Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Doorzaaimachine

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
5.148
Punten
113
Het plan is om tegen einde zomer de huidige gazon (veel dood gras, viltlaag, meer onkruid dan gras) stevig te verticuteren, door te zaaien en met compost te dresseren.

De weinige keren dat ik in het verleden ooit al heb bijgezaaid, was dat gewoon met de hand uitstrooien maar heb ik altijd de impressie gehad dat het resultaat (aantal kiemen versus hoeveelheid zaad) best teleurstellend was.

Nu vind ik bij boels deze doorzaaimachine te huur:

Kost ook wel wat om te huren, zeker als dat supplementair is aan een verticuteermachine te huren.

Heeft iemand daar ervaring mee? Is het de moeite waard om dat ding te huren en mee door te zaaien en geeft dat een veel beter zaairesultaat dan met de hand (bovenop) uitstrooien? Of kan ik beter die 130euro in eigen zak houden?

Ik wil sowieso een graszaad kiezen dat goed diep wortelt en beter droogteresistent is.

In de professionele landbouw wordt dit vaak gebruikt; je moet geen grondbewerking uitvoeren en het zaad zit in de grond ipv er bovenop.

Over hoeveel m² spreek je?
En welk graszaad ga je nemen? Want ik zit hier met hetzelfde idee om na de zomer goed door te zaaien zodat er volgend jaar minder onkruid in het gazon zit.
Ik heb maar 100m², dus ik ga alles met de hand doen.

Uiteindelijk als je er toch compost over gooit, dan zit je graszaad al bedolven onder dat laagje compost. Dan brengt die machine niet zo heel veel op?

Ik schat een 200 tot 250m².

Dus niet zoveel. Daarom ook, is die machine zijn huurprijs waard?

Scenario 1
- Verticuteren
- Zaaien met die doorzaaimachine.
- Compostdressing uitstrooien (of dit doen vóór de doorzaaimachine?)
- Eventueel walsen (moet ik ook huren)

Scenario 2
- Verticuteren
- Zaaien met de hand uitstrooien.
- Compostdressing uitstrooien
- Eventueel walsen (moet ik ook huren)

Nog niet uitgemaakt welk graszaad. Ik wil vooral droogte/hitteresistent, goed diep wortelend.

Geen ervaring met zo een toestel maar ik vind dat veel geld voor een beperkte oppervlakte.

Zie dat je vooral Festuca species hebt in je graszaadmengsel. De graszaadmengsels die als droogteresistent worden verkocht zijn meestal gebaseerd op Festuca soorten (zwenkgrassen). Voor siergazon is dat ideaal. Festuca heeft wel een tragere kieming en jeugdgroei, de plant investeert eerst meer in de wortels waardoor het langer duurt om een dichte zode te hebben.
Voor een gazon die meer afziet door betreding, spelende kinderen etc. beter Lolium.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Terug
Bovenaan