Domotica systeem KNX, Nikobus, Crestron, ...

Lid geworden
14 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
We zijn bezig aan onze nieuwbouw en moeten nu beginnen met het plaatsen van de electriciteit.

Graag had ik een domotica systeem gehad.

Eerst was ik gaan horen voor een volledig Crestron systeem. +/- 50.000 euro :(

Vervolgens had ik dan gevraagd voor een Nikobus systeem en dat kwam op 31.000 euro wat ik ook nog altijd veel geld vind.

Dus had ik prijs gevraagd voor een gewoon traditioneel systeem, maar wel volledig met dimmers en teleruptors en nu kwam ik in het totaal op ongeveer 22.000 euro.

Een domotica systeem lijkt me wel leuk voor sfeer bepalingen e.d. maar ik wil daar niet in overdrijven dat ik bv. mijn bad kan laten vollopen dmv een sms ofzo.

Nu had ik ergens gelezen dat als je toch al veel met dimmers ed gaat werken dat je dan mss nog goedkoper gaat uitkomen met een KNX systeem.

En toen ik zag dat je bv. je Ipad als touchpanel kan koppelen aan dat KNX systeem lijkt me dat ineens wel heel interessant.

Raden jullie dit aan en kan het effectief goedkoper zijn dan een uitgebreid traditioneel systeem ?

sdep

Lid
Lid geworden
10 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
@HAC . Kijk eens naar KNX domotica 2011 met een visualisatie op basis van Gira Homeserver.

Bij jouw touchscreen waan ik mij anno 1970.

Het mag misschien goedkoop zijn maar de mensen die het andere gezien hebben gaan jij jouw oplossing met centrale CPU niet meer aankopen....

HAC

Lid geworden
24 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Echte schoonheid zit toch vanbinnen niet? :D

De "look & feel" van het voorbeeld is volledig naar smaak van de klant uitgewerkt.

ik ken weinig andere systemen waarbij de klant alles zelf kan kiezen en die dan ook nog uiterst betaalbaar blijken!

Misschien dus toch best even verder kijken dan het pure visuele?

:wink:

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
97
Punten
48
@HAC: juist!

En dat terwijl bij sommige domotica-systemen een blinkend touch-screen het enige is en de ogen verblindt, terwijl de mogelijkheden erachter nauwelijks wat voorstellen... Voor sommige mensen en fabricante staat domotica dan weer omgekeerd gelijk met een fancy touch-screen and that's it...

Lid geworden
14 aug 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Trikker;1582376 wrote:
Ik heb voor mijn regenton ook 4 float switches (http://be02.rs-online.com/web/3395238.html) voorzien die ik ga uitlezen met een binaire input zodat ik later in de visualisatie software ook het waterniveau ga kunnen weergeven in stappen van 25% en ook het onderste niveau gebruiken als sturing voor mijn regenwaterpomp. Water zakt onder het laagste niveau? Via teleruptor stopcontact uitschakelen en soort alert genereren (al heb ik nog niet bepaald wat ik hiervoor ga gebruiken).

Heb je dan een stok met 4 van die switches aan vastgemaakt die in de regenton zitten?

En dan 4 binaire inputs die signaal geven als de float "omhoog" is (en dus 25/50/75/100% overschreden heeft)

Bovenaan