• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Drainage rond kelder in leem/kleigrond - Nuttig?

Lid geworden
22 mei 2010
Waarderingsscore
0
Punten
1
De keldermuren zijn bijna gemetst en nu zouden we de kelder nog moeten aanvullen (keldermuren ingesmeerd met thoro). De grondwerker heeft ons bij het uitgraven aangeraden om rond de kelder nu al drainage te voorzien. Is dit wel nutig bij klei/leemgrond (weinig doorlatend) en wetende dat er geen grondwater zit?

Indien nuttig, waar zouden we deze dan best leggen? Helemaal beneden aan de kelder of net tussen de kleigrond en de zwarte zand?

Iemand ervaring mee?

Graag jullie reacties...

Kristof

Lid geworden
23 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor de weinige meerkost zou ik het zeker doen. Je kan er maar een keer aan hè!

Wij wonen ook in een klei/leem regio en hebben geen drainage rond de kelder. Bij zeer hevige regenval lekt het toch een beetje in de kelder (gemetste betonblokken met cement en teerlaag +noppenfolie). Er was bij grondsondering geen onmiddelijk grondwater gevonden.

We wonen wel halfweg een heuveltje, dus er is bij onweer een grote ondergrondse waterdruk.

Klei is dus niet zo weinig doorlatend bij zo'n druk.

Ik kan me inbeelden dat een drain dit probleem zou vermeden hebben. Ik zal de plaats waar het lekt nu specifiek behandelen denk ik.

Vergeet niet als je drain steekt, neem dan zeker met geotextiel ipv cocosvezel, en steek deze in een 2e laag geotextiel met daarin grind/kiezels. Onderaan je funderingsplaat te leggen hè.

Lid geworden
10 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben blij dat je beseft dat klei weinig waterdoorlatend is..

Maar je moet ook weten dat water een 'luie' materie is, ze zal namelijk de makkelijkste transportweg pakken.

Aangezien we in een weinig doorlatende grond zitten (met een doorlatendheidscoëfficiënt van rond de 10^-9m/s zal het water door de kelderwanden willen gaan aangezien die mogelijk beter doorlatend is.

Wanneer er een grondstroming is (door druk), is het dus zeker mogelijk dat er 'lekken' in de kelder ontstaan die men moeilijk kan traceren aangezien deze op willekeurige plaatsen door de wand kunnen gaan..

Het is dus aan te raden te draineren volledig rond de kelder, dit met een horizontale drainage. Ook kan met een soort 'filterlaag' rond de kelder brengen (bestaande uit zand / grind e.d.), dit om ervoor te zorgen dat het water langs deze filterlaag rond de kelder wordt getransporteerd. (Zand is namelijk heel goed doorlatend).

Lid geworden
26 mrt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Raphaelv;1754774 wrote:
Ik ben blij dat je beseft dat klei weinig waterdoorlatend is..

Maar je moet ook weten dat water een 'luie' materie is, ze zal namelijk de makkelijkste transportweg pakken.

...

Het is dus aan te raden te draineren volledig rond de kelder, dit met een horizontale drainage. Ook kan met een soort 'filterlaag' rond de kelder brengen (bestaande uit zand / grind e.d.), dit om ervoor te zorgen dat het water langs deze filterlaag rond de kelder wordt getransporteerd. (Zand is namelijk heel goed doorlatend).

Die drainage buis laat je dan waarin uitmonden? of mis ik het concept?

Thanx, Joris

Lid geworden
23 mei 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
als het kan, achter de overloop van je regenwaterput of inspectieput voor de riool.

Lid geworden
2 jan 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij gaan voor een gegoten kelder en ben ook van plan ringdrainage te voorzien alleen al voor- moest er een lek zijn in de kelder- op die manier de druk van het water te kunnen verlagen om het lek makkelijker op te lossen...

ik kan mis zijn, maar bestaat hierbij de kans niet dat je teveel grondwater onttrekt en dat er op die manier bij nabijgelegen (oudere) huizen met minder goede funderingen verzakkingen kunnen optreden?

dit is wat ze mij wijsgemaakt hebben, alsook dat je er zelfs een vergunning voor nodig hebt of minstens toch medingsplicht hebt.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan