douche/lavabo afvoer naar septische put

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
Bij aankoop van ons huis paar jaar geleden heeft de loodgieter me gezegd dat ie op zolder (waar we nu kamers maken) een afvoer voor wc + afvalwater heeft klaargestoken onder de vloer. (gedeeltelijke renovatie door vorige eigenaar)

Ben nu de vloer aan het vervangen en terwijl de afvoeren klaarsteken voor aansluiting, blijkt dat er dus enkel een afvoer voor wc klaarzit, terwijl ik boven ook nog een lavabo + douche wou zetten.

Kan ik alles op die wc afvoer steken? Als ik op het forum zoek vind ik precies nogal tegengestelde reactie's...

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Zeep van je douche/lavabo zal de goede werking van je septische put schaden. (dood de bacteriën welke nodig zijn voor de afbraak van de vaste substantie - lees: stront)

Met als gevolg dat je (zeer) regelmatig je put moet laten ruimen.

Afvoer douche kan toch makkelijk via een diameter 50? Krijg je die nergens weg?

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
Er is nog een afvoer op ong 6m, maar ik kan enkel horzontaal naar daar (mss hoogteverschil van 1 a 2 cm mogelijk)

ofwel moet ik de afvoer langs de buitengevel doen (zelfde zinken pijp als die van de dakgoten mss)

ofwel die buis via de spouw, die is nog niet gevuld en is van boven nog open, die is ong 6cm breed, maar lijkt me nie simpel om die buis daarin te krijgen in de hoek van een schuin dak

Mava105

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
6
Afvoer douche en lavabo zeker niet via een zinken buis laten gaan. De zeepresten tasten de zink aan.

Een afloop zichtbaar tegen de gevel kan problemen geven in de winter. Indien er een kraan lekt vriest deze leiding dicht in de winter.

Indien je geen septische put hebt kan je gerust op de WC afvoer aansluiten.

TonyWony

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 apr 2008
Waarderingsscore
4
Punten
38
Er is wel degelijk een septische put, want heb een deel van de afvoerleiding van het wc al moeten herleggen omdat deze omhoog ging naar deze put :roll:

Zal dus pvc buis worden naar buiten, vandaar pvc naar beneden, maar wel met een zinken buis erover geschoven voor 't zicht, zodat die er 't zelfde uitziet als de rwa buizen.

vanboven en vanonder dan wa rotswol tussen de buizen proppen zoda ze nie kunnen rammelen

Mava105

Nieuw Lid
Lid geworden
3 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
6
Je zou ook een buisisolatie type POROLON (voor water en CV leidingen) rond uw afloop kunnen doen, en dat dan samen in je zinken buis steken indien deze dik genoeg is..

Bovenaan