• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica om domotica?

Lid geworden
29 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forum-collega's,

Ik bevind mij momenteel in een stadium van totale verwarring. Ik verklaar (en zal proberen het kort te houden).

Het betreft elektriciteitsinstallatie van onze nieuwbouw:

Als techneut had ik ruime tijd geleden al beslist dat het domotica zou worden: sturing verlichting via sferen/sensoren, ventilatie, vloerverwarming, sturing (toekomstige) beregening ... + alles Online mogelijk via iphone app.

Mijn zoektocht begon bij Niko Home Control. Vermits ik het zelf wilde proberen installeren was dit "haalbaar": veel doc, eenvoudige config via wizard ..... Na veel informeren en o.a. dit forum overgestapt naar KNX. Reden: merkonafhankelijk + ruimere mogelijkheden.

Nu in fase offertering. Wat is er ondertussen duidelijk:

- ventilatie los van KNX: sturing ventilatie werkt zeer goed op zijn eigen + zelf herinregelen ventilatie erg beperkt (dus waarom iets in domotica dat je maar 1x per maand ofzo wil aanpassen - dan ga ik wel tot aan de unit en draai aan de knop)

- vloerverwarming idem: zie ventilatie + traag systeem (niet onmiddellijk actief te herregelen)

Conclusie: enkel verlichting op KNX. Mijn fantasie ziet dan nog steeds mogelijkheden als alles-aan, alles-uit, aanwezigheidssimulatie, sferen ... Maar het logisch verstand stelt zich dan de vraag "is dit de grote meerkost waard?"

Dan zegt men "maar in de toekomst zal er nog veel bijkomen qua functionaliteit ....", maar dan zal het weer boren, breken ... worden want de bus ligt niet overal.

Bijkomend de vraag: moet iedere schakelaar een dure KNX zijn aan €150 per stuk? Als je er iets speciaal mee wil doen (sferen ...), heb je aan 1 per lokaal genoeg, niet?

Domotica om domotica of kijk ik te eng?

Groeten

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
jandc;1734281 wrote:
Nu moet je weten dat de electronica in pakweg een wasmachien misschien een 10 eur kost maar vermoedelijk een stuk minder.

Juist, en als ge dat als wisselstuk nodig hebt mag je blij zijn dat je het voor 100€ ergens op de kop kan tikken. Hoe meer toeters en bellen erop, hoe meer kans dat het naar de knoopjes gaat ook...

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Enk;1734290 wrote:
jandc;1734281 wrote:
Nu moet je weten dat de electronica in pakweg een wasmachien misschien een 10 eur kost maar vermoedelijk een stuk minder.

Juist, en als ge dat als wisselstuk nodig hebt mag je blij zijn dat je het voor 100€ ergens op de kop kan tikken. Hoe meer toeters en bellen erop, hoe meer kans dat het naar de knoopjes gaat ook...

En da's ook normaal. Koop bij ons alle onderdelen van een toestel en je gaat veel duurder uitkomen dan het toestel zelf. Dat heeft te maken met het gehele productie process gaande van order tot levering. Afwijkingen in dat process (zoals een appart printje bestellen) kost veel en de overhead kosten zijn relatief groot. Veel mensen beseffen niet hoe veel dat is.

Voor een doos met 1000 kleine onderdeeltjes moet je

* een factuur maken

* doos uit schap halen

* stock administratie doen

* verpakken

* verzenden

Voor 1 klein onderdeeltje uit die doos:

* een factuur maken

* doos uit schap halen

* onderdeeltje er uit halen

* doos markeren met aantal overblijvende onderdelen

* doos in schap zetten

* stock administratie doen

* verpakken

* verzenden

De overhead op 1 onderdeel is groter dan op 1000 onderdelen en dat drijft de prijs tot extreme proporties.

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
jandc;1734175 wrote:
Met uw lampkes hebt ge een zeer slecht ontwerp gedaan door een knopke te vergeten waarmee je de boel manuaal aan/uit kan doen.

Zéér slecht voorwaar! Nu ben ik toch wel in mijn gat gebeten om na al die jaren nog altijd zo laag ingeschat te worden ;)

Die knop is er uiteraard. Allez, het is te zeggen, ik heb 'm van in't begin [be|voor]zien als dubbel functie van het regulier-overlooplichtknopje. Enerzijds omdat beiden toch licht in de overloop zijn, anderzijds omdat ik nu al 6 (6! Zes!!) knopkes per lichtpunt heb, en op sommige plaatsen zelfs 12 (12! Twaalf!! 2 meer dan 10!!1!), en ik mijn PID derhalve bij Winklerprins heb moeten laten drukken. De korte druk bedient het gewone licht, de lange druk het LEDlicht. Ik heb het hier nog altijd over schakelaars eh vetzakskes!

Maar de aan- of afwezigheid van die knop is naast de kwestie. Het ging om automatisatie. Ik heb domotica net omdat ik niet meer op knopjes wil drukken. En toen begon de fun.

Er zit toch een zekere ironie in het feit dat je domo moet patchen met het traditionele systeem, zijnde het systeem dat door domo overbodig zou gemaakt worden. Enfin ja, mss ben ik gewoon te filosofisch (kritikasters - evenals mijn madam overigens - houden het eerder op “principieel”) in deze.

Thorgal wrote:
Als je bij je schoonmoeder gaat eten, heb je toch je "alles uit" gedrukt? Die moet de suring van de LEDjes afzetten, niet de LEDjes zelf. Als je thuiskomt, druk je op de "aanwezig"-knop, de automatische sturing van de LEDjes wordt weer vrijgegeven en ze gaan aan als dat nodig is.

Toen ik vertrok kon ik niet alles-uit drukken, want de video was geprogrammeerd om de Pin-up Club op te nemen. Nog een geluk dat ik er aan dacht, of ik had de herhalingen van Reyers Laat moeten kijken toen ik terug thuis kwam. Breken voor een alles-uit-behalve-de-video-knop dan maar? Maar wat moet ik dan doen als ik vertrek terwijl de video uit mag, maar deze keer staat het wasmachien klaar om rond 22u00 op te springen?

En toen werd het alleen maar erger.

Ik kwam thuis, en de kleine was aan’t brullen. Ge zou zelf van minder na drie uur “Koetchie koetchie koetchie” op de schoot van de schoonmoeder. Met zijn tut en verzorgingstas in de ene hand en een worstelend 1-jarig kind in de andere wilde ik zo snel mogelijk boven zijn opdat ie in zijn bedje kon. De aanwezig-knop werd dus vlotjes vergeten. En toen kwam ik boven. In het donker. Want de LEDjes mogen niet aanfloepen.

Ik wil maar zeggen, het is echt gemakkelijk dat ik mijn rollen per gevel kan toedoen.

Jimbo

(die dan ook nog geeneens het stoofvlees van de schoonmoeder lust)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Ge kunt misschien een lichtdetector gebruiken in deze context:

Ge komt 's avonds thuis in den donker met uwen otto. De lichtdetector ziet de schijn van de koplampen en uw huizeke weet: ha mijne baas is thuis => buitenverlichting aan, oriëntatieverlichting binnen, ... :)

Kwestie van nog maar eens een ander licht op de zaak te werpen :)

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
36
Jimbo wrote:
Jimbo

(vraagt zich af wie de schoonmoeders van portiers buitenhoudt)

Bestaat dat topic nog waar ge iemand kunt selecteren waar ge een pint mee kunt gaan pakken? Ik schrap daarin Flesjespa nu door Jimbo :)

Macfall (hoopt dat God bij het schapen van Jimbo ook aan "mooi, slank en dikke tetten" heeft gedacht)

Jimbo

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Enk;1734316 wrote:

Ge komt 's avonds thuis in den donker met uwen otto. De lichtdetector ziet de schijn van de koplampen en uw huizeke weet: ha mijne baas is thuis => buitenverlichting aan, oriëntatieverlichting binnen, ... :)

Miljaar, ene met beter woordspelingen. pOwned!

In alle geval , ik woon in het einde ve doodlopende straat. De minnaar van de buurvrouw komt zijn auto altijd draaien op mijn oprit. Ge wilt niet weten hoe vaak dat vetzakske - die vanwege dat ander product van Pfizer voor schoon beurscijfers zorgt voor de pharma-gigant - mijn lampen nodeloos laat aanfloepen.

Ik herhaal: in een ongecontroleerde omgeving - thuis, dus - kan je onmogelijk alles plannen.

Als je dan concessies wilt beginnen doen, mij niet gelaten. Maar erken dit dan ook. Als je er mee kan leven dat in 95% vd gevallen domo precies doet wat je wilt, en dat die 5% je niet stoort, vooral doen dan. Het moet evenwel gezegd worden dat die 5% bestaat. En dat er mensen zijn die daar hun haren van uittrekken.

Enfin, ik denk dat ik in deze maar eens in alles-uit mode ga. Tenzij jandc me weer een slechte ingenieur noemt of zo ;).

Jimbo

(gelukkig al lang kaal)

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Waarderingsscore
1
Punten
0
Zal wel aan mij liggen, hoor, maar dacht dat de functie van een alles-uit-knop was: ik doe alle lichten/bepaalde stopcontacten uit.

Ik wist niet dat je die opnieuw moest induwen om het licht te kunnen bedienen.

Dus je vertrekt: alles-uit.

Je komt binnen, duwt op willekeurige schakelaar en die lampen gaan aan. Zonder dat je op alles-uit moet duwen om alles-aan te krijgen.

Nu ja, los daarvan zie ik ook geen voordeel in domotica.

Of toch niet als je de prijs mee gaat vergelijken (zit hier dan ook met een klassiek systeem).

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Jimbo;1734320 wrote:
Enk;1734316 wrote:

Miljaar, ene met beter woordspelingen. pOwned!

In alle geval , ik woon in het einde ve doodlopende straat. De minnaar van de buurvrouw komt zijn auto altijd draaien op mijn oprit. Ge wilt niet weten hoe vaak dat vetzakske - die vanwege dat ander product van Pfizer voor schoon beurscijfers zorgt voor de pharma-gigant - mijn lampen nodeloos laat aanfloepen.

Ik herhaal: in een ongecontroleerde omgeving - thuis, dus - kan je onmogelijk alles plannen.

Als je dan concessies wilt beginnen doen, mij niet gelaten. Maar erken dit dan ook. Als je er mee kan leven dat in 95% vd gevallen domo precies doet wat je wilt, en dat die 5% je niet stoort, vooral doen dan. Het moet evenwel gezegd worden dat die 5% bestaat. En dat er mensen zijn die daar hun haren van uittrekken.

Enfin, ik denk dat ik in deze maar eens in alles-uit mode ga. Tenzij jandc me weer een slechte ingenieur noemt of zo ;).

Jimbo

(gelukkig al lang kaal)

Ingenieurs dienen voor problemen op te lossen en elke ingenieur kan dat.

Een probleem op een simpele manier oplossen vergt het zogehete boerenverstand en ik ken maar weinig ingenieurs die boer zijn...

for the record: ;)

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
5
Punten
38
't Voordeel in pariticuliere bouw lijkt me ook eerder beperkt.

In bedrijven / kantoorgebouwen kan ik me voorstellen dat je er nog wat geld mee bespaart/comfort verhoogt.

Maar in een gewoon huis geeft het vrij weinig toegevoegde waarde.

En ge zult 't soms wel makkelijk vinden en soms gaat ge tegenkomen dat het ineens minder makkelijk/leuk is.

Bv. rolluik gaat automatisch naar boven/beneden - es ne keer willen uitslapen => rolluik gaat toch naar boven.

En ge brengt weer extra zaken in huis die ook weer verslijten, kapot kunnen gaan, ...

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
7
Punten
38
chime;1734342 wrote:
En ge brengt weer extra zaken in huis die ook weer verslijten, kapot kunnen gaan, ...

Dat is ook de reden dat bepaalde collegas van me, of relaties in zelfs domotica-firmas, ontwikkelaars van zulke systemen toch kiezen voor hun eigen woning klassiek of met teleruptoren te werken...

Bij een zeer uitgebreid systeem, moet je goed beseffen dat er zaken kunnen defect gaan en dit brengt kopzorgen mee (voor een leek met zulk systeem) anderen kiezen er zeeeeeeer bewust voor, maar die zijn ofwel zelf de ontwerper ofwel hebben zoveel budget dat technieker springt voor hun als er iets scheelt :)

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
156
Punten
63
  • Moderne domotica-systemen gebruiken helemaal niet zoveel vermogen hoor. Veel apparaten staan gewoon uit, of er is enkel een transceiver actief, als er niets op de bus te beleven valt.
  • Ik vind het jammer dat mensen het gebruik van LEDs als excuus zien om niet op energieverspilling te letten.
  • Als je een kamerthermostaat hebt per kamer, met klassieke radiatoren, kan domotica helpen beslissen of het nodig is de brander aan te zetten of gewoon het ventiel meer te openen.
  • Ik laat onze droogkast al starten op nachttarief, om klaar te zijn, maar nog niet gekreukt, tegen dat ik opsta. Waarom zou dat niet met de wasmachine kunnen?
  • Bad laten vollopen is zo'n dooddoener van mensen die het in het belachelijke trekken. Het cliché-voorbeeld van wat er niet wordt bedoeld met domotica.
  • Centrale vergrendeling, toegangscontrole e.d. zijn al mogelijk, o.a. van GIRA.
  • Domotica is automatiseren. Vergelijk het met cruise-control op je wagen. Je zet het op als het past, en neemt manuele controle anders.
  • Ik heb nog geen installatie gezien waar de manuele of automatische bediening van de rolluiken invloed had op de sturing van de verlichting. Misschien in de albums van Jommeke.
  • Een goeie domotica is wel een kwestie van instellen, tunen en vergeten. Maar dat is het verschil tussen een elektricien die alleen kan draadtrekken en een die ook nog zijn verstand kan gebruiken.
  • Je iPhone heeft niets met domotica vandoen. Dat is visualisering of remote access, en dat kan eigenlijk ook met een conventionele installatie. Helaas pronken sommige systemen met mooie touch screens en bediening via Internet/iPhone en doen zij alsof dat domotica is, terwijl er eigenlijk niets ge-automatiseerd is. Dat geeft een fout beeld.
  • Als het water-gebrek signaal van de wasmachine ter beschikking staat op je domotica-netwerk, dan kan je dat signaal ook zien of horen in je keuken. Of blijf jij tijdens een wasmachine-cyclus de hele tijd voor je display van je wasmachine staan? En neen, da's een biepje of een foutboodschap. Da's geen sirene.
  • RFID vind ik net rotzooi: goedkope elektronica, die zich nauwelijks aan de bandbreedte houdt, zonder "listen-before-talk", maar waarop alle transponders wel synchroon reageren. Eén trigger van zo'n systeem legt alle RF in die band en de banden er naast gewoon stil voor een second. Dat wordt horror als dat ooit massaal wordt ingezet in winkels, appartementen, hotels...
  • Trouwens, "alles-uit" vind ik zo'n jaren 80 woord. De verwijzing naar de Pin-up Club bevestigt dat. Ik heb het liever over een event "woning is verlaten". Dat betekent niet dat alles wordt uitgeschakeld. Ik rendeneer liever event-driven dan command-driven. Daarmee kan bvb. het alarm-systeem op scherp gaan als de woning wordt verlaten.
  • Goeie domotica-fabrikanten maken geen prullen die kapotgaan. Die worden met tientallen en honderden in woningen gemonteerd, met miljoenen gefabriceerd. Daar wil je geen uitval van 1 % na 5 jaar. Zelfs geen 0,1 % of 0,05 %. Dus lever je kwaliteit. Maar da's wat anders dat wat de kleine domotica-fabrikant van achter den hoek kan leveren...

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Thorgal;1734356 wrote:
  • Moderne domotica-systemen gebruiken helemaal niet zoveel vermogen hoor. Veel apparaten staan gewoon uit, of er is enkel een transceiver actief, als er niets op de bus te beleven valt.
  • Ik vind het jammer dat mensen het gebruik van LEDs als excuus zien om niet op energieverspilling te letten.
  • Als je een kamerthermostaat hebt per kamer, met klassieke radiatoren, kan domotica helpen beslissen of het nodig is de brander aan te zetten of gewoon het ventiel meer te openen.
  • Ik laat onze droogkast al starten op nachttarief, om klaar te zijn, maar nog niet gekreukt, tegen dat ik opsta. Waarom zou dat niet met de wasmachine kunnen?

Zowel onze droogkast, wasmachine als vaatwasser hebben een uitgestelde start. Zeer simpel in te stellen trouwens. Geen domotica voor nodig. Daarbij hebben we geen nachttarrief omdat we veel te weinig elektriciteit verbruiken om dat te verantwoorden.

LED als excuus? Qua? Het gaat em net over zo weinig mogelijk energie verspillen. Domotica om LEDjes automatisch uit t doen gaat gemiddelde genomen meer verbruiken dan es vergeten je LED uit te doen. Een raam een half uurtje te lang open zetten in de winter verbruikt meer energie dan het LEDje dat ik occasioneel es laat branden op een jaar. Je moet goed weten wat er allemaal verbruikt he. Onze teleruptor/sturing installatie verbruikt 6W (inclu standby verbruik van de voeding). Hoeveel doet je domotica installatie?

Een ventieltje verbruikt 3W a 6W als die aan of uit staat. In een nieuwbouw gaat dat regelen van verwarming via ventielen je meer kosten dan je er mee gaat uitsparen. Da's zelfs al zo in onze renovatie.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
156
Punten
63
jandc;1734378 wrote:
Zowel onze droogkast, wasmachine als vaatwasser hebben een uitgestelde start. Zeer simpel in te stellen trouwens. Geen domotica voor nodig. Daarbij hebben we geen nachttarrief omdat we veel te weinig elektriciteit verbruiken om dat te verantwoorden.

Zowat alle voorstellen voor Smart Grid die ik gezien heb, gaan uit van een variabel tarief, dat zelfs per uur kan wijzigen. In Nederland worden tariefwijzigingen per kwartier vooropgesteld. Dat wordt pech als je met een vaste start-vertraging zit. Maar dat is idd. toekomstmuziek.

jandc;1734378 wrote:
LED als excuus? Qua? Het gaat em net over zo weinig mogelijk energie verspillen. Domotica om LEDjes automatisch uit t doen gaat gemiddelde genomen meer verbruiken dan es vergeten je LED uit te doen. Een raam een half uurtje te lang open zetten in de winter verbruikt meer energie dan het LEDje dat ik occasioneel es laat branden op een jaar. Je moet goed weten wat er allemaal verbruikt he. Onze teleruptor/sturing installatie verbruikt 6W (inclu standby verbruik van de voeding). Hoeveel doet je domotica installatie?

Op vollast? 15 W. Maar dat verbruikt ze .... nooit. Een paar W in stand-by.

By the way: met domotica zou dat raam vanzelf dichtgaan.

jandc;1734378 wrote:
Een ventieltje verbruikt 3W a 6W als die aan of uit staat. In een nieuwbouw gaat dat regelen van verwarming via ventielen je meer kosten dan je er mee gaat uitsparen. Da's zelfs al zo in onze renovatie.

http://bouwinfo.be/forum/threads/164200-Spanning-op-zoneventiel

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
156
Punten
63
Wat ik vettig vind is dat in een nieuwbouw iedereen een ventilatie D in het strot geduwd krijgt, ook al is dat een permanente verbruiker, ook al heeft die maar 70 % of 90 % rendement en ook al tonen de grote ramen-fabrikanten aan dat natuurlijke ventilatie en boost-ventilatie beter is.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
156
Punten
63
By the way ... ge kunt met mij ook een pint drinken, zenne :p

Liefst Stella.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Thorgal;1734403 wrote:
Zowat alle voorstellen voor Smart Grid die ik gezien heb, gaan uit van een variabel tarief, dat zelfs per uur kan wijzigen. In Nederland worden tariefwijzigingen per kwartier vooropgesteld. Dat wordt pech als je met een vaste start-vertraging zit. Maar dat is idd. toekomstmuziek.

En wat ga je dan doen? om 't kwartier uw machine pauzeren, terug starten omdat de prijs varieert? Ne was duurt al lang genoeg.

en daarbij:

Oei water afgekoeld, terug bijwarmen...

EDIT: Ik denk dat JanDC nog is moet nadenken over zijn gedacht van beginnen regenwater pas op te warmen als de machine het nodig heeft. Ik zou dat precies in een dalmoment doen in een daarvoor apart voorziene boiler. Eens opgewarmd kost het minder energie om het op temp te houden en 't is meteen ter beschikking. Daarna werken met circulatie pomp op de moment dat de machine bediend word of zal gestart worden. Dat sluit al een belangrijk probleem van de vertraging voor een heel groot stuk uit.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
156
Punten
63
Die tarieven worden niet kwartier per kwartier doorgestuurd, hé. Maar ze kunnen wel variëren per kwartier. Op z'n minst zal het klassieke dag/nachttarief verdwijnen.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Thorgal;1734429 wrote:
Die tarieven worden niet kwartier per kwartier doorgestuurd, hé. Maar ze kunnen wel variëren per kwartier. Op z'n minst zal het klassieke dag/nachttarief verdwijnen.

Dan heb ik niks gezegd :rolleyes:

Lid geworden
19 feb 2007
Waarderingsscore
2
Punten
0
Als IT'er was ik ook van plan domotica te gaan installeren, omdat het mij ook wel interesseerde. Maar uiteindelijk toch niet gedaan, omdat het gewoon geen toegevoegde waarde had voor ons persoonlijk. Rolluiken hebben we niet, gordijnen doen we zelden toe, licht doen we aan en uit door op 1 knopje te drukken, verwarming wordt geregeld door thermostaat. Zie er het nut niet van in.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Enk;1734421 wrote:
Thorgal;1734403 wrote:

En wat ga je dan doen? om 't kwartier uw machine pauzeren, terug starten omdat de prijs varieert? Ne was duurt al lang genoeg.

en daarbij:

Oei water afgekoeld, terug bijwarmen...

EDIT: Ik denk dat JanDC nog is moet nadenken over zijn gedacht van beginnen regenwater pas op te warmen als de machine het nodig heeft. Ik zou dat precies in een dalmoment doen in een daarvoor apart voorziene boiler. Eens opgewarmd kost het minder energie om het op temp te houden en 't is meteen ter beschikking. Daarna werken met circulatie pomp op de moment dat de machine bediend word of zal gestart worden. Dat sluit al een belangrijk probleem van de vertraging voor een heel groot stuk uit.

Euh... we hebben een buffervat van 1000l dat zuiver door de zon opgewarmd wordt. 't is daar dat de warmte voor regenwater op te warmen vandaan komt...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan