• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dorpel hersteken mogelijk zonder raam uitbreken?

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Hallo allen,

Mijn aannemer heeft het (te lezen in een ander topic) niet nauw genomen en nu moet een dorpel verstoken worden zodat deze effectief afhelt naar buiten en niet naar binnen zoals nu het geval is. De ramenfirma moet toevallig nog een glas komen vervangen in dat raam dus het kader kan er dan mee uit want de kraan is er toch (groot raam).

Iemand een idee of de dorpel hersteken met het raam er nog in foefelen is of dat het effectief zo kan?
 

DDA

Actief Lid
Lid geworden
10 mei 2023
Berichten
103
Waarderingsscore
45
Punten
28
Heb dat ooit gedaan (dorpel na raam geplaatst) bij een klein raam. Foefelen is het juiste woord. Met hout en spieën de dorpel opkrikken en goed zitten en daarna twee fases dicht mortelen. Een groot raam? Ik zou het aan de aannemers vragen. Denk dat ze dit wel mogen oplossen voor jou, niet?
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@DDA 2,50m hoog op 1,50m breed. Voor het glas te vervangen hebben ze ook al een kraan nodig. Ik denk als de aannemer die zo laat zakken, na gefoefel, het raamkader (kozijn) ook gaat moeten zakken. En dan mag ik de kraan betalen om alles er toch nog uit te halen.

Het voorstel kwam trouwens van de aannemer. Het zal wel de goedkoopste oplossing zijn maar na jouw uitleg is mijn goesting nog gedaald om het zo te laten doen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.035
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een volledig opgeschuimd raam verzet geen mm als de dorpel weggehaald wordt.
Je hebt wel heel veel gewicht op het onderste profiel, dus wel zien dat dit niet uit de staande profielen scheurt.

Als er langs binnen nog niet afgewerkt is, dan kan je nog makkelijk overal aan en opschoren.
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
Er zijn er 4 herstoken. Ging inderdaad zonder het kader uitbreken. Je ziet er zo goed als niets van buiten een mm speling waar de kozijnen de dorpel raakten (raken het nu niet meer door de mm spel). Ik denk dat het raamkader uitbreken vermoedelijk voor meer schade zou gezorgd hebben.

Nu de dorpels lagen op EPDM dus echt vast vast lagen die daardoor ook weer niet.
 

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
179
Waarderingsscore
55
Punten
28
Er zijn er 4 herstoken. Ging inderdaad zonder het kader uitbreken. Je ziet er zo goed als niets van buiten een mm speling waar de kozijnen de dorpel raakten (raken het nu niet meer door de mm spel). Ik denk dat het raamkader uitbreken vermoedelijk voor meer schade zou gezorgd hebben.

Nu de dorpels lagen op EPDM dus echt vast vast lagen die daardoor ook weer niet.
Kan je wat meer duiding geven hoe ze dit precies gedaan hebben?
Hoe hebben ze de dorpels los gekregen, zijn er maatregelen genomen om te voorkomen dat het raam/raamkader zou zakken, hoe hebben ze de nieuwe dorpels er terug ondergeschoven?
 

Jeroen1000

Actief Lid
Lid geworden
2 jun 2011
Berichten
416
Waarderingsscore
70
Punten
28
@Vincenth90 onder een raam (het zwaarste) hebben ze langs binnen spiekes gestoken tussen raamkader en dorpel. Wellicht om het raam te ondersteunen.

Maar de ramen zitten vast met doken dus dragen volgens mij niet (of bijna niet) af op de dorpel. Ze hebben een rij gevelstenen onder de dorpel weggehaald (enkel voor het zwaarste raam) en ook de hoekstenen aan de dorpel opengekapt. Dan de dorpel die op EPDM lag een tik gegeven. Schoof er daarna zo uit. Mortel kleeft niet hard op die EPDM.

Dus voor de lichtere ramen hebben ze zelfs geen rij gevelstenen weggehaald. Ik was er helaas niet zelf bij maar mijn vader heeft ze wat in 't oog gehouden:)
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Als je raam toch wil uitnemen, moet je ramenplaatser nog eens komen, uit en in op 1 moment kan niet
 

Vincenth90

Actief Lid
Lid geworden
23 jun 2020
Berichten
179
Waarderingsscore
55
Punten
28
@Vincenth90 onder een raam (het zwaarste) hebben ze langs binnen spiekes gestoken tussen raamkader en dorpel. Wellicht om het raam te ondersteunen.

Maar de ramen zitten vast met doken dus dragen volgens mij niet (of bijna niet) af op de dorpel. Ze hebben een rij gevelstenen onder de dorpel weggehaald (enkel voor het zwaarste raam) en ook de hoekstenen aan de dorpel opengekapt. Dan de dorpel die op EPDM lag een tik gegeven. Schoof er daarna zo uit. Mortel kleeft niet hard op die EPDM.

Dus voor de lichtere ramen hebben ze zelfs geen rij gevelstenen weggehaald. Ik was er helaas niet zelf bij maar mijn vader heeft ze wat in 't oog gehouden:)

Bedankt voor de uitleg! Spiekes tussen raamkader en dorpel langs binnen - ik zie inderdaad in je vorige topic dat je nog niet aan de afwerking zat - da's dan weer handig.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
men kan ook de dorpels kapot kloppen. Dan moeten er geen gevelstenen uit.
zo zie ik het ook vaak.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan