• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Draagvloer bestaande uit oude tramsporen en ongewapend beton ...

Reaction score
0
Hallo,

Wij hebben in de Ardennen een boerderij gekocht die we aan het renoveren zijn naar een Gite. Ik ben op het ogenblik de mogelijkheden aan het bekijken van de verdiepingsvloer in de schuur maar geraak er niet uit.

In de schuur zit een verdiep, de ruimte is 7 x 12 m,  waar wij beneden een leefruimte willen maken en boven 4 slaapkamers. De bestaande vloer is opgebouwd uit oude tramsporen met daartussen ongewapend beton +/- 10 cm dik. De tramsporen liggen om de meter en in de ruimte eronder zit in het midden een poutrel over de gehele lengte. De vorige eigenaar stappelde op deze plaat hooi tot in de nok van de schuur, dus het kan wel wat gewicht dragen, maar als je op de plaat een sprong maakt voel je de gehele plaat trillen.

Persoonlijk zou ik het geheel eruit willen breken en vervangen door een houten structuur, mijn buurman zegt om er een gewapende betonplaat op te gieten. Alles heeft zijn voordelen en nadelen natuurlijk, beton hogere kostprijs, meer gewicht, hoe zit het met funderingen, stabiliteitsberekening, enz...? Hout kan ik zelf doen en is vrij goedkoop, maar geluidisolatie en brandveiligheid spelen dan weer parten.

Voorlopig zit ik te denken aan een houten draagvloer langs onder afgewerkt met vuurvaste Fermacell en een zwevende vloer erop met geluidsisolatie er tussen. Er komen enkel wat Gyprocwandjes op en niks dat zwaar weegt of raden jullie me dat toch af?
Schets in bijlage.
Met vriendelijke groeten,

Aqua

Attachments

• bovenkant.jpg
    bovenkant.jpg
    307,8 KB · Views: 0
  • onderkant.jpg
    onderkant.jpg
    220,1 KB · Views: 0
Het antwoord zit al in je vraag verstopt.
hoe zit het met funderingen; stabiliteitsberekening,enz...

Je architect zal op deze vragen een antwoord moeten geven.

@ Janus Wago,

Mijn dank voor Uw reactie maar dat is niet echt mijn vraag. Ik twijfel tussen de bestaande constructie uit te breken en te vervangen door een houten draagvloer ofwel  de bestaande  constructie behouden en  er een gewapende betonplaat op te gieten.  Indien ik kies voor beton moet  ik dit uiteraard laten berekenen, dat schreef ik zelf al. Ik moet eerst een keuze maken maar aangezien enkele mensen het zot vinden om de bestaande constructie uit te breken wil ik toch nog eens wat meningen horen die mij eventueel kunnen overtuigen.
Met vriendelijke groeten,

Aqua

Gezien de streek en de charme van uw gîte, zou ik zeker voor hout gaan.

Als je zichtbaar hout brandveiliger wil maken, kan je het behandelen met een produkt als Wood Bliss (100% ecologisch).

Geluidswering is een kwestie van de holle ruimten op te vullen en de dekvloeren te ontkoppelen.

Keon said:
Gezien de streek en de charme van uw gîte, zou ik zeker voor hout gaan.

Als je zichtbaar hout brandveiliger wil maken, kan je het behandelen met een produkt als Wood Bliss (100% ecologisch).

Geluidswering is een kwestie van de holle ruimten op te vullen en de dekvloeren te ontkoppelen.

Dank U Keon, al een bruikbare tip en een streepje bij voor hout
thumbs_up.png

Je doet wel serieuse ingrepen in de stabiliteit van die schuur.

Je bent dus wettelijk verplicht om met een architect te werken in verband met deze stabiliteit. Of is in de ardennen de wetgeving niet van toepassing?

Daar wou Janus je op wijzen.

En het soortelijk gewicht van hooi is cc 200 - 250 kg per m³ dus daarmee argumenteren dat je vloer wel wat gewicht kan dragen is een lachertje.

Een ruimte van 7 x 12 m met hout overspannen?

Dat wordt een serieuze inspanning.
Dat moet al zeker met gelamelleerde balken, want in standaard balklengtes gaat dat niet lukken.

Tenzij met een stalen poutrel op de helft (opdelen in 2 x 6 m, want 12 m overspannen met een stalen balk zonder dat het danst, dat wordt ook een serieuze klepper).

Met enkele basisparameters voor houten vloeren:
- doorbuiging 1/500 (bij 7 m is dat nog altijd een doorbuiging van 1,4 cm bij volle belasting, ofwel 2 personen per m²)
- eigen gewicht van het vloerpakket 1kN/m² voor een lichte dekvloer (dus een multiplex-plaat van 18 mm en een zwevende lichte vloerbedekking zoals laminaat of parket, en een gipskartonplafond eronder) inclusief het gewicht van de draagbalken en klossen (dus 0,55 + 0,45).
- belastbaarheid van 1,75 kN/m² (evenredig verdeeld)

Dan heb je met een oppervlak van 7 x 12 = 84 m², bij 2,75kN/m² niet minder dan 84*275/2 = 12 ton te dragen door de stalen balk. 
Dan zit je met 7m lengte al minstens op een HEA280 (wat toevallig redelijk goed uitkomt met de houten balken).
Dat beestje weegt 78kg per lopende meter, dus op 7m is dat ruwweg 550 kg. Dat steek je niet meer met een paar man omhoog langs een ladder.

De houten balken zelf, zullen ook stevig uit de hoek moeten komen. Bij een HoH van 30 cm én een kwaliteit C24 (daar zal je al een beetje naar moeten zoeken om dat ergens in de buurt op stock te vinden) lukt het nog net met een kopmaat geschaafd 70 x 270 mm (brut 75 x 275). Je moet eigenlijk aan beide kanten nog aan een 10-tal cm opleg geraken, dus meer dan 6 m nodig. Die balken zijn wel te vinden op grotere lengtes, maar je moet wel zeker zijn dat ze de gevraagde sterktekwaliteit halen.
Die houten balkjes wegen per stuk overigens ook rond de 70 kg.

Dus ja, hout kan wel, met een stalen balk in het midden, maar het wordt alvast geen eenvoudige klus. En zeker niet rug-vriendelijk zonder het juiste materiaal.

D I Y said:
Een ruimte van 7mx12m met hout overspannen ?

Dat wordt een serieuze inspanning.
Dat moet al zeker met gelamelleerde balken, want in standaard balklengtes gaat dat niet lukken.

Tenzij met een stalen poutrel op de helft (opdelen in 2x 6m, want 12m overspannen met een stalen balk zonder dat het danst, dat wordt ook een serieuze klepper).

Ik veronderstel dat hij de stalen balk die er nu al ligt (in de lengte en 2 x ondersteund) gaat behouden.

Dus is er voor de poutrel telkens maximaal 4 meter overspanning en voor de houten balken maximaal 3.5 meter.

kijk eens naar de plannetjes in de link die ts onder zijn bericht staan heeft.

Hiermee wil ik niet zeggen dat hij dit mag/kan uitvoeren zonder eerst een architect/ingineur te raadplegen)

@ TS zoals al aangehaald zal een architect ook kunnen berekenen of de huidige vloer sterk genoeg is.

lukanar said:
...

En het soortelijk gewicht van hooi is cc 200-250kg per m³ dus daarmee argumenteren dat je vloer wel wat gewicht kan dragen is een lachertje. 

Dat is dan zeer ruw geschat met hooi tot in de nok een 65 ton verdeeld over de gehele vloer (770kg/m²). Dat is het gewicht van  2 geladen vierasser kippervrachtwagens. 
wink_smile.png

Even voor de duidelijkheid , Tom DV uw stelling is correct.

In de ruimte er onder zitten 2 steunpalen met een poutrel van 4 meter lang. De overspanning van de houten balken zou dus 3,5 meter zijn.

Wat het gewicht van het hooi betreft is volgens mij geen lachertje, ik weet niet wat 1 geperste blok zo weegt, maar dat behoorlijk zwaar. Stapel dat 6 meter hoog en ik denk dat Tom DV  er niet veel naast zal zitten,

Stabiliteit, architecten, enz dat is voor later, nu gaat het hem over de keuze hout of wat zijn de gevaren als ik die bestaande constructie laat zitten, brandveiligheid,, enz....

Het boeltje uitbreken en vervangen door hout heeft nog steeds mijn voorkeur voorlopig.

Aqua

Oké, het deel van de stutten had ik gemist.

En als we er dan van uit gaan dat de poutrel zwaar genoeg is voor de overspanning van 4m (12m/3 ongeveer?) en dus niet verantwoordelijk is voor het dansen, dan kunnen we de berekening eens opnieuw doen.

Uiteindelijk hebben we dan vlakken van 7mx4m=28m², maal 250 kg (ipv 275kg, de draagbalken zijn wat lichter) en dan daarvan de helft (want de andere helft steunt op de muren) komt op zo'n 3500 kg te dragen gewicht. Dan is een IPE180 nipt voldoende voor 4m. Dat kan je dan alvast eens afchecken of de bestaande voldoet.

De balken voor een lichte dekvloer worden dan (op 3m60 = 3m50 + opleg) :
tot een HoH van 50 cm en kwaliteit C16: 38x235mm geschaafd  (opgelet: hogere kwaliteit of kleinere HoH geeft in deze geen kleinere kopmaat).

Met een HoH van 50cm zal je wel zwaardere multiplex moeten gebruiken (OSB zal niet geschikt zijn voor puntbelastingen op die tussenafstand). Met OSB 18mm best maar 30cm nemen, met multiplex 18mm tot 40cm.

@DIY 

Mijn dank voor uw reactie. De onderliggende poutrels ga ik vervangen omdat deze al redelijk aangetast zijn door corrosie. Het gebouw is gebouwd in 1938 en voor de zekerheid ga ik ze vervangen.

De HOH afstand zou ik zeker niet meer dan 40 cm nemen en de balken iets van 75 x 220, maar dat ga ik dan laten berekenen door een stabiliteitsingineur. Dat is de volgende stap, maar ik heb graag wat steviger dan eigenlijk nodig is.

Ik ben nu vooral aan het opzoeken hoe ik deze constructie kan beschermen tegen brand. We zouden graag de balken zichtbaar laten i.p.v. te bekleden met vuurvaste plaat omwille van de uitstraling en om de landelijke look te behouden.  Een brandvertagende coating in combinatie met een sprinkelinstallatie lijken mij voorlopig intressant . Meer tips zijn welkom natuurlijk.

MVG Aqua

Hout is niet het brandrisico, want het duurt erg lang eer een balk van 240mm hoog doorgebrand is en zelfs eer ze zoveel draagkracht verliest dat ze zou doorzakken. De stalen balk is een veel groter risico, want oiv warmte zal die sneller haar draagkracht kwijt zijn dan het hout. Gewapend  beton is op dat vlak ook vrij gevoelig maar wel sterk vertraagd.

Je kan daarvoor bvb laten inspuiten met een product op basis van rotswol (op basis van gesmolten lavasteen dus eigenlijk). Het hele Guggenheim in Bilbao is volgespoten met zo'n product.

Je kan eventueel zelf de kolommen en balk inpakken met een dikke laag vuurvaste isolatie (zoals bij haarden) en afkasten met bvb promafour. Maar hoeveel extra tijd zoiets geeft weet ik niet.

Voor de rest hangt het uiteraard af van voorschriften brandweer en verzekeringen als je iets speciaals wil doen met de ruimte (feestverhuur bvb), met eveneens de plaatsing van rookmelders of zelfs een blussysteem en het vermijden van hoog-risico materialen (de meeste goedkope meubels en gordijnstoffen dus).

Dergelijke beveiliging laat je beter aan professionelen over die jou van in den beginne adviseren.

Maar hout is zeker geen te mijden materiaal in het kader van 'brand'. Staal wel omdat je veel grotere structurele schade kan oplopen op korte termijn.

Hout speelt wel een sterke rol bij het verspreiden van de brand.

Voor hout (en ook staal of beton) bestaan er brandvertragende transparante coatings. (zie bvb coatings.be)

gelijk wat je doet knutselwerk (tramrails met ongewapend beton tussen
rofl.gif
) er uit en deftig opnieuw doen 

beton of hout naar eigen inzicht keuze/kost/plaatsing gemak

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief