• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Wil je gratis batibouw bezoeken? Lees dan hier hoe je aan tickets geraakt!

Droogsysteem vloerverwarming (weinig opbouw)?

Lid geworden
16 feb 2023
Waarderingsscore
6
Punten
3
Onder het motto "elke bouwheer in elk huis is anders" : ;)
Voor vloerverwarming op het gelijks hebben we maar 9cm opbouw kunnen wegnemen (constructievloer ligt nu bloot) aangezien het huis 3/4 is onderkelderd.
  • Omdat we omgevingsvergund zijn moeten we de vloer isoleren met een max. U-waarde van 0,24. Onze architect en EPB-persoon hebben 8cm pur schuim genoteerd. Kelderplafond isoleren doen we liever niet omdat het plafond daar al zeer laag is (zijn mooie ruimtes met natuurlijk licht.)
  • Bedoeling zou zijn vloerverwarming in een anhydrietchape te leggen (dus nat systeem) van zo'n 5 cm dik.
  • Met afwerking erbij zou de totale opbouw 15 cm zijn, of 6cm hogere vloerpas, wat aanvaardbaar is (alle deuren/dorpels worden al vernieuwd.)
Twijfels zijn er onder meer omdat dat een anhydrietchape niet zou deugen (bron van vloerlegger), dat we een grotere massa chape moeten hebben (zeker 7cm) en dat we - als eindconclusie - simpelweg te weinig opbouwhoogte hebben, waarvan we overtuigd zijn dat er in 2023 oplossingen bestaan, hetzij voor type (iso)chape of type vloerverwarming.
De verschillen in opwarmingstijd en algemene kostprijs lijken mij voor de hand liggend, maar verschillen droog- en nat zóveel van elkaar qua opbouwhoogte? Bij droog komt er bijvoorbeeld een extra egalisatiechape bij vanwege de harde platen, en onder die platen moet men wellicht ook bij-isoleren om de EPB-eis te halen? Goedkoper en gemakkelijker lijkt mij dan toch om een nat systeem in een gewapende chape te voorzien van minimale dikte?

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.517
Punten
113
15 cm, kom je dan niet in problemen met de waterkering ?
andere optie is om zonder chape te werken, dus PUR met daarop vvw en dan uitvlakken met fermacelkorrels+ fermacelplaten.
Idd minder massa, dat heeft zijn voor en nadelen.
Plafond van kelder, ook niet enkel cm's mogelijk ? alle beetjes helpen

Lid geworden
16 feb 2023
Waarderingsscore
6
Punten
3
Idd is zonder chape een mogelijkheid maar ik ken nul mensen die dit doen/gedaan hebben wat niet echt motiverend werkt. Persoonlijk ben ik nog sneller geneigd om een minimale isolatielaag van 6 cm PUR te voorzien zodat de berekende vloeropbouw beter uitkomt (gek he, in de isolatiewaanzin van vandaag.) rekening houdend met het feit dat 75% van de woning is onderkelderd betekent dit ook dat koude uit de bodemgrond minder aanwezig is. De Vlaamse overheid zal hier wel geen moer om geven dus helaas geen premie dan, maar ok. Isoleren op het kelderplafond: dit laat ik liever achterwege, lees laag plafond. Ik ben ook geen voorstander van PUR vanwege gezondheidsredenen tenzij als dit onder een chape komt te liggen. Ik geloof dat vloerverwarming in een vezelchape, op 6cm schuim, in ons geval een haalbare piste kan zijn?

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan