• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Dompelpomp kelder wasmachine

Lid geworden
7 mei 2020
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
3
Beste

We hebben een pompputje voorzien in onze kelder waar water toekomt van wasmachine en een spoelbak. Dit water moet nu omhoog gepompt worden. Wasmachine op een verhoog plaatsen is geen optie vanwege niet ideaal voor pomp wasmachine (levensduur...) + nog steeds geen oplossing voor spoelbak.

Maakt er iemand van jullie gebruik van een simpele dompelpomp om deze klus te klaren? Ik zie dat de meeste pompen geschikt zijn voor temperaturen tot 35 graden en aangezien er ook gewassen wordt op 60 graden vroeg ik mij af of deze pompen geschikt zijn? Koelt het water nog af voordat het uit de wasmachine afgevoerd wordt of is dit soort pompen echt niet geschikt?

Ik vind onderstaande dompelpomp wel die tot 50 graden kan wegpompen en tot wel 95 graden (max 4 minuten) dus deze lijkt me wel geschikt: https://www.waterpomp.be/extrema-300-10-pro-vuilwater-dompelpomp

Alleen zou het natuurlijk interessanter zijn als ik een simpele dompelpomp kan kopen van €100-€120 i.p.v. €229. Alleen moet ik dan wel even weten of de temperatuur bij het verlaten van een wasmachine echt te hoog is voor een simpele dompelpomp tot 35 graden.

Iemand hier ervaring mee? Zelf een pompput met dompelpomp? Zoja, welk model?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
hebben nu niet voldoende mensen aangetoond dat er veel vuil uit een wasmachine komt en dat dit vieze geur veroorzaakt en je dat dus best via een gesloten afvoerleiding afvoert ipv in een put om dan opnieuw op te pompen?
of gaan we nog een beetje neuten over hoe helder het water is van de laatste spoelbeurt?
jongens toch!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Bij een vaatwas blijft er inderdaad wel wat water achter in het filterhuis, en dat wordt wél hergebruikt. Geen idee of dat effectief de bedoeling is of gewoon ontwerpluiheid.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Blijkbaar heeft niemand van de topicvolgers hier al daadwerkelijk kunnen ervaren hoe vervuilend en/of stinkend het putje al dan niet is in het geval er enkel de wasmachine in uitmondt en wetende dat het laatste spoelwater dat er telkens na een spoelbeurt in achterblijft zo goed als vrij van zeepresten is.

De ervaring van @disco stu zegt al iets maar daar komt ook nog ander water bij dat misschien minder zuiver is.
In ieder geval heb ik me ondertussen uit nieuwsgierigheid toch eens wat verder geïnformeerd hierover en de overheersende redenering hierover is:
Nogal veel afvalwatersbuizen moeten doorzagen en controleputten moeten opzetten om niet meer de geur van zo'n opengezaagde buis te herinneren als daar zeepresten in zitten. Putjes kwamen we ook tegen in garage of in de kelder waar dan het wasmachien op uitkwam . Dikwijls dit moeten veranderen in een tegeldeksel met machine vet . Maar moet zeggen , de laatste 10 jaar is dit minder en minder. Machines draaien met een vingerhoed zeep -- alhoewel sommige er nog altijd een koffietas insmijten . Dus er is verbetering, ook bij architecten die bewuster omgaan met gebruiksvriendelijkheid en ergonomie.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Maar hoeveel doet dat spoelwater op het totale volume van een pompput?
Put van 40x40x60cm heeft een volume van bijna 100liter. In mijn geval staat het gemiddeld 50% vol, dus 50liter.
Het laatste spoelwater dat er bijkomt gaat het vuil water in het pompputje dus ietwat verdunnen, maar hoeveel water is dit laatste spoelwater? Op een totaalvolume van 50liter niet zo veel en qua verdunningsfactor redelijk verwaarloosbaar.
Zelfs al zou de pomp lager staan en staat er maar 20 liter water in het pompputje, het laatste spoelwater verdunt niet zo veel hoor.

Ik kan dat natuurlijk niet 100% aan uitsluitend het wasmachine toeschrijven, omdat er ook andere vuilwaterbronnen opstaan, maar na een paar jaar begin je er wel een redelijk idee van te krijgen dat wasmachineafvalwater geen pretje is. (bijvoorbeeld zaterdag 5 machines in serie na elkaar draaien om de gecumuleerde hoop was van in de week bij te werken).

Ieder mag er uiteraard het zijne van denken en redeneren, met mijn ervaring heb ik toch al geleerd naar volgende te streven in volgorde van voorkeur:
1) maximaal afvalwaters lozen, gravitair, via gesloten buizensysteem naar riolering
2) lozen via pomp die opvoert naar hogere hoogte waarna het gravitair verder kan naar de riolering. Gesloten systeem (*) zoals een sanibroyeur.of sololift of iets dergelijks
3) op de laatste plaats: een eigen knutsel pompput met dompelpomp er in (**)

In geval van een nieuwbouw bij voorkeur 1) en anders 2). 3) zou ik echt proberen te vermijden.

(*) in het gesloten systeem gaat het volume in de afgesloten pompbak dus wisselen tussen het laagste niveau (uitschakeldrempel pomp) en hoogste niveau (inschakeldrempel pomp). Ditzelfde "delta-volume" aan lucht gaat dus ook in en uit de bak gaan (en dus stank veroorzaken). Via een sanibroyeur wordt deze ont/beluchting uitgevoerd via een koolstoffilter.
(**) bij een pompput met dompelpomp moet ook het volume lucht in en uit de put kunnen. Je mag dan wel een deksel voorzien met afsluitrubber, de lucht moet er toch in en uit kunnen...

In geval van de topicstarter: enkel een wasmachine en een spoelbak. Als deze redelijk dicht bij elkaar staan en samen kunnen afwateren naar een sanibroyeur of gelijkaardig systeem: --> dan zou ik dat toch doen, ook al kost dit wat meer.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Hoe dan ook, het is uiteraard altijd beter om een afvoer rechtstreeks naar de riolering te leiden zonder dat je daarbij een pompput nodig hebt. Ik denk dat we het daar allemaal wel over eens zijn.
Er zijn echter situaties legio waar dit niet altijd mogelijk is, zoals dat wellicht ook bij TS het geval was. En dan lijkt het me toch zinvol om hier over door te denken. Een gesloten systeem met pomp, type Sanibroyeur, is dan misschien het meest aan te raden al is dat ook niet zonder nadelen. Vroeg of laat mankeert zo'n ding en ik kan je verzekeren dat het geen pretje is om dat dan te demonteren, proper te krijgen en eventueel te herstellen. Meestal komt dat neer op een nieuwe kopen.
Daarom dat een simpel putje met simpele dompelpomp weliswaar veel eenvoudiger en goedkoper zou kunnen zijn.
Daarom de vraag over de werkelijke vervuiling of reuk bij enkel een wasmachine.
De ervaring van @DIY en @disco stu is echter wat ontmoedigend en dan lijkt het me op zijn minst best om dat putje van een reukdicht gemakkelijk te demonteren deksel te voorzien.
Tot zover mijn geneut over de helderheid van spoelwater ;). Het spijt me dat ik daar blijkbaar iemand mee verveeld heb :confused:.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Om die plakkerig zeep in het zeepbakje te vermijden, gebruiken mijn vrouw vloeibare waszeep met een dosispotje die ze in de wasmachine stoppen.
Ofwel heb je twee fouten gemaakt Regis, en moet het "gebruikt" zijn en "stopt".

Ofwel heb je slechts één fout geschreven en moet het "vrouwen" zijn.

In dat laatste geval weet ik niet of ik jou moet feliciteren of condoleren :)
 

Wiely

Nieuw Lid
Lid geworden
24 sep 2012
Berichten
44
Waarderingsscore
10
Punten
8
Bij een vaatwas blijft er inderdaad wel wat water achter in het filterhuis, en dat wordt wél hergebruikt. Geen idee of dat effectief de bedoeling is of gewoon ontwerpluiheid.
Als ik een gok mag doen: dit houd je filter mazen nat en maakt dat je hem minder moet reinigen?
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Ik was daarstraks de gebruikershandleiding van onze Siemens afwasmachine aan het doornemen en moest denken aan dit topic.

Er staat het volgende in

De aquasensor is een optische meetvoorziening (fotocel) waarmee de troebelheid van het afwaswater wordt gemeten. Met de aquasensor kan water worden uitgespaard. Het gebruik van de aquasensor is afhankelijk van het specifieke programma. Als de vervuiling gering is, wordt het afwaswater ook tijdens de volgende afwasfase gebruikt en kan het waterverbruik met 3-6 liter worden verlaagd. Als de vervuiling groter is, wordt het afwaswater afgepompt en door vers water vervangen. In de automatische programma's worden bovendien de temperatuur en looptijd aan de mate van vervuiling aangepast.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Bah. Ga dan maar voor een goedkope beko gaan waar ze geen afwaswater hergebruiken (hoop ik)
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik was daarstraks de gebruikershandleiding van onze Siemens afwasmachine aan het doornemen en moest denken aan dit topic.

Er staat het volgende in

De aquasensor is een optische meetvoorziening (fotocel) waarmee de troebelheid van het afwaswater wordt gemeten. Met de aquasensor kan water worden uitgespaard. Het gebruik van de aquasensor is afhankelijk van het specifieke programma. Als de vervuiling gering is, wordt het afwaswater ook tijdens de volgende afwasfase gebruikt en kan het waterverbruik met 3-6 liter worden verlaagd. Als de vervuiling groter is, wordt het afwaswater afgepompt en door vers water vervangen. In de automatische programma's worden bovendien de temperatuur en looptijd aan de mate van vervuiling aangepast.
Dus geen eco programma meer gebruiken ;)
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Ik ga er vanuit dat alles proper uit de machine komt, de rest zijn details :)
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Dus geen eco programma meer gebruiken ;)
idd, sterker zelfs... Wij hebben onlangs een nieuwe vaatwasmachine gekocht, en de technieker zei gewoon letterlijk: Minstens altijd op automatisch zetten, af en toe zelfs op "de hete stand". Eco gaat lager in temperatuur, verbruikt minder water, maar zorgt er gewoon voor dat alles veel sneller verslijt, vetresten blijven langer hangen,... Diene mens doet al jaar en dag herstellingen, dus ik vertrouw die wel.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Dus geen eco programma meer gebruiken ;)
idd, sterker zelfs... Wij hebben onlangs een nieuwe vaatwasmachine gekocht, en de technieker zei gewoon letterlijk: Minstens altijd op automatisch zetten, af en toe zelfs op "de hete stand". Eco gaat lager in temperatuur, verbruikt minder water, maar zorgt er gewoon voor dat alles veel sneller verslijt, vetresten blijven langer hangen,... Diene mens doet al jaar en dag herstellingen, dus ik vertrouw die wel.
Mijn broer heeft een winkel in witgoed en doet zelf de herstellingen.
die zegt mij al jaren van geen eco te gebruiken.
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Bah. Ga dan maar voor een goedkope beko gaan waar ze geen afwaswater hergebruiken (hoop ik)
Op zich maakt dat toch niet veel uit als er daarna nog nagewassen wordt met water van 60 graden? Dat "vers" water is ook meteen vuil eens het is rondgegaan in de machine. Bij de fase van het spoelen zit er normaal ook niet veel vuiligheid meer in uw water
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan