Draagstructuur plat dak

Lid geworden
4 dec 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste mensen,

wij hebben voorontwerp gekregen van onze architect en we hadden het erover voor de nieuwe achterbouw welke we gaan bijzetten.

Het betreft een oppervlakte van rond de 70 m², waarbij er plaatsen zijn van meer dan 5 meter die moeten overbrugd worden.

Mijn eerste gedacht was om te kiezen voor een houten roostering.

De architect stelde voor om potten en balken te steken (stalton).

Wat is jullie keuze, of andere ideeën, altijd welkom.

Merci

Valerius

Lid
Lid geworden
23 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
nieuwbouw

overbrugging 4m80

ook met houten roostering (balken 23 cm)

valerius

Lid geworden
4 dec 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Valerius;1807133 wrote:
nieuwbouw

overbrugging 4m80

ook met houten roostering (balken 23 cm)

valerius

Architect sprak bij ons ook van 23'ers als we houten roostering zouden nemen.

De keuze voor houten roostering of potten & balken blijft mij eender in feite, het is voornamelijk de voor- en nadelen bij houten roostering en bij potten & balken da ik graag eens zou weten, en ook qua afwerking, gemakkelijkste om te werken, prijs/kwaliteit,....

Denk da er wel bij allebei voor- en nadelen zijn natuurlijk.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
561
Punten
113
zoveel hout en geld verkwisten, schande ;-)

waarom massief hout als er ook liggers zijn, die wegen veel minder, kunnen langere overspanning aan, ...

Lid geworden
4 dec 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefan;1807352 wrote:

waarom massief hout als er ook liggers zijn, die wegen veel minder, kunnen langere overspanning aan, ...

@ Stefan:

Wat zou u dan doen?

Wat zou uw voorkeur zijn?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
561
Punten
113
bovenstaande I-liggers en ertussen vol met isolatie natuurlijk, stevig, niet te zwaar (dus makkelijk te hanteren in verbouwing), ...

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.076
Punten
113
stefan;1807352 wrote:

Het is toch raar dat een architekt niet op dit idee komt.

Aan de Ts nu om hem bij te scholen.

Charel

Lid geworden
4 dec 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ziet er mij wel iets interessant uit....

Vraag mij juist af of dit stevig genoeg is voor ruimtes van min. 5 meter te overbruggen...

Merci alvast allemaal voor jullie reactie, ga dit een navragen bij architect alsook bij timmerman/schrijnwerker.

En qua prijs, ten opzicht van balken (23'ers) en potten & balken (stalton)??

Heeft daar iemand een idee van?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
561
Punten
113
Iceman84;1807561 wrote:
Ziet er mij wel iets interessant uit....

Vraag mij juist af of dit stevig genoeg is voor ruimtes van min. 5 meter te overbruggen...

Merci alvast allemaal voor jullie reactie, ga dit een navragen bij architect alsook bij timmerman/schrijnwerker.

En qua prijs, ten opzicht van balken (23'ers) en potten & balken (stalton)??

Heeft daar iemand een idee van?

om 5 meter te overbruggen gaat dit VEEL beter zijn dan een 23'er

potten en balken, zijn veel zwaarder en bovendien ben je veel meer dikte kwijt als je zelfde dikte isolatie op de beton wil plaatsen

ik vermoed (vrij zeker) dat je met een betonpomp moet werken om deze beton daar te krijgen

dan nog eens afschot maken met chape

en dan nog een "dure" harde isolatie platen

bovenop die houten liggers moet er enkel nog OSB + EPDM komen

potten en balken : moet je meestal laten uitpleisteren

hout : kan je zelf ook aan de slag met ...

Lid geworden
30 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Wij zouden liggers overwegen op de bovenverdieping. Lijkt me ondermeer ideaal om ventilatiebuizen in kwijt te kunnen. Wel geen idee hoe het zich qua prijs verhoudt tot een massieve dakopbouw. Vormt waarschijnlijk ook wel minder buffer bij weersveranderingen en geluid... Afwegingen... :)

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
561
Punten
113
Dortje, deze gebruiken voor ventilatie ? zou ik niet doen, waar ga je isolatie plaatsen?

het is bijna onmogelijk om buizen dwars op deze balken te leggen

buizen ventilatie kan je toch in je tussenvloer (tussen gelijkvloers en verdieping) leggen?

Lid geworden
30 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
stefan;1807918 wrote:
Dortje, deze gebruiken voor ventilatie ? zou ik niet doen, waar ga je isolatie plaatsen?

het is bijna onmogelijk om buizen dwars op deze balken te leggen

buizen ventilatie kan je toch in je tussenvloer (tussen gelijkvloers en verdieping) leggen?

We hopen de ventilatiebuizen door een doordachte indeling van de benedenverdieping overal te krijgen zonder vals plafond en dergelijke. Mogelijks dat het voor het toilet wat moeilijker wordt maar met een klein vals plafond in de hal kunnen we nog wel leven. Bij het plan dat we in ons hoofd hebben moet dit te realiseren zijn. We gaan dit punt zeker ook meegeven aan de architect als hij begint te tekenen.

Op de bovenverdieping lijkt dit ons al een pak lastiger. Galva kanalen zouden naar boven kunnen komen via inbouwkasten in bv. nachthal maar om dan te kunnen aftakken naar alle kamers... Lijkt ons gemakkelijk indien we over een houten geraamte beschikken als dakstructuur. Op vlak van isolatie maken we ons weinig zorgen, er kunnen nog altijd hare platen bovenop gelegd worden zoals bij een klassieke opbouw. Voor de bovenverdieping is het leggen van kanalen op de zolder geen optie omdat we zullen kiezen voor een plat dak...

Onze voorkeur gaat uit naar galva buizen (onderhoud) met een redelijke diameter (geluid) en dat steek je natuurlijk niet zomaar even weg. Ik ben niet helemaal overtuigd om deze in de chape te duwen. Volgens mij wordt onze opbouw dan ook wel wat dikker indien we deze kanalen erin zouden willen steken. Er komt ook heel wat prulwerk bij kijken denk ik zoals inpakken en dergelijke. Zoals vermeld vermijden we liever geribbelde PE-kanalen.

Voor de duidelijkheid: wij gaan voor massiefbouw.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
561
Punten
113
galva buizen naar boven moet je aftakken onderaan en kamer per kamer naar boven gaan (in ingemaakte kast, ...)

op sommige plaatsen kan je 2 naast elkaar gelegen kamer door één buis bedienen, maar pas dan op voor overspraak !

dergelijke liggers bij massiefbouw? zou je dat wel doen?

bovenaan je metselwerk heb je een ringbalk nodig ! altijd !!! om je dak te laten rusten en metselwerk samen te houden

en deze verbinden aan een ringbalk zal niet evident zijn

zeker met archi bespreken

succes

Bovenaan