• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Driehoek 230V L1 = GND?

Lid geworden
11 okt 2022
Berichten
21
Waarderingsscore
1
Punten
3
Hallo,

Ik zit met een driehoek 230V in huis. 3 fasen en een aardingspen die geslagen werd onder de kast. Dit huis hebben wij gekocht vorig jaar.

Ik kom nu tot de conclusie dat L1 van de 3 fasen gelijk staat aan de aarde. Ik vond dit vreemd. Er kwam onlangs voor het plaatsen van de keuken een elektricien langs en die zei dat dit niet zou mogen.

Ik wou hier toch nog eens vragen of dit nog voorkomt op andere plaatsen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als een hoekpunt van de transfo in de straat aan aarde gelegd is, dan kan dat inderdaad.
Wel grappig, ik heb enkele dagen geleden nog in een ander topic gemeld dat dit een theoretische mogelijkheid is, maar dat het zeer uitzonderlijk is en dat ik dit zelf nog nooit ergens gezien heb.
En nu komt het vanzelf voorbij…
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Dat bestaat inderdaad wel degelijk. Kom je alleen niet vaak tegen.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Ik kom nu tot de conclusie dat L1 van de 3 fasen gelijk staat aan de aarde. Ik vond dit vreemd. Er kwam onlangs voor het plaatsen van de keuken een elektricien langs en die zei dat dit niet zou mogen.
Mag ik vragen in welke gemeente je precies woont? Ik wist dat dit bestond, echter niet precies waar. Is immers erg zeldzaam.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Ik vermoed dat het om een oude transfo zonder nul gaat. Ik meen me te herinneren dat die populair waren in de VS omdat ze goedkoper waren dan driefasige transfo’s met nul. Hiertoe bundelden ze daar gewoon 3 eenfasige transfo’s…

In dergelijke gevallen kan je feitelijk niet anders dan een van de fases te aarden.
 
Lid geworden
11 okt 2022
Berichten
21
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik kom nu tot de conclusie dat L1 van de 3 fasen gelijk staat aan de aarde. Ik vond dit vreemd. Er kwam onlangs voor het plaatsen van de keuken een elektricien langs en die zei dat dit niet zou mogen.
Mag ik vragen in welke gemeente je precies woont? Ik wist dat dit bestond, echter niet precies waar. Is immers erg zeldzaam.

Ik woon in Sint-Denijs-Westrem. De wijk is die rond het Borluutplein. Hier staan allemaal gebouwen die werden gezet waarschijnlijk als een project begin de jaren 70.

Daar dit nogal zeldzaam is durf ik wel niet direct aannemen dat het zo is. Is er een mogelijkheid dat er ergens een fase hangt aan de aarde binnen ons huis? Wat zou dat veroorzaken? Gewoon om te weten of er zich een gevaarlijke situatie kan voordoen en hoe ik dat kan verhelpen.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Is er een mogelijkheid dat er ergens een fase hangt aan de aarde binnen ons huis?
Dan was uw differentieel al lang gesprongen.

De wikkelingen van een transfo worden geaard om te vermijden dat er kilovolts DC op zouden komen. Want dat is gevaarlijk.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
0
Ik kom nu tot de conclusie dat L1 van de 3 fasen gelijk staat aan de aarde. Ik vond dit vreemd. Er kwam onlangs voor het plaatsen van de keuken een elektricien langs en die zei dat dit niet zou mogen.
Mag ik vragen in welke gemeente je precies woont? Ik wist dat dit bestond, echter niet precies waar. Is immers erg zeldzaam.

Ik woon in Sint-Denijs-Westrem. De wijk is die rond het Borluutplein. Hier staan allemaal gebouwen die werden gezet waarschijnlijk als een project begin de jaren 70.

Daar dit nogal zeldzaam is durf ik wel niet direct aannemen dat het zo is. Is er een mogelijkheid dat er ergens een fase hangt aan de aarde binnen ons huis? Wat zou dat veroorzaken? Gewoon om te weten of er zich een gevaarlijke situatie kan voordoen en hoe ik dat kan verhelpen.
Dank je wel, goed om te weten

Je kan dat heel eenvoudig testen
- Tussen 3 fasen onderling meet je 230V
- Tussen 2 fasen en aarde meet je 230V
- Tussen de overblijvende fase en aarde meet je 0V of toch een toch een heel lage spanning

Als dat het geval is zit je idd met zo’n net.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik weet niet of het bestaat bij ons, maar in theorie zou je ook 2F+N van een 400V net kunnen hebben. Dan moet je tussen de fases onderling 400V meten, en tussen elke fase en N 230V.
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Ik kom nu tot de conclusie dat L1 van de 3 fasen gelijk staat aan de aarde. Ik vond dit vreemd. Er kwam onlangs voor het plaatsen van de keuken een elektricien langs en die zei dat dit niet zou mogen.
Mag ik vragen in welke gemeente je precies woont? Ik wist dat dit bestond, echter niet precies waar. Is immers erg zeldzaam.
Ik heb het gezien in een huurhuis in Leefdaal.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan