• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

DRINGEND:voorlopige aansluiting met definitieve kabel

Beelzebub

Lid
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
461
Waarderingsscore
0
Punten
16
Weet iemand of je met een voorlopige aansluiting met defintieve kabel :



- reeds een wachtbuis moet leggen 60 cm onder de grond

- een energiebocht dient aan te sluiten

- mijn maaiveld dient nog te worden opgehoogd met 30 cm: mag ik dan de

wachtbuis hoger leggen en maar 30 cm ingraven ?? (ophoging zal pas

later gebeuren)

- trekken die mannen een die kabel over de beek , of moet dit steeds via

een oprit gaan?



Er is bij mij nog geen fundering gezet en ik zou de werfkast ongeveer op de plaats zetten waar later de electriciteitskast defintief in huis komt te staan.
 
Lid geworden
30 mrt 2006
Berichten
132
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volgens mij kan dit pas als je winddicht zit. :?

Ben niet zeker...

Wat ze mij verteld hebben is dat je een waterdichte ruimte moet hebben omdat ze je definitieve meterkast plaatsen
 

Beelzebub

Lid
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
461
Waarderingsscore
0
Punten
16
peter smets wrote:
Volgens mij kan dit pas als je winddicht zit. :?

Ben niet zeker...

Wat ze mij verteld hebben is dat je een waterdichte ruimte moet hebben omdat ze je definitieve meterkast plaatsen



Ik ga nog geen definitieve meterkast plaatsen hoor, plaats een voorlopige werfkast die ook waterdicht is..
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Vanaf wanneer kan je eigenlijk een voorlopige aansluiting aanvragen op de definitieve plaats? Na het gieten van de vloerplaat of kan dit al vlak na de grondwerken?
 

Beelzebub

Lid
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
461
Waarderingsscore
0
Punten
16
bijkomend vraagje : mogen die wachtbuizen eigenlijk in het grondwater liggen??
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
921
Waarderingsscore
2
Punten
0
Quote:
mogen die wachtbuizen eigenlijk in het grondwater liggen??

Waarom niet, als je hem viia de gracht legt komt ie ok in contact met water.

Ene die gracht probeer da te vermijden, en ga via oprit. Als ze je grcht komen reinigen binnen een paar jaar en ze treken hem over kan je in de kosten vallen. (defecte toestellen)
 
Lid geworden
23 sep 2006
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
- Wachtbuis ingraven moet NIET. Het is wel beter als je de wachtbuis nu al over de kabel schuift. Kwestie dat je kabel al mechanisch beschermd is. De wachtbuis (met kabel erin) blijft gewoon ergens uit de weg boven op de grond liggen.

- Energiebocht moet nog niet, maar mag natuurlijk wel. Bij de definitieve aansluiting - die mannen doen dat met de kabel onder spanning - wordt de kabel aan je werfkast losgekoppeld, en door de energiebocht gestoken. Volgens mij kun je op dat ogenblik het tellerframe uit je werfkast recupereren voor in je definitieve kast.

- Het definitieve kabeltraject ligt verplicht vast: van aan de paal of ondergrondse aansluiting parallel met de weg tot op de hoogte waar je definitieve kast komt. Van daar dan recht-op-recht via je energiebocht naar je def. kast.

- Ik heb onze werfkast dicht bij de elektriciteitspaal gezet - daar staat ze zeker nooit in de weg. Achteraf, bijvoorbeeld als de kelder af is, kan ze nog verplaatst worden.



Succes ermee!



Dzingo
 

BT

Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
369
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb ook een voorlopige aansluiting op definitieve kabel aangevraagd.

Aan deze eisen moest ik voldoen voor ze afkwamen.

Funderingsplaat, een gladde wachtbuis 60cm onder het maaiveld, met electriciteits draad al doorgetrokken (ook door de energiebocht) + 11m extra voor aan de paal aan te sluiten. En natuurlijk een gekeurde kast + aarding
 
Lid geworden
20 mrt 2006
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
BT wrote:
Ik heb ook een voorlopige aansluiting op definitieve kabel aangevraagd.

Aan deze eisen moest ik voldoen voor ze afkwamen.

Funderingsplaat, een gladde wachtbuis 60cm onder het maaiveld, met electriciteits draad al doorgetrokken (ook door de energiebocht) + 11m extra voor aan de paal aan te sluiten. En natuurlijk een gekeurde kast + aarding



Dat hadden ze ons ook verteld. 60 cm diep zitten graven voor een buis te leggen naar de werfkast - was juist een stuk met veel bakstenen en dakpannen resten in. Goed aan gezweet.



Komen de week daarna die mannen dat aansluiten "Maar meneer, dat is maar een voorlopige aansluiting, dat moet helemaal niet zo diep liggen daarvoor, ge hebt veel te diep gegraven ..."



Kabel en werfkast zijn bij ons wel op een andere plaats dan de definitieve kabel/kast.
 

BT

Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
369
Waarderingsscore
0
Punten
0
@koen,

Da is ferm gejost moet ik zeggen. Had je dan die sleuf niet beter ineens gegraven naar waar de definitieve teller zou komen?



Ik heb geluk bij een ongeluk, wij zitten met ongelofelijk harde kleigrond die niet te schuppen valt maar ik heb wel de grondwerker in het begin van onze verbouwing alle zwarte grond rondom laten afgraven (om proper te houden) en zodoende moet ik nu maar 30cm diep graven (graven bij ons is met de pikhouweel eerst in stukken kappen en dan opschuppen)
 
Lid geworden
20 mrt 2006
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
BT wrote:
@koen,

Da is ferm gejost moet ik zeggen. Had je dan die sleuf niet beter ineens gegraven naar waar de definitieve teller zou komen?



Was nog niet mogelijk. Teller komt in garage op gelijkvloers, maar kelder moest nog uitgegraven worden. Elektriciteit nodig voor droogzuiging alvorens kelder uit te graven.



Als we wel de buis al in de goede richting hadden gelegd, stond de werfkast serieus in de weg voor de bouw en voor leveringen. EN met de buis op 60 cm diepte, ook zeker dat er niks inzakt als er een vrachtwagen overrijdt.



Trouwens, naar de definitieve locatie toe, was nog erger geweest ;-) Dan moesten we onder de riolering door graven (die door onze voortuin loopt).
 

Joo

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
805
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bij ons is dat in ieder geval een grote miserie geweest. De mannen aan de telefoon wilden niet snappen dat er in een gegoten kelder geen energiebocht kan ingegoten worden maar enkel de steen en dat de kabel er dus niet al schoontje door kan gestoken worden. Aangezien we bronbemaling nodig hadden was het dus een kip of het ei situatie. Dan gingen ze maar eerst een voorlopige aansluiting doen, want ze werken niet met kabels onder spanning. Dan plots een andere dienst die zei dat dat niet zomaar kon om iemand weer af te koppelen en een nieuwe aansluiting te maken, dus dat ze geen voorlopige aansluitingen deden. Na veel heen en weer gebel is dan uiteindelijk iemand komen kijken op de werf (waar nog niets anders stond dan onkruid en een niet aangesloten werfkast) wat ze konden doen, en dan hebben ze beslist om toch maar de definitieve aansluiting te doen en de kabel dan onder stroom door de uiteindelijk wachtbuis en energiebocht te steken. We zijn wel nog zover niet, dus aan dat onder stroom erdoor trekken twijfel ik voorlopig nog of dat niet weer miserie zal geven.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
dat onder stroom door een energiebocht steken: zorg maar dat je dat OP PAPIER hebt dat ze dat WILLEN doen!!!



beste lijkt mij: kabel al ingraven, dus door de buizen, door energiebocht (desnoods nog niet ingemetst, en liggend op de grond, en, wat ik deed, kabel 10m extra lang kopen, zo konden we onze werfkast steeds GOED uit de weg zetten, OK die 10m hebben ze afgeknipt zodra definitieve aansluiting er kwam, en is "verloren", maar die 30€ meerkost, gaf ons véél gemak tijdens de werken! effe kast verzetten, het kon!

probeer maar eens een energiebocht in te metsen, als je geen "spel" hebt op de kabel/kast!



dat kabel al ingegraven MOET zijn, klopt niet, maar opnieuw, vraag fax met bevestiging dat dat NIET moet, kan je altijd tonen aan werkers de dag zelf, helpt ;-)



principe van tijdelijke aansluiting met definitieve kabel is, dat ze aan de ene kant van de kabel ("straatzijde") later niet opnieuw moeten graven, én dat de kabel onder spanning blijft, als ze hem versteken naar je definitieve meterkast, dus NADIEN buizen rondschuiven, energiebocht over schuiven, is niet echt goed doenbaar, lijkt mij
 

Joo

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Berichten
805
Waarderingsscore
0
Punten
16
flesjespa wrote:
dat onder stroom door een energiebocht steken: zorg maar dat je dat OP PAPIER hebt dat ze dat WILLEN doen!!!
Hebben we ;)



flesjespa wrote:
beste lijkt mij: kabel al ingraven, dus door de buizen, door energiebocht ...
Dat kan dus niet met een gegoten kelder. Je kunt dat niet bekisten met de energiebocht er al in.



flesjespa wrote:
dus NADIEN buizen rondschuiven, energiebocht over schuiven, is niet echt goed doenbaar, lijkt mij
Dat gaat dus wel. Ik weet al van drie mensen waar ze dus nadien kwamen om onder spanning erdoor te trekken en die mannen zeiden: "maar wat een goed idee, zo moeten we geen 2 keer die aansluiting op de hoofdkabel maken".
 
Lid geworden
23 aug 2006
Berichten
52
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je definitieve aansluiting kan je perfect voortijdig plaatsen!

Ikzelf woon momenteel nog in een "garage" en ben aan mijn woning bezig.

Destijds heb ik een aansluiting aangevraagd bij Electrabel.

Na veel heen en weer gebel, zijn ze komen aansluiten.

De meterkast had ik geplaatst in een klein hokje, op de plaats waar later de definitieve kast komt. Ik heb wel extra kabel voorzien, voor het verplaatsen van de meter. Kwestie van niet tekort te komen want afknippen kan je gemakkelijker dan verbinden.

Ook heb ik 2 aardingspinnen geslagen vlakbij de meter.

Hierna zijn ze komen keuren en in bedrijf stellen.

Gedurende de jaren heb ik elke maand zonder problemen de rekening betaald zoals iedereen.

De enige last die je hebt, is wanneer je je fundering uitgraaft, het hokje in de weg staat. Maar voor alle problemen zijn oplossingen.

Succes ermee!!!



Bjenny
 
Lid geworden
12 apr 2006
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hmmm,

Bij ons zijn ze vorige week de voorlopige aansluiting (aan werfkast) komen doen met definitieve kabel.



Nu staat op onze grond een oud huis, dit moet nog volledig afgebroken worden en dan kunnen we aan de ruwbouw beginnen....



We moesten de kabel ingraven (hij zit nu op een goei 90cm onder de grond, was een misverstandje, 60-70 cm was blijkbaar al voldoende geweest...).
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
Quote:
="flesjespa"]beste lijkt mij: kabel al ingraven, dus door de buizen, door energiebocht ...Dat kan dus niet met een gegoten kelder. Je kunt dat niet bekisten met de energiebocht er al in.?



heb van't weekend nog ergens een betonkelder gezien, pas gegoten, met 5 gaten er in, alsof de energiebocht er ineens mee ingegoten was, ben niet uitgestapt om te kijken, of het effectief een energiebocht was, of iets soortgelijks, met enkel 5 gaten (mét rode dekseltjes, dat zag ik wel)

zat nog geen kabel door, vermoed dat ze electriciteit bij de buren vroegen, tot nu dus, hun kelder is was.



kelder was gegoten door DELIBO, mss effe bellen en vragen?
 

Beelzebub

Lid
Lid geworden
19 mrt 2006
Berichten
461
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voila, normaal hadden ze vandaag moeten aansluiten...maar... sleuven waren volgens het netmanagement niet gegraven volgens de aanwijzingen bij de offerte en hun bijgevoegde brochure en de aansluiting kon dus niet worden uitgevoerd..onmiddellijk gebeld met netmanagement en ze zouden mij wel effe een nieuwe 'spoed'-afspraak regelen...nl. 17 oktober (snel hé).Neen sneller kon echt niet, en of ik een verantwoordelijke kon spreken...neen, mijnheer niet voor woensdag, ze zijn allemaal met verlof. Daag ... en bedankt voor uw oproep.



We zijn nog niet begonnen of we hebben al 2 weken achterstand (heb nl 380 nodig voor mijn waterpompen)
 
Lid geworden
8 mrt 2017
Berichten
182
Waarderingsscore
4
Punten
0
Ik heb een werfkast met definitieve aansluiting (aant straat) genomen een jaartje geleden.
De werfkast heb ik helemaal aan de zijkant van ons perceel geplaatst, omdat die anders in de weg zou staan voor de volgende bouwwerken.
Nu komen ze morgen de definitieve aansluiting in het huis aansluiten, maar in principe zou Fluvius de kabel moeten loskoppelen uit de werfkast, dan terugtrekken tot aan de straat, en dan in een nieuwe (reeds geplaatste) wachtbuis duwen tot in de kelder.

Doen zij dit zomaar? Hier staat tot spanning op de kabel, dus door een buis steken lijkt me nogal gevaarlijk?
 

Eendraadsschema

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 jul 2017
Berichten
2.573
Waarderingsscore
1.536
Punten
113
BM96 zei:
Ik heb een werfkast met definitieve aansluiting (aant straat) genomen een jaartje geleden.
De werfkast heb ik helemaal aan de zijkant van ons perceel geplaatst, omdat die anders in de weg zou staan voor de volgende bouwwerken.
Nu komen ze morgen de definitieve aansluiting in het huis aansluiten, maar in principe zou Fluvius de kabel moeten loskoppelen uit de werfkast, dan terugtrekken tot aan de straat, en dan in een nieuwe (reeds geplaatste) wachtbuis duwen tot in de kelder.

Doen zij dit zomaar? Hier staat tot spanning op de kabel, dus door een buis steken lijkt me nogal gevaarlijk?

 

Beste,

Die hebben speciale stoppen voor op de aders te plaatsen om ze af te zekeren of ze doen het met plakband en duwen zo de kabel door de buis.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan