• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Douchegoot plaatsing?

Buildyo

Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
18
Punten
18
Beste,

Onze badkamer zal binnenkort betegeld worden. We hadden in eerste instantie gepland om een douchebak te plaatsen om meer zekerheid op geen lekken te hebben maar uiteindelijk toch besloten om te betegelen omdat we dit eigenlijk veel mooier vinden. Tijdens de chapewerken is de chape egaal met de rest van de vloer gegoten in de douche, ik ga dit moeten uitbreken om er opnieuw hellingschape op te laten plaatsen.

Echter heb ik de volgende vragen:

• Mag de douchegoot iets meer naar het midden toe van de douche geplaatst worden aangezien ik naar het einde van de muur toe geen ruimte heb omdat daar andere leidingen steken ?
  • Mijn douche is 120 cm lang en 90 cm breed. Ik heb dus een 60 cm tot aan de douchegoot om de helling te maken Is dit voldoende plaats om voldoende helling op te bouwen ? Of moet ik nog naar achter gaan om meer helling op te bouwen ?
  • Welke opbouwhoogte heb ik minstens nodig voor de douchegoot?

1704721192812.png

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Steek je goot in het midden, dus op 60-60. Zo'n goot is wel niet zo aangenaam om op te lopen, dat is even wennen.
Neem 2cm/m verval in je douche in je tegels.
Koop eerst je douchegoot, zet die volledig goed in mortel of chappe en laat dat uitharden. Daarna chappe je alles correct op hoogte.
Elke douchegoot is anders, vaak kan je ook kiezen waar de uitvoer is om aan te passen op je eigen situatie.

Ps. Je had uw kraan beter aan de ingang gezet, nu sta je onder koud water als je de doucht inschakelt... Tis een tip voor de volgende verbouwing ;)

Buildyo

Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
18
Punten
18
Steek je goot in het midden, dus op 60-60. Zo'n goot is wel niet zo aangenaam om op te lopen, dat is even wennen.
Koop eerst je douchegoot, zet die volledig goed in mortel of chappe en laat dat uitharden. Daarna chappe je alles correct op hoogte.
Elke douchegoot is anders, vaak kan je ook kiezen waar de uitvoer is om aan te passen op je eigen situatie.

Ps. Je had uw kraan beter aan de ingang gezet, nu sta je onder koud water als je de doucht inschakelt... Tis een tip voor de volgende verbouwing ;)
Bedankt voor de feedback.

Waarom 60-60 nemen ? wat is hier het voordeel van ?

Als ik 2 CM per meter moet nemen dan moet ik nog buiten de douchezone helling gaan beginnen nemen dan ?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113

Bedankt voor de feedback.

Waarom 60-60 nemen ? wat is hier het voordeel van ?

Als ik 2 CM per meter moet nemen dan moet ik nog buiten de douchezone helling gaan beginnen nemen dan ?
Symmetrie? In het midden van die muur van 120cm?
Je kan ook wat kiezen ifv je tegels zodat je minder voegen hebt...

2cm/m wil dus zeggen dat je 1cm verval hebt op 50cm.

Laat de helling ook weer starten aan een hele tegel, zeker geen extra voeg voor maken. Maar in principe is die 120cm voldoende als enkel die afhelt.

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
289
Punten
83
Hoeveel dikte chape heb je? Hoeveel komt je afvoer boven de beton?
Die 120 cm is sowieso te kort voor een inloopdouche, ik zou aanraden de helling tot muur te nemen (water 'spetterd' tijdens het douchen makkelijk tot 150cm). In het verlengde van de tussenmuur werk je met een afwateringsprofiel.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
2.565
Punten
113
Waar zit je waterdichting?

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Die 120 cm is sowieso te kort voor een inloopdouche, ik zou aanraden de helling tot muur te nemen (water 'spetterd' tijdens het douchen makkelijk tot 150cm). In het verlengde van de tussenmuur werk je met een afwateringsprofiel.
Ik ben niet akkoord, hier is het 130cm dat afwatert en ja daar buiten liggen enkele spetters maar zeker geen plassen water.
Ik zou zeker wel je kerdi wat verder laten lopen, maar afwaterend is die 120cm voldoende.

enig water dat er dan toch buiten komt ligt op de vloer en trek je met aftrekker naar de goot of je pakt een handdoek en droogt alles op.

Buildyo

Lid
Lid geworden
25 jan 2022
Waarderingsscore
18
Punten
18
Nog wat meer informatie nadat ik vandaag nog eens ben gaan kijken:

Hieronder kunt u een foto zien van de buizen die er liggen. De buis vanachter waar de douchegoot zou moeten komen heeft een diameter van 7,5cm.

De totale hoogte van de vloer (pur + chape) is 17,5cm.. Ik heb dus 10 cm speling vanachter om een douchegoot te plaatsen.. maar ik heb wel geen plaats om deze vast te schroeven gezien daar een buis ligt. Kan ik de douchegoot eventueel gewoon in de mortel of chape plaatsen als ik genoeg opbouwhoogte heb ? Iemand die ideëen of ervaringen wil delen ..

foto voor pur en chape:
1704830863959.png
Foto na pur en chape:

1704831112771.png

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.233
Punten
113
Leg uw goot op 15-20cm van de muur?

Bij mij zaten 2 m6 schroefdraden om ergens op vast te zetten. Ik heb daar lange RVS boutjes aan gezet en daarna de goot met afvoer vastgezet in mortel (overschot)
Gewoon goed ondersteunen en zorgen dat het niet kan verschuiven tijdens chappen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan