DPC waterkering niet door isolatie: slecht geplaatst?

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hierbij 2 foto's van tijdens de ruwbouwfase, op gelijkvloers.

Bekijk bijlage 6076

http://imageshack.us/photo/my-images/600/screenshot532k.jpg/

Bekijk bijlage 6075

http://imageshack.us/photo/my-images/443/screenshot533g.jpg/

De DPC zit NIET door de isolatie en niet in de binnenmuur.

De DPC hangt gewoon vast aan de isolatie, met een tape.

Ik vrees dat de lijm van de tape het binnen afzienbare tijd zal begeven :(

Iemand die kan zeggen of deze vochtkering goed geplaatst werd, volgens de regels van de kunst?

Zonee, wat te doen?

De werf is nog niet opgeleverd.

Is de ruwbouw-aannemer en/of architect verantwoordelijk?

We hebben een verlijmde gevelsteen.

Aan de regenkant, bij slagregen, komt er veel water in de spouw!

Bijlagen

• screenshot_533.jpg
    screenshot_533.jpg
    42,1 KB · Weergaven: 14
  • screenshot_532.jpg
    screenshot_532.jpg
    37,8 KB · Weergaven: 14
Lid geworden
6 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
in mijn ogen is dit volledig verkeerd ...

zoals je aanhaalt moet dpc door de isolatie te zitten en in de snelbouw of tegen de snelbouw rechtop geplaatst, maar dan moet er nog eentje in de snelbouw zelf gestoken worden ook tegen opstijgend vocht.

DPC vastkleven met tape gaat indd zeker loskomen want op dpc kan je zo goed als niets kleven.

Zit de dpc trouwens door de gevelsteen zodat je open stootvoegen hebt?

hoe dit opgelost kan worden is mij een raadsel. Meteen deze morgen de architect bellen.

Ik stel mij wel zeer luidop de vraag waarom die persoon dit nooit gezien heeft?

Lid geworden
16 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Idd volledig verkeerd geplaatst. Komt uw archi wel op de werf, dit probleem zie je al wanneer de binnenmuren een meter hoog staan. Laten oplossen of je gaat met vochtproblemen zitten.

Zulke aannemers moeten ze verbannen naar Siberie, niet te teloven dat zulke praktijken nog altijd voorkomen...

Lid geworden
11 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit is inderdaad volledig verkeerd. Uw binnenmuren zullen vol met opstijgend vocht zitten. De DIBA dient (van binnenmuur naar buitenmuur bekeken) afwaterend gestoken te worden, uit 1 stuk.

Oplossing: Alles onderkappen, zowel buitenmuur als binnenmuur. Ik zou onmiddellijk uw architect contacteren en hem dit melden. Laat u alvast geen blaaskes wijsmaken. Indien hij al moeilijk begint te doen, onmiddellijk aangetekend schrijven sturen en een derde onafhankelijke expert/architect onder de arm nemen om de vaststellingen te doen.

Veel succes!!!

Lid geworden
19 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zeer constructieve antwoorden hierboven. Altijd fijn op BI.

* het is niet omdat we de dpc van de binnenmuur niet zien op de foto's, dat hij niet zou geplaatst zijn.

* dpc uit 1 stuk, dus van binnenmuur tot buitenmuur, is in de praktijk erg moeilijk. Dit gaat meestal ten koste van de isolatie. Dit heb ik nog maar 1x correct uitgevoerd gezien.

* Beter is de dpc steken tussen de buitenste laag isolatie. Dpc kan niet weg en ten minste 1 laag isolatie heeft geen onderbreking.

* Persoonlijk heb ik er geen probleem mee dat de dpc tegen de isolatie wordt gekleefd. Niet met die alu-tape maar met lijm (tec7). Dit moet uiteraard wel zorgvuldig gebeuren.

* controleer of de dpc vast hangt, trek er eens aan. Oplossingen zijn er niet. Eigenlijk kan er enkel maar gevaar zijn boven een raamopening. Daar kan misschien nog een extra epdm geplaatst worden in overleg met de raamconstructeur.

* Overleg met architect en laat u niet ophitsen op dit forum.

Lid geworden
16 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
johanwilly;1823778 wrote:
Zeer constructieve antwoorden hierboven. Altijd fijn op BI.

* het is niet omdat we de dpc van de binnenmuur niet zien op de foto's, dat hij niet zou geplaatst zijn.

* dpc uit 1 stuk, dus van binnenmuur tot buitenmuur, is in de praktijk erg moeilijk. Dit gaat meestal ten koste van de isolatie. Dit heb ik nog maar 1x correct uitgevoerd gezien.

* Beter is de dpc steken tussen de buitenste laag isolatie. Dpc kan niet weg en ten minste 1 laag isolatie heeft geen onderbreking.

* Persoonlijk heb ik er geen probleem mee dat de dpc tegen de isolatie wordt gekleefd. Niet met die alu-tape maar met lijm (tec7). Dit moet uiteraard wel zorgvuldig gebeuren.

* controleer of de dpc vast hangt, trek er eens aan. Oplossingen zijn er niet. Eigenlijk kan er enkel maar gevaar zijn boven een raamopening. Daar kan misschien nog een extra epdm geplaatst worden in overleg met de raamconstructeur.

* Overleg met architect en laat u niet ophitsen op dit forum.

Jawatte

Dat is nu typisch een reactie die ook van ne metser van den ouwe stempel zou kunnen komen...

DPC uit 1 stuk is in praktijk moeilijk? Omdat dat moeilijk is, moet dat maar niet gedaan worden ofwa? Daar is niks moeilijk aan, gewoon nauwkeurig werken, ni meer, ni minder.

Op wat voor werven kom jij dan wel als je dat nog maar één keer goed uitgevoerd hebt gezien?

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Waarderingsscore
250
Punten
83
Roan;1823792 wrote:
Jawatte

Dat is nu typisch een reactie die ook van ne metser van den ouwe stempel zou kunnen komen...

DPC uit 1 stuk is in praktijk moeilijk? Omdat dat moeilijk is, moet dat maar niet gedaan worden ofwa? Daar is niks moeilijk aan, gewoon nauwkeurig werken, ni meer, ni minder.

Op wat voor werven kom jij dan wel als je dat nog maar één keer goed uitgevoerd hebt gezien?

Ik kan het niet beter verwoorden...

Lid geworden
11 dec 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Idd, wat een flutbericht van Johanwilly. Den DIBA is tegenwoordig breed genoeg te verkrijgen. Het vergt natuurlijk meer werk om eerst de binnenmuren te metsen (met DIBA tussen), dan de isolatie perfect horizontaal door te snijden om de DIBA er tussen te steken en dan te laten aflopen naar beneden toe.

Mensen met vakkennis kunnen dit wel degelijk. Den DIBA dient immers langs de binnenzijde van de woning ongeveer 0,5 à 1cm naar binnen uit te steken, zodat je ook geen opstijgend vocht hebt via de bezetterij (plamuursel).

@ttd: neem mijn eerste antwoord ter harte, anders heb je gegarandeerd problemen nadien.

Lid geworden
19 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste vrienden,

Ik zou niet weten wat er mis is met:

2 aparte dpc folies. 1 voor binnenmuur en 1 voor gevelsteen. En die van de gevelsteen enkel te plaatsen in de buitenste isolatielaag.

De dpc uit 1 stuk gaat perfect. Maar vaak is het beter om uitvoeringsdetails eenvoudiger te maken, zo is er minder kans op slordige uitvoeringen. Isolatieplaten doorzagen of doorsnijden kan, maar je hebt altijd een spleetje tussen de isolatie en de dpc. Inderdaad in het beste geval maar 1 of 2mm. Dit is reeds teveel. Je zou deze spleet dan al moeten gaan afkitten, dit lijkt me wel ver gezocht. Aangezien jullie wel nog jonge metsers zijn, neem ik aan dat jullie dit allemaal reeds weten en mee zijn met de hedendaagse isolatienormen in de praktijk op de werf.

Met vriendelijk groeten.

Lid geworden
16 okt 2007
Waarderingsscore
1
Punten
0
Die spleet kan je heel simpel vermijden door de isolatieplaat schuin door te snijden/zagen en de DPC tussen de 2 stukken te steken. Sluit perfect aan dan.

In geval van wol speelt dit veel minder omdat die zich zelf (ook door gewicht) aansluit op de DPC.

Wanneer je die dpc niet in één stuk laat doorlopen, kan je verzakking krijgen van die folie in de luchtspouw door bv mortelresten. In die 'zak' kom dan water te staan, met als gevolg nog meer gewicht erop. Een tape of Tec7 gaat dat nooit kunnen tegenhouden.

En naar isolatietechnieken vertrouw ik idd meer een metser van 20 jaar oud dan iemand die al 40 jaar in het vak staat.

Lid geworden
6 mei 2011
Waarderingsscore
1
Punten
0
Roan;1823895 wrote:
Wanneer je die dpc niet in één stuk laat doorlopen, kan je verzakking krijgen van die folie in de luchtspouw door bv mortelresten. In die 'zak' kom dan water te staan, met als gevolg nog meer gewicht erop. Een tape of Tec7 gaat dat nooit kunnen tegenhouden.

Zeer goed gezegd,

In de binnenmuur schuin naar beneden naar buiten toe is natuurlijk de beste methode, maar als je je dpc enkel in de isolatie steekt zal dat ook wel lukken en ik denk echt niet dat je hier ooit problemen mee zal hebben. Omdat het nu eenmaal niet te bedoeling is dat er water in je spouw komt en deze ook niet door de isolatie schuin naar boven kan kruipen.

Maar verlijmen vind ik prutsen, je zou al je isolatie moeten stofvrij maken ontvetten, om een goed hechting te bekomen + hoe je het draait of keert er zal altijd eens wat mortel of steenpuin in de spouw vallen dus die lijm zal snel loslaten door het gewicht.

Lid geworden
6 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
bij ons zat de dpc oorspronkelijk tussen de snelbouw en ytong, om daarna door de isolatie naar de facade te gaan. Jammer genoeg is tijdens het branden van de roofing de dpc volledig stukgebrand. We hebben die dan netjes afgesneden en gewoon een nieuwe tegen de snelbouw genageld (jaja) met stalen nageltjes.

De isolatie hebben we dan schuin onder een hoek van 45 graden afgezaagd.

Tussen de isolatie en de dpc hebben dan een streep pur gespoten zodat dit alles netjes aansluit.

DPC lijmen met tape of tec7 gaat gewoon niet, dit komt zeker los. Op DPC kan je bij mijn weten niets permanent kleven.

Ik volg johanwilly wel dat de dpc enkel door de buitenste isolatieplaat te steken een goede oplossing is en en misschien nog wel de beste. Ik zou hem dan wel terugplooien achter de plaat, op die manier kan die zeker niet zakken. DAMN waarom heb ik daar niet aan gedacht :rolleyes:

Lid geworden
3 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat is inderdaad geen vakwerk, waarschijnlijk de dpc vergeten in te metsen en te lui geweest om hem achter of tussen de isolatieplaten in de werken.

isolatie inderdaad schuin doorzagen,

t beste is natuurlijk dat de dpc in de snelbouw ingemetseld wordt.

maar met dubbele isolatie platen zou ik hem ook tussen of achter de platen durven steken.

Dan moet je natuurlijk wel een dpc van 14cm steken in de snelbouwmuur tegen opstijgend vocht.

als je met een kruipkelder werkt kan je met een doorgetrokken spouw werken en moet je enkel een dpc van 9cm en een dpc van 14 cm inmetselen tegen opstijgend vocht.

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Waarderingsscore
3
Punten
18
Is er al schot in deze zaak?

Reactie van architect en aannemer?

Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben op een dergelijke manier gewerkt

Waterkering is volledig bekleed in epdm (Ietsje hoger dan vloerpas met retour naar binnen muur, over de kop heen) DPC voor boven de ramen en deuren hebben wij gekleefd met TEC7 en vervolgens Alu tape op de isolatie en ik kan het je verzekeren dat je deze er niet meer afkrijgt! zo hebben we geen onderbrekingen

Horizontaal afsnijden zou ik ook niet doen, altijd onder een hoek werken

Lid geworden
15 dec 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier net hetzelfde gedaan. Facade afgebroken en opnieuw gezet met isolatie. Dus de binnenmuur staat er al 50 jaar.

Dpc met lijm tegen isolatiepanelen en dan afgeplakt met alu tape. Geen gewone maar van 3M. Die tape haalt u vingerkootje eraf als je te hard gaat duwen ...

Er mocht miss wat meer lijm aan die dpc ja ...

Het rare wat ik eigenlijk zie is dat op die eerste foto de isolatieplaten verticaal staan ipv horizontaal liggen, kan dat ? :rolleyes:

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
133
Punten
63
Nu ben ik zelf geen metser ofzo maar als iemand dit werk bij mij aflevert mag hij zijn truweelke pakken en het afbollen. Al dan niet onder lichte dwang :rolleyes:

Bovenaan