Douche tegelen

• Tags DIY Sanitair vloeren vocht
  • Lid geworden
    6 okt 2020
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Beste tegelaars,

Ik wilde beginnen met de wanden van mijn douche te tegelen maar na wat verder internet research toch nog op wat vragen uit gekomen.
    De situatie:
    De "bak" is een voorgevormd schuim met een waterdichte afvoer aansluiting. De muur is door de stukadoor met speciaal cement met witte bolletjes in gestukt.
    Tussen overgang muur en bak zit al een ingewerkte band om die hoek waterdicht te maken. Op de verticale hoek zit deze band niet. De bak is reeds betegelt met mozaïek en volledig gevoegd, dus ook alle hoeken. De douchecabine staat al en is tussen muur en cabine gekit. Tegels voor op de muur zijn 15x7,5 metro tegeltjes.

De vragen:
    Is een " speciale" cement wand voldoende waterdicht of is een volledige Kerdi mat plaatsen noodzakelijk?
    Ik was van plan, omdat de metro tegeltjes schuin aflopen, vanuit de hoek te beginnen. Maar wil eigenlijk dat de randen van de tegels aan de 2 wanden tegelijk zichtbaar blijven.
    Nu zie ik veel voorbijkomen dat ze 1 wand echt vanuit de hoek beginnen en de ander wand ertegen tegelen. Is dit een must of kan ik toch een grotere voeg nemen om het esthetisch mooier te laten uitkomen?
    De hoek wil ik ook voegen.
    De randen met de cabine eventueel kitten indien nodig maar liefst ook voegen.
    Wand is redelijk recht, maar vooral onder en in de hoeken lopen deze wat krom.
    Was van plan een 8mm lijmkam te gebruiken om dit te kunnen opvangen en eventueel een dubbele verlijming. Maar ook daar lees ik tegenstrijdigheden.
    Sommige zeggen dubbel is altijd beter, andere zeggen dat dubbel enkel bij grotere formaten hoeft.

Laatst bewerkt door een moderator:
    Kleine tegels, dus veel voegen. Ik zou zeker kerdi gebruiken. Enkele verlijming is ok.  Hoek, nu let je er enorm op. Vanaf de douche in gebruik is, ga je dat niet meer merken. 

Alle hoeken flexibel voegen

Zeker een mat/doek gebruiken bij kleinere tegels. Zelfs leveranciers van "waterdichte" voegspecie raden dit aan.

Mario_ zei:
    Kleine tegels, dus veel voegen. Ik zou zeker kerdi gebruiken. Enkele verlijming is ok.  Hoek, nu let je er enorm op. Vanaf de douche in gebruik is, ga je dat niet meer merken. 

Wat bedoeld u met " flexibel voegen" ? Gewoon flexibel voegmiddel gebruiken? En dan ook de voegen tussen tegels en cabine voegen?

Door eigen verbouwing(en), eigen nieuwbouw en hulp bij familie heb ik verschillende methodes kunnen uittesten en heb ik een vrij sterke voorkeur ontwikkeld voor Kerdimat. Metrotegeltjes zijn vrij klein en er komen dus relatief veel voegen, dat is voor mij al een reden om het volledige tegeloppervlak in de douche op Kerdimat te plaatsen.

De afwerking "met bolletjes" die je beschrijft, lijkt me een ruwe cementering te zijn die hoogstwaarschijnlijk juist bedoeld is om zelf al volledig waterdicht te zijn. Als de plaatser garandeert dat die afwerking zelf waterdicht is, kan je met een goeie flexlijm en het juiste voegmiddel ook zonder kerdimat werken (al ben ik van plan om in de inloopdouche in het huis van mijn dochter daar toch kerdimat op te zetten om echt helemaal zeker te zijn). Op zo een ruwe afwerking kan Kerdimat perfect, het geeft een extra goede hechting, maar je verbruikt iets meer lijm.

Metrotegels worden meestal in verband gezet, dan kan je nooit bij alle tegels de randen in de hoek zichtbaar houden. De tekening links geeft een kleinere voeg en dus een betere afdichting (hoeken moet je sowieso elastisch voegen, dus met een zuurvrije silicone)

Meta zei:
    Mario_ zei:

Wat bedoeld u met " flexibel voegen" ? Gewoon flexibel voegmiddel gebruiken? En dan ook de voegen tussen tegels en cabine voegen?

Flexibel voegen = afkitten met de juiste silicone.
    Voegsel dat uithard zal in alle binnenhoeken barsten en loskomen.

De tegeltjes komen idd in verband. Dus ik was van plan om steed met 2 hele en de rij erboven 2 halve vanuit de hoek te beginnen en zo naar buiten werken. Als ik vanuit 1 van de 2 wanden begin mis ik steeds op die wand het afgeschuinde gedeelte van de tegel en dat lijkt mij erg lelijk worden. 

Hoekjes zijn wat moeilijk op foto te krijgen, maar dan zou je dus dit krijgen:
    20201007-133637.jpg

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan