Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Domotica voorbereiding

• Tags bekabeling domotica elektriciteit elektriciteitsschema elektriciteitswerken
  • Lid geworden
    24 jan 2008
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Ben momenteel een huis aan het renoveren, en de electriciteit aan het vernieuwen.

Heb momenteel geen budget om een domoticasysteem te voorzien, maar zou er in de toekomst (binnen 5 jaar of zo) wel mee wilen beginnen.

Wat kan ik best als kabels voorzien om in de toekomst zo vrij mogelijk te zijn in mijn keuze van domoticasysteem ? Als je als leek zo wat rondsurft kom je veel termen tegen en ik vraag me af of een EIB kabel hetzelfde is als een TP1 KNX kabel, en als je zo'n kabel legt en uiteindelijk beslist om een ander systeem zoals Bticino of Luxom te installeren, kan je die kabel daar dan ook voor gebruiken of moet je dan weer gaan breken ?

Sommigen zeggen dan weer dat ethernet de toekomst is, wat is jullie gevoel hierover ? Intuïtief zou ik denken dat dit minder mogelijkheden heeft dan een bus inzake combinatie van topologieën (ster, serie..) maar misschien slaag ik de bal hier volledig mis.

En voorzie ik dan best een dergelijke kabel per muur, zodat ik er later van kan aftakken naar de verschillende deelnemers ?

schakelaars kunnen draadloos met Enocean, deze tecnkiek hebben ze bij Niko en Bticino.

EIB = KNX, dus die kabel is idd dezelfde. Die kabel is bruikbaar voor de meetste systemen. Trek die kabel door heel je huis, speelt geen rol hoe je deze aftakt, het zal allemaal werken. een CAT 5 ethernet kabel kan ook gebruikt worden voor domotica netwerken, dit hoeft geen ethernet netwerk te zijn.

een goed domotica systeem zal, dat niet noodzakelijk EIB moet zijn, is in eerste instantie iets wat al je verbruikers afzonderlijk kan sturen.

Om je niet vast te pinnen op eender welk merk of type, best dus eerst goed bezinnen waar je verbruikers komen (lampen, luchters, spots, ev. stopcontacten die je wenst te schakelen, ... tuinverlichting voor later, tuinstopcontact, ... rolluiken, zonneweringen, ...). Een lichtplan kan je eventueel helpen, ..

Teken dat uit op een plan (met afstanden t.o.v. referentiepunten, zodat je weet waar alles voorzien moet worden)

Wanneer dit is opgemaakt, naar elk van die punten een rechtstreekse VVB kabel trekken vanuit je verdeelkast.

Een domoticasysteem zal dan elk van die verbruikers via een uitgang (kan een relais zijn aan/uit of een dimmer, rolluiksturing, ..).

Op bepaalde plaatsen wens je dan gewone drukknoppen voor de bediening. Die kan je dan invoeren in een digitale ingang. Dus moet je een kabel voorzien naar je kast. Normaal is een SVV voldoende (neem 16 aders) Nu kan je hierop geen gewone schakelaar aansluiten. Dus tussenoplossingen nodig:

1ste mogelijkheid: zou je eventueel ook nog (voorlopige) kabels naar die schakelpunten moeten maken (eventueel uit een stopcontact dichtbij en dan verder klassiek naar je verlichtingspunten die je in eerste fase klassiek wenst te schakelen)

2de mogelijkheid: via die definitieve SVV in de kast teleruptors aansturen, die spanning op de definitieve kabels zet. Deze is misschien de meeste technische, maar misschien niet eens de duurste (aan de prijs van het koper tegenwoordig)

Wil je ergens toetspanelen of -schermen installeren, dan is veel afhankelijk van wat je later als systeem kiest. In principe zijn al die systeem bussystemen, dus al die toetspanelen worden via 1 buskabel verbonden. Echter telkens met een ander type kabel per merk.

Teken dus uit waar je eventueel overal toetspanelen zou kunnen wensen en trek een buis met trekdraad tussen al die punten, zodat je later een buskabel kan inbrengen (met een trekveer moet dat kunnen)

Heb je ooit "goesting" om een systeem te installeren, dan zitten je voedingskabels en stuurkabels klaar en kan je een buskabel trekken.

Teken alles goed op. Al je stuurkabels en voedingskabels komen samen op een klemmenrij in de kast, vanwaar je later kan doorverbinden naar eender welk systeem.

Ook nog een tip: wanneer je veel teveel lichtpunten voorziet: je kan ook gewoon de kabel voorzien, je moet daarom nog geen gaten maken voor de spots. Als de tijd rijp is, weet je wel waar je die kabel voorzien hebt en maak je hem vrij. Dan spaar je teleruptoren uit in je voorlopig afgewerkte woning.

Is veel werk en discussie met je partner waard. Later kun je er geniet aan hebben.

Voorzie ook signaalkabel om je temperatuursmeting te doen met je domotica systeem, zodat dit ook je verwarming kan aansturen.

D&K wrote:
    schakelaars kunnen draadloos met Enocean, deze techniek hebben ze bij Niko en Bticino.

ROTFL (Rolling On The Floor Laughing)

Alle gekheid op een stokje: EnOcean was even grappig, want "energy harvesting" was een groot woord, maar het feit dat ze geen frequency agility hebben (en nooit kunnen hebben) doet die die technologie de das om. Maar goed. Er zijn ook mensen die een Video 2000 of Betamax in huis hebben.

Bon, enfin soif, voor de originele poster: RF is en blijft minder betrouwbaar, dus, gebruik het voor renovatie en als het niet anders kan. Ga in een (ver-)nieuw(d)e installatie voor soliede koperdraad. Altijd zeker, altijd prijs.

zoals al gezegd : EIB = KNX.

om je voor te breiden op een toekomstig domoticasysteem, steek je gewoon een buskabel of wachtbuizen naar alle plaatsen waar een schakelaar ofzo komt te staan.

Of je die nu in ster of serieel aansluit, speelt in principe geen rol, een goed systeem kan met beide topologieën overweg.

Als je EIB kabel legt, dan kan je niet noodzakelij later op een ander systeem overschakelen. EIB kabel bestaat uit maar 4 draadjes. Je hebt systemen die UTP kabel als bekabeling gebruiken en effectief de 8 draden daarvan gebruiken.

Je hebt ook systemen die werken dmv telefonie bekabeling, waar je dus 12 draadjes ofzo in hebt steken.

Belangrijk is dus dat je toch al een idee hebt welk systeme je wil in de toekomst, of dat je een paar systemen hebt, die hetzelfde principe van bussysteem hebben en dus evenveel draden gebruiken om te communiceren onderling.

Dan kan je later nog steeds kiezen.

Zeer nuttige info allemaal, bedankt !

Zoals Hallo aangeeft was ik effectief van plan om met teleruptoren en drukknoppen te werken, en daarvoor gewone SVV kabel te gebruiken.

Nu ben ik gisteren nog langs Cebeo geweest, en de man daar zei me dat je bij een systeem zoals Bticino geen SVV kabel kan gebruiken bij de drukknoppen, en dat ik beter een buskabel gebruik om mijn drukknoppen aan te sluiten, om later niet in de problemen te komen. Luxom bijvoorbeeld zou dan weer wel met SVV overweg kunnen. Klopt dat ?

Op zich lijkt me dit nog niet zo een groot probleem. Als ik wachtbuizen of buskabels voorzie, dan kan ik die SVV nog altijd vervangen door een aftakking als het moet.

Die uitleg klopt niet, de bedrading van de drukknoppen op een luxom systeem die langer zijn dan 1m50 moeten met afscherming zijn. Dus zeker geen svv. Je kan wel beter gebruik maken van de eib-kabel, die is goed voor de meeste systemen. Wijzelf hebben luxom in huis via een doe het zelf pakket en zijn daar heel tevreden over.[/quote]

Styx wrote:
    bij een systeem zoals Bticino geen SVV kabel kan gebruiken bij de drukknoppen

't is te zien welke drukknoppen. Een ietwat deugdelijk systeem kan gewone drukknoppen met spanningslooscontact ook aan.

Het zijn de busdrukknoppen die een andere kabel nodig hebben. Maar die steek je heus niet overal in je huis (of ge moet een steenrijke nerd zijn). Het systeem moet ook gewone digitale ingangen hebben. Die zijn perfect met SVV aan te sluiten.

hallo wrote:
    Het zijn de busdrukknoppen die een andere kabel nodig hebben. Maar die steek je heus niet overal in je huis (of ge moet een steenrijke nerd zijn). Het systeem moet ook gewone digitale ingangen hebben. Die zijn perfect met SVV aan te sluiten.

Alle, dus ik ben ne rijke nerd :shock:

Da wete we ook weeral.

(grapje)

Tuurlijk, falcon10, gij zijt ne rijke mens. Overal kabel voorzien...

Maar ik ben nog veel rijker, want ik heb nog veel meer draadloze verbindingen voorzien. Duizenden! 8)

hoi

wij zitten in het zelfde schuitje, nu niet zoveel budget, later als er meer budget is willen we domotica voorzien..

zitten in twijfel of we met teluptoren en dergelijken zouden werken of met het systeem van een kast die een basis van domotica heeft de naam ontsnapt me nu...

voorlopig ligt er al multikabel voor de lichtpunten en stopcontacten.

laat alles naar 1 centraal punt toekomen

vanaf daar kan je dan een centrale zetten die alles bedient

en eventueel patchen van netwerk , coax netwerk ed....

ik heb naar elke schakelaar eib/knx kabel gelegd in een preflex buis van 20mm.

Als ik binnen 10j die knx wil buitenzwieren, kan ik ernog altijd iets anders doortrekken.

maar ge moet dan toch ook van ieder lichtpunt naar de kast gaan?

Bij een klassiek systeem ga je toch van de kast naar de knop en van de knop naar het lichtpunt. Ga je dat achteraf nog allemaal wijzigen?

bij klassiek systeem kunt ge dan gewoon teleruptors gebruiken voor de lichtpunten die allemaal naar de kast komen.

Ik had hetzelfde probleem, niet genoeg PUNTEN om alles aan te schaffen. Ik ga met Qbus werken.

Ik heb een SVV getrokken in lus en ga nu wel de controller kopen en de relaismodules.

Ipv de nogal dure Qbus drukknoppen gebruik ik gewone drukknoppen en werk met een inputmodule van 16 contacten zo kan je 16 lichtkringen sturen voor een nog schappelijke prijs.

En hoef ik nu geen teleruptoren te kopen om binnen enkel jaren die te moeten weg doen. Ik kan nu wanneer het me past een module of Q-bus schakelaars toevoegen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan