• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

doorstroomboiler

Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand ervaring met een doorstroomboiler ?

= een groot boilervat met 'dood' water en met een lage spiraal in. Het water in het vat loopt naar de verwarmingsinstallatie (ketel, wp, zonnepanelen,...) Het sanitair water loopt door de spiraal en wordt volgens doorstroompricipe opgewarmd.



Voordelen:

-geen grote hoeveelheid stilstaand water. Daardoor geen gevaar op legionella.

-lager watertemperatuur mogelijk door geen gevaar op legionella. Niet nodig om weekelijks op te stoken boven 55-60 graden. Boiler mag op 40-45 graden blijven.

-zeer voordelig in combinatie met warmtepomp doordat de warmtepomp maar moet oppompen tot 40-45 graden. Geen kost om electrisch op te stoken boven 60 graden

-zeer voordelig in combinatie met zonnepanelen want lagere boilertempartuur geeft meer potentiele warmte winst bij slechter weer.



Werkt dit goed ? Werkt dit ook goed bij temperaturen van 40 a 45 graden ?
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het gebrek aan snelle antwoorden, toont alvast, dat dit pricipe niet veel wordt toegepast.



Wat zou de rede zijn ?

Omdat de meeste mensen toch met gas verwarmen en de opstooktemperatuur dan niet echt veel uitmaakt ?

Of is het omdat dit principe niet al te goed werkt ?
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Iemand dan ervaring met het boiler-in-boiler principe ?

Daarbij wordt een kleiner vat met sanitair water geplaatst in een groter buffervat met 'dood' water.

Iemand de vergelijking gemaakt met did principe en een doorstroomboiler ?
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
...snip...

Ow, een doorstroomboiler .... ik dacht aan doorstroomketel.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Zowat elke zonneboiler/buffervat is een doorstroomboiler.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
jandc wrote:
Zowat elke zonneboiler/buffervat is een doorstroomboiler.



Is dat zo ?

Ik dacht dat bij de meeste zonneboiler het vat zelf, het sanitair warm water bevat en dat het water van de zonnepanelen door een spiraal loopt.

Bij een doorstroomboiler loopt het sanitair water zelf door een spiraal.



Ik vroeg mij af of dit pricipe goed genoeg werkt, in de zin dat. het water in de spiraal voldoende warmte kan opnemen bij het doorstromen om 40 graden te zijn bij het uitstromen.

En of dit ook gegarandeerd is bij lagere boilertemperaturen.



Een doorstroomboiler wordt soms ook 'hygiensche boiler' genoemd, omdat het water niet lange tijd stil staat in een boilervat.
 

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Berichten
359
Waarderingsscore
0
Punten
0
betonmolen wrote:
Is dat zo ?

Ik dacht dat bij de meeste zonneboiler het vat zelf, het sanitair warm water bevat en dat het water van de zonnepanelen door een spiraal loopt.

Bij een doorstroomboiler loopt het sanitair water zelf door een spiraal.



De betere zonneboilers werken als doorstroomboilers. De goedkopere niet. Wij hebben een doorstroom-zonne-boiler omdat ons dit ook het beste systeem leek.



betonmolen wrote:
Ik vroeg mij af of dit pricipe goed genoeg werkt, in de zin dat. het water in de spiraal voldoende warmte kan opnemen bij het doorstromen om 40 graden te zijn bij het uitstromen.

En of dit ook gegarandeerd is bij lagere boilertemperaturen.



Een doorstroomboiler wordt soms ook 'hygiensche boiler' genoemd, omdat het water niet lange tijd stil staat in een boilervat.



Bij ons werkt dit principe heel goed. Alles hangt natuurlijk af van hoe groot de oppervlakte van de doorstroom spiraal is die in de boiler zit. Hoe groter hoe beter. Wij hebben nog geen problemen gekend ook niet als we in de winter een bad laten vollopen. Natuurlijk blij lagere boiler temperaturen zal dit moeilijk zijn. Normaal hebben wij met een boiler temperatuur van 55 graden geen probleem om genoeg warm water te hebben (in de winter is dat dan zelfs voor slechts 50% van de boiler, enkel de bovenzijde). Het is wel een boilervat van 500 liter.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
rsc, welk vat heb je dan ? Zijn er gegevens over beschikbaar op het internet ?



Dus op het buffervat heb je rechtstreeks een zonnecollector en een gasketel met hetzelfde boilerwater ? Met de gasketel dan ergens bovenaan en de zonnecollector onderaan.

Wordt je gasketel dan automatisch gestart als het water bovenaan afkoelt ?



Heb je al eens geprobeerd om de temperatuur te verlagen onder 55 graden ?



Bedankt
 

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Berichten
359
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een Rotex GSU ketel.



Informatie kan je hier http://en.rotex.de/products/solar-system/condensing-solar.html vinden.



Buffervat zit idd rechtstreeks op de zonnecollectoren. De gasketel zit ingebouwd in de boiler (idd bovenaan) via en kan deze opwarmen via een extra spiraal. Gasketel als water teveel afkoelt, maar voor sanitair water kijk hij naar de temperatuur in de sanitairwater spiraal en niet naar de boilertemperatuur, zo ben je ook zeker dat de temperatuur van uw warm water steeds hoog genoeg is.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Interessant.

500 liter lijkt me wat weinig voor wat ik dacht te doen.



Ik dacht een houthaard met centrale verwarming aansluiting aan te sluiten op een groot buffervat. Na wat berekeningen kom ik uit dat enkele uren de haard aansteken voldoende moet zijn om de twee volgende dagen geen haard meer te moeten aansteken.

Met andere woorden, ik steek 2 avonden per week de haard aan en ik heb altijd warm genoeg en warm water genoeg. Wegens veel gratis hout, dus geen stookkosten.



Hiervoor zou ik wel een buffervat van 2000 liter moeten hebben en moet ik zeer goed isoleren (
 

rsc

Lid geworden
20 jul 2006
Berichten
359
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik denk dat je niet zo makelijk een vat van 2000 liter in de handel zal vinden, maar je kan natuurlijk wel verschillende 2 van 1000 of 3 van 700 à 800 plaatsen. Je zegt nu wel gratis hout, maar is dat ook zo over 20 jaar (heb je een eigen bos staan?). Ik denk dat 40° wel wat laag is voor boilertemperatuur, aangezien je toch moet rekenen op 40° sanitair water. Dan zou de boiler toch iets meer moeten zijn.



Ik ben geen expert in het berekenen van dit soort zaken, maar als je al kan berekenen dat je een vat van 2000 liter nodig hebt, moet het wel moeilijk zijn om te bereken hoe groot het raakoppervlak van de sanitair water spiraal moet zijn om een goede temperatuur te bekomen.



Rud
 
Lid geworden
3 jul 2009
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vaten van 2000 liter zijn gewoon in de handel. In Oostenrijk is zoiets bijna standaard voor een zonneboiler.



Ik kan buffervaten leveren van 2000 liter met twee warmtewisselaars (spiralen) erin. De bovenste, voor de houtstook, heeft een oppervlak van 2,4 m2 en de onderste, voor het zonnecircuit, is 4 m2.

Je (vloer-)verwarmingswater zit in het vat (met aansluitingen op verschillende hoogte voor verschillende temperaturen) en je tapwater haal je eruit met een externe warmtewisselaar. Ik weet niet wat er gebeurt als je de bovenste spiraal als tapspiraal gebruikt. Daar is hij niet voor bedoeld.



Ik kan ook een hygiënische boiler leveren (in maten van 500 tot 2000 liter). Die heeft, behalve de twee spiralen voor verwarming en zonnecollectoren, een RVS tapspiraal van onder tot boven. Oppervlak: 11 m2! (in het 2000 liter model). Kost wel wat meer dan de buffer, maar je bespaart op de externe warmtewisselaar/doorstroomschakelaar/pomp en ruimte.



De 2000 liter vaten zijn 2m25 hoog en hebben een diameter van 1m35.



Het spijt me als dit berichtje te commerciëel van aard is voor dit forum, maar ik hoop dat de informatieve waarde hiervoor compenseert.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
betonmolen wrote:
Interessant.

500 liter lijkt me wat weinig voor wat ik dacht te doen.



Ik dacht een houthaard met centrale verwarming aansluiting aan te sluiten op een groot buffervat. Na wat berekeningen kom ik uit dat enkele uren de haard aansteken voldoende moet zijn om de twee volgende dagen geen haard meer te moeten aansteken.

Met andere woorden, ik steek 2 avonden per week de haard aan en ik heb altijd warm genoeg en warm water genoeg. Wegens veel gratis hout, dus geen stookkosten.



Hiervoor zou ik wel een buffervat van 2000 liter moeten hebben en moet ik zeer goed isoleren (



kijk es naar deze opstelling:

http://users.skynet.be/zonnigniel/1/Solstat%20Niel.JPG
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
bas-hilversum wrote:
Vaten van 2000 liter zijn gewoon in de handel. In Oostenrijk is zoiets bijna standaard voor een zonneboiler.



Ik kan buffervaten leveren van 2000 liter met twee warmtewisselaars (spiralen) erin. De bovenste, voor de houtstook, heeft een oppervlak van 2,4 m2 en de onderste, voor het zonnecircuit, is 4 m2.



Waarom wordt de warmte van de houthaard afgegeven via een spiraal ? Waarom wordt niet direct het boilerwater gebruikt ? Zou dat niet efficienter zijn ?



bas-hilversum wrote:
Je (vloer-)verwarmingswater zit in het vat (met aansluitingen op verschillende hoogte voor verschillende temperaturen) en je tapwater haal je eruit met een externe warmtewisselaar. Ik weet niet wat er gebeurt als je de bovenste spiraal als tapspiraal gebruikt. Daar is hij niet voor bedoeld.



Ik kan ook een hygiënische boiler leveren (in maten van 500 tot 2000 liter). Die heeft, behalve de twee spiralen voor verwarming en zonnecollectoren, een RVS tapspiraal van onder tot boven. Oppervlak: 11 m2! (in het 2000 liter model). Kost wel wat meer dan de buffer, maar je bespaart op de externe warmtewisselaar/doorstroomschakelaar/pomp en ruimte.



Is dit dan in totaal duurder in vergelijking met een externe warmtewisselaar inclusief alle extra benodigheden ?

Enig idee tot welke temperatuur dit nog goed werkt ? 45 graden ?



bas-hilversum wrote:
De 2000 liter vaten zijn 2m25 hoog en hebben een diameter van 1m35.



Het spijt me als dit berichtje te commerciëel van aard is voor dit forum, maar ik hoop dat de informatieve waarde hiervoor compenseert.



Ik hoop van niet, dit is best interessant. Bedankt !
 
Lid geworden
3 jul 2009
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
betonmolen wrote:
Waarom wordt de warmte van de houthaard afgegeven via een spiraal ? Waarom wordt niet direct het boilerwater gebruikt ? Zou dat niet efficienter zijn ?

eh, ja inderdaad, klopt.

Hier is een lijstje met voorbeelden:

http://www.solarbayer.de/php/paths_download.php?filename=schemenhandbuch_internet



betonmolen wrote:
Is dit dan in totaal duurder in vergelijking met een externe warmtewisselaar inclusief alle extra benodigheden ?

Buffer 2000l: eur 1750 incl BTW

Friswaterstation (heb ik niet): rond de 1300-1600 Eur

Hygiënische boiler 1500 l : 3400 Euro (ik moet informeren bij de fabriek wat de 2000 liter versie kost)

Tank-in-tank 1500 liter buffer/ 300 liter tapwater : 2100 Eur (grootste maat van dit type dat ik heb)



ca. 200-300 Eur transportkosten

Het antwoord is dus ja: een hygiënische boiler is duurder. Maar er kan minder kapot. Het is wat eleganter. De tank-in-tank oplossing is het voordeligst van de drie mogelijkheden.

betonmolen wrote:
Enig idee tot welke temperatuur dit nog goed werkt ? 45 graden ?

Dan komt er water uit van enkele graden lager. Als dat goed genoeg is dan werkt het.



Bedenk wel dat in het vat een warmteverdeling in lagen ontstaat. Als het bovenin 60 graden is en onderin 30 komt er toch nog heet tapwater uit.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan