douchebak in chape ??

Lid geworden
21 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
1
hey ik had het gedacht voor men douchebak in de chape te leggen zodat men vloer op gelijke hoogte komt en geen opstapje meer heb. .

nu is dit een goed idee of raden jullie dit af ?
ik weet wel dat als ik dan ooit men bak moet veranderen dit wss wel wa extra werk zal zijn . . .
alvast bedankt voor de ervaringen/nadelen/ADVIES

m1chaelm

Gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
131
Punten
63
Kan zeker. Chape lager laten plaatsen volgens de afmetingen en dikte van de douche plaat (breedte en lengte 5 cm grotere opening in chape nemen). Ook rekening houden met de dikte van de vloerafwerking uiteraard en zorgen dat je een doucheplaat met vlakke onderkant hebt.

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Waarderingsscore
312
Punten
83
En er zeker rekening houden dat de sifon en afvoer onder je douchebak ook nog plaats moeten hebben in de chape (waren wij dus vergeten 🤨 ).

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
1.515
Punten
113
Zorg er voor dat de bodem van de bak niet dieper ligt dan de afgewerkte vloer. Anders wordt het instappen te gevaarlijk. Je moet dan namelijk in een ‘put’ stappen die nat en glad is, en dat is niet zo verstandig. Omdat je jezelf moet laten ‘vallen’ tot dat bodemniveau kan je namelijk bij uitglijden niet meer corrigeren door jouw gewicht te verplaatsen. Ietsje hoger dan de vloer is zelfs beter als je over een ‘rand’ moet stappen (bij een vlakke plaat mag het gelijk komen).

grandscenicman

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
230
Punten
63
Wij hebben onze "douchebak" gewoon op de afgewerkte vloer geplaatst........t' is te zeggen : die bak is eigenlijk geen bak maar een plaat van +- 35-40 mm dikte in solid surface/kerrock/corian/hi-macs ( of hoe ze het ook noemen )
Op de plaats waar deze plaat ligt zijn er extra kimblokken geplaatst die exact even hoog liggen als de afgewerkte vloer en er is ruimte zat voor de syfon. De bestaande vloer ==> chape met tegels afgewerkt is wel tot op de betonplaat weggebroken.....en eigenlijk kon de plaat niet lager maar ik vind het prima zo . ( ben geen fan van een doucheplaat waarvan de bovenkant nog eens gelijk ligt met de vloer )
Met een bak/plaat gelijk met je vloer zit je beperkt in bvb douchedeuren ( rubber sleept over de grond ? ).....met een plaat die hoger ligt kan je meer kanten uit vermoed ik .
Voelt altijd aangenaam ( niet koud dus)
Die kleine 4 cm lijkt me toch nog net overbrugbaar , ook als ik (nog) wat ouder wordt :)

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
313
Punten
83
Altijd zorgen dat de bak iets hoger ligt dan de vloer naar afkitten toe. Gelijk is ongelijk he. En lijk eerder al vermeld zorg dat je wegkomt met de sifon.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
270
Punten
83
Ik had mij ook een lage villeroy & boch douchebak gekocht om gelijk met de vloer te leggen (op de chape) maar uiteindelijk beslist om toch boven op de afgewerkte vloer te plaatsen. De bak was niet 100% recht en ook naar vervanging toe zou dit een ramp zijn. Er is nu een "opstap" van 1cm wat amper verschil uitmaakt.

Bovenaan