• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Droogtijd 1 week...

Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo iedereen,

Ik ben bezig met het plaatsen van een woning met een SOD (werken vangen over 2 weken aan) en deze heeft ons nu een planning doorgestuurd van het verloop van de werken. Mijn architecte (niet via SOD aangeraden, zelf gezocht (gelukkig maar)), neemt deze in de komende dagen door, maar wat me direct opviel was dat het volgende tijdsbestek aangemeten wordt voor de vloeren:

- Week 1: Leggen van PUR

- Week 2: Leggen van vloerverwarming en gieten van de chape

- Week 4: Leggen van betegeling 

Nu ben ik een leek op het gebied van bouwwerken, maar ik meende me te herinneren dat de chape toch eerst een 8-tal weken dient uit te drogen en er vervolgens een incrementale opdrijving van de T van de vloerverwarming uitgevoerd moet worden, alvorens men kan gaan vloeren? Of zit ik hier helemaal verkeerd? Misschien een soort van sneldroogchape die gebruikt wordt? (Heeft dit dan geen nadelige gevolgen voor de kwaliteit van de chape?).

We willen graag dat de werken snel gaan, maar niet ten koste van de kwaliteit natuurlijk ...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Overleggen met jou architect.
Ik zou zeker droogtijden respecteren.
 
Lid geworden
23 okt 2015
Berichten
563
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik mis hier in je lijstje 'opstarten vloerverwarming'. De keltel aansluiten op de vloerverwarmingsverdelers kost ook nog een halve tot een dag werk. Dan dient de verwarmingsketel in gang gezet te worden. En iemand moet die door de opstartcyclus doen gaan. Dus iedere dag langsgaan om de temperatuur te verhogen en te verlagen. 1 Week droogtijd is heel krap. Je chape is nog niet eens uitgehard volledig. Dat duurt 28 dagen tenzij ze er versneller in doen. Maar dan nog.

Je architect dient hier haar/zijn zeg over te doen.

 
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Er bestaat sneldrogende chape.  Een ook chemisch gewapende chape, waarbij na 1 week de vvw kan opgestart worden.  Na de afkoeling van de vvw kan het tegelwerk beginnen. 

jp
 
Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de reacties! JP,  moet bij sneldrogende chape eenzelfde schema (1 tot 3 gr/d opwaqrmen van 25 tot 45 en dan terug afbouwen en 48u wachten na afbouw) gevolgd worden, of kan er daar ook sneller bij opgebouwd worden in temperatuur? (bijv 5gr/d).

 

Onze architect hoort morgen alvast na welke chape er gebruikt wordt!
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Sommige installaties hebben een eigen vast opstartprogramma, waar je nieks moet voor doen. Dat schema dien je natuurlijk best te volgen.  De manuele starten met 25° en verhoog je met 5° per dag tot boven de normale werkingstemperatuur.  Dat wordt minstens 2 dagen aangehouden en dan op natuurlijke wijze laten afkoelen.  Iets van 3 dagen later is de chape normaal voldoende afgekoeld voor het tegelwerk.  Komt er een ontkoppelingsmat, dan mag de chape niet meer warm zijn, anders kan je in de problemen geraken met de lijm voor die mat.  

jp
 
Lid geworden
11 feb 2016
Berichten
89
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij hebben de Fiber Compound  chape van Grouttech en deze is na een week al klaar om de vloerverwarming op te starten. Best eerst met uw architect overleggen en bekijken met wat ze juist te werk gaan. 
 
Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Morgen even navraag doen via de architect dus!

Er komt een ditra25 ontkoppelingsmat op, dus voldoende laten afkoelen zal cruciaal zijn :)
 
Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Er wordt inderdaad gebruik gemaakt van een sneldrogende chape.

Wanneer we echter over het doorloop traject van de vloerverwarming spreken geeft de SOD firma aan dat dit 'een puur theoretisch concept is en de uitzetvoegen eventuele uitzetting van de chape opvangen. In praktijk doen wij nooit een doorlooptraject.'

Ik heb hen gevraagd om die uitspraak gehandtekend op papier te zetten. Ben zeer benieuwd of dat er ook komt ...
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
Schlüter vraagt de vvw eerst op te starten en dan pas de Ditra te plaatsen. Dat heb ik hier zwart op wit in een mail van de directie staan. 

jp
 
Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
31
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dus weer iets waar ze de kantjes van af proberen te lopen... Begint te wennen. Weer een klachtenmail dan.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan