Driepuntsslot - dagschoten

GuntherS

Actief Lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
69
Punten
28
Onze voordeur is net geplaatst, het is een pivot-model, specs:
  • Reynaers Masterline 8 HI
  • "3 puntslot FUHR"
Nu zie ik dat er maar één echt nachtslot is en 3 dagschoten. Verdere details hierop zijn:
  • Fuhr
  • DIN 18251-3 KL3
  • VdS
  • Furh rail is ± 1m70 hoog

Is dit correct? Ik had een nachtslot verwacht dat op 3 plaatsen zou dichtgaan (haken ipv de dagschoot boven/onderaan). Of
We zijn niet van plan die voordeur heel veel te gebruiken (garage + achterdeur wél). Dus die deur gaat veelal dicht/op slot staan.

Heb ik hier een been om op te staan om te gaan klagen bij de installateur? Of had ik mij beter moeten informeren en zijn 3 dagsluiters óók een volwaardig resultaat als je een 3-puntsslot vraagt?

Maarten Vanhoucke

Actief Lid
Lid geworden
24 jul 2016
Waarderingsscore
77
Punten
28
Valt dit slot niet sowieso in 'nachtslot'?
Bij ons is de deur dicht het Fuhr slot op 3 punten dicht. Er zit een paniekfunctie op, dus als je de kruk/klink gebruikt ga je altijd naar buiten (niet 'sluitbaar').
Het systeem is een volwaardig slot, niet te vergelijken met het 'klepje' dat veel deuren (studentenkoten vooral) hebben. Daar is er enkel één lip, niet in de deur zelf, die je kan aansturen. Dit moet je extra sluiten want dit systeem kan je makkelijker forceren.

GuntherS

Actief Lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
69
Punten
28
Als ik aan de sleutel draai (met deur open), blijven de dagschoten gewoon staan waar ze staan (naar buiten geduwd door veer?). Enkel het nachtslot (stuk staal van pakweg 5mm x 3cm) komt naar buiten, met max 1 à 1.5 toer draaien aan sleutel.

Als ik de sleutel in de andere (openen) richting draai, gaat dat nachtslot uiteraard terug naar binnen; doordraaien met de sleutel doet de dagschoten ook terug naar binnen gaan, veer duwt sleutel + schoten terug naar buiten als ik de sleutel los laat. Zo kan je de deur ook langs buiten open doen met sleutel, want geen klink langs buiten.

Morgen zal ik er eens aan denken om foto's te nemen.

Hurmie

Zeer Actief lid
Forumleiding
Lid geworden
14 apr 2010
Waarderingsscore
157
Punten
43
Van zodra de deur dicht valt zouden de onderste en bovenste dagschieter ongeveer een cm verder moeten uitschieten. Hiervoor zou er in de slotplaat zowel onderaan als bovenaan een magneetje moeten zitten dat deze functie activeert als de deur dicht valt. Als je een magneetje in huis hebt kan je dit ook testen als de deur openstaat, net boven de onderste en bovenste dagschieter zit een zwart kapje hou daar eens een magneet tegen en dagschieter komt eruit.
Van zodra het nachtslot vast gaat blokkeer je ook de kruk.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan