dringend vraagje beluchting zwemvijver

• Tags buitenleven tuin water waterbeheer zwembad
  • doddel

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    5 apr 2006
    Waarderingsscore
    395
    Punten
    83
    ik ben de filter van de zwemvijver aan het vullen met lava, en bedacht net dat ik de beluchting nog niet heb voorzien, maar weet niet zo goed hoe dit aan te leggen

dus:
    1. beluchting in lavafilter nodig, ja of nee?
    2. zoja: op welke diepte in de filter leg je de leidingen?
    3. en wat voor materiaal gebruik je daarvoor? gewoon luchtslangen met T stukken en dan naar van die verdeelsteentjes?

dank!

niemand?

Luchtslangetjes op een 8-10 plaatsen leggen is wel een goed idee. Lucht inbrengen werkt toch wel goed op warme dagen, en vooral tijdens hittegolven.
    Dunne slangetjes is voldoende, Kijk eens op het internet wat je denkt nodig te hebben...

en hoe diep in de lava heb je die? als het diep moet (er ligt al een deel lava in), dan zou ik de slangen en steentjes eventueel vanuit de collectorbuizen in de drainageslangen kunnen steken. Ook makkelijk om steentjes op termijn te vervangen indien nodig. En dan kan ik nu de lava tot boven vullen zonder om slangetjes te moeten rijden

Bij mijn ouders liggen die gewoon in de bovenste 10cm lava

welk voordeel zou lucht inbrengen hebben (en dan ook in de filter vs gewoon?) Bij mij is dat niet voorzien.

Ik ben wel van plan om mijn automatisch bijvulsysteem aan te sluiten op een klein fontijntje (kikker die water spuwt). Zo kan er op warme dagen (veel verdamping) wat lucht in komen en kan ik ook makkelijk visueel zien wanneer die aan het bijvullen is en dus niet niet zomaar blijft lopen

Wat ik denk.
    1. Je hebt een vijver met een oppervlakte van x m2. Dan gaat een beluchting niet zoveel meer zuurstof toevoegen. Zorg gewoon voor voldoende beweging van je wateroppervlak.
    2. Watervalletjes, spuitertjes, fonteintjes ... gaan er eerder voor zorgen dat CO2 ontwijkt uit het water.
    Maar ik kan mis zijn.

Beluchting brengt extra lucht in de lavazone.
    Lucht is nog altijd een deel zuurstof en nog wat spul.
    Zuurstof is nodig voor nitriet naar nitraat om te zetten ( een zuurstofatoom er aan plakken ;) )
    Hoe meer zuurstof , hoe beter deze chemische werking verloopt.

Als je dus die slangetjes ondiep tussen de lava legt ( cc 10 à 20 cm ) en die borrelsteentjes OOK , dus niet op de lava maar in. Dan krijg je dus een bachinale feesten voor die bacterien.

Circulatiepompen, beweging van water, fonteintjes en spuwers dragen allemaal bij om water en lucht te mengen, maar die luchtsteentjes zijn net dat tikkeltje beter. ( veel tikken)

Moet je steevast een luchtpompke met borrelsteentjes voorzien ?
    Nee, als je je waterinlaten ook door de lucht laat gaan, als je een fonteinpomp dag en nacht laat draaien en die dan continu klatert , als je een waterval hebt steken .
    Is wat afwegen .

Wij voorzien geen luchtpompen in siervijvers maar de laatste jaren wel standart in onze zwemvijvers.
    Waarom ?
    Omdat de opwarming van de aarde hier ook een rol inspeelt.
    Hoe warmer het vijverwater wordt , hoe minder zuurstof dit kan bevatten.
    Dus hoe meer beweging, stroming en borrelsteentjes hoe meer zuurstof je in het water brengt.
    Is niet alleen goed voor die vissen maar ook voor dat chemisch proces van ammoniak naar nitriet naar nitraat

Ben je daar zeker van? Ik spreek namelijk vanuit de aquariumwereld, en daar zijn beluchtingssteentjes al jaren verdwenen. Het enige wat ze doen is helpen aan de watercirculatie, doordat ze bij het naar boven borrelen het water in beweging brengen, maar hun volume is veel te klein en de tijdsduur "naar boven" veel te kort om zuurtstof te kunnen uitwisselen. Dus zeker als de maar 10 cm of 20 cm diep zitten, zouden ze volgens mij niets uitdoen. Ik kan me dus wèl inbeelden dat ze in een lavazone met een slechte doorstroming helpen om de doorstroming te verbeteren.

By the way: in open snel bewegend water, dus in foneintjes, watervalletjes e.d. zou de druk dalen (doordat het water beweegt) en zou kostbaar CO2 gemakkelijk kunnen ontsnappen.

Maar ik heb me hier al zo dikwijls vergist, ofwel zijn er weer nieuwere inzichten.

Het enige wat ze doen is helpen aan de watercirculatie, doordat ze bij het naar boven borrelen het water in beweging brengen, maar hun volume is veel te klein en de tijdsduur "naar boven" veel te kort om zuurtstof te kunnen uitwisselen. Dus zeker als de maar 10 cm of 20 cm diep zitten, zouden ze volgens mij niets uitdoen. Ik kan me dus wèl inbeelden dat ze in een lavazone met een slechte doorstroming helpen om de doorstroming te verbeteren.
    Bij zwemvijvers stroomt het water van boven naar beneden in de filter, op die manier zou er misschien zuurstof naar beneden getrokken kunnen worden?

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan