• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica om domotica?

Lid geworden
29 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forum-collega's,

Ik bevind mij momenteel in een stadium van totale verwarring. Ik verklaar (en zal proberen het kort te houden).

Het betreft elektriciteitsinstallatie van onze nieuwbouw:

Als techneut had ik ruime tijd geleden al beslist dat het domotica zou worden: sturing verlichting via sferen/sensoren, ventilatie, vloerverwarming, sturing (toekomstige) beregening ... + alles Online mogelijk via iphone app.

Mijn zoektocht begon bij Niko Home Control. Vermits ik het zelf wilde proberen installeren was dit "haalbaar": veel doc, eenvoudige config via wizard ..... Na veel informeren en o.a. dit forum overgestapt naar KNX. Reden: merkonafhankelijk + ruimere mogelijkheden.

Nu in fase offertering. Wat is er ondertussen duidelijk:

- ventilatie los van KNX: sturing ventilatie werkt zeer goed op zijn eigen + zelf herinregelen ventilatie erg beperkt (dus waarom iets in domotica dat je maar 1x per maand ofzo wil aanpassen - dan ga ik wel tot aan de unit en draai aan de knop)

- vloerverwarming idem: zie ventilatie + traag systeem (niet onmiddellijk actief te herregelen)

Conclusie: enkel verlichting op KNX. Mijn fantasie ziet dan nog steeds mogelijkheden als alles-aan, alles-uit, aanwezigheidssimulatie, sferen ... Maar het logisch verstand stelt zich dan de vraag "is dit de grote meerkost waard?"

Dan zegt men "maar in de toekomst zal er nog veel bijkomen qua functionaliteit ....", maar dan zal het weer boren, breken ... worden want de bus ligt niet overal.

Bijkomend de vraag: moet iedere schakelaar een dure KNX zijn aan €150 per stuk? Als je er iets speciaal mee wil doen (sferen ...), heb je aan 1 per lokaal genoeg, niet?

Domotica om domotica of kijk ik te eng?

Groeten

Samengevat: als je de functies wil en gaat gebruiken die het kan bieden, dan is het zinvol, anders niet.

Voor de partikuliere woning, met enkel schakelen van verlichting is het wellicht overkil.

flesjespa;1733614 wrote:
Kris77;1733607 wrote:
....snakkend naar een smartphone :)

Maar eerst moet je een Neato kopen van uw vrouw? ;-)

lol, nee ik heb onlangs centrale stofzuiger geplaatst, en vind dit redelijk goed; had de buizen toch voorzien; handig als "kruimeldief" ook in keuken.

Ik heb de indruk dat het voor enkelen hier op het forum nog te vroeg is voor domotica...

Gelijkaardige commentaren kon je in de jaren 40, 50 en 60 ook lezen over stofzuigers, ijskasten, wasmachines, vaatwas, microgolf,... deze waren destijds ook niet nodig en enkel voor het verbeteren van het comfort maar geen kat die er aan denkt deze spullen ooit nog op te geven...

Binnen enkele jaren zal iedereen gelijkaardig denken over domotica en net zoals nu waren het toen vooral de techneuten en 'early adapters' die overtuigd ware nvan het nut van deze spullen. T'is ook dankzij deze early adapters dat er verder ontwikkeld kan worden en komen er steeds meer en meer toepassingen en worden de systemen steeds goedkoper.

Is domotica nodig: nee - maar dat is een vaatwasmachine an sich ook niet, al verhoogt het wel het comfort.

Lang leve de all off knop en de 'come-home' sfeer... ik kan mij nog steeds herinneren hoe ik in mijn vorige huurwoning het vuur uit de sloffen moest lopen om altijd overal vergeten lichten uit te doen en de nodige lichten aan te steken (al had ik daar waar mogelijk ook al een X10 pré-domotica-systeem tussengestoken). Nu 1 druk op de knop en alles uit, en als ik de oprit op rij alle nodige verlichting direct aan - om bij de lampekes te blijven.

Voor de ventilatie: sturing van de ventilatie geregeld door domotica > op basis van CO2 en %RH sensoren die op de bus zitten, niks schakelaars nodig...

In de badkamer gebeurd de bediening (verlichting, verwarming, audio en toekomstig video) dmv. Edisen sensoren (www.edisen.de), dus geen gebriel met natte handen aan schakelaars/dimmers (waar 230V op staat)

flesjespa;1733592 wrote:
Enk;1733582 wrote:
Ik erger me aan het feit dat ge, bij wijze van spreken, nergens nog ne GSM kunt kopen waar je alleen maar mee kunt bellen en sms'en.

Da's zever hé. Selecteer op max. 70 euro en de "gewone" toestellen staan voor je klaar.

Mss. iets minder keuze dan 4 jaar terug, maar toen klaagden we over het teveel aan keuze. :)

Vandaar mijn 'bij wijze van spreken' in mijn quote

Lightmare;1733622 wrote:
Lang leve de all off knop en de 'come-home' sfeer... ik kan mij nog steeds herinneren hoe ik in mijn vorige huurwoning het vuur uit de sloffen moest lopen om altijd overal vergeten lichten uit te doen en de nodige lichten aan te steken (al had ik daar waar mogelijk ook al een X10 pré-domotica-systeem tussengestoken). Nu 1 druk op de knop en alles uit, en als ik de oprit op rij alle nodige verlichting direct aan - om bij de lampekes te blijven.

Maar dat kan toch perfect ook zonder pur sang "domotica" systeem?

Lightmare;1733622 wrote:
Voor de ventilatie: sturing van de ventilatie geregeld door domotica > op basis van CO2 en %RH sensoren die op de bus zitten, niks schakelaars nodig...

Dat zit bij mij op mijn unit.

Lightmare;1733622 wrote:
In de badkamer gebeurd de bediening (verlichting, verwarming, audio en toekomstig video) dmv. Edisen sensoren (www.edisen.de), dus geen gebriel met natte handen aan schakelaars/dimmers (waar 230V op staat)

Ik gebruik 12V aan mijn drukknoppen

Ik herhaal: het enige voordeel, in mijn ogen, van echt domotica systeem tov gebruik van bvb teleruptoren is het bus-systeem waardoor de bedrading een pak eenvoudiger wordt én de mogelijkheid om op een makkelijkere manier totaal-integratie te doen, maar 't is niet de enige manier om het te doen.

Even een stok in het hoenderhok gooien ... Kan men de beslissing om voor om-het-even-welke vorm van domotica te gaan niet herleiden tot de vraag "Hoe wens ik mijn elektrische installatie te bedraden" ?

Dus van de kast rechtstreeks naar de afnemer of van de kast naar het controlepunt ...

Persoonlijk kies ik dan voor optie 1

TheAquaholic;1733654 wrote:
Even een stok in het hoenderhok gooien ... Kan men de beslissing om voor om-het-even-welke vorm van domotica te gaan niet herleiden tot de vraag "Hoe wens ik mijn elektrische installatie te bedraden" ?

Dus van de kast rechtstreeks naar de afnemer of van de kast naar het controlepunt ...

Dat lijkt mij de beslissingsfactoren op zijn kop zetten.

Bedrading leggen doe je slechts 1 keer. De werking van je systeem ervaar je elke dag. De kost van je installatie sleept ook geruime tijd na/heeft zijn invloed op andere gebieden.

Persoonlijk kan het mij gestolen worden hoe de draden lopen, als ik er maar niet over struikel. ;-)

Jawadde, mijne topic is levendig precies :)

Zijn er mensen die KNX hebben er er voorlopig ook alleen maar verlichting (sferen, alles aan ...) mee doen? Hebben jullie overal een dure Jung ... KNX schakelaar? Ik vind zo een schakelaar leuk (lees: het geld waard) voor in de leefruimtes, maar serieus overkill voor garage, technische ruimte, berging ... Hoe hebben jullie voorzieningen getroffen voor de toekomst? Heel het huis vol wachtbuizen?

Lightmare;1733622 wrote:
Ik heb de indruk dat het voor enkelen hier op het forum nog te vroeg is voor domotica...

Gelijkaardige commentaren kon je in de jaren 40, 50 en 60 ook lezen over stofzuigers, ijskasten, wasmachines, vaatwas, microgolf,... deze waren destijds ook niet nodig en enkel voor het verbeteren van het comfort maar geen kat die er aan denkt deze spullen ooit nog op te geven...
Je vergeet even alle toestellen die men ook lanceerde maar die werden afgewezen door het grote publiek. Als je enkel over de “blijvers” spreekt is het wel makkelijk. Blijkbaar hebben die de test meerkost vs. gepercipieerde comfortverhoging glansrijk doorstaan.

Lightmare;1733622 wrote:
Binnen enkele jaren zal iedereen gelijkaardig denken over domotica
Dat hoop jij maar dat is geen zekerheid. Domotica is trouwens al lang niet nieuw meer, maar na wat, >20 jaar(?) breekt het nog steeds niet door in de particuliere woning. Hoe zou dat komen denk je?

Lightmare;1733622 wrote:
en net zoals nu waren het toen vooral de techneuten en 'early adapters' die overtuigd ware nvan het nut van deze spullen. T'is ook dankzij deze early adapters dat er verder ontwikkeld kan worden en komen er steeds meer en meer toepassingen en worden de systemen steeds goedkoper.
Dat proces verloopt zo bij elke successvolle technologie, maar dat bewijst nog niet dat domotica ook dat pad zal bewandelen.

Lightmare;1733622 wrote:
Is domotica nodig: nee - maar dat is een vaatwasmachine an sich ook niet, al verhoogt het wel het comfort.
De vraag is of het, in zijn geheel, ervaren wordt als een comfortverhoging. Dus met kostprijs en alles erbij.

Lightmare;1733622 wrote:
Lang leve de all off knop en de 'come-home' sfeer... ik kan mij nog steeds herinneren hoe ik in mijn vorige huurwoning het vuur uit de sloffen moest lopen om altijd overal vergeten lichten uit te doen en de nodige lichten aan te steken
Ik kan niet herinneren ooit al gevloekt te hebben omdat ik moest rechtstaan om een licht uit te doen. Ook al heb ik dat al miljoenen keren in mijn leven gedaan.

Lightmare;1733622 wrote:
Zoals reeds gezegd: ik hoef dat niet bij te sturen want dat werkt afdoende zoals het nu is. Mag jij persoonlijk komen nameten met je CO2 sensoren. ;-)

Het is alsof jij zegt “mijn auto heeft tenminste nog een manuele choke, zodat ik daar invloed op kan hebben.” Mijn reactie is dan “ik heb nog nooit de behoefte gehad aan een choke, auto start telkens perfect.”

Wie heeft dan de meest luxueuze/comfortabele situatie?

Eerlijk, mocht ik een huis kopen waarin reeds domotica zit, ik zou een beetje terughoudend reageren. Omdat ik me er niet voor zou kunnen motiveren het te leren en wetende dat als er een probleem is, het mij wss. meer kost aan electricienskosten dan een klassieke installatie.

Ik heb het niet zo voor highly customized omgevingen in een particuliere situatie: altijd duurdere support. ;-)

Thorgal;1733575 wrote:
jandc;1733538 wrote:
Verwarming staat continu op zelfde temperatuur.

Waarom?

Overdag/'s nachts, zomer/winter, thuis of op skiverlof?

Omdat het geen zin heeft om de temperatuur te laten op en aflopen. Heb ik allemaal al lang uitgetest. Geeft geen minder verbruik buiten dat het 's morgen koud is en 's avonds te warm. Het heeft dus vooral als effect dat het minder comfortabel is.

In de zomer draait dat allemaal niet.

Ok, die 2 weken dat we es weg zijn in de winter gaat de verwarming een graadje lager. En dan programmeer ik de thermostaat om en dag voor we thuis komen terug op normaal niveau te gaan. Komt dus 1 keer voor per jaar. Maar eigenlijk heeft zelfs dat niet zo veel zin.

jandc;1733538 wrote:
Ventilatie is met een draai aan de knop te veranderen en valt automatisch terug in zijn eigen 'patroon' tot je nog es aan die knop draait.

Wel jammer dat je aan de knop moet draaien.[/quote]

tja, anders is 't jammer dat je op een knop moet duwen....

Thorgal;1733577 wrote:
jandc;1733539 wrote:
En als je het topic nu es terug herleest dan zie je direct dat 90% van de domotica 'voorbeelden' over lampjes aan/uit doen gaan... Hence mijn grote ergernis over domotica hier.

Zoals gezegd, domotica is een oplossing voor een automatiseringsprobleem. Als mensen die technologie gaan gebruiken om überhaupt niets te automatiseren, dan is dat uiteraard minder efficient.

Ik erger me bvb. aan mensen met een smart phone van € 600, die ze dan alleen gebruiken om te telefoneren. Maar zijn smart phones daarom zinloos?

Uiteraard is het een automatiseringsprobleem. Maar in praktijk gaan de mensen hun lichten automatiseren. En dat vind ik nu nu toch wel totaal belachelijk. Da's inderdaad zoals een IPhone kopen om er enkel maar dan ook enkel mee te bellen.

Voor mij is domotica een serieus ding hoor. Maar de implementaties die ik hier op 't forum lees en de redenen waarom iemand domotica gaat nemen vind ik dus dwaas. Dan kan je beter je geld ergens anders in steken. Nu soit, er zijn veel mensen die een IPhone kopen omdat het een IPhone is.

En for the record: ik zeg duidelijk: "ik vind het dwaas" en niet "het is dwaas"

Lightmare;1733622 wrote:

Binnen enkele jaren zal iedereen gelijkaardig denken over domotica en net zoals nu waren het toen vooral de techneuten en 'early adapters' die overtuigd ware nvan het nut van deze spullen. T'is ook dankzij deze early adapters dat er verder ontwikkeld kan worden en komen er steeds meer en meer toepassingen en worden de systemen steeds goedkoper.

Tiens, onze schakelaars (en die sturen ook dimmers aan) staan op 12V...

Voor de rest: tja... 'k peis dat ge niet goed weet tegen wie ge hier allemaal bezig zijt.

flesjespa;1733657 wrote:
TheAquaholic;1733654 wrote:

Dat lijkt mij de beslissingsfactoren op zijn kop zetten.

Bedrading leggen doe je slechts 1 keer. De werking van je systeem ervaar je elke dag. De kost van je installatie sleept ook geruime tijd na/heeft zijn invloed op andere gebieden.

Persoonlijk kan het mij gestolen worden hoe de draden lopen, als ik er maar niet over struikel. ;-)

Niet akkoord aangezien het deze beslissing is die bepalend is of ACHTERAF domotica überhaupt nog wel mogelijk is. Wie dus zegt dat ze voor een traditionele bedrading gaan, beslist daardoor impliciet om nooit voor domotica te gaan ... Nice ;-)

1984;1733668 wrote:

Zijn er mensen die KNX hebben er er voorlopig ook alleen maar verlichting (sferen, alles aan ...) mee doen? Hebben jullie overal een dure Jung ... KNX schakelaar? Ik vind zo een schakelaar leuk (lees: het geld waard) voor in de leefruimtes, maar serieus overkill voor garage, technische ruimte, berging ... Hoe hebben jullie voorzieningen getroffen voor de toekomst? Heel het huis vol wachtbuizen?

Vol wachtbuizen... ge moet die dingen een beetje intelligent leggen he! Zorg dat je een netwerk van oversized buizen hebt die een hoop cruciale punten met elkaar verbinden. Beetje gelijk je een treinspoor zou leggen met zo weinig mogelijk sporen en toch op zo veel mogelijk plaatsen bereikbaar zijn.

Ik kan direct KNX steken met een ECHTE domotica die een pak meer doet dan lampjes sturen inlcu touchscreen en een arsenaal sensoren op cruciale plaatsen. En daarvoor moet er niks muur opengebroken worden, zelfs geen draden veranderd. Maar nu is 't gewoon wat Eltako teleruptoren en dimmers.

Na 3 jaar is er geen behoefte om te prullen aan de verwarming of aan de ventilatie. Het enige wat ik nog wil is detecteren wanneer de deur van het wasmachien sluit. Als iemand daar een domotica oplossing voor kan geven?

1984;1733668 wrote:

Neen. Gewoon overal, in alle muren, KNX in de muur voorzien, bvb. op 20 cm van de grond.

't Is ook wel handig als je op voldoende plaatsen 230 V liggen hebt, kwestie van kappen en breken later tot een minimum te beperken.

In de ruimtes waar esthetiek minder belangrijk is, gebruik je de goedkopere knoppen van bvb. Siemens.

Domotica breekt zo moeilijk door omdat het een comfortoplossing is in een project (woning-bouw of renovatie) waarbij de gebruiker zowiezo al heel dure uitgaven heeft (100.000-en Euro's; en dan wordt het kiezen waarop bespaard kan worden).

Bovendien is de levensduur van een elektrische installatie typisch 20 à 30 jaar. Als je dat vergelijkt met auto's (5 jaar? 10 jaar?) of GSMs (2 jaar? 5 jaar) dan begrijp je dat nieuwe technologieën niet zo snel doorbreken.

Bovendien hebben een aantal mislukte en propriëtaire oplossingen het imago geen goed gedaan.

Let wel op met "big brother": Electrabel laat nu al toe via het Internet je verbruikers in huis te schakelen. Willen we echt dat deze bedrijven weten wanneer welk apparaat aan staat? Het is namelijk niet ondenkbaar dat de intelligentie van je woning niet meer in de woning zelf zal zitten, maar een webservice zal zijn (van Belgacom, Electrabel, e.a.) waarop je zal moeten abonneren en betalen!

Thorgal;1733723 wrote:
Domotica breekt zo moeilijk door omdat het een comfortoplossing is in een project (woning-bouw of renovatie) waarbij de gebruiker zowiezo al heel dure uitgaven heeft (100.000-en Euro's; en dan wordt het kiezen waarop bespaard kan worden).

Bovendien is de levensduur van een elektrische installatie typisch 20 à 30 jaar. Als je dat vergelijkt met auto's (5 jaar? 10 jaar?) of GSMs (2 jaar? 5 jaar) dan begrijp je dat nieuwe technologieën niet zo snel doorbreken.

Bovendien hebben een aantal mislukte en propriëtaire oplossingen het imago geen goed gedaan.

Let wel op met "big brother": Electrabel laat nu al toe via het Internet je verbruikers in huis te schakelen. Willen we echt dat deze bedrijven weten wanneer welk apparaat aan staat? Het is namelijk niet ondenkbaar dat de intelligentie van je woning niet meer in de woning zelf zal zitten, maar een webservice zal zijn (van Belgacom, Electrabel, e.a.) waarop je zal moeten abonneren en betalen!

Groot gelijk ! Je ziet het van alle kanten afkomen ... Kijk naar oa Telenet, het paswoord van je router instellen via de website van Telenet zelf ? Ain't gonna happen ! Ik ga niet de deur opzetten naar mijn volledig interne netwerk ...

TheAquaholic;1733759 wrote:
Groot gelijk ! Je ziet het van alle kanten afkomen ... Kijk naar oa Telenet, het paswoord van je router instellen via de website van Telenet zelf ? Ain't gonna happen ! Ik ga niet de deur opzetten naar mijn volledig interne netwerk ...

Als je erg zaagt bij Telenet installeren ze nog wel een modem die alleen een domme kabelmodem is en geen router. Dus dan hebben ze nog altijd niets van zicht op je systeem, net als vroeger. Dat kan ook met de laatste nieuwe Docsis 3 standaard, nodig voor 100 Mbis internet. Ze zullen proberen om je zo'n draadloos model in je maag te duwen ("toch makkelijk meneer, er 't is gratis!"), maar dat moet je dan maar gewoon weigeren. Zeg hen dat je VOIP gebruikt, en dat werkt niet goed met hun draadloze modem/router, dat weten zij ook, en dan zijn ze wel verplicht om een domme kabelmodem te installeren en niets meer.

Ik weiger ook pertinent Telenet verder binnen te laten op mijn netwerk dan de kabelmodem!

BartDG;1733791 wrote:
TheAquaholic;1733759 wrote:

Als je erg zaagt bij Telenet installeren ze nog wel een modem die alleen een domme kabelmodem is en geen router. Dus dan hebben ze nog altijd niets van zicht op je systeem, net als vroeger. Dat kan ook met de laatste nieuwe Docsis 3 standaard, nodig voor 100 Mbis internet. Ze zullen proberen om je zo'n draadloos model in je maag te duwen ("toch makkelijk meneer, er 't is gratis!"), maar dat moet je dan maar gewoon weigeren. Zeg hen dat je VOIP gebruikt, en dat werkt niet goed met hun draadloze modem/router, dat weten zij ook, en dan zijn ze wel verplicht om een domme kabelmodem te installeren en niets meer.

Ik weiger ook pertinent Telenet verder binnen te laten op mijn netwerk dan de kabelmodem!

Bij mij hangt mijn oude router er gewoon achter en dan daarachter heel mijn intern netwerk. Opgelost ... 'k Bedoel maar, overal wordt er geknibbeld aan de persoonlijke levenssfeer onder het motto van "het gemak" of "de service" ... Klanten denken vaak niet meer dat stapje verder en daar rekenen ze natuurlijk op. Nog een voorbeeld; ik heb in de laatste 3 jaar geen enkele jaarfactuur van Electrabel gekregen die op evenveel maand sloeg. Soms eens 12 dan weer 13 maand. Ik was die zooi zo beu dat ik ze gewoon met "jouw energie"-en-al buiten gesmeten heb ... soit, totaal off-topic !

Ga eens op het Internet op zoek naar de bedrijven die achter de "slimme meters" zitten: energiebedrijven en telefoniebedrijven. Die zullen binnenkort allemaal weten hoeveel je verbruikt, waaraan, wanneer... als we niet oppassen.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan