• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Domotica om domotica?

Lid geworden
29 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forum-collega's,

Ik bevind mij momenteel in een stadium van totale verwarring. Ik verklaar (en zal proberen het kort te houden).

Het betreft elektriciteitsinstallatie van onze nieuwbouw:

Als techneut had ik ruime tijd geleden al beslist dat het domotica zou worden: sturing verlichting via sferen/sensoren, ventilatie, vloerverwarming, sturing (toekomstige) beregening ... + alles Online mogelijk via iphone app.

Mijn zoektocht begon bij Niko Home Control. Vermits ik het zelf wilde proberen installeren was dit "haalbaar": veel doc, eenvoudige config via wizard ..... Na veel informeren en o.a. dit forum overgestapt naar KNX. Reden: merkonafhankelijk + ruimere mogelijkheden.

Nu in fase offertering. Wat is er ondertussen duidelijk:

- ventilatie los van KNX: sturing ventilatie werkt zeer goed op zijn eigen + zelf herinregelen ventilatie erg beperkt (dus waarom iets in domotica dat je maar 1x per maand ofzo wil aanpassen - dan ga ik wel tot aan de unit en draai aan de knop)

- vloerverwarming idem: zie ventilatie + traag systeem (niet onmiddellijk actief te herregelen)

Conclusie: enkel verlichting op KNX. Mijn fantasie ziet dan nog steeds mogelijkheden als alles-aan, alles-uit, aanwezigheidssimulatie, sferen ... Maar het logisch verstand stelt zich dan de vraag "is dit de grote meerkost waard?"

Dan zegt men "maar in de toekomst zal er nog veel bijkomen qua functionaliteit ....", maar dan zal het weer boren, breken ... worden want de bus ligt niet overal.

Bijkomend de vraag: moet iedere schakelaar een dure KNX zijn aan €150 per stuk? Als je er iets speciaal mee wil doen (sferen ...), heb je aan 1 per lokaal genoeg, niet?

Domotica om domotica of kijk ik te eng?

Groeten

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
jandc;1734491 wrote:
Euh... we hebben een buffervat van 1000l dat zuiver door de zon opgewarmd wordt. 't is daar dat de warmte voor regenwater op te warmen vandaan komt...

Ja akkoord maar je regenwater wil je pas beginnen opwarmen op 't moment van de bediening van je wasmachine had ik begrepen. Ja kan, denk ik, beter parallel aan je megabuffervat een 2e boiler hanger met regenwater in die je laat opwarmen en op temp houden door je buffervat.

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
Thorgal;1734405 wrote:
Wat ik vettig vind is dat in een nieuwbouw iedereen een ventilatie D in het strot geduwd krijgt, ook al is dat een permanente verbruiker, ook al heeft die maar 70 % of 90 % rendement en ook al tonen de grote ramen-fabrikanten aan dat natuurlijke ventilatie en boost-ventilatie beter is.

Voor (quasi) PH ga je met uw raam ventilatie in winter niet veel kunnen doen, dan lucht van -15°C binnenlaten... oh zo comfortabel voorverwarmde lucht in slaapkamers verse lucht krijgen.

alles overwogen, er is niet veel alternatief, ofwel boet je in aan comfort.

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
875
Punten
113
Enk;1734499 wrote:
jandc;1734491 wrote:
Euh... we hebben een buffervat van 1000l dat zuiver door de zon opgewarmd wordt. 't is daar dat de warmte voor regenwater op te warmen vandaan komt...

Ja akkoord maar je regenwater wil je pas beginnen opwarmen op 't moment van de bediening van je wasmachine had ik begrepen. Ja kan, denk ik, beter parallel aan je megabuffervat een 2e boiler hanger met regenwater in die je laat opwarmen en op temp houden door je buffervat.

En hoeveel wil je daar per jaar mee besparen?

Wat is de investering, en hoe dikwijls valt zo iets uit?

Als bij ons het wasmachien of de droogkast uit valt, dan is het paniek...

Ik ben zeer huiverig om complexe systemen in huis te halen die me weinig opleveren, maar grote ergernis geven als ze defect gaan.

Trouwens wat binnen 15 jaar met je domotica als het uit valt, kan je dan aan wisselstukken geraken of moet je terug 5000€ betalen om de hele basismodule (en met pech ook de drukknoppen) te vervangen.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Tommie1;1734524 wrote:

- voorverwarmd regenwater voor wasmachine

- warm regenwater om schoon te maken

- warm regenwater om auto te kuisen (ontvet beter => minder zeep nodig)

Tommie1;1734524 wrote:

Zoveel moet je daar niet voor investeren, als je je regenwaterinstallatie al hebt en uw buffervat. Ergens boilerke op de kop tikken, en een circulatie pomp. Wat kan eruit vallen? De pomp, en dan? Kan nog altijd werken hé.

Tommie1;1734524 wrote:

Ik ben zeer huiverig om complexe systemen in huis te halen die me weinig opleveren, maar grote ergernis geven als ze defect gaan.

Trouwens wat binnen 15 jaar met je domotica als het uit valt, kan je dan aan wisselstukken geraken of moet je terug 5000€ betalen om de hele basismodule (en met pech ook de drukknoppen) te vervangen.

JanDC was dan ook niet van plan hiervoor domotica te gebruiken (en ik trouwens ook niet)

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
1.876
Punten
113
Ik denk dat ik met mijn PLC redelijk goed bezig ben.

Zwembad pomp draait afhankelijk van de watertemp. langer of korter.

Verschil loopt op tot +/- 6 kwh per dag (winter /zomer)

Tuinsproeiers gaan afhankelijk van weersverwachting, windkracht en regensensor,

Besparing 1000l per sproeibeurt.

Zonder PLC lijkt mij dat toch moeilijk te realiseren (ik zeg dus niet onmogelijk)

Verder ook klassieke zaken als verlichting, verwarming, foutmeldingen per e-mail, bediening met smartphone/pc/ipad.

Kostprijs nog geen 1000€

Maar de hoofdreden is omdat ik het gewoon leuk vind om wat te programmeren en te sturen.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Tommie1;1734524 wrote:
Enk;1734499 wrote:
jandc;1734491 wrote:

Als dat uit valt dan wordt het regenwater niet meer voorverwarmd en moet het machien meer warmen. Wassen zal je zeker kunnen doen.

Hoeveel 't uitspaart is al iets anders. Er is leiding bij gekomen, een pomp en nog een hoop isolatie voor de leidingen. De sturing heb ik al (UVR1611).

Ik heb dus geen domotica.

Een boiler voor regenwater gaat meer energie verbruiken en je hebt een boiler nodig die bestand is tegen regenwater. Zou idd een vrij dure installatie worden.

Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het grootste probleem ivm. intelligent witgoed is dat er géén standaard is wat betreft de interface - dus wat doe je hier dan mee als fabrikant ?

Zolang er niet eerst een communicatiestandaard is voor deze intelligente machines zullen er ook géén domoticainterfaces komen van de domoticafabrikanten die dan kunnen communiceren met deze machines.

(In de securitywereld bestaat dit wél bvb. Wiegand voor toegangcontrole en Pelco voor camera's, alsook in de industrie is dit al eeuwen zo)

't is idd. ook een feit dat

1) wasmachines geen blingfactor hebben - tenzij je ze in de living zet als er bezoek komt

2) dat de wasmachine meestal gebruikt wordt door vrouwen die minder belang hechten aan allerhande nerdy snufjes.

Eigenlijk is het ook zo moeilijk niet (voor een geeky techneut) om pakweg een ventilatieinstallatie te modden/hacken en naar het domoticasysteem te interfacen... Al steek je hier wel heel wat tijd in en doe je dit meestal enkel voor jezelf (als hobby).

'in opdracht' zouden de werkuren gewoon niet te betalen zijn.

Ik laat géén onnodig licht branden - ook al zijn het LEDlampen, van mijn tuinafval maak ik biogas ipv. compost en het is ook de bedoeling dat de systeem D ventilatie, de domotica, verwarming, enz... (is nog niet zo) op een off-gridinstallatie komen - liefst gepowered door een windmolen zodat het huis in geval er niemand thuis is géén energie verbruikt van het net...

ter info...ik wil wel eens een pot gaan pakken met Thorgal en Jimbo, biermerk speelt géén rol :)

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
875
Punten
113
Met mijn vroegere droogkast kon ik nog startuitstel doen met een externe timer.

Nu lukt dat met de wasmachine, droogkast en vaatwasser niet meer, omdat die bij een stroomonderbreking zichzelf 'resetten'.

Zonder stroom kan je ook je wasprogramma niet kiezen.

Als de stroom dan ingeschakeld wordt, dan staat de display mooi te knipperen en wacht de machine op een persoon die de startknop komt induwen....

De digicorder helemaal plat leggen vind ik ook al oncomfortabel.

Het duurt dan een hele tijd voor die terug wil opstarten...

Mijn netwerk plat leggen heeft hier ook al geleid tot discussie als de kids in vakanties 's nachts nog wat willen online gamen of skypen...

Daarom vind ik domotica gewoon te duur en te complex om veel stroom te sparen.

Ik hou het bij meer en meer LED lampen, en als er een toestel vervangen wordt is het stroomverbruik het eerste criterium. (Iemand interesse in een LCD TV van 5 jaar oud?)

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb me zoals zovelen ook lang afgevraagd of het al dan niet zin heeft om in domotica te investeren. Uiteindelijk is het ook zo dat het zeker geen noodzaak is en veeleer een luxe, maar op termijn denk ik toch dat er meer voor- dan nadelen aan zijn. Ik heb zelf eind vorig jaar het niko home control systeem zelf geïnstalleerd, en ben er totnogtoe heel tevreden van. Bij mij is verlichting, rolluiken, verwarming en ventilatie geïntegreerd, en ik breid nog regelmatig wat uit. En het blijft een leuke als mijn madam ipv te roepen in de gang gewoon met haar iphone het licht in de kamers van de jongens even aan en uitdoet als het eten klaar is :D.

Lid geworden
15 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
sachasenne;1775564 wrote:
ik heb me zoals zovelen ook lang afgevraagd of het al dan niet zin heeft om in domotica te investeren. Uiteindelijk is het ook zo dat het zeker geen noodzaak is en veeleer een luxe, maar op termijn denk ik toch dat er meer voor- dan nadelen aan zijn. Ik heb zelf eind vorig jaar het niko home control systeem zelf geïnstalleerd, en ben er totnogtoe heel tevreden van. Bij mij is verlichting, rolluiken, verwarming en ventilatie geïntegreerd, en ik breid nog regelmatig wat uit. En het blijft een leuke als mijn madam ipv te roepen in de gang gewoon met haar iphone het licht in de kamers van de jongens even aan en uitdoet als het eten klaar is :D.

Dan vraag ik me altijd af hoe handig dat is, met de iPhone het licht uitdoen:

1. Mijn madam haar telefoon slingert altijd ergens rond in huis want in haar kledij is meestal geen plaats voor een telefoon

2. stel dat ze hem wel bijheeft, hoe snel zit je dan in het de juiste app met het juiste lokaal en de juiste lichtknop? Zet anders gewoon een schakelaartje beneden die het licht uitdoet op de kamers...

3. Misschien moest het licht dan wel net niet juist uitgedaan worden: Opgepast of de kids lopen dan net met hun hoofd tegen de deur...

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
130
Punten
63
Domotica, dat is het automatiseren van de elektrische installatie en andere toepassingen in de woning. Visualisaties and controle vanaf je iPhone of vanuit het Internet, hebben daarmee te maken en kunnen via domotica mogelijk gemaakt worden, maar zijn niet de kern van de zaak.

Als het licht automatisch uitgaat op de kinderkamer als er een tijdlang geen aanwezigheid wordt gedetecteerd, dat is domotica. (Losstaand van de vraag hoe je dat realiseert.)

Nu zullen er natuurlijk mensen zijn die hierover een veel breder beeld hebben, maar dit is steeds de minimale basis.

Lid geworden
10 jul 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jo3111;1775959 wrote:
Dan vraag ik me altijd af hoe handig dat is, met de iPhone het licht uitdoen:

1. Mijn madam haar telefoon slingert altijd ergens rond in huis want in haar kledij is meestal geen plaats voor een telefoon

2. stel dat ze hem wel bijheeft, hoe snel zit je dan in het de juiste app met het juiste lokaal en de juiste lichtknop? Zet anders gewoon een schakelaartje beneden die het licht uitdoet op de kamers...

3. Misschien moest het licht dan wel net niet juist uitgedaan worden: Opgepast of de kids lopen dan net met hun hoofd tegen de deur...

Dat is nu net het handige van de zaak. Bij het ontwerp had er geen haar op mijn hoofd aan gedacht om zo'n schakelaar te voorzien beneden. Het is pas omdat het zo gemakkelijk aan te passen is dat het zo leuk maakt. En als ik nu graag zo'n knopje in de keuken of gelijk waar heb, dan pas ik gewoon de programmatie aan en het is er. Ik heb overal 4voudige schakelaars voorzien, en ik doe er mee wat ik wil.

Totnogtoe is er trouwens nog niemand met zn hoofd tegen de deur gelopen :)

Lid geworden
11 apr 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
bij mij komt er domotica.

de enige reden daarvoor, is dat ik dat simpelweg WIL.

beetje minder off-the-shelf dan bij anderen, een eigen systeem dat door de multi-ster bekabeling gemakkelijk te vervangen is door teleruptoren, indien gewenst.

sensoren: temp, beweging, raam en deurcontacten

bediening: standaard drukschakelaars en een ingebouwde tablet.

functionaliteit: alarm, allesuit, monitoring, en wat sferen.

wie geen domotica wil, goed voor mij. maar probeer het niet uit mijn hoofd te praten, en begin niet over uw postzegelverzameling, zwembad, cinematicket of voetbalschoenen.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Galenbo;1777774 wrote:
...

wie geen domotica wil, goed voor mij. maar probeer het niet uit mijn hoofd te praten, en begin niet over uw postzegelverzameling, zwembad, cinematicket of voetbalschoenen.

mag ik het dan hebben over mijn stripverzameling?

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
Galenbo;1777774 wrote:
bij mij komt er domotica.

de enige reden daarvoor, is dat ik dat simpelweg WIL.

Dan is dan ook een goed motief om het te installeren. :)

Geniet er van.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan