• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica

Lid geworden
30 sep 2019
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wat zoek ik?
Een gebruiksvriendelijk domotica systeem waarin je de standaard zaken kan bedienen, bv. rolluiken, als mogelijk dan wel met tijdstippen/toestellen in huis zoals slimme oven/ deurbel/ lichten.

Huidige situatie?
Bezig met plannen voor een nieuwbouw dus als bedrading nodig is kan dat.
Ik heb geen enkele ervaring met domotica. Echter heb ik thuis wel de Xiaomi vacuum die ik kan bedienen met Google Home wat wel leuk is.

Kennis van zaken?
Zeer weinig. Daarom dat voor mij xiaomi het enige is momenteel in mijn huis. Je koopt het online en zonder veel gedoe aangesloten op mijn Google.

Budget?
Ik heb er iets voor over om een goed werkend systeem te hebben. Maar ik denk dat vele leuke opties van Domotica toch meestal niet echt veel gebruikt worden.
Daarom een simpel systeem waar ik later eventueel kan uitbreiden als mijn liefde voor domotica groeit.

Lijkt Xiaomi jullie een geschikt domotica systeem? 
Jullie met kennis van zaken kunnen er veel mee, maar sommige dingen gaan mijn petje te boven en het vergelijk met de ander systemen is mij niet altijd duidelijk.
Waar je bv. voor NHC, Loxone en KNX al snel een installateur kan vragen om alles voor je te bekijken, bv. de bedrading in nieuwbouw, hoe instellen? Kan je dit voor Xiaomi mogelijks niet.
Bedankt om met de leek even mee te denken.
Cru gezegd, wat raden jullie aan bij familie waarvan je weet dat ze het nuttig zullen vinden, maar te weinig inzicht hebben hoe het te integreren?

tomverdoodt zei:
Lijkt Xiaomi jullie een geschikt domotica systeem? 

Nee, goed als je een lampje wil automatiseren, maar als vast domotica systeem in een nieuwbouw ongeschikt.
Jullie met kennis van zaken kunnen er veel mee, maar sommige dingen gaan mijn petje te boven en het vergelijk met de ander systemen is mij niet altijd duidelijk.

Die "kennis van zaken" hebben we ook ergens opgedaan. We zijn er niet met geboren en de meeste onder ons zijn er niet voor naar school gegaan.
Cru gezegd, wat raden jullie aan bij familie waarvan je weet dat ze het nuttig zullen vinden, maar te weinig inzicht hebben hoe het te integreren?

In mijn persoonlijke mening is domotica geschikt voor 2 soorten mensen: Enerzijds zij met een groot kapitaal die er hun hand niet voor moeten omdraaien om de installateur enkele malen opnieuw te laten terug komen om het systeem op punt te zetten en anderzijds de doe het zelver die zelf de programatie voor zijn rekening kan nemen zodat een wijziging kostenloos kan gebeuren.

In het eerste geval zal ik KNX aanraden, in het tweede geval Loxone. Met KNX heb je het voordeel dat je fabrikantsonafhankelijk bent, Loxone heeft voordelen op alle andere gebieden, inclusief de prijs die vaak de helft is van andere fabrikanten.

De configuratiesoftware van Loxone is gratis te downloaden en dankzij de simulatiemodus kan je al het één en ander uittesten. De programatie is in mijn ogen ook zeer eenvoudig, gewoon een kwestie van een ingangsblokje te verbinden met een logicablokje (bijvoorbeeld een rolluiksturing) en daar dan een uitgangsblokje aan te hangen...

Loxone heeft ook als voordeel dat je via UDP berichten en GET commando's virtuele ingangen/uitgangen kan sturen/inlezen. Op die manier kan je bijvoorbeeld via IFTTT alle ondersteunende zaken koppelen. Wil je een geschakeld stopcontact? 8€ voor het stopcontact en je stuurt het aan via IFTTT. Ben je wat handig met Arduino dan kan je ook dat koppelen. Op die manier heb ik in plaats van 8 Niko bewegingsmelders van +€100, 8 eigen melders gemaakt voor €3/stuk. Ook de niveaumeting van mijn waterput wordt ingelezen voor €20, etc...

Bedankt voor je antwoordt. 

Wel het is niet dat ik het niet wil leren. Maar tijdens de fase van nieuwbouw komen er veel aspecten aan bod. Ik wil dus voordien de juiste keuze maken op basis van jullie ervaring. En ik zeg er dus wel degelijk bij dat ik op vlak van electriciteit zeer weinig kennis heb. Tuurlijk wil ik leren werken met het systeem. Maar het moet doenbaar en logisch blijven voor iemand als mij (en mij vrouw). 

Ik las overlaatst ergens in een topic (die ik nu niet kan terugvinden) dat er bij loxone iets gewijzigd was? Ergens een mini server ofzo die anders was, de ondersteuning ging er nog zijn maar eigenlijk moest je al een nieuwe component aankopen die dubbel zo duur was? (de exacte context zoek ik even terug) Zo'n dingen zijn dan wel de nadelen tov een knx systeem al betaal je daar dus direct wel pakken meer op. 

Nu7s schreef:

In mijn persoonlijke mening is domotica geschikt voor 2 soorten mensen: Enerzijds zij met een groot kapitaal die er hun hand niet voor moeten omdraaien om de installateur enkele malen opnieuw te laten terug komen om het systeem op punt te zetten en anderzijds de doe het zelver die zelf de programatie voor zijn rekening kan nemen zodat een wijziging kostenloos kan gebeuren.

Zelfs je eerste geval is mijn ogen niet meer van deze tijd. Er komen wekelijks nieuwe toestellen op de markt die op een of andere manier te integreren zijn met je systeem. Geen enkele installateur zal mee blijven met al die ontwikkelingen, laat staan dat je hem/haar om het half jaar laat terugkomen omdat je een nieuwe stofzuiger/weegschaal/smart speaker/... hebt gekocht.

Een installatie waaraan niets meer wordt veranderd blijft stilstaan en zal dus snel verouderd zijn.

Enkel de echte liefhebber die continu mee blijft en zelf niet vies is van in de protocollen te duiken zal een up-to-date installatie houden.

Neemt niet weg dat de standaardfunctionaliteit van een (goed doordachte) installatie het leven al makkelijker kan maken.

In het eerste geval zal ik KNX aanraden, in het tweede geval Loxone. Met KNX heb je het voordeel dat je fabrikantsafhankelijk bent, Loxone heeft voordelen op alle andere gebieden, inclusief de prijs die vaak de helft is van andere fabrikanten.

Ik blijf erbij, KNX is ook zeer geschikt voor de DHZ-er. Het is geen klik-en-sleep-configuratie zoals Loxone dus hoogdrempeliger, maar het blijft doenbaar voor iedereen met de juiste basiscapaciteiten. 

Aan de TS: kijk ook eens naar het topic in mijn signature voor wat gedetailleerdere uitleg. Het is wel al bijna 3j oud dus de ontwikkelingen van de laatste jaren zitten er niet in verwerkt.

tomverdoodt zei:
Bedankt voor je antwoordt. 

Wel het is niet dat ik het niet wil leren. Maar tijdens de fase van nieuwbouw komen er veel aspecten aan bod. Ik wil dus voordien de juiste keuze maken op basis van jullie ervaring. En ik zeg er dus wel degelijk bij dat ik op vlak van electriciteit zeer weinig kennis heb. Tuurlijk wil ik leren werken met het systeem. Maar het moet doenbaar en logisch blijven voor iemand als mij (en mij vrouw). 

Er is enerzijds het dagelijkse gebruik van het systeem. Dat moet iedereen kunnen. 

Anderzijds het aanpassen en uitbreiden van het systeem. Dat zou tenminste 1 iemand in het huishouden moeten kunnen.
Ik las overlaatst ergens in een topic (die ik nu niet kan terugvinden) dat er bij loxone iets gewijzigd was? Ergens een mini server ofzo die anders was, de ondersteuning ging er nog zijn maar eigenlijk moest je al een nieuwe component aankopen die dubbel zo duur was? (de exacte context zoek ik even terug) Zo'n dingen zijn dan wel de nadelen tov een knx systeem al betaal je daar dus direct wel pakken meer op. 

De nieuwe miniserver heeft standaard geen KNX aansluiting meer. De addon module hiervoor is vrij duur en beperkt. Je hebt dit niet per se nodig. Maar velen gebruiken dit om goedkope toevoegingen (bv veel relais) te doen. Op die manier loopt Loxone dus verkoop van hun zelf gefabriceerde relaismodules mis, dus zijn ze met dit trucje afgekomen.

In mijn ogen evolueert Loxone steeds meer naar een gesloten ecosysteem zoals bij vele domoticafabrikanten (cfr bv Niko) wat naar mijn mening een slechte ontwikkeling is. Het blijft weliswaar uitbreidbaar via interfaces als UDP/HTTP/IFTTT en nog allerlei letterwoorden. Maar dit geldt min of meer voor alle bekende domoticasystemen. Wat dat betreft maakt het dus relatief weinig uit wat je kiest als basissysteem. 

Ik zal je topic zeker nog even doornemen. Bedankt! 

Dat is idd wel een jammerlijke evolutie van loxone. Dan komen we toekomstig meer en meer terecht bij een NHC waar dan misschien de prijs tussen beide het verschil moet maken? 

Dan blijft een (soft)-plc als Wago of Beckhoff nog een optie.
Deze zetten heel hard in op een zo "open mogelijk" systeem. Als je ziet dat Beckhoff mee stapt in het BACnet verhaal, standaard modules heeft voor DALI, DMX, M-bus,...

Kwa prijs met zowel Beckhoff als Wago ook niet onderdoen voor loxone of nhc.

Voor mij het grote voordeel is dat het uit de industrie komt. Onderdelen uit de industrie zijn jaren lang beschikbaar...

Ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan voor onze nieuwbouwwoning.  Ik kan niet vergelijken met andere domotica systemen want ik ken mijn weg niet in het wereldje maar ik kan wel mijn ervaring meegeven over mijn persoonlijke keuze.

KNX had ik al vrij snel laten vallen wegens 'te hoogdrempelig' en ik heb heel lang getwijfeld tussen NHC en Loxone.  Moest ik opnieuw voor de keuze staan, zou ik KNX wel grondiger bekijken, die heb ik iets te snel afgeschreven.

Uiteindelijk is de keuze op Loxone gevallen.  Ik had toen ook al het gevoel dat ze meer en meer naar een gesloten systeem werken maar uiteindelijk gaat het om je woning en geeft het ook zo'n voordelen dat je met een stabiel systeem werkt waar de belangrijkste basis componenten ondersteund worden.  Mijn vriendin gaat niet veel geduld hebben als belangrijke zaken zoals verlichting, verwarming en ventilatie te veel afhankelijk zijn van minder stabiele DHZ hobby oplossingen.  Alle extra'tjes waar ik mee speel vind ze leuk en daar heeft ze wel wat meer geduld mee.

Uiteindelijk voor Loxone gekozen omdat ik toch iets meer vrijheid heb.  Naast hun bus systeem voor schakelaars en sensoren die sterke gelijkenissen vertoond met NHC heb ik de mogelijkheid om mijn ventilatie door middel van hun KNX sturingsmodule (Zehnder Q350) aan te sturen en uit te lezen en is er toch meer mogelijkheid tot geknutsel door middel van Loxberry en community based scriptjes en tutorials.  Veel extensions zijn vrij duur maar het feit dat het kan, doet al veel.  Ik heb mijn bus bekabeling met cat 7 kabels voorzien waardoor ik theorisch gezien alles zou kunnen vervangen door andere bussystemen zoals KNX en NHC.  

Ik volg een aantal reacties hierboven wel dat het belangrijk is dat je zelf leert werken met het systeem.  Ik heb een strategie besproken met een Loxone partner (locatie motion sensors, locatie schakelaars, welke modules kopen, ...), zelf alles bekabeld en mijn Loxone partner heeft de modules in de kast geplaatst en alles via rijgklemmen verbonden.  Config doe ik zelf.  Ik ben nu een week of 3 verhuisd en zeker de eerste dagen heb ik nog dagelijks zaken bijgeregeld.  Je kan via de app wel je sferen een klein beetje bijregelen maar het is niet doenbaar om bij iedere aanpassing in Loxone config te moeten bellen naar je Loxone partner.  Kost je een fortuin en de drempel wordt hoger zodat je veel van die kleine dingetjes die het zo leuk maken om domotica te hebben, niet configureerd.  Bij iedere wijziging in mijn config hou ik het versie nummer bij en zit na 3 weken aan versie 37 van mijn config. 

Ik heb veel wakker gelegen over de keuze in domotica maar uiteindelijk zijn KNX, NHC en Loxone 3 goeie systemen met elk hun pro's en con's en eenmaal gekozen ga je er gewoon voor en kijk je niet meer om.

Google eens op mijn naam en "vergelijking domotica", ik mag geen rechtstreekse link posten wat dat zou reclame zijn. Ik ben namelijk installateur. Daar zie je al iets van het uitzicht van de programmeersoftwares, en een vergelijking tussen de verschillende opties.

NHC is zeer laagdrempelig en overzichtelijk, vandaar gewoonlijk mijn eerste keuze. Het heeft wel enkele beperkingen daardoor. Groot voordeel vind ik dat de gebruikerskant ook zeer goed bestudeerd is en dat ook mensen die niet met een smartphone in de hand geboren zijn er mee weg kunnen. Je krijgt héél snel een basis geprogrammeerd, en de leuke zaken volgen stapsgewijze. Prijs is zeer competitief vind ik. Zie voor- en nadelen in mijn lijstje. Overzicht van hoe je moet programmeren, alsook gratis software (zodat je kan testen zonder iets aan te kopen) vind je op http://guide.niko.eu/display/NSM/Niko+Home+Control+II+handleiding resp. https://www.niko.eu/nl-be/producten/niko-home-control/software-en-apps/programmeersoftware-niko-home-control-ii-productmodel-niko-d59cbd2b-e8e0-55e0-b1ef-e1e4fa87975f

Qbus heeft meer mogelijkheden maar een steilere leercurve en minder aantrekkelijke interface vind ik. Tevens geen eenvoudige koppeling met videofonie. Maar dus wel veel meer mogelijkheden qua logica en uitlezing.

Ondertussen zijn er wel weer een paar wijzigingen, ik ga mijn overzicht eens moeten updaten.

Bedankt allen voor jullie reacties.

@stefaan, ik heb je site in het verleden al bezocht :) (jammer dat je zo ver woont). Ik ben je namelijk in verschillende domotica toppics al tegengekomen en altijd leuk om de loxone liefhebbers vs NHC liefhebbers te horen. Dat maakt het net zo moeilijk, ieder heeft zijn eigen voorkeur (terecht) maar ook de toekomst speelt hierin sterk mee. Ik denk dat vele loxone liefhebbers nu toch ook wel verveeld zitten met het feit dat de mini server 2uit is en dat heti meer en meer gesloten wordt (waar dat in mijn ogen toch een voordele was tov NHC).

Ik denk dat er misschien geen perfect systeem bestaat zolang knx integratie niet goedkoper (of eenvoudiger) wordt. Dus blijft mijn twijfel tussen loxone en NHC. Ik zal eens verre demo woningen of installateurs moeten bezoeken om knopen door te hakken

Ik denk dat vele loxone liefhebbers nu toch ook wel verveeld zitten met het feit dat de mini server 2uit is en dat heti meer en meer gesloten wordt (waar dat in mijn ogen toch een voordele was tov NHC).

Het is toch helemaal niet geslotener geworden? De KNX poort (die 90% van de gebruikers niet gebruiken) is verwijderd en vervangen door hun eigen TREE poort (die door meer dan 10% van gebruikers gebruikt wordt). Dat is cijfermatig een goede beslissing.

Wil je KNX dan kan je de KNX extension erbij kopen. Het is dus niet geslotener geworden maar duurder voor KNX gebruikers en goedkoper voor TREE gebruikers.
Ik denk dat er misschien geen perfect systeem bestaat zolang knx integratie niet goedkoper (of eenvoudiger) wordt. Dus blijft mijn twijfel tussen loxone en NHC. Ik zal eens verre demo woningen of installateurs moeten bezoeken om knopen door te hakken

Ik ben niet op de hoogte van de recente NHC ontwikkelingen, ik weet wel dat ze ook de mogelijk beginnen te bieden om via derden te communiceren. 

Wat ik wel op het forum tegengekomen ben dat ik persoonlijk niet zou kunnen missen is de mogelijkheid om te dubbelklikken. Ik gebruik zowel 1x, 2x, 3x klikken en lang klikken voor verschillende functies. Dit was (toen) niet mogelijk met NHC. Waarom zou ik het dubbele betalen voor een systeem dat minder kan?

Maar zoals je zelf aanhaalt, het is jij die moet beslissen welk systeem het best bij jou past. Enkele zaken die voor mij belangrijk waren die voor iemand anders helemaal geen issue zijn:

- Meerdere klikken.
- Een centraal systeem. Wil ik het huis verkopen en de koper wil die domotica niet kan ik alles vervangen door teleruptoren. Heb je een bus systeem voor je drukknoppen dan kan dat niet.
- Bediening op alle toestellen. App op Android/iOS, via de webbrowser.
- Mogelijkheid voor een betaalbare touchscreen. Bij Loxone hang je gewoon een tablet van 100€ aan de muur, bij andere systemen was hun (sterk verouderd) touchscreen 1000€+
- Toegang van buitenaf: Ik speel graag met Arduino's, ik kan beide onderling zonder problemen aansturen
- Grafieken! Ik wil overal grafieken van bijhouden.  Bij andere systemen had je een beperkt geheugen van enkele MB terwijl deze bij Loxone op de SD-kaart terecht komen. Die van mij is 64000MB dus geen probleem.
- Het materiaal snel en eenvoudig kunnen kopen zonder te moeten smeken bij een verdeler en 2 weken te moeten horen: "maar tis besteld hoor".
- Online voldoende informatie vinden voor zowel de officiële functies als de truukskes.
- Niet gebonden zijn aan de fabrikant voor "add-ons", maar ook zaken van derde partijen (zoals een deurbel) te kunnen integreren.

Nu7s zei:
Ik denk dat vele loxone liefhebbers nu toch ook wel verveeld zitten met het feit dat de mini server 2uit is en dat heti meer en meer gesloten wordt (waar dat in mijn ogen toch een voordele was tov NHC).

Het is toch helemaal niet geslotener geworden? De KNX poort (die 90% van de gebruikers niet gebruiken) is verwijderd en vervangen door hun eigen TREE poort (die door meer dan 10% van gebruikers gebruikt wordt). Dat is cijfermatig een goede beslissing.

Wil je KNX dan kan je de KNX extension erbij kopen. Het is dus niet geslotener geworden maar duurder voor KNX gebruikers en goedkoper voor TREE gebruikers.

Ik ben niet op de hoogte van de recente NHC ontwikkelingen, ik weet wel dat ze ook de mogelijk beginnen te bieden om via derden te communiceren. 

Wat ik wel op het forum tegengekomen ben dat ik persoonlijk niet zou kunnen missen is de mogelijkheid om te dubbelklikken. Ik gebruik zowel 1x, 2x, 3x klikken en lang klikken voor verschillende functies. Dit was (toen) niet mogelijk met NHC. Waarom zou ik het dubbele betalen voor een systeem dat minder kan?

Maar zoals je zelf aanhaalt, het is jij die moet beslissen welk systeem het best bij jou past. Enkele zaken die voor mij belangrijk waren die voor iemand anders helemaal geen issue zijn:

- Meerdere klikken.
- Een centraal systeem. Wil ik het huis verkopen en de koper wil die domotica niet kan ik alles vervangen door teleruptoren. Heb je een bus systeem voor je drukknoppen dan kan dat niet.
- Bediening op alle toestellen. App op Android/iOS, via de webbrowser.
- Mogelijkheid voor een betaalbare touchscreen. Bij Loxone hang je gewoon een tablet van 100€ aan de muur, bij andere systemen was hun (sterk verouderd) touchscreen 1000€+
- Toegang van buitenaf: Ik speel graag met Arduino's, ik kan beide onderling zonder problemen aansturen
- Grafieken! Ik wil overal grafieken van bijhouden.  Bij andere systemen had je een beperkt geheugen van enkele MB terwijl deze bij Loxone op de SD-kaart terecht komen. Die van mij is 64000MB dus geen probleem.
- Het materiaal snel en eenvoudig kunnen kopen zonder te moeten smeken bij een verdeler en 2 weken te moeten horen: "maar tis besteld hoor".
- Online voldoende informatie vinden voor zowel de officiële functies als de truukskes.
- Niet gebonden zijn aan de fabrikant voor "add-ons", maar ook zaken van derde partijen (zoals een deurbel) te kunnen integreren.

Inderdaad, van Stefaan had ik ook al begrepen dat NHC net die functies had weggelaten van meerdere keren drukken. Ikzelf vind het nuttig om dat te kunnen (ik kan mij inbeelden mijn vrouw minder).

Verder over je bovenstaande lijstje, zijn dat allemaal dingen die NHC niet kan volgens jou?
Bediening op adroid/IOS en een tablet vind ik wel belangrijk.
Ik vermoed dat materiaal aankopen via NHC ook makkelijk gaat?
Betreffende het online terugvinden van info was ik net dit recente topic aan het lezen ( https://www.bouwinfo.be/forum/technieken/elektriciteit/loxone-service-downhill?page=1) wat doet vermoeden dat het toch iets minder goed gaat op dat vlak?
Zaken van een 3de partij zoals deurbel kunnen kopen en makkelijk integreren vind ik zeer belangrijk.

Niet noodzakelijk, het zijn zaken die voor mij de doorslag gaven om voor Loxone te kiezen. Het was het enige systeem dat alle boxen tikte.

Kies een systeem met een sterke ruggegraat die in zijn core niet teveel online toepassingen bied met bijvoorbeeld cloud functies. Dit type installaties kosten geld, en je wilt dat ze een tijd mee gaan. 

KNX is naar mijn mening nog altijd de beste opties als het over bedrijfszekerheid gaat. Maar dus ook de duurste. Al zijn er vele mogelijkheden om de prijs hierin te drukken. Ook heb je kennis van zaken nodig, want het is niet gemaakt voor DHZ.

Er zijn vele andere alternatieven die perfect zijn voor een DHZ. Maar begrijp goed dat je bij de fysieke opzet van je installatie moet wegblijven van allerhande opensource servers en toepassingen. Meesten werken zeer goed. Maar je mag het niet als basis voor je woning gaan gebruiken. De basisprincipes moeten zijn dat er altijd iemand moet aan kunnen aan werken. Alsook dat het binnen een 15 jaar ook nog moeten werken zonder dat er problemen zijn met code of servers die offline zijn.

Qbus, Niko, loxone en vele meer dus dus mogelijkheden.

Even over de prijs van KNX: uiteindelijk hoeft je basis-setup niet zo duur te zijn. Wat het dan ineens duur maakt is de 'KNX-koorts' die bij velen ontsteekt waardoor ze ineens ook dingen willen die eigenlijk niet nodig zijn. Ik heb een voorbeeld waar om een kelder met 5 afzonderlijke kamers  in te richten met een basis-KNX-setup dat 250 GBP kost. In 99% van de gevallen echter (de schrijver heeft al ruim 20 jaar ervaring met het installeren van KNX) beginnen mensen echter te dromen van wat allemaal kan waardoor de kosten exponentieel stijgen en die KNX-setup ineens bijna 5000 GBP kost.

Over het hoogdrempelig niveau van KNX: afhankelijk van persoon tot persoon verschilt dat. Ik vind bv. dat het voor veel zaken alvast meevalt.

Maar voor de doorsnee gebruiker, die de nuttige functies wilt van domotica. Zou KNX dan toch niet een stuk duurder (en moeilijker voor de doorsnee gebruiker) zijn.

tomverdoodt zei:
Maar voor de doorsnee gebruiker, die de nuttige functies wilt van domotica. Zou KNX dan toch niet een stuk duurder (en moeilijker voor de doorsnee gebruiker) zijn.

Dat is eigenlijk puur afhankelijk van wat je eigenlijk wil.

Woubeir zei:
tomverdoodt zei:

Dat is eigenlijk puur afhankelijk van wat je eigenlijk wil.

Zo begon dat dus bij ons ook he: domotica loxone gekozen als goede oplossing... Maar dan: elektrische sloten op de deuren want dan benut je het codeklavier en toegangscontrole optimaal, sturing ventilatie want dit levert een epb punt op en je wil toch je loxone benutten, dan gaan we ook maar voor elektrische gordijnen want anders sta je daar nog je gordijn te openen terwijl je systeem dit kan doen,... En dat blijft maar duren 
crazy.gif

De mogelijkheden zijn eindeloos maar om de kosten te beperken moet je vooral keuzes maken en daarbij blijven. 

Edit Nu7s: Het is niet nodig berichten te quoten als je op het laatste reageerd. Dat houdt het allemaal wat overzichtelijker.

Dat kan ik begrijpen haha! Wat zijn zo jou meest benutte functies? (en minst benutte?) 

Nee, de vraag moet net zijn: wat wil jij ?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan