• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Draaimolen

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Soms krijg ik een opdracht waar ik helemaal op los kan en wil gaan. En er ook helemaal niets voor betaald krijgen...

Mijn vrouw werkt als manager voor een grote zorginstelling voor verstandelijk gehandicapten die ontstaan is uit een klooster. Uit die kloosterperiode zijn zoveel waardevolle spullen en documenten bewaard gebleven dat de instelling heeft besloten een museum te starten.

Omdat men wist dat ik wel eens een maquette maak was ik gemakkelijk te strikken voor het verzoek om een schaalmodel te maken van de draaimolen die destijds op het kloosterterrein stond. Met een groepje vrijwilligers worden kloostergewaden op schaal gemaakt voor "barbie poppen" die zo'n 30 cm lang zijn waarmee de schaal van de draaimolen werd vastgesteld op 1:6... ofwel een flinke maquette.

Mijn enige input is een kleine zwart-wit foto:

draaimolen.jpg

Met deze foto als input heb ik eerst de globale afmetingen bepaald door te verschalen op basis van het meisje vooraan... ik schat haar ongeveer 7-8 jaar met een lengte van 1,30 m¹. Ik kom daarbij ongeveer tot dezelfde afmetingen als op de meegeleverde schets maar met een kleiner loopvlak en een groter middendeel.

Na het vaststellen van de afmetingen heb ik nagedacht over de materialisatie... elektrische aandrijving en/of verlichting? De echte draaimolen werd aangedreven door de nonnen die de stangen voortduwden, verlichting was er destijds niet. Dus ik maak een draaimolen die wel kan draaien door met de hand voort te duwen. De stangen moeten dus wel stevig zijn. Bij de DHZ-zaak kon ik stalen staven van ø8mm vinden die prima op schaal zijn en stevig genoeg bij een lengte van ca. 45cm.

De draaimolen heeft een doorsnede van ca. 60cm. Om de poppen te kunnen plaatsen rondom de draaimolen ga ik een dubbele bodemplaat maken (underlayment 18mm) van 80x80cm². Het middendeel en dak worden opgebouwd met underlayment 18mm. De bodemplaat van de draaimolen ga ik bekleden met hardhouten "planken" van 12x27mm² hardhout.

Het middendeel wordt op ooghoogte bekleed met 19de eeuwse prenten. De "Oostenrijkse" daklijst wordt door de vrijwilligers gemaakt van textiel.

Gisteren heb ik het ontwerp gemaakt in AutoCad, vandaag de inkopen gedaan bij de plaatselijke Gamma-zaak en morgen ga ik beginnen met de uitvoering waarvan ik foto's zal maken.
 

Bijlagen

  • draaimolen1.pdf
    28,4 KB · Weergaven: 38
  • draaimolen2.pdf
    18 KB · Weergaven: 15
  • draaimolen3.pdf
    13 KB · Weergaven: 17
Laatst bewerkt:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Het zou graaf zen om deze later op ware grootte uit te voeren. (y)(y)?
succes
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Dank voor de aanmoedigingen. Het is voor mij geen erg ingewikkelde klus, vandaag ben ik al behoorlijk gevorderd met de grondplaat en de basis van de draaimolen.

Onderbouw draaimolen.jpg

Morgen de laatste hardhouten vloerplankjes plaatsen en dan de dakopbouw maken en de stalen stangen plaatsen.
Het aardige van dit project is dat een medewerker van de instelling de draaimolen IRL gebruikt heeft en nu het initiatief heeft genomen om de draaimolen onderdeel te maken van het op te richten museum. Zo heb ik een vraagbaak voor materialen en kleuren.

Morgen weer een update...
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Vooral leuk denk ik om een stukje geschiedenis uit de oude doos weer tot leven te brengen. Dit zal vast een paar mensen heel blij maken. (y)
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Er zijn nog veel cliënten en zorgmedewerkers/kloosterlingen in leven die de tijd in het klooster nog hebben meegemaakt en de draaimolen zeker zullen herinneren. Ik zou graag hun gezichten willen zien als het schaalmodel getoond wordt.

De oplevering van een flink bouwwerk heeft mij even opgehouden maar afgelopen dagen weer tijd gevonden om te werken aan het model.

Voor de kinderprenten op de binnenwand heb ik het internet afgestruind en een serie van 10 prenten gevonden (8 nodig) met tafereeltjes van spelende kinderen, dieren en voertuigen.
 

Bijlagen

  • Draaimolen in wording.jpg
    Draaimolen in wording.jpg
    213,9 KB · Weergaven: 33
  • 763.jpg
    763.jpg
    102,7 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Het zou gaaf zen om deze later op ware grootte uit te voeren. (y)(y)?
succes
Ik heb het voorgesteld aan mijn vrouw. Op het instellingsterrein is enkele jaren geleden een speciaal paviljoen voor kinderen gebouwd met een zeer ruime patio zodat de kinderen in veilige omgeving buiten kunnen spelen. Op die plek zou de draaimolen herbouwd kunnen worden. Of dat ook gebeurt is nu nog niet aan de orde. Maar het schaalmodel van de oude draaimolen draagt wellicht bij aan de promotie van een ware grootte... Ik zou er in ieder geval graag mijn bijdrage aan willen leveren.

Overigens bestaat het kloostergebouw nog altijd, het is inmiddels omgebouwd tot appartementengebouw en ligt vlak naast het woonzorgcomplex.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Oke,
als het zover is , laat iets weten.
Misschien kan ik ook iets doen
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
mmm, ik bedenk me ineens.
Heb me op likeuren gesmeten.
Tsja wa wilde met een overaanbod van okkernoten, hazelnoten en in mijn kruidenkast? Veel te veel kaneelstokjes ( verse van zanzibar meegebracht ) en appelsien schillen met hopen ( lekker ) en druiven ut menne hof. Citroenen daar koop je geen appellen voor.
Dus momenteel staat er 3 liter okkernootlikeur te rijpen, 2 liter limoncello, 1 liter hazelnoot ( maar peins dat die niet goe komt, kwas te laat ) en 1 liter kaneel.
De appelsien met druif is spijtig genoeg op.
Er zijn een paar ( alle 1 ) forummer langs geweest :ROFLMAO:
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Prachtig !!!
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan de draaimolen (onderplaat met grasveld/grindpad) en op verzoek enkele bankjes en een paardje gemaakt aan de hand van de te gebruiken poppen.

Eerder had ik aangegeven dat de Oostenrijkse daklijst door andere vrijwilligers gemaakt zou worden van textiel (haakwerk of dergelijke) omdat ik geen idee had hoe die rand te gaan maken. Tot ik een maquette aan het maken was van een bouwwerk en daar een restje EPDM voor gebruikte als dakbedekking. De dakrand is eerst uitgetekend in Autocad, geprint en geplakt op EPDM, daarna uitgeknipt...

Hier zijn uiteindelijk wat meer uren ingekropen dan vooraf ingeschat maar dankzij de lockdown was het gemakkelijker verloren uurtjes nuttig te besteden. Bijzonder leuke klus om te doen!!!

Nu alleen nog de overdracht aan de werkgroep Erfgoed...
 

Bijlagen

  • Eindresultaat draaimolen.jpg
    Eindresultaat draaimolen.jpg
    521,9 KB · Weergaven: 50

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
coool - draait'ie ook ?
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
coool - draait'ie ook ?
Ja wel aan gedacht bij de plannen... ook elektrische aandrijving met vertraging en zelfs verlichting. Maar het moest geen kermisattractie worden ;-)

De oorspronkelijke draaimolen (bouwjaar ergens begin 20e eeuw) draaide uitsluitend op manpower. En zo heb ik deze draaimolen nu ook gemaakt... het model is echter vrij zwaar en niet gelagerd, dus het draait allemaal wat stroef. Misschien kan ik wat grafietpoeder toevoegen voor smering...

Voor de gebruiker is het draaien niet noodzakelijk, maar als ze dat later alsnog willen is het wel soepel draaiend te maken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
wanneer in t groot ?

Echt prachtig werkstukje , mag je best apetrots op zijn.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
wanneer in t groot ?
Dat zal nog wel even gaan duren, als het überhaupt al gaat gebeuren...

Ondertussen heb ik een vervolgopdracht aangenomen, kon kiezen uit een hele reeks onderdelen voor het nieuwe zorgmuseum maar heb voor de moeilijkste gekozen: de ponywagen !

Zoals de draaimolen op eigen terrein bedoeld was om de opgevangen kinderen een verzetje te geven heeft iemand een wagen geschonken aan het klooster, een klein karretje voortgetrokken door een pony waarmee de kinderen op het terrein konden rondrijden.

Als input heb ik een zwart-wit foto maar met genoeg detail om er afmetingen, vormen en opbouw te kunnen bepalen. De uitdaging hier is de fijnheid van de details zoals de wielen, de bladveren, de spijlen in de bovenbouw en het deurtje.

Het model wordt weer gemaakt op schaal 1:6 zodat met dezelfde poppen gewerkt kan worden. De afmetingen van de kar op schaal zonder burries is zo'n 15cm³. De onderbouw is vrij gemakkelijk te maken (vrij rechtaan) maar de bovenbouw met de afgeronde hoeken op spijlen wordt een uitdaging.

Wellicht hebben jullie ideeën voor de materialisatie?
 

Bijlagen

  • 3_pony en wagen.JPG
    3_pony en wagen.JPG
    257,2 KB · Weergaven: 14
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Mooi mooi, maar vergis je je niet met die 15 cm³ ? Dan zouden de afmetingen ongeveer 2,5 cm breed, 2,5 cm lang en 2,5 cm hoog zijn. Dat gaat een heel gepruts worden dan :)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan