• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Droge kamer omvormen naar badkamer - stukwerk

yvescrv

Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Berichten
119
Waarderingsscore
23
Punten
18
Beste mede-verbouwers

Ik ben van plan met een droge kamer op het eerste verdiep om te vormen naar een badkamer (deel van grotere renovatie).
Het plafond wordt vervangen door groene Gyproc, en er wordt mechanische ventilatie voorzien (D).

De inloop douche zal afgewerkt worden met een acrylplaat (die ik niet zelf ga plaatsen).

Het oude stukwerk (met van die paardenharen) is eigenlijk nog in goede staat. Ik zou, gezien de moeilijkheid om dit te verwijderen, graag willen behouden.

Gaat dit problemen geven ivm vocht? De douche wordt waterdicht afgewerkt met de acrylplaat en er is voldoende ventilatie. Ook dacht ik eventueel met een renovatievlies de muren wat extra te beschermen. Graag uw advies.

Y
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Voor de douche snap ik dat je voorzorgen moet nemen ivm vocht, voor de rest van de badkamer hoeft dat niet, zeker niet gezien je ventileert met D.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Misschien even meegeven wat de afmetingen zijn van de droge kamer (L x Br x H).
Gyproc WR is geschikt, maar Gyproc Glasroc H is misschien nog beter, gezien u gebruik gaat maken van een acrylplaat voor de douchecel.
Achter de acrylplaat zal uw ventilatiesysteem D geen effect hebben naar mijn denken.
We weten ook niet tegen welk type muur de douchecel wordt gebouwd. Binnen- of buitenmuur? Bv. vollesteen muur of spouw?

Renovatievlies zal de wanden niet beschermen tegen mogelijk vorming van schimmel in de oude bepleistering.
Als er zich een vochtvlek vormt, dan gaat deze doorslaan en gaat je afstoting krijgen/het weg duwen van ...

U gaat een grote renovatie doen en is het misschien het overwegen waard, om toch de kamer te ontdoen van een niet zo geschikte bepleistering en te vervangen door een waterwerende pleisterlaag, bv. Gyproc Unique WR.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Die oude kalkmortel kan je perfect laten zitten als die volledig stabiel is en je goed ventileert.
aandachtspunt: als je zou slijpen voor elektriciteit of zo, is er kans dat die vooralsnog (plaatselijk) loskomt. Die pleister is niet voorzien voor trillingen van zware hedendaagse machines. Hij komt niet altijd los, maar het zou ook niet de eerste keer zijn dat het gebeurt. Als dat loskomt, doorbijten en alles er af. Kijk ook even na met een lange waterpas of die volledig recht is, dat is niet altijd het geval. Als die rechtheid belangrijk is voor je, zal je ook niet anders kunnen dan afkappen.

Wat zijn moeilijkheden om te verwijderen? Met een breekhamer gaat dit gewoonlijk nogal vlotjes. Tenzij er heel veel kalk in zit, dan is dat inderdaad wel een probleem. Ben het ooit een keer tegengekomen in een woning, was hard als beton.

Voor mij is die gyproc unique wr overkill in deze situatie. Wordt ook professioneel heel weinig gebruikt, 't wordt ofwel met grijs (cement) ofwel met wit (gewone gipspleister) gedaan. Niet met groen, tenzij een archi of een klant er heel specifiek om vraagt. Dit lijkt me een "fancy productje" dat in de markt werd gezet door marketeers, heb er nooit mee gewerkt en nog nooit gezien in een bouwhandel. Mogelijks zelfs enkel op bestelling te krijgen.
 

yvescrv

Lid
Lid geworden
12 sep 2018
Berichten
119
Waarderingsscore
23
Punten
18
Bedankt voor de tips alvast! Ga morgen even controleren of alles nog mooi pas is!

Het is een relatief kleine kamer (3x3x2.6); de douchecel komt tegen een volle muur.

Het is inderdaad zeer harde pleister; bij het strippen van een andere kamer echt mee afgezien.

De acrylplaat zou ik tegen de bestaande pleister laten kleven; eventueel met een doek achter om 100% zeker te zijn. Uiteraard verwacht ik van de fabrikant/installateur van de acrylplaat hier wel gepast advies geeft.
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Opletten met kleven op die oude pleisterlaag. Zit daar ook verf op? Die oude lagen zijn niet gemaakt op platen op te kleven. Door invloed van hun gewicht en door het leven (warm/koud/uitzetting) zou je op termijn problemen "kunnen" krijgen.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan