Druksterkte EPS vloerisolatie

Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aangezien onze vloeropbouw 60 cm is, hadden we in gedachten om zoveel mogelijk uit te vullen met EPS.
Eerst:
- 7 cm schuimbeton, is helft van de prijs van uitvulchape,
- 4 x 10 cm EPS isolatieplaten,
- 8 cm chape met vloerverwarming
- 2 cm tegels
Via budgetisolatie heel goede prijzen gekregen voor EPS.
Ze raden mij daar aan voor de woning EPS100 en voor de garage EPS150.
De architect had echter de opmerking om zeker te zijn dat deze dikte van EPS niet zou verzakken.
Bij budgetisolatie zeiden ze dat dit geen probleem zou geven.
Maar ik ben er toch niet 100 % gerust in.

Wat denken jullie er van?
Toch beter drukvast XPS nemen?
Wel bijna dubbel zo duur als EPS.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.619
Waarderingsscore
659
Punten
113
Je moet eens kijken op de datasheets welke druksterkte ze opgeven bij "lange duur belasting" om niet meer dan 2% kruip/indrukking te hebben.

Ik denk dat EPS100 dan toch te nipt is... met welke vloerlast hebben jullie rekening gehouden?
 

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.176
Waarderingsscore
190
Punten
63
40 cm EPS, Wow.
Ik neem aan dat dit bedoeld is als fundering in veengrond teneinde heipalen uit te sparen en niet bedoeld is voor alleen maar isolatie.

Alleen de EPS heeft al een Rc waarde van 10,5.
Met een gemideld temperatuurverschil van 15 graden, bodem 10 graden, vloer 25 graden heb je een warmteverlies van 1,4 watt per m².
120 dagen verwarmen is 4kWh per m².
Bij 100 m² en 20 jaar stoken is dat nog geen 1000 m³ gas.
In werkelijkheid zal de bodem vermoedelijk warmer zijn en is het energieverlies nog minder. 
Bij drukvast XPS zijn de milieukosten zelfs hoger dan de milieubesparingen wanneer je te dik isoleert.
XPS kost ook energie om te maken.

Boven een Rc waarde van 3.5 tot 5 heeft extra isoleren van vloeren naar mijn mening geen zin.
Alle cm extra leveren nauwelijks nog extra energiebesparing op.
Je kan beter 20 cm extra zand er in flikkeren en het uitgespaarde geld gebruiken voor meer doelmatige energiebesparende maatregelen.
Of de EPS helemaal skippen en alleen maar schuimbeton gebruiken.
Geen idee wat daar de fin. kosten van zijn of wat de milieukosten zijn.
 
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
ontwerp vloerbelasting is 200kg/m². Langdurige belasting max 2% indruk EPS 100 = 2500kg/m², EPS 150 = 4000kg/m². Zo dus voldoende moeten zijn, maar jah...

Die grote dikte voor EPS is enkel en alleen omdat EPS zo goedkoop is per m³. EPS 100 =60 euro/m³, EPS 150 = 80 euro/m³, schuimbeton 95 euro/m³, XPS 100 euro/m³. Chape zou iets van een 40 euro/m³ zijn, maar ik zie dat niet zitten om dit allemaal binnen te voeren en gelijk te trekken. Tot 5 cm dikte is chape relatief goedkoop om te laten zetten, maar als je naar diktes van 10-15 cm gaat kom je op prijzen uit van 180 euro/m³.

Ophogen met zand was in een andere topic afgeraden. http://www.bouwinfo.be/forum/ruwbouw/funderingen-en-kelders/uitvullen-zo-goedkoop-mogelijk

De bouwgrond lag in een kleine "zink". Betonplaat is dan gegoten op vaste grond (dus kleine zink min nog eens 20 cm teelaarde) en dan kom je aan zoveel vloeropbouw. Tijdens de ruwbouw was het de grond zo nat en drassig dat we beslist hebben om de rioleringsbuizen niet te leggen en direct de betonplaat op de werkvloer te gieten. We hadden dus nog voldoende vloeropbouw nodig om de rioleringsbuizen in weg te werken.

 
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ga je je rioleringsbuizen kunnen wegwerken in 7cm schuimbeton?  Zal wss eerder 12cm schuimbeton worden.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.619
Waarderingsscore
659
Punten
113
azerco zei:
ontwerp vloerbelasting is 200kg/m². Langdurige belasting max 2% indruk EPS 100 = 2500kg/m², EPS 150 = 4000kg/m². Zo dus voldoende moeten zijn, maar jah...

Dat is zeker voldoende...
Die grote dikte voor EPS is enkel en alleen omdat EPS zo goedkoop is per m³. EPS 100 =60 euro/m³, EPS 150 = 80 euro/m³, schuimbeton 95 euro/m³, XPS 100 euro/m³. Chape zou iets van een 40 euro/m³ zijn, maar ik zie dat niet zitten om dit allemaal binnen te voeren en gelijk te trekken. Tot 5 cm dikte is chape relatief goedkoop om te laten zetten, maar als je naar diktes van 10-15 cm gaat kom je op prijzen uit van 180 euro/m³.

Je zou ook glasschuimgranulaat kunnen overwegen (Technopor, Misapor, ...), kost iets van 85€/m³ als je een beetje uitkijkt. Daarenboven isoleert het ook een beetje (lambda 0,09W/m.K).
 
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
Plan is elec en sanitair in schuimbeton. Als die droog is daarop de gasleiding en deze uitwerken in de 1elaag eps. Riolering komt dan in de 2e en 3e laag.
 

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.176
Waarderingsscore
190
Punten
63
Dank voor de toelichting, dat klinkt als over nagedacht ;). Bij 20cm EPS 150 minder bespaar je dus 16 euro per m2. Ik zou toch zand overwegen, er vanuitgaande dat dit niet tot meer arbeidskosten leidt. Is ook makkelijker leidingen leggen. Ik vermoed dat zand voldoende druksterkte heeft aangezien het opgesloten is. Maar er zijn vast ervaringsdeskundigen hier die daar een uitspraak over kunnen doen.
 
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
zijn er nog mensen die uitgevuld hebben met zand. Is het dan niet beter op uit te vullen met chape?

Maar is ook wel veel arbeidsintensiever. 1m³ chape of zand binnen brengen tov 1m³ EPS...

 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.619
Waarderingsscore
659
Punten
113
Je kan daarvoor beter stabilisé nemen (minder cement dan chape). 

Maar er zijn alternatieven zoals kleikorrels, glasschuimgranulaat, kalkhennep, gebroken schelpen, ...
 
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
Deze producten zijn wel allemaal duurder dan eps 100, 60euro/m3

Is er iemand die denkt dat ik met mijn 40 cm eps problemen ga krijgen qua inzakking op termijn?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Hoeveel inzakking is problematisch? Zelfs uw chape of zand gaat (extreem klein beetje) inzakken...

Als je zegt: 4mm inzakken = 1% op 400mm totale dikte is een probleem, dan zou ik niet voor EPS gaan. Die waarde "100" als druksterkte gaat uit van 10% vervorming = 4 cm in uw geval. Lees de voetnoot bv in deze fiche er eens op na:

 http://www.epsprofs.com/media/18810/PS-Productblad-EPS-100-V-24-010209.pdf

 
 
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goede info, bedankt daarvoor.
Nu stelde mijn vriendin een goede vraag. Is dat dan zo een erg dat alles zen beetje zakt? Ik antwoorde overtuigd, tuurlijk. Dan gaat ge namelijk barsten in u tegels of eventueel de gepolierde beton. Maar is dat eigenlijk wel zo? Als de eps zou samengedrukt worden, dan zal dit dan wel niet enkel lokaal zijn en zal door de wapening in de chape of beton alles wel een beetje gelijk zakken. En dus geen barsten... of slaag ik hier de bal mis?
 

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.104
Waarderingsscore
165
Punten
63
Er is natuurlijk ook EPS200, EPS250 (ter vergelijking: de druksterkte voor XPS ligt meestal rond de 300).

Over dat indrukken: aangezien je belasting gaat verschillen van plaats tot plaats, gaat ook je vervorming verschillen van plaats tot plaats.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Inderdaad, maar als je naar EPS250 moet gaan, zal de prijs ook stijgen en dan worden de alternatieven zoals eerder aangehaald (schuimbeton,zand, whatever) financieel misschien interessanter.

Komt er alleen een chape & een vloer op (en dan wat normale gebruiksbelasting) of moet er ook nog een stenen muur ofzo opkomen? In dat laatste geval zou je misschien beter bovenop die EPS nog een drukplaat laten gieten om gewichtsverdelend te werken (uwe chape gaat dat ook al een beetje doen maar dat is vermoed ik te nipt qua sterkte, zeker voor ne muur). Dat zou het prijsplaatje nog eens aanzienlijk veranderen.

Op zich vind ik het wel fantastisch klinken "we hebben 40cm isolatie in de vloer" :D. Wel tegoei aanpakken, als opeens heel uw spellement 2cm lager ligt, gaat de misses misschien minder hard lachen :).
 

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.176
Waarderingsscore
190
Punten
63
Zijn daar plinten en kitvoegen niet voor uitgevonden om inzakken te camoufleren?

Als de tegels gaan barsten heb je denk ik iets niet goed gedaan met je druklaag. Door de druklaag zal inzakking altijd verdeeld worden en gaan lichte scheidingswanden op de druklaag niet scheefhangen zodat de tegels ook niet barsten. Bovendien, ook de tegelaansluitingen met wanden en vloer bevat een kitvoeg die een gedeelte van de ellende opvangt. Uiteraard moet de druklaag wel zwevend aangebracht worden. Dus vrij van de buitenmuren. 

Maar zoals Woubeir ook al zei, te veel locale belasting en een te dunnen druklaag zorgt voor niveauverschillen. Mischien iets meer gewapende chapé gebruiken als er sprake is van een hoge locale belasting. 

Geen idee hoe verder het tijsverloop is van inzakking. Als dit geleidelijk is, dan even wachten tot 90% van de inzakking heeft plaatsgevonden en dan pas de plinten en kitvoegen plaatsen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.692
Waarderingsscore
14
Punten
38
Lijkt me goed advies, vloerbedekking leggen en een tijdje wachten met de plinten.... maar  als je op die 40cm 2% inzakking krijgt waarvan eerder sprake in deze thread zit je wel al 8mm lager ;) - da's al veel voor weg te kitten... Voor die EPS100 moet je natuurlijk wel al 3 ton per m2 gaan leggen om daaraan te komen. 

Ik stel wel vast dat azerco in zijn "gebruiksbelasting van 200 kg/m2" (normale residentiele belasting) nog geen eigengewicht van de vloer heeft opgenomen. Cementchape 6cm met afwerking wordt normaal gerekend aan 150kg/m2, misschien is er hier 18cm chape met vloerverwarming? Komt er nog een betonnen druklaag bij vooraleer er chape gelegd wordt? 

Long story short: bij 40cm zou ik proberen eerder max 0,5% krimp na te streven, dan zit je 2mm lager. Dat is op te vangen met plinten & kit. Grove en volgens mij incorrecte vereenvoudiging (lineaire aanname) maar dat is dan al eerder 3 ton per m2 / 4 -> 750 kg / m2 ... daar gaat TS nog serieus zijn best voor moeten doen natuurlijk maar dat is al meer richting de 350-400kg totale vloerbelasting die je waarschijnlijk gaat hebben.Ik ben helemaal geen expert materiaalkunde maar dit soort back of the envelope gedachtengang doet me vermoeden dat het niet zomaar "no problem, gewoon doen" zal zijn met EPS100.
 

Woubeir

Gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.104
Waarderingsscore
165
Punten
63
Ik herinner me dat ik ooit ergens een persoonlijk voorbeeld heb gezien waarbij aan de hand van een rëele belasting voor die persoon minstens naar EPS150 moest gegaan worden.

Overigens, komt er een architect aan te pas ? Want die moet het ook zien zitten wat je wenst te gebruiken.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.619
Waarderingsscore
659
Punten
113
Voor een puntlast van 100kg op 10x10cm is EPS100 (of 150) wat te slap (op lange termijn)... maar niet als daar nog een gewapende chape bovenop ligt.

Dat is dus meteen mijn advies... steek onderaan in de chape een wapeningsnetje.
 
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
194
Waarderingsscore
0
Punten
0
bovenop de EPS komt enkel nog de chape (7cm) met vloerverwarming en natuursteen 2cm dik.

Die 7 cm chape neem ik omdat dit overal zogezegd de ideal dikte is voor vloerisolatie. Ik kan de chape dikte ook eventueel naar een 8 of 9 cm laten gaan voor meer gewicht en sneller aan die 2% krimp te komen...

Wel gezegd dat na het leggen va de chape nog de plakker moet komen. Dus de eps zal weg zijn tijd krijgen om te zakken. Alle (binnen)muren staan er, en nergens zal een puntlast komen (aquarium of dergelijk).

 

Archititect raade mij aan om ook de kruip na te kijken en te herrekenen naar 200 kg vloerbelasting. Maar aangezien het over 40 cm zou gaan heeft hij hier ook niet een pas klaar antwoordt op.

Ik ben aan het twijfelen om toch eerder naar een 25 cm STABILISE te gaan (zelf te leggen) en dan 25 cm EPS 150. Alleen die 25 cm chape = 27m³ stabilise, pfffff. In de garage kan ik de stabilise rechtstreeks met het graafmachien inschieten = 7m³. Maar die overige 20 m³ zou dan met de kruiwagen zijn. Pump huren is "te duur", kan ik beter 25 cm schuimbeton laten komen.

Misschien redenering van vriendin volgen en niet elke frank in 2 willen bijten en voor de 25 cm schuimbeton en 25 cm EPS 150 gaan....
 
Bovenaan