• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Douche WTW met thermostatische mengkraan

Lid geworden
3 nov 2017
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij plannen een warmtewisselaar (WTW) te plaatsen op de afvoer van onze douche om het koud water voor te verwarmen. Energetisch raadt men aan om zowel de ingang van het vat voor het sanitair warmwater (SWW) als de koudwatertoevoer van de douche te voeden met het  voorverwarmde water. In onze toepassing kan ik echter alleen de koudwatertoevoer van de douche laten voorverwarmen. Nu is mijn vraag of dit zin heeft omwille van de thermostatische kraan. Deze gaat warm en koud water mengen tot de juiste temperatuur. Als ik het koud water opwarm, gaat de kraan dan minder warm water vragen of gaat het totale debiet gewoon  stijgen (of daar iets tussenin)? Wie kent de karakteristiek van een thermostatische kraan (debiet in functie van warm- en koudwatertemperatuur)?     
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
uw thermostatische kraan gaat gewoon warm en koud mengen om de correcte temperatuur te krijgen. en zal dus bij iets warmer 'koudwater' minder warmwater nemen.
 

elektrischetijd

Nieuw Lid
Lid geworden
17 dec 2015
Berichten
89
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb enkele metingen gedaan met mijn dwtw die praktisch recht onder mn douche staat

temperatuur water = +- 38°C
spaardouchekop 7l/min

verbruik liter gas/2min30:
zonder douche wtw 68,6 liter
met wtw 45,4 liter


verbruik liter gas/5min:
zonder douche wtw 121,9 liter
met wtw 78,3 liter

met wtw enkel op KW thermostaat 81,6 liter

Dus de aanvoer naar de ketel zorgt maar voor een marginaal verschil
 
Lid geworden
3 nov 2017
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dank je wel voor de onderbouwde test. Ik zie dat jouw WTW zeker zijn werk doet. Mag ik het merk en type kennen? 
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Waarom is er niet veel over de wtw douche te vinden op deze forum?

Zijn er hier problemen mee of onvoldoende efficient, te duur voor wat het is,....?

 

Ik ben ook zo eventjes aan het kijken of dit intressant kan zijn voor onze nieuwbouw.....
 
Lid geworden
22 sep 2014
Berichten
135
Waarderingsscore
1
Punten
16
juweeltje zei:
Waarom is er niet veel over de wtw douche te vinden op deze forum?

Zijn er hier problemen mee of onvoldoende efficient, te duur voor wat het is,....?

 

Ik ben ook zo eventjes aan het kijken of dit intressant kan zijn voor onze nieuwbouw.....

 

Het probleem is dat de efficiëntste de verticale modellen zijn, maar onder een douche is een horizontale dan weer de meest praktische oplossing.

Ook ben je eigenlijk al veel energie kwijt door het vallen van de druppels in de lucht, je zou versteld staan hoe groot het temperatuurverschil is net onder de douchekop / boven de bodem.

Heb je dan nog iets of wat massieve bodem met een hogere warmtecapaciteit zoals arduin, dan loopt het water vrij koel weg...
Het loont niet echt aan de huidige prijzen en denk dat je gemakkelijk over 20 jaar terugverdientijd spreekt aan materiaalkost alleen al, al blijft het een hele mooie oplossing vind ik.
 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Maar het kan wel een positieve invloed op je E-peil hebben.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het is enkel terug te verdienen met elektrische boiler (maar waarom zou iemand dat nog willen zetten?). Op gas of WP brengt het niets op.

E-peil is het iets van een half punt waard, maar is dat nog van belang nu we aan S-peil begonnen zijn?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Als gas natuurlijk duurder wordt ten voordele van elektriciteit verandert het plaatje misschien...

Je kan natuurlijk altijd een voldoende grote technische schacht voorzien zodat je die achteraf nog kan bijplaatsen. Voorzie dan ook dat je de koudwatertoevoer van de douche kan onderbreken om er de WTW tussen te zetten.

Het lukt uiteraard allemaal maar wanneer de locatie van douche, afvoer, schacht, koudwater,... erg dicht bij elkaar in de buurt liggen.
De horizontale WTW zijn de moeite niet om aan te beginnen. Dan moet de prijs van elektr x3 en die van gas x15
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan