat mss?

Maar dan nog....



Is het water opgewarmd tov. gisterenavond? Dan is het normaal dat er iets meer druk op staat.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Tommeke wrote:
Nevermore wrote:
Heb je ook een boiler voor je warm water?

Daar kan ook een lek zitten in het circuit van je brander, dan lekt er water door naar het sanitair warm water.

Kan je de boiler even met kraantjes afsluiten van de brander?

.



Bij dit soort lekken stijgt de druk op de cv-installatie, druk waterleiding is immers hoger dan deze van de cv-installatie.



Volkomen waar!

Hier heb ik een foutje gemaakt.



Wel in de veronderstelling dat er al druk stond op het sanitaire circuit van de boiler. (wat bij de meeste boilers toch altijd eerst moet vooraleer het CV-circuit te laden)
 

fsb

Lid geworden
18 okt 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
Toch eens bij je boiler gaan zoeken (als je die hebt).



Anders een defect drukvat mss?

Maar dan nog....



Is het water opgewarmd tov. gisterenavond? Dan is het normaal dat er iets meer druk op staat.



Ik heb een CV circuit een VVW circuit en een ketel boven die ook voor WW zorgt, alle circuits staan onder druk.



Maar gezien het aantal bar dat ik al heb moeten bijsteken (+-2,5 in totaal) kan deels van ontluchten zijn en misschien deels lek maar dan zou ik dat nu toch al moeten zien aan mijn vloer of eender waar die lek is ? Of niet
 
G

Guest

Guest
fsb wrote:
Maar gezien het aantal bar dat ik al heb moeten bijsteken (+-2,5 in totaal) kan deels van ontluchten zijn en misschien deels lek maar dan zou ik dat nu toch al moeten zien aan mijn vloer of eender waar die lek is ? Of niet



Zo rap ga je nog geen vochtschade hebben aan vloer of muren.



Als er ergens aflsuitkranen tussen staan best per circuit de druk verder evalueren.
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
555
Waarderingsscore
0
Punten
0
fsb wrote:
Gisteren tot 1 bar gekregen en deze morgen staat het op 1.2 bar

:shock: :shock:

Voor alle duidelijkheid, watertoevoer van TMVW stond toe dus ik weet niet vanwaar die extra druk zou komen...



:D



door de zon op je vloer en dus vloerverwarming.



de druk kan/mag stijgen bij zonlicht, maar mag niet onder uw 1 bar dalen.



hier is de vvw nog niet aangesloten op de ketel, de collector is wel volledig afgesloten en er zit druk op, de 1.5 bar die er bij ons opzit is op een zonnige dag gestegen naar 2 bar, s'avonds terug 1.5 bar.
 

fsb

Lid geworden
18 okt 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mensen waar ik ten rade ben gegaan zeiden dat het wel eens zou kunnen liggen aan expansievat.



Kan dit ? Is een gesloten circuit met enkel water en normaalgezien volledig ontlucht, dus als druk zakt wijst dit op verlies van water en geen lucht



Correct ?
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
Seventhguest wrote:
fsb wrote:
Gisteren tot 1 bar gekregen en deze morgen staat het op 1.2 bar

:shock: :shock:

Voor alle duidelijkheid, watertoevoer van TMVW stond toe dus ik weet niet vanwaar die extra druk zou komen...



:D



door de zon op je vloer en dus vloerverwarming.



de druk kan/mag stijgen bij zonlicht, maar mag niet onder uw 1 bar dalen.



hier is de vvw nog niet aangesloten op de ketel, de collector is wel volledig afgesloten en er zit druk op, de 1.5 bar die er bij ons opzit is op een zonnige dag gestegen naar 2 bar, s'avonds terug 1.5 bar.



bij een goed werkend expantievat ga je dit fenomeen toch niet mogen hebben lijkt me.
 
Lid geworden
12 sep 2007
Berichten
555
Waarderingsscore
0
Punten
0
de mario wrote:
Seventhguest wrote:
fsb wrote:
Gisteren tot 1 bar gekregen en deze morgen staat het op 1.2 bar

:shock: :shock:

Voor alle duidelijkheid, watertoevoer van TMVW stond toe dus ik weet niet vanwaar die extra druk zou komen...



:D



door de zon op je vloer en dus vloerverwarming.



de druk kan/mag stijgen bij zonlicht, maar mag niet onder uw 1 bar dalen.



hier is de vvw nog niet aangesloten op de ketel, de collector is wel volledig afgesloten en er zit druk op, de 1.5 bar die er bij ons opzit is op een zonnige dag gestegen naar 2 bar, s'avonds terug 1.5 bar.



bij een goed werkend expantievat ga je dit fenomeen toch niet mogen hebben lijkt me.



nu zit er niets op hey, geen ketel geen expansievat, gewoon collector met water op druk en door kraan en doppen afgesloten.



die relatief grote stijging hebben we enkel maar waargenomen toen er nog geen chappe/tegel op lag. nu stijgt dit maar minimaal meer.
 

fsb

Lid geworden
18 okt 2008
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Probleem opgelost :)



Was terugslagklep tussen aanvoerleiding en vulset die geblokkeerd zat.

Drukverlies is nu ook niet meer als alle radiatoren toestaan (ik ga deze één per één openzetten en dan het probleem situeren maar het kan dus al zeker niet ondergronds zijn) :)



Hoera :lol:
 
Lid geworden
19 dec 2008
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
fsb wrote:
Probleem opgelost :)



Was terugslagklep tussen aanvoerleiding en vulset die geblokkeerd zat.

Drukverlies is nu ook niet meer als alle radiatoren toestaan (ik ga deze één per één openzetten en dan het probleem situeren maar het kan dus al zeker niet ondergronds zijn) :)



Hoera :lol:



Ik vermoed (hoop) dat we hetzelfde probleem hebben. ook hier druk niet boven 1 bar te krijgen + geleidelijke drukverlies. Mensen van Sack zeiden ook dat het aan de druk van de watermaatschappij ligt. Maar dat is dus niet het geval.

Hoe heb jij het probleem ontdekt en hoe is het opgelost geraakt?
 
Lid geworden
17 mrt 2006
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste, we hebben al maanden drukverlies. onze man die de chauffage herstelt, heeft al verschillende keren naar een lek gezocht, alles is ondertussen nagekenen en verschillende lekken opgelost. Zelfs het binneste vd ketel nagekeken of er sporen van water terug te vinden waren. onze druk verliest na ongeveer 4 dagen en komt dan zo op 1 bar terecht. onze cv ketel staat op zolder. de ketel springt al een paar keren of in beveiliging. het expansie vat is ook al vervangen. was trouwens aan vervanging toe. wij zijn ten einde raad. kan het ook de terugslagklep zijn?

Hij heeft er nu een produkt is gedaan dat bij eventuele fitten , deze automatisch dicht.

wie kan mij helpen? of wie kan dit komen herstellen?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan