Douchebak vlak monteren

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

Ik zou graag een Villeroy en Boch Architectura vlak inbouwen tussen 3 muren, 150 x 90 cm.

Hoe ga ik hierbij het beste te werk?
Vloeropbouw is 18 cm, dus zou de isolatiechappe tot onder de bak laten komen met eventueel uitsparing voor de sifon.

Hoe installeer ik dit het best en waar dien ik op te letten om het waterdicht aan te sluiten?
Muren zullen gecementeerd worden en hierop nog tegels van 60 cm = weinig voegen om water door te komen.
Alvast bedankt voor de info,

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Ik heb deze bak ook geplaatst Ik wou deze op gelijke hoogte met de vloer, maar achteraf gezien is deze bak daar niet geschikt voor. De hoeken krullen omhoog en de randen zijn te bol om een mooi gesiliconeerde verbinding te maken met de tegels. Hij staat nu dus "op de vloer", wat niet stoort aangezien hij aan de randen maar 1,5cm hoog is. 

Ik heb aan de 2 muren houten latten gemonteerd.
Chape op de plaats van de bak lager laten chappen.
Opening voorzien voor de afvoer die ik achteraf nog kon bijwerken.
Gecementeerd en achteraf verwijderd waar nodig.
Alles behandeld met PTB waterdicht membraam.
Aan de douchebak KORO seal  tape gebruikt
Douchebak geplaatst met Bizon turbo schuim (zoals beschreven in de handleiding) en veel gewicht op geplaatst tijdens het uitharden. 
Douchewanden op geplaatst en afgekit.

Bijlagen

• douche000.jpg
    douche000.jpg
    322,7 KB · Weergaven: 9
  • douche001.jpg
    douche001.jpg
    296,3 KB · Weergaven: 6
  • douche002.jpg
    douche002.jpg
    119,2 KB · Weergaven: 5

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
thx voor de info,

Heb je op de chape nog mdf platen bijgeplaatst of zie ik dat verkeerd? (om misschien op juiste hoogte en waterpas uit te komen?)

zou dan voor vlakke inbouw beter voor de duurdere architectura gaan, hoor soms om nog tape op de onderkant van de plaat te bevestigen en dan aan de chape er rond? Snap dan alleen niet goed wat het voordeel is en waar het water dan wel weg kan, als het al nodig is zoiets te doen.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Geen MDF hoor, is rechtstreeks op de chape "verlijmt". MDF en badkamer zou ik niet combineren...

Welke duurdere bedoel je dan? Heb je een link, ik heb er destijds maar één gezien.

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
262
Punten
83
kraakt uwe bak dan niet als je er op gaat staan met op zo weinig plaatsen die schuim eronder?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
bgcw zei:
kraakt uwe bak dan niet als je er op gaat staan met op zo weinig plaatsen die schuim eronder?

Awel, in het begin wel, maar van zodra de voegen langs de zijkant toegekit waren niet meer. Nu, met de bak er in zat er misschien 5mm tussen bak en chape. Het schuim zal zich dus nog wel naar de zijkanten toe gevuld hebben. Het patroon is trouwens hetzelfde patroon als de onderzijde van de bak, waar de verstevigingen zitten. De bak zelf is zeer rigide, dus buigt niet door.

Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
5
Punten
0

Zijn inderdaad vrij stevige bakken ... diegene die wij hebben van VB  is wordt zelfs alleen in de randzone ondersteund door een isomo structuur en is voor de rest zelfdragend.

Moest ik herbeginnen is zou hem niet meer op die isome blokken plaatsen maar op een afgestreken chaprand .

De isomo blokken positioneren met schuim zoals men voorsteld in de plaaatsingsvoorschriften ... dat werkt alvast niet goed ... is onvoldoend  maatvast / stabiel en de isome stroken zelf vervormen onder indruk van de expansiekracht van het schuim .

k.b.

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Waarderingsscore
0
Punten
6
Waarvoor dient de tape onder de spietjes btw?

Mijn douchebak komt sowieso tussen 3 muren, waarvan de lange zijden sowieso tegen de muur komen krult hij ook veel aan de korte zijde? Jij hebt waarschijnlijk ook de 15mm versie, met de 48mm is dit misschien minder? Zullen zien, twijfel nu om de 15 of 48mm versie te nemen. Anders niks aan te merken bij deze bak? :)

Lid geworden
19 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is de inbouw ondertussen goed gelukt? Ik ga dezelfde douchekuip ook inbouwen?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
elektrischetijd zei:
Waarvoor dient de tape onder de spietjes btw?

Beter laat dan nooit: Op die tape staat aangeduid tot waar de rand van de bak moet komen. Zodat hij mooi recht gemonteerd is.
Mijn douchebak komt sowieso tussen 3 muren, waarvan de lange zijden sowieso tegen de muur komen krult hij ook veel aan de korte zijde? Jij hebt waarschijnlijk ook de 15mm versie, met de 48mm is dit misschien minder? Zullen zien, twijfel nu om de 15 of 48mm versie te nemen. Anders niks aan te merken bij deze bak? :)

Is inderdaad de 15mm versie. Ik heb de 48mm versie ook in mijn bezit gehad, denk dat de krulling niets met de dikte te maken heeft maar met de mallen waarmee ze ze maken.

Lid geworden
19 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
@NU7S Wat is de reden dat je de chape onder de douchebak lager hebt laten leggen, als je de douchebak dan toch op je tegels hebt gezet?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
De douchebak is hoger in het midden dan aan de zijkanten. (logisch, anders zou het water niet weglopen)

Er moet dus nog genoeg ruimte onder zijn voor de lijm. (PU schuim)

Lid geworden
19 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
OK, logisch 

Ik heb de bak vandaag maar pas ontvangen (online bested, door de grote prijsverschillen).
Morgen pak ik hem uit. Hoeveel cm heb je de chape onder de bak lager laten leggen?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Geen idee, een cm? 2?

Gewoon de handleiding volgen. En zeer belangrijk bij het verlijmen gewicht opzetten. Veel gewicht. Emmers water bijvoorbeeld.

Lid geworden
19 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ze hebben afgelopen week de chape geplaatst.
Ze hebben een uitsparing gedaan waar de douche komt.
M.a.w. er ligt geen chape.
Nu is mijn vraag, met welk product vang ik nu best het niveauverschil op?
PIR platen of zijn er andere mogelijkheden?

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Chape of poten?

Lid geworden
19 apr 2017
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ Nu7s,

I.v.m die KORO seal  tape, heb jij dit enkel gebruikt aan de bak waar deze de muren raakt?
Online kan je zien dat ze dit aan de 4 zijde doen, maar het is mij niet duidelijk hoe dit werkt als er geen muur tegen staat.
Bv: op dit filmpje vanaf 2'.52"
https://www.youtube.com/watch?v=LCwrRV5Jd7s&t=217s
Op het bijgeleverde boekje doen ze het ook aan de 4 zijde, maar daar is eveneens de tekening niet echt duidelijk vind ik.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
260
Punten
83
Enkel de kant van de muren hé, de zijkant van de douchebak is zichtbaar de andere 2 kanten, dus kan dat daar sowieso niet. Gewoon siliconen aan de glasplaat en tussen bak en vloer.

Bovenaan