• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

drainage rondom gegoten kelder

Reaction score
0
Wij geraken er niet uit.

Rondom onze gegoten kelder kan er best drainage gelegd worden want vrij "sappige" grond.

Onze architect stelt Opti-drän voor.

Nu is onze vraag: hoe diep steek je dit best. Zo diep mogelijk? maar wat doe je dan om het water naar de riolering - die maar 80 cm diep ligt - te brengen?

En voor diegenen die met kokosbuizen werken: hoeveel controleputten zitten er en hoe breng je dit naar de riolering?

Ons vader stelt voor om met 1 of 2 controleputten te werken en die met een vuilwaterpomp leeg te maken.

Onze architect ziet dat niet zitten.

Hoe hebben jullie dit gedaan?

Ik begrijp niet waarom er drainage moet aangelegd worden rondom een gegoten kelder:

- gegoten kelder is waterdicht;

- drainage kan stabiliteitsproblemen veroorzaken als er ook grond mee weggespoeld kan worden; permanente verlaging kan ook voor de buren problemen veroorzaken;

- het kost vaak energie om dat water weg te pompen;

- het verergert de verdroging (lagere grondwaterstand) van onze volgebouwde ruimte;

Bij mij staat het grondwater zo'n 1,5 m boven de vloerplaat. Voordeel is een excellente (lees: zeer lage) spreidingsweerstand van de aardingslus.

Ook de temperatuur van zo'n kelder blijft, door het hoge watergehalte in de grond, meer stabiel: lekker fris in de zomer, geen te lage temperatuur in de winter.

Niet ;-) Wij hebben ervoor gezorgd dat de kelder gewoon waterdicht is (allez ... ik zal het resultaat posten als ik op m'n sterfbed lig)

Er ging hier wel ergens een thread-je rond waarin een goede uitleg stond van iemand die er iets van kent/kende. Ik dacht (maar ik kan verkeerd zijn) dat je die kokosdarm al zeker niet op gelijke hoogte van je keldervloer mocht leggen (te laag). Maar eerder zo ongeveer in 't midden van je kelder. Er stond dacht ik ook bij dat je in principe bij een gegoten kelder geen drainage moet/mag leggen. Als die kelder goed is gemaakt natuurlijk.

Effe stout zijn en links naar livios.be met interessante topics:

http://www.livios.be/nl/_build/_serv/_qena_/_vraag.asp?status=quevi&vraagid=7914

http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_roug/_prep/316.asp

http://www.livios.be/nl/_build/_guid/_roug/_keld/2016.asp

Eigenlijk moet je daar maar eens zoeken op "drainage", dan krijg je nog meer artikels te zien.

Wij hebben een drainage met kokosbuizen gelegd op 1 m diep, te rekenen vanaf onze vloerpas. Die zal uiteindelijk aan de riolering aangesloten worden met een sifon er nog tussen. We hebben 2 buizen gelegd van achter naar voor. 1 langs links en 1 langs rechts. De ene loopt ook langs de achterkant van ons huis. Waar ze samenkomen zullen we een controleput voorzien waar we desnoods de buizen kunnen doorblazen.

Waarom hebben we dat gedaan? Om op zeker te spelen. Ik heb geen zin om binnen een jaar of 3 alles rond ons huis weer uit te breken omdat er ergens een lek zou zijn waar er muurdoorvoeren zijn ingegoten, of op de grens tussen de keldermuur en de vloerplaat.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief