• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Donkere verkleuringen in tegelvoegen

Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
De benedenverdieping van onze nieuwbouw is ongeveer een jaar geleden getegeld. Al vanaf de tweede dag merkten we op dat er op verschillende plaatsen donkere verkleuringen in de grijze voeg waren. We dachten eerst aan cementsluier of iets dergelijks en hebben een afwachtende houding aangenomen. We wonen er nu bijna een jaar en na tig aantal dweilbeurten zijn die verkleuringen er nog steeds. Op sommige plaatsen is het wel een mooie lichtgrijze voeg.

De tegelaar heeft kant-en-klaar voegmengsel gebruikt. Met een soort 'verfrol' werd het afgesponst en in een emmer proper gerold. Ze waren met twee, de ene begon in te voegen, de andere volgde even later met de rol. Ik dacht eerst dat er misschien te veel water gebruikt werd op sommige plaatsen maar dan zouden de verkleuringen toch lichter moeten zijn in plaats van donkerder?

De tegelaar is eens snel komen kijken en beweert dit nog niet gezien te hebben. Hij stelde voor om te dweilen zonder allesreiniger omdat dit een film legt over de vloer en daardoor de voegen niet 'proper' geraken.

Volgens mij is dit klinkklare onzin. Ik denk dat het hem gewoon niet interesseert.

Het valt me wel op dat als de vochtigheid in huis stijgt (nu 59 procent) die verkleuringen nog donkerder worden. Dit doet me dan vermoeden dat het een uitdroogprobleem is. Maar na één jaar bewoning lijkt me dit ook weinig waarschijnlijk.

Ik hoop dat iemand wat meer duidelijkheid kan scheppen!
 
Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Geen reacties, hier wat foto's ter verduidelijking.



fg9dcdk.jpg




Op deze foto zie je de voeg zoals ze hoort te zijn, lichtgrijs. Er zijn hele vlakken die goed zijn, zonder enige verkleuring.



moedxqa.jpg




Hier zie je heel goed de overgang van licht naar donker. Ik moet er wel bij zeggen dat de verkleuringen nu wel heel donker zijn. Normaal is het contrast niet zo groot. De vochtigheid in huis bedraagt nu 63%, zoals ik al eerder zei worden de verkleuringen donkerder als de vochtigheid in huis vrij hoog is.





lf7kxsm.jpg




En nog een laatste foto.





Ik heb me laten vertellen dat met zo een hoge luchtvochtigheid het normaal is dat de tegels/voegen wat vochtig worden. Het vocht in de lucht zou dan condenseren op de koude tegel. Maar dat verklaart niet waarom alleen de verkleuringen donkerder worden en de andere voegen niet.

Het is nu ook niet zo dat de voeg echt vochtig aanvoelt.



Hopelijk heeft iemand hier kennis van. Vloerder jp misschien? ;-)
 
Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier ben ik weer. Na wat opzoekwerk heb ik een post van vloerder jp op Livios gevonden.

Het komt er op neer dat mijn probleem waarschijnlijk te wijten valt aan minderwaardig voegsel. Dit zou het vocht opnemen en vast houden, in tegenstelling tot 'normaal' voegsel dat na een tijdje terug opdroogt.

Dat zou wel verklaren waarom bij een hoge luchtvochtigheid de verkleuringen donkerder worden, ze nemen het vocht in de lucht op.



Het blijft wel vreemd dat het niet overal zo is. Zou het kunnen dat dit komt doordat het voegsel niet goed gemengd geweest is?
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.341
Waarderingsscore
18
Punten
0
In het beter voegsel zitten ook betere kleurstoffen en die zijn ook veel fijner. Er zitten nog andere toeslagstoffen in het voegsel, bv voor de kleefkracht aan de tegels, voor de watervastheid, de effenheid en zo. Na het uitdrogen van de voegen zou je geen kleurverschil mogen hebben, tenzij door opname van vocht. Als je zelf voegsel aanmaakt met kleurstoffen kan je idd kleurverschillen bekomen; die mix dient heel precies afgemeten te worden.

Het kleurverschil lijkt me toch zeer groot en dat is niet normaal. Het is blijkbaar ook plaatsgebonden; nu ja, het duurt een tijdje voordat het voegsel overal in de woning helemaal uitgedroogd is en na een poetsbeurt drogen die ook niet allemaal tegelijkertijd. Uiteindelijk zou ik eerder vermoeden dat er vocht onder de tegels zit. Als test zou ik een voeg vervangen.

jp
 
Lid geworden
21 jan 2018
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

 

Wij hebben hetzelfe probleem met onze voegen in de nieuwbouw. Is dit bij u goed gekomen of hebt u een oplossing gevonden?
 

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag allemaal,

even dit oude topic naar boven halen, in plaats van een nieuw te starten.

Als de oude topicstarter dit nog zou lezen: kun je zeggen of het probleem nu definitief werd vastgesteld, en eventueel hoe dit werd verholpen?

In onze nieuwbous (2017) hebben wij hetzelfde probleem met onze voegen. In feite zijn er 3 problemen:

1. De voegen verkleuren inderdaad zoals bij de topicstarter: niet overal, maar hier en daar. Het wordt wel steeds erger met de tijd. 

2. Sinds enkele maanden komen er ook gaatjes in de voegen. Zowel klein als groter. Op het internet vond ik al dat dit kan komen door 'luchtbelletjes' die naar boven komen omdat het voegsel niet volledig tot beneden werd aangebracht. Maar deze 'luchtbelletjes' zouden dan toch vrij snel na het voegen moeten tevoorschijn komen? Terwijl deze gaatjes nu pas, na meer dan 2 jaar gevloerd te zijn, tevoorschijn! Die voeg is al 2 jaar uitgehard, het is me een raadsel hoe er dan plots gaatjes kunnen komen.

3. Hier en daar ontstaat er ook extra 'verstening' op de voegen. Moeilijk om uit te leggen. Heel bizar. Op de voegen komt er een bijkomende verhard steenlaagje. Hoe kan dit nu 'uit het niets' ontstaan?

Foto's van dit alles in bijlage.

We vroegen ons af of onze vloerder hier in de fout zou zijn gegaan?

We zitten ook met een ruwbouwer die gebrekkige waterkering heeft aangebracht. Dit is vastgesteld en zit in gerechtelijke procedure. Iedereen gaat er natuurlijk van uit dat onze voegproblemen voortkomen uit dit (mogelijks) insijpelend vocht, maar ik ben hier nog niet zo zeker van. Mogelijks zijn het 2 aparte problemen.

Iemand raad?
 

Bijlagen

  • gaatje_voeg.jpg
    gaatje_voeg.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 10
  • gaatje_voeg_2.jpg
    gaatje_voeg_2.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 9
  • gaatje_voeg_3.jpg
    gaatje_voeg_3.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 10
  • verkleuring_voeg.jpg
    verkleuring_voeg.jpg
    811 KB · Weergaven: 14
  • verstening_voeg.jpg
    verstening_voeg.jpg
    1,9 MB · Weergaven: 12
  • verstening_voeg_2.jpg
    verstening_voeg_2.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 11

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Te snel ingevoegd ?

Veel van die vloeren worden vandaag gelegd en de volgende dag al ingevoegd.  Maar soms zit er nog 100 den liters water opgesloten in ' den bouw' , de vloeropbouw of in de muren. En met de huidige tendens van 'hoe groter de tegel hoe mooier ' heb je maar een voegje van 2 mm breed , 1 meter lang op 1 m² vloer en langs dat spleetje moet al dat gevangen vocht verdampen ??? 

Je zou van minder uitslagen.

1 donkere kleur wijst op meer vocht onder /in de voeg of tegel.

2 luchtbellen: kunnen na verloop van langere termijn optreden. Door de cyclus van vochtige voeg naar droge voeg krijg je verschillende uitzettingen maar ook problemen met de binding. Binding geraakt in ' verval' en daardoor worden ingekapselde luchtbelletjes nu bloot gelegd. ... komt omdat er veel te snel is ingevoegd en het voegsel geen tijd heeft gehad om in de voeg en onder de tegel te kruipen en er was geen continue aanvoer van voegsel. Met gevolg dat het voegsel in lagen is uitgehard.

3 Bijkomend gevolg van die vochtige voeg naar droge voeg en problemen met de binding. Het hard blijft zitten , het zachte is weggeborsteld.

 

Gebrekkige waterkering en natte voegen . 1 +1 = 2 

Wil niet zeggen dat het ene het gevolg is van het andere , maar eerder ne prutser in 1 ding is meestal ook ne prutser in iets anders. 
 

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Berichten
37
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ruwbouwer en vloerder waren 2 aparte aannemers.

Dat is dus mijn vrees: dat er een link gelegd wordt tussen het ene probleem (waterkering) en het andere (voegproblemen die ik hier uit de doeken doe) terwijl er misschien geen link is.

Tussen de laatste dag vloeren en 1e dag voeren zaten er 3 dagen. Geen idee of dat genoeg is.

We zijn nu een slepende procedure aan het 'uitvechten' met de ruwbouwers, en er zullen ingrijpende werken gebeuren langs de buitenzijde van ons huis, maar de vraag is dus of dit allemaal gelinkt is aan de 'symptomen', namelijk de voegen van onze vloer.

En dan nog, zelfs al is er een link, de verkleurde voegen met gaatjes zullen nu niet meer vanzelf weggaan, hoe 'herstel' je zoiets :( Niet te doen allicht.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan