• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Domotica

Reaction score
1
Wat zoek ik?
Een gebruiksvriendelijk domotica systeem waarin je de standaard zaken kan bedienen, bv. rolluiken, als mogelijk dan wel met tijdstippen/toestellen in huis zoals slimme oven/ deurbel/ lichten.

Huidige situatie?
Bezig met plannen voor een nieuwbouw dus als bedrading nodig is kan dat.
Ik heb geen enkele ervaring met domotica. Echter heb ik thuis wel de Xiaomi vacuum die ik kan bedienen met Google Home wat wel leuk is.

Kennis van zaken?
Zeer weinig. Daarom dat voor mij xiaomi het enige is momenteel in mijn huis. Je koopt het online en zonder veel gedoe aangesloten op mijn Google.

Budget?
Ik heb er iets voor over om een goed werkend systeem te hebben. Maar ik denk dat vele leuke opties van Domotica toch meestal niet echt veel gebruikt worden.
Daarom een simpel systeem waar ik later eventueel kan uitbreiden als mijn liefde voor domotica groeit.

Lijkt Xiaomi jullie een geschikt domotica systeem? 
Jullie met kennis van zaken kunnen er veel mee, maar sommige dingen gaan mijn petje te boven en het vergelijk met de ander systemen is mij niet altijd duidelijk.
Waar je bv. voor NHC, Loxone en KNX al snel een installateur kan vragen om alles voor je te bekijken, bv. de bedrading in nieuwbouw, hoe instellen? Kan je dit voor Xiaomi mogelijks niet.
Bedankt om met de leek even mee te denken.
Cru gezegd, wat raden jullie aan bij familie waarvan je weet dat ze het nuttig zullen vinden, maar te weinig inzicht hebben hoe het te integreren?

Inderdaad, van Stefaan had ik ook al begrepen dat NHC net die functies had weggelaten van meerdere keren drukken. Ikzelf vind het nuttig om dat te kunnen (ik kan mij inbeelden mijn vrouw minder).

Technisch zou dit uiteraard kunnen, maar juist om verwarring te voorkomen hebben ze dit weggelaten. Ondertussen hebben de toetsen wel een "shift"-functie gekregen zodat je toch 2 commando's op één toets kunt steken. Persoonlijk vind ik "1x drukken is de veranda, 2x drukken de hof..." weinig intuïtief en op den duur moet je er een lijstje naast hangen zodat uw kuisvrouw ook het licht kan aansteken.
Verder over je bovenstaande lijstje, zijn dat allemaal dingen die NHC niet kan volgens jou?
Bediening op adroid/IOS en een tablet vind ik wel belangrijk.

Dat kan uiteraard ook met NHC. Ook met NHC kan je een goedkope tablet aan de muur hangen met Android, en daar draait hun app ook op. Maar als je dat nogal goedkoperig of lelijk vindt, hebben ze een mooi touch screen, dat rechtstreeks op de controller kan aangesloten worden (met PoE-voeding tussen) zodat een stabiele verbinding gegarandeerd is.
Ik vermoed dat materiaal aankopen via NHC ook makkelijk gaat?

Veel is voorradig in de groothandels. Online, weet ik niet. Niko heeft geen eigen webshop.
Zaken van een 3de partij zoals deurbel kunnen kopen en makkelijk integreren vind ik zeer belangrijk.

Deurbel of videofoon? Niko is gesloten wat videofoons betreft. Ik vind dit ook jammer. Misschien komen daar nog wijzigingen in.

NHC is géén systeem om zelf wat bij te bricoleren. Ze beginnen stilaan wel met IFTTT en dergelijke,  maar de bedoeling van NHC is een stabiel, betrouwbaar systeem aan te bieden dat de "gewone" eindklant probleemloos kan gebruiken.

De hier vaker geopperde opinie dat domotica ofwel reteduur is ofwel voor professor Gobelijn die in assembler zit te schrijven in de eenzaamheid van zijn kamer omdat zijn vrouw het afgetrapt is omdat elke knop elke avond weer iets anders doet vind ik niet correct. NHC is juist een systeem dat voor een redelijke prijs heel wat automatisering en gebruiksvriendelijkheid biedt. Je hoort me nooit zeggen dat het het nec plus ultra is, maar voor gewone huishoudelijke installaties waarbij de installateur het naar wensen van de klant programmeert en daarna in diens handen achterlaat voldoet het in de meeste gevallen.

Wanneer is NHC niks voor jou? Als je per se elk laatste snufje zo snel mogelijk wil gaan koppelen/integreren, als je allerhande materiaal van andere merken wil mee laten draaien, als je graag doorgedreven scripting doet...

Wat je juist kan/wil, tja, daar is een ervaren installateur wel een pluspunt, die helpt je vooruit door je plan te bekijken en voor te stellen waar domotica een pluspunt kan zijn en waar niet.

Domotica moet een toegevoegde waarde hebben

zit die voor jou in het gebruik dan kies je NHC of KN

Zit de toegevoegde waarde in het knutselen met kennis ter zake kies je beckhoff of logo.

wil je knutselen zonder kennis ter zake kies je loxone.

Nu enkel kiezen in welke groep jij zit...

KdeWachter said:

Verklaar je nader?

tomverdoodt said:
Maar voor de doorsnee gebruiker, die de nuttige functies wilt van domotica. Zou KNX dan toch niet een stuk duurder (en moeilijker voor de doorsnee gebruiker) zijn.

Het wordt snel duur als je alles in KNX wil doen.

Mijn basis is KNX: verlichting, screens, etc. Dat is zeer betrouwbaar en blijft onder alle omstandigheden werken. De moeilijkere logica zit in OpenHAB. Dat is ook nog vrij betrouwbaar maar heeft enig onderhoud nodig. Dan 'bricoleer' ik nog vanalles bij met ESP's en dergelijke. De betrouwbaarheid hiervan moet zich nog bewijzen, maar ik kan perfect zonder die extraatjes.
Stefaan Van Slycken schreef:

De hier vaker geopperde opinie dat domotica ofwel reteduur is ofwel voor professor Gobelijn die in assembler zit te schrijven in de eenzaamheid van zijn kamer omdat zijn vrouw het afgetrapt is omdat elke knop elke avond weer iets anders doet vind ik niet correct. 

Nu trek je het wel in het belachelijke. Je moet geen kluizenaar zijn om zelf je huis smart te maken. Maar als je verder wilt gaan dan de standaardautomatisatie van de gebruikelijke fabrikanten om je huis écht smart te maken, dan moet je er ofwel een smak geld tegengooien ofwel zelf aan de slag gaan.

In de startpost lees ik 'als mijn liefde voor domotica groeit'. Dat betekent dus zelf beginnen prullen en aanpassen, en dan kan je maar beter van de start gekozen hebben voor een systeem dat je ligt en waarmee je makkelijk aan de slag kunt om uit te breiden.
KdeWachter schreef:

Domotica moet een toegevoegde waarde hebben

Dat is het enige in je post dat ergens op slaat.

Dat is het dus inderdaad: wat wil je net ?
  1. gewoon verlichting aan en uit ?
  2. of wil je er ook een aantal dimmen ?
  3. zonwering en hoe (manueel of automatisch) ?
  4. of ook verwarming ?
  5. ...

Bij mij zit alle logica in de Beckhoff Controller. Kleine webserver die draait op de controller waar ik via telefoon, pc, ... alles te bedienen.
Voor wat extra toeters en bellen gebruik ik OpenHAB, ik was wat teleurgesteld in OpenHAB omdat dat niet echt een systeem is dat je kan installeren en daarna vergeten.

Data is voorlopig nog op een SD-kaartje omdat ik nog geen tijd gehad heb om mijn demo systeem uit te breiden naar Data naar een database (en eventueel cloud).

Komende zomer breidt ik mijn systeem uit met een simpele Ethernet bus-coupler en wat remote io voor de verlichting/toeters en bellen op mijn terras/tuin.

Communicatie met pv, wp en ventilatie gebeurt via modbus en normaal zou straks de communicatie met de nieuwe digitale meter een kwestie zijn van een door beckhoff beschikbaar gestelde fb te gebruiken. (idem met de digitale watermeter als die er komt)

Nog een voordeel voor veel "gewone" gebruikers is dat Beckhoff windows als os gebruikt. (voor de echte programmeur nog steeds "vloeken in de kerk")

Elk scherm/touchpad/touchscreen met een dvi in usb aansluiting kan in principe gebruikt worden als "HMi".

misschien te simpel maar kan mij iemand eens het echte nut van domotica eens uitleggen. In vele gevallen lijkt domotica mij nog altijd iets al flessenwater.

Voor een project in Waarloos heb ik voor de eerste keer een praktiche toepassing gezien met een echte meerwaarde. Het betreft een project van en voor bejaarden en hulp behoevenden. Daar moet dat functioneel zijn en geen toeters en bellen.

NUT?

Ik zeg altijd eerlijk tegen mijn klanten dat het enkel gezien moet worden als "comfortverhogend".
Waarom moet bij uwe auto t licht zelf aan gaan, en thuis kunnen we nog wel zelf op de knop duwen?

Vroeger moest ge ook zelf aan t knopke van t licht in de auto draaien, niemand kloeg. Nie zouden ze er voor bijbetalen alst nie standaard op ne auto zit.

+ een deeltje energiebewaking. Met de juiste sensor en een klein beetje logica krijg ik een melding als er binnen een "te korte tijd" veel water verbruikt wordt. Systeem ziet dit als een lek. Kan u ettellijke €€€ besparen als ge dat vroegtijdig kunt opsporen ipv op uw jaarlijkse waterfactuur.

Nu7s said:
KdeWachter said:

Verklaar je nader?

Ik weet niet wat die mens bedoelt maar een gemakkelijke, gebruiksvriendelijke GUI wordt door een bepaald type mensen als "te simpel voor echte programmeurs" gezien :p
Dan zeg ik: als je 't niet in assembler doet is 't zever, en meestal zwijgen ze dan ;-)

crop.php

Englishdude said:
misschien te simpel maar kan mij iemand eens het echte nut van domotica eens uitleggen. In vele gevallen lijkt domotica mij nog altijd iets al flessenwater.

Eén woord: Automatiseren. Manuele handelingen maximaal verminderen. Een voorbeeld:
Heb je net gedaan met de afwas en het tafel af te ruimen en je wil wat TV kijken. In plaats van:
- Keukenlicht uitdoen
- Eetkamerlicht uitdoen
- Woonkamerlicht aandoen
- Woonkamerlicht dimmen op 25%
- Kleine lamp op dressoir aandoen
- TV aanzetten
- Digibox aanzetten
- Versterker aanzetten
- Input van versterker op digibox plaatsen

Vervang je alles door één commando. Het indrukken van een toets, het selecteren van een sfeer op een app of tegen je favoriete stemassistent zeggen: Alexa, ik ga TV kijken. 

Daarnaast nog 1001 toepassingen afhankelijk van wat je zelf "nodig" hebt: 
- Ventilatie uitschakelen bij brandalarm.
- Notificatie als een raam nog open staat en je bent de laatste persoon die vertrekt.
- Deur vanop afstand voor schoonpa opendoen.
- Automatische sturing van de rolluiken en lichten wanneer je op verlof bent.
- Licht boven vergeten uitdoen? Geen probleem, vanuit je luie zetel beneden doe je het uit.
- Je zit te eten en de zon stoort je? Vanuit de eetkamertafel doe je het rolluik dicht.
- Zonwering automatisch 50% dicht in de zomer als het buiten > dan 21°C is, de temperatuur binnen > 22°C en de temperatuur stijgt sneller dan 0.5°C/u.
- Lichten gaan aan/uit bij beweging, maar enkel als de lichtsterkte buiten < 80%.
- Etc...

Heb je het nodig? Nee. Is het handig? Zeker. Wil ik nog zonder? Nee.
Vergelijk het met je auto: Heb je cruisecontrol nodig? Nee. Is  het handig? Zeker. Wil ik nog zonder? Nee.

@ Stefaan: Je kan in Loxone ook scripten met PicoC script, dus dat kan geen argument zijn. 
beee.gif

Englishdude said:

Voor een project in Waarloos heb ik voor de eerste keer een praktiche toepassing gezien met een echte meerwaarde. Het betreft een project van en voor bejaarden en hulp behoevenden. Daar moet dat functioneel zijn en geen toeters en bellen.

En wat deden die bejaarden dan met hun domotica? Sferen kiezen, alles uit, paniektoets? Om daar plezier van te hebben hoef je niet bejaard te zijn. Tegenwoordig wordt er veelal voor open leefruimtes gekozen waarbij je standaard min of meer volgende lichtkringen hebt: 
- licht living
- licht eettafel
- sfeerlichtje (ledstrip/staanlamp)
- licht kookeiland/dampkap
- licht aan kasten
- doorgangs/achtergrondverlichting

En dan veelal nog een screen of 3-4. Als je dat allemaal met afzonderlijke toetsen moet gaan doen, hang je met een lat van 10 schakelaars waar niemand ooit aan uitgeraakt. Laat staan als het dimmers zijn, dat je elke avond moet gaan zoeken naar je favoriete instelling voor eten, en daarna voor tv kijken of lezen. Dus wat doe ik dan met domotica? Ik hang 1 of maximaal 2 toetsen, waarop meestal een sfeer staat van het genre "veel licht". Die gebruik je als je thuiskomt, of de kuisvrouw/uw ouders/de kinderen kunnen daar ook het licht aansteken. Wil je iets anders? Dan ga je naar het touch screen of neem je je smartphone, daarop staan dan met naam en toenaam zoveel sferen als je kan bedenken. Dat is dus gebruiksgemak. 

Bovendien moet je ook niet per se voor alles nog een knop hangen; als je je rolluiken of screens automatisch bedient (astroklok, licht- en temperatuursensor) dan kan je die knoppen weglaten maar wel op het touch screen zorgen dat elke screen nog eens afzonderlijk bediend kan worden, en kan je kiezen of je de automatisering afzet (bvb als de ramen gewassen worden). Anders moet je al beginnen met zekeringen af te zetten...

Voorts: koppeling ventilatie - al zijn er meer en meer units die je ook kan programmeren, ik koppel het graag aan de domotica. Zo kan je 's nachts het regime verminderen, overdag eens goed laten blazen als je de woning verlaten hebt of als je aan het koken bent.

Of neem het simpele voorbeeld van buitenverlichting. Met klassieke elektriciteit steek je dat op een klokje, of doe je dat met een toets. Die klokjes hebben ook wel een manueel aan en uit, maar ga je telkens naar de zekeringkast lopen om je buiteverlichting wat langer aan te laten als er een barbecue is? En bij elk schakelcommando wordt die manuele bediening weer ongedaan gemaakt. Bij domotica zet ik op het touch screen: "tuinverlichting permanent aan" "tuinverlichting automatisch" "tuinverlichting uit". Duidelijk.

En dan integreren we nog eens de videofoon op hetzelfde touch screen als de bediening van je verlichting, en eventueel zelfs de thermostaten of minstens de bijverwarming van de badkamer (die we maximum 2 uur aan laten staan, zodat je die stroomverbruiker niet kan vergeten uitdoen).

Wil je graag weten wat je warmtepomp verbruikt, wat je globale gebruik is, hoeveel water er verbruikt wordt? => grafiekjes op zelfde touch screen.

Wil je dat de nachthalverlichting 's nachts maar op 20% lichtsterkte gaat branden als er beweging is? Simpel.

Wil je dat tijdens je vakantie er toch af en toe willekeuring eens een licht gaat branden (op logische tijden, op logische plaatsen)? Zeer simpel te realiseren.

Vraag je je af of je het licht op zolder uitgedaan hebt? Snel even de app openen en je weet het, en je kan het uitdoen ook.

Garagepoort opendoen met de app zodat de leverancier een groot pakket kan binnenzetten? Hupla.

Reminder om de filters van de ventilatie alle 4 maand te kuisen en jaarlijks te vervangen? U vraagt, wij draaien.

Melding op het touch screen als iemand de laatste rol wc-papier genomen heeft? Daar zijn al meer dan eens ruzies mee vermeden hier ten huize ;-)

Wij zitten met Sonos maar we hebben niet altijd onze gsm op zak, dus op het touch screen kunnen we nu kiezen of er StuBru, Klara of mijn favoriete playlist of die van mijn vrouw, dan wel niks speelt in de living. (Ik weet het, op good old fashioned radio's stond een handige draaiknop om uw zender te zoeken, maar met die good old fashioned radio's moest ik telkens één van mijn 1000 cd's gaan halen om dit of dat nummer af te spelen in deze of gene ruimte, nu staat alles op een NAS en kan ik zowel in de tuin als in de living als in de badkamers aan al mijn muziek zonder dat het kot vol cd-doosjes ligt.

Als ik 's morgens het licht van de badkamer aansteek speelt daar Klara; doe ik het licht uit stopt de radio met spelen. (Wil ik radio zonder licht, druk ik even op het knopje van die Sonos.)

Ik heb binnenscreens, maar de achterdeur draait naar binnen. Als die deur open staat gaat die screen alvast niet naar beneden, maar stel nu dat die deur dicht was en de screens zijn gezakt en wij zitten buiten: als ik die deur 2cm open doe (dat lukt nog) dan gaat die screen onmiddellijk omhoog en sluiten we onszelf niet buiten.

Dus ja, gebruiksgemak :p

teaser schreef
Stefaan Van Slycken schreef:

De hier vaker geopperde opinie dat domotica ofwel reteduur is ofwel voor professor Gobelijn die in assembler zit te schrijven in de eenzaamheid van zijn kamer omdat zijn vrouw het afgetrapt is omdat elke knop elke avond weer iets anders doet vind ik niet correct. 

Nu trek je het wel in het belachelijke. Je moet geen kluizenaar zijn om zelf je huis smart te maken. Maar als je verder wilt gaan dan de standaardautomatisatie van de gebruikelijke fabrikanten om je huis écht smart te maken, dan moet je er ofwel een smak geld tegengooien ofwel zelf aan de slag gaan.

Dat vind ik dus helemaal niet kloppen. Met een gebruiksvriendelijke software zoals die van Niko gaat programmeren heel snel, ook voor complexere zaken. Als je al eens 2-3 dagen programmeert zit er al heel veel in. Ik reken ongeveer 10 uur voor de basis, en dat is dan al inclusief grondplannen wat opkuisen en wat bespreking met de klant, voor pakweg een halfopen bebouwing met "normale" installatie. Dan nog eens een uur of 5 à 10 bij voor de speciallekes en het aanpassen naderhand naar wens van de klant. Voor pakweg 1000€ is de boel naar wens geprogrammeerd. Veel geld? Tja, sommige mensen geven meer uit aan een badkamermeubel, en dat zijn toch maar wat houten planken :p

Ik denk dat het maximum aan programmeertijd dat ik eens besteed heb aan één project rond de 100-150 uur was, maar dat was wel een kot van een villa, met alleen al voor de rolluiken 70 motoren, en ongeveer 4 lichtkringen per kamer.

Eens de basis goed zit vind ik juist dat het programmeren zeer goed meevalt; klanten vragen soms angstig: "en wat kost dat dan als we 10 sferen willen hebben in de living"... tja, als je me zegt: sfeer zus is licht a op 10%, licht b op 60,... - dan is dat ongeveer 2 minuten werk per sfeer, dus 10 sferen zal dan rond de 20€ kosten.

Ofwel leer je zelf programmeren, dagje studeren op internet voor de basis, ofwel 2-3 dagen cursus en een paar jaar ervaring om alle finesses mee te hebben. Als je dat leuk vindt en als hobby ziet zit je daar niet mee in, maar de meesten, die zelden iets gaan wijzigen als de beginprogrammatie goed doorsproken is, moeten dan weer in hun haar krabben tegen dat ze iets gaan wijzigen: "hoe zat dat programmeren ook weer".

Natuurlijk, als je allerhande ingewikkelde koppelingen moet gaan doen met systemen van vanalle fabrikanten die zogezegd compatibel zijn maar dan toch enkel via een omwegje met een raspberry of scripting voor dit in één taal en voor dat in de andere, en dan nog wat geschikte scripts of freeware zitten zoeken om te doen wat je wil kunnen doen, en dan te hopen dat die hardware het blijft ondersteunen bij een volgende update, dan zit je met een ander verhaal. Met NHC kan je niet àlles (ik zou bvb graag mijn TV en home cinema, Samsung cq oudere Yamaha) kunnen inschakelen, dat gebeurt nu nog niet en zou in principe met UDP of andere commando's wel moeten kunnen. Maar 99% van wat ik wil kunnen is mogelijk, met een eenvoudige user interface. En als het met Niko niet kan is er nog QBus, maar dat is 4 dagen cursus ;-)

Englishdude said:
@ Stefaan: Je kan in Loxone ook scripten met PicoC script, dus dat kan geen argument zijn. 
beee.gif

Dat zal die andere commentator dan ook niet geweten hebben ;-) Voor alle duidelijkheid: ik weet nog altijd niet veel van Loxone dus ik breek het ook niet af. Ik reageerde eerder tegen mensen die vinden dat je alles van de grond op moet opbouwen... Ik heb destijds ook nog vanop nul rolluiksturingen met logo's gemaakt, dan ben je anderhalve dag bezig met programmeren en testen, en nu koop je voor een beetje meer geld modules waarmee je de boel dan nog eens met je gsm kan bedienen ook... dus "terug naar 0" moet niet voor mij.

Een stuk van deze thread zou denk ik trouwens beter in het Grote Domoticatopic gezet worden vermoed ik.

Hier heb ik QBus.

Dat is dus gewoon een erg dure teleruptor-installatie.
Uiteindelijk knoppen bijgezet want dat gedoe met die tablet was een ramp. Meestal kon je de tablet al niet vinden omdat er iemand mee op stap geweest was (of ermee op de WC zat bvb).

Sferen gebruiken we ook niet meer. Het gebeurt zelden dat je exact een sfeer wil. Soms wil je de rolluiken of screens wel mee naar beneden, soms niet, soms enkel de screens maar geen lichten aan,... bij QBus kan je dan door de sferen scrollen (max 16 achter elkaar op 1 knop). Daar wordt je gek van.
Sensoren wil mijn vrouw niet in huis. Dus op basis van 'aanwezigheid' gebeurt hier ook niets.

De dimmers gebruiken we ook nooit. De hoofdverlichting staat ofwel aan ofwel uit, nooit ergens halverwege. Heb je volk om te eten, dan gaat het licht boven de tafel aan, anders is het uit. Ik zie graag wat ik eet en met wie ik praat, dus dimmen doen we nooit. Hoeft ook niet, ik heb geen straatlantaarn in de living gezet. In de zithoek gaat de hoofdverlichting enkel aan om te poetsen, voor de rest enkel sfeerlampjes overal rond op 1 knop.

Ik merk ook dat wij in hoofdzaak 2 dingen doen: het licht in de keuken aan/uit doen en de sfeerlampjes in de living aan/uit doen. Dat zijn in totaal 2 knoppen. Rolluiken doen we eigenlijk nooit dicht behalve op de slaapkamers, maar die zijn manueel.
Licht in de hal als je thuiskomt: niet nodig dankzij de straatlantaarn aan de overkant en een groot raam.

Dan is er nog 1 keer per week de wasdag waarbij het licht in de kelder aan gaat, meteen voor een hele dag, en de poetsdag waarbij de poetsvrouw echt alle lichten aan steekt die ze maar kan vinden, ook voor een hele dag.

Slaapkamers hebben ook gewoon een knop. Een aanwezigheidsmelder is daar niet zo nuttig...

Garagepoorten opendoen voor vreemden of muziek laten spelen, daar heb ik geen boodschap aan. Onze radio wordt enkel door de poetsvrouw gebruikt. WC-rollen koop je gewoon wekelijks, samen met keukenrollen en de poetsvrouw zorgt dat er overal voldoende voorraad staat.

De stofzuigrobot werkt volautomatisch en heeft geen koppeling nodig, de grasmaairobot idem.

Mijn absolute toppers als knop: alles-uit aan voor- en achterdeur, en alles-beneden-uit aan de deur naar de slaapkamers.

Maar ik heb wel leuke knoppen met lichtjes in.

Stefaan Van Slycken schreef:

Natuurlijk, als je allerhande ingewikkelde koppelingen moet gaan doen met systemen van vanalle fabrikanten die zogezegd compatibel zijn maar dan toch enkel via een omwegje met een raspberry of scripting voor dit in één taal en voor dat in de andere, en dan nog wat geschikte scripts of freeware zitten zoeken om te doen wat je wil kunnen doen, en dan te hopen dat die hardware het blijft ondersteunen bij een volgende update, dan zit je met een ander verhaal. Met NHC kan je niet àlles (ik zou bvb graag mijn TV en home cinema, Samsung cq oudere Yamaha) kunnen inschakelen, dat gebeurt nu nog niet en zou in principe met UDP of andere commando's wel moeten kunnen. Maar 99% van wat ik wil kunnen is mogelijk, met een eenvoudige user interface. En als het met Niko niet kan is er nog QBus, maar dat is 4 dagen cursus ;-)

Je overdrijft weer.

Enkele voorbeelden van koppelingen die niet evident of mogelijk zijn met de gebruikelijke systemen:
  • Junkers CV ketel: hiervoor moest ik dan wel een kastje bijkopen (2dehands) om waarmee je dan via hun app in de cloud kunt verbinden. Dat gebruik ik dus niet, ik heb wel een koppeling met OpenHAB, dit is een standaardbinding en die werkt gewoon al 2-3 jaar. Wat ik hiermee doe: automatisch de temperatuur verhogen als er overdag iemand thuis is (standaardprogramma is radiatoren uit tussen 8 en 16u)
  • Temperatuur- (en andere) sensoren aangesloten op een ESPxxx, gewoon via MQTT wat een simpel standaardprotocol is. Hier ben ik nog mee bezig, is nog niet 'in productie'.
  • Sturing van enkele 433Mhz apparaten in de keuken met een ESPxxx. Via een HTTP call (weer een standaard protocol) kan ik de dampkap verhogen/verlagen (handig voor mijn vrouw want ze kan niet bij de knopjes op de dampkap zelf, en ik hou niet van rondslingerende afstandsbedieningen) en de lamp boven het eiland dimmen. Ik heb hier een simpel draadloos dimbaar model gehangen omdat de ecochecques op moesten, er nog degelijke verlichting ontbrak hier, en ik toevallig dit model tegenkwam op een webshop waar ze ecochecques aanvaarden.

Geen gigantisch gecompliceerde zak dus, maar ik denk dat als een klant jou zulke dingen zou vragen, je snel zou weigeren omdat het niet te ondersteunen valt. En als er standaard modules voor zouden bestaan, zou dat weer een klets geld kosten. Die module van mijn Junkers ketel kan ook weer uitgebreid worden met een KNX module bv, voor een 2-300 euro dan wel... 
Dus again: ofwel dokken, ofwel zelf aan de slag, als je zulke zaken wilt.

Akkoord dat deze discussie beter naar het grote domotica topic verplaatst wordt.

Ik heb niet te tijd om het gehele topic te doorlezen, maar wou toch nog even reageren met wat hersenspinsels.

In een installatie met automatisatie is het de bedoeling dat de woning voor de persoon werkt en al zeker niet tegen te persoon. Het principe van "keep it simple" is van absoluut belang. 

Voorzien overal schakelaars zoals je deze zou voorzien in een conventionele installatie. Hiermee kan dan op de basis verlichting mee aan en uit gedaan worden. Nooit meer dan 4 knoppen op één sokkel en nooit meer dan twee fysieke sokkels naast elkaar. Het is de bedoeling dat als je instinctief op een knop druk, het licht dan ook wel degelijk aan gaat. Dat is van groot belang voor uw kuisvrouw, oudere medemens of gasten.

Alle smart functies en of automatisatie steek je achter de schermen. Het is niet bedoeld om mee te pronken van allemaal mogelijk is.

Zorg ook altijd dat je installatie een sterke backbone heeft. Bij KNX kan dat bijvoorbeeld door de bedieningsknoppen enkel te laten werken via de interne groep adressen. Is er dan een uitval van een cross protocol gateway of server, dan kan je je verlichting nog bedienen. Software kan van de ene dag op de andere dagen in deze volatiele tijden legacy worden. Dat is een groot probleem met IoT tegenwoordig, wat mensen niet altijd beseffen. Vele games uit de jaren 2005 zijn bijvoorbeeld moeizaam speelbaar op PC door DirectX issues. Vele IP(TCP-UDP) gebasseerde toestellen krijgen na 10 jaar al last door security issues of geupdate protocollen. Als dat specifiek toestel dan legacy is, krijg het geen updates meer. Dan kan het onbereikbaar worden na verloop van tijd zon der de juiste tools.

Daarvoor je kies bijvoorbeeld voor een KNX systeem.

beter naar het grote domotica topic verplaatst

Het grote domotica topic leest voor mij eerder als een reclameboodschap voor Loxone, terwijl dat gewoon als voetnoot onder het kopje 'gesloten systemen' thuishoort. Is vooral geschreven vanuit iemands persoonlijke ervaring met één bepaald systeem, veeleer dan een vergelijkende studie. No offence. Ik ben er lang geleden eens in gedoken en al vlug opgegeven. Te eenzijdig.
Alle merken hebben wel interfaces naar andere systemen of protocollen, meestal via prijzige modules, maar dat maakt ze daarom niet minder gesloten (en dat heeft Loxone intussen ook bewezen door zijn 'focus' te verleggen naar de eigen productlijnen door de connectoren naar open systemen minder toegankelijk te maken, perfect begrijpbaar uiteraard).

teaser said:
Stefaan Van Slycken schreef:

Je overdrijft weer.

Enkele voorbeelden van koppelingen die niet evident of mogelijk zijn met de gebruikelijke systemen:
  • Junkers CV ketel: hiervoor moest ik dan wel een kastje bijkopen (2dehands) om waarmee je dan via hun app in de cloud kunt verbinden. Dat gebruik ik dus niet, ik heb wel een koppeling met OpenHAB, dit is een standaardbinding en die werkt gewoon al 2-3 jaar. Wat ik hiermee doe: automatisch de temperatuur verhogen als er overdag iemand thuis is (standaardprogramma is radiatoren uit tussen 8 en 16u)

Sommige ketels zijn uit te breiden met een klassiek potentiaalvrij contact, dan kan je ook weer aan de slag met NHC. En anders werken we met zoneventielen. Voor die ketel is er geen onderscheid tussen zoneventielen of radiators met thermostaatkranen die het warm genoeg hebben. Ok, de stuurthermostaat van de ketel gaat dan misschien niet verlagen, maar zo 'n immens meerverbruik levert dat nu ook niet op.

Ik stuur mijn warmtepomp met NHC; bij vloerverwarming is dat niet meer zo gebruikelijk maar wij willen bvb dat de kinderkamer 19°C is terwijl het in onze slaapkamer wat minder mag, en de ongebruikte logeerkamer staat uit. En als de passieve koeling begint te werken in de zomer worden (automatisch) eerst de slaapkamers gekoeld tot diezelfde temperaturen, alvorens de living gekoeld wordt. 

Daarvoor was benodigd: een weerstandje van 100kOhm, een 24V-relais "et voilà".

Koppelingen met andere technieken vereisen gewoon goed overleg met andere installateurs. Sommige ventilatieunits vereisen 0-10V, sommige driestandenschakelaar...allemaal kwestie van organisatie.
  •  
  • Sturing van enkele 433Mhz apparaten in de keuken met een ESPxxx. Via een HTTP call (weer een standaard protocol) kan ik de dampkap verhogen/verlagen (handig voor mijn vrouw want ze kan niet bij de knopjes op de dampkap zelf, en ik hou niet van rondslingerende afstandsbedieningen) en de lamp boven het eiland dimmen. Ik heb hier een simpel draadloos dimbaar model gehangen omdat de ecochecques op moesten, er nog degelijke verlichting ontbrak hier, en ik toevallig dit model tegenkwam op een webshop waar ze ecochecques aanvaarden.

Dan mag je eens bij mij thuis komen kijken. Novy-dampkap, hangt inderdaad te hoog om te bedienen met de ingebouwde knopjes. Nu heb ik het opgelost door een Novy-kookplaat er bij te nemen, hierop zit ook een bediening voor de dampkap, dus dat volstaat qua bediening. Maar moest ik die motor volledig met domotica willen sturen: die Novy-motoren worden gestuurd met 230V en een stuursignaal; dan neem je dat gewoon over met de domotica. Die 230V wordt trouwens pas ingeschakeld als de motor moet draaien, dus daar heb ik een relais over gezet zodat de domotica weet dat de dampkapmotor draait. Draait die langer dan 5 minuten gaat de ventilatie wat harder. Kostprijs: relais, digitale ingang, kwartiertje programmeren.

Of je neemt een externe motor van een ander merk die gewoon met drie of vier schakelcontacten te sturen is. Of je vijst de dampkap open en laat de besturing van de fabrikant voor wat ze is, maar dan is uw waarborg wel vervallen.

En wat het licht betreft: die Novy heeft geen ingebouwde lichtjes bij mij, wel een uitgang die vanop de kookplaat in- en uitgeschakeld kan worden voor externe verlichting. Die kan je met een relais ook makkelijk binnen nemen op een potentiaalvrije ingang om dan nog andere zaken te schakelen als je de dampkapverlichting aanzet. Als je toch interne lichtjes hebt: die zitten gewoon met een stekkertje op de print, even losmaken en een paar wago's op... Bij Novy staan de schema's gewoon in de handleiding.

Geen UDP of andere zaken nodig, gewoon simpele elektrische contacten... En het werkt gewoon. Kwestie van overleg bij de keuzen van toestellen en materialen. Allemaal binnen 1 platform. 

En nog een truukje dat ik eens moeten toepassen heb bij een zonwering: daar was het "onmogelijk" volgens de leverancier om met een gewone 230V-motor te werken, dat moest per se Somfy zijn. Dat was niet koppelbaar op NHC1, dus heb ik gewoon een extra afstandsbediening gevraagd, die opengevezen, draadjes over de drukknopjes gesoldeerd en die met een module bediend. OK, twee uurtjes werk, maar het onmogelijke was weeral gerealiseerd ;-)

Als je natuurlijk voor elke zaak moet gaan zoeken op welk platform je de besturing moet laten draaien en met welke koppelingen je kan gaan werken enzovoort, dan ben je langer bezig. Om dan nog maar te zwijgen van mogelijke compatibiliteitsproblemen bij die "open systemen". Goed, bij een gesloten systeem, als de fabrikant het niet aanbiedt dan kan het niet/moeilijk, en als de fabrikant failliet gaat zit je daar met je klepels... maar de fabrikant is wel min of meer verplicht te zorgen dat alles binnen zijn gesloten systeem werkt ook.

't Is een beetje Linux vs Apple... En je weet ook hoe de gemiddelde eindklant daarover denkt ;-)

@Stefaan moet je die Novy dan niet opendraaien om de motor rechstreeks te sturen? Dat je dat thuis doet ok, maar bij klanten doe je dat vermoed ik ook niet. De garantie vervalt namelijk...

@DIY ik heb het startpost van dat topic geschreven. En ik heb écht geen voorkeur voor Loxone. Eenzijdig, waarschijnlijk, maar dan eerder richting KNX :) Ik heb er dan ook een disclaimer bij gezet. In ieder geval is de startpost ook alweer 3j oud en dus deels verouderd. 

teaser said:
@Stefaan moet je die Novy dan niet opendraaien om de motor rechstreeks te sturen? Dat je dat thuis doet ok, maar bij klanten doe je dat vermoed ik ook niet. De garantie vervalt namelijk...

Nee, de motor is voorzien van een lange kabel met stekker en mag gedemonteerd worden om op afstand te zetten.

Als je ingebouwde lampen rechtstreeks zou willen sturen moet je ze wel loskoppelen van de print, maar dat is ook weer snel ongedaan gemaakt. Die dingen zijn heus niet verzegeld... maar als je natuurlijk 230 op je stuurdraden zet zal de technieker dat ook wel zien en valt dat natuurlijk niet onder de garantie.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief