• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

dorpel schuifraam

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Waarderingsscore
12
Punten
18
Ik wil in een aanbouw een schuifraam steken (niet verzonken). Maar ik vraag me af hoe ik de opbouw naar de dorpel toe het best maak zodat schuifraam voldoende ondersteuning heeft achter de slag + correcte waterkering.
Ik zou achter de gevelsteen een dunne strook PIR plaat steken en dan ytong blokken om de dorpel te ondersteunen en bijkomen achter de dorpel ook een ytongblok even hoog als de dorpel en de chape. daartussen verwerk ik dan de waterkering. Ik heb het proberen tekenen...

Kan het zo of zie ik dingen over het hoofd of andere voorstellen?

Bijlagen

• image_67123969.JPG
    image_67123969.JPG
    133 KB · Weergaven: 24

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
465
Punten
83
Dorpel moet veel korter tot max achter de binnenkant van de gevelsteen. Dan alles opvullen daar achter met kimblokken Ytong. Die moeten vochtbestendig zijn. EPDM moet zodanig breed zijn dat je na plaatsing deze iets hoger terug naar boven kan plooien achter de looprail. Na plaatsing vloer epdm afsnijden en siliconeren. Daar nog isolatie tussen gevelsteen en ytong steken mag maar is nie nodig.

kim77

Lid
Lid geworden
1 jan 2010
Waarderingsscore
12
Punten
18
Dorpel zal 8 cm achter de gevelsteen komen. Plaatsingsvoorschriften voor de schuifraam.
Wat bedoel je met looprail?

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.879
Punten
113
Dorpel moet veel korter tot max achter de binnenkant van de gevelsteen. Dan alles opvullen daar achter met kimblokken Ytong. Die moeten vochtbestendig zijn. EPDM moet zodanig breed zijn dat je na plaatsing deze iets hoger terug naar boven kan plooien achter de looprail. Na plaatsing vloer epdm afsnijden en siliconeren. Daar nog isolatie tussen gevelsteen en ytong steken mag maar is nie nodig.
doen jullie dat altijd zo ? en waarom ?

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
465
Punten
83
Dorpel zal 8 cm achter de gevelsteen komen. Plaatsingsvoorschriften voor de schuifraam.
totaal nutteloos en zellfs slechter om daar 8 cm van te maken. Je maakt de koudebrug alleen maar groter. 2 tot 3 cm is meer of genoeg. De rest word gedragen door de ytong blokken. Looprail is het onderste horizontaal profiel van uw schuifdeur.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
1.879
Punten
113
totaal nutteloos en zellfs slechter om daar 8 cm van te maken. Je maakt de koudebrug alleen maar groter. 2 tot 3 cm is meer of genoeg. De rest word gedragen door de ytong blokken. Looprail is het onderste horizontaal profiel van uw schuifdeur.
Ik dacht dat u daarnet 0 cm bedoelde,

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
465
Punten
83
O kan ook dat is afhankelijk van de profilering van het merk profielen. Maar die discussie over schuifdeurprofielen ga ik hier niet meer aan

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan