Dozenboor

Lid geworden
19 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik kom regelmatig dozenboren tegen, diameter 82mm, waarop je een stofzuiger kan aansluiten.

Lijkt me een super systeem, maar vraag me af of een standaard helia-potje daarin past?

Iemand ervaring mee?

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
589
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door wannes-virginie

Ik kom regelmatig dozenboren tegen, diameter 82mm, waarop je een stofzuiger kan aansluiten.

Lijkt me een super systeem, maar vraag me af of een standaard helia-potje daarin past?

Iemand ervaring mee?

dan heb je een boor van 110mm nodig (voor de vierkante bedoel je toch?)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.346
Punten
113
Ik ga er van uit dat het over de ronde doosjes gaat die eigenlijk bedoeld zijn voor holle wanden maar die je ook wel in volle wanden kan gebruiken als het echt moet (maar niet ideaal want minder hechting wegens te glad afgewerkt).

Er bestaan verschillende maten.

Meestal heb je in een holle wand 67/68 mm nodig.

In een volle wand maakt het niet zo veel uit, want je moet het toch opgipsen.
Wel de vleugeltjes openzetten om toch iets van grip te hebben.

Bij gebruik van ronde doosjes de klembeugels van schakelaar/stopcontact volledig losmaken en wegnemen, en enkel met de schroeven van het inbouwdoosje vastzetten.

Ik heb het eerlijk gezegd ook al gebruikt, maar dan enkel om achteraf  op een afgewerkte muur nog een stopcontact of schakelaar bij te plaatsen om zo weinig mogelijk stof te maken. Zo kan je bvb een bestaande groep stopcontacten makkelijk uitbreiden met een (of meer) extra.
Daarvoor 'boor' ik ook gewoon met 68mm (dat is toch al rap 70mm in steen) en dan opspannen met de vleugels en opspuiten met low-expansion PUR.
Of wat snelgips in het gat, potje er in drukken tot het er langs alle kanten uit komt, vleugels opendraaien, toegangsgat voor draad vrijmaken.
En ook muurfrees met (krachtige) stofzuiger voor de sleuf indien nodig.
Echt een minimum aan stof in huis!

Bovenaan