• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Droogtijd betonvloer op zand

Lid geworden
31 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Middag allemaal,

Ik wou graag even bevestigd zien wat de correcte droogtijd is in dit specifiek geval want schijnbaar denkt niet iedereen er hetzelfde over .

Vloeropbouw zal waarschijnlijk het volgende worden
Betonvloer op zand 10 a 12cm
Isolatie 2 x 8cm
Chape dekvloer

Wanneer mag ik nu eigenlijk die isolatie en chape plaatsen op de betonvloer? Ik kijk uit naar jullie mening.

Dan

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.006
Punten
113
Ik hoop dat er toch wel plastiek is voorzien onder de beton :eek:

Lid geworden
31 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Yep, dacht dat ik die details kon weglaten

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.993
Punten
113
Yep, dacht dat ik die details kon weglaten
Je kan misschien ook gewoon de beton weglaten.
Ondergrond is wss draagkrachtig genoeg. Dus uitkofferen, folie en dan bv isolatiechape of drukvaste platen.

verder is de stelregel 1week per cm

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
832
Punten
93
Voor een betonplaat op volle grond in een verbouwing mag je na 2 dagen beginnen met leidingen van technieken te plaatsen en na 7 dagen kan je beginnen met de verdere vloeropbouw (isolatie, chape,...)

Lid geworden
31 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beton weglaten, zou niets liever doen maar achteraan tegen de regenwaterput ( steekt voor een deel onder de achterbouw) was het zand wat verzakt. Geen zichtbare gebreken aan de oude beton dus waarschijnlijk was die redelijk sterk.
Net ook nog een plek gevonden waar de grond wat verzakt, mogelijk door structurele werken 2 jaar geleden.

Dus een weekje wachten tot isolatie en chape, dat klinkt al behoorlijk wat beter dan 1 week per cm, en dat was nu net het probleem. Verschillende meningen en voorstellen.

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Waarderingsscore
985
Punten
113
Beton weglaten, zou niets liever doen maar achteraan tegen de regenwaterput ( steekt voor een deel onder de achterbouw) was het zand wat verzakt. Geen zichtbare gebreken aan de oude beton dus waarschijnlijk was die redelijk sterk.
Net ook nog een plek gevonden waar de grond wat verzakt, mogelijk door structurele werken 2 jaar geleden.

Dus een weekje wachten tot isolatie en chape, dat klinkt al behoorlijk wat beter dan 1 week per cm, en dat was nu net het probleem. Verschillende meningen en voorstellen.
1cm per week is voor chape een vuistregel voor de droging

beton is volledig uitgehard op volle sterkte op 28 dagen

Lid geworden
31 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
De uithardings tijd van 28 dagen begrijp ik wel, volledige sterkte na een maand ongeveer. Maar, heeft het plaatsen van isolatie en chape een invloed of uitharding en kwaliteit van de betonvloer? Dus wat als ik na een week de isolatie al plaats?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
2.773
Punten
113
De uithardings tijd van 28 dagen begrijp ik wel, volledige sterkte na een maand ongeveer. Maar, heeft het plaatsen van isolatie en chape een invloed of uitharding en kwaliteit van de betonvloer? Dus wat als ik na een week de isolatie al plaats?
Beton moet niet 'drogen' maar uitharden. Dus afdekken is geen probleem na 1 week.

Lid geworden
31 dec 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Super, bedankt aan iedereen die zn steentje bijdroeg .

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan