• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica om domotica?

Lid geworden
29 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forum-collega's,

Ik bevind mij momenteel in een stadium van totale verwarring. Ik verklaar (en zal proberen het kort te houden).

Het betreft elektriciteitsinstallatie van onze nieuwbouw:

Als techneut had ik ruime tijd geleden al beslist dat het domotica zou worden: sturing verlichting via sferen/sensoren, ventilatie, vloerverwarming, sturing (toekomstige) beregening ... + alles Online mogelijk via iphone app.

Mijn zoektocht begon bij Niko Home Control. Vermits ik het zelf wilde proberen installeren was dit "haalbaar": veel doc, eenvoudige config via wizard ..... Na veel informeren en o.a. dit forum overgestapt naar KNX. Reden: merkonafhankelijk + ruimere mogelijkheden.

Nu in fase offertering. Wat is er ondertussen duidelijk:

- ventilatie los van KNX: sturing ventilatie werkt zeer goed op zijn eigen + zelf herinregelen ventilatie erg beperkt (dus waarom iets in domotica dat je maar 1x per maand ofzo wil aanpassen - dan ga ik wel tot aan de unit en draai aan de knop)

- vloerverwarming idem: zie ventilatie + traag systeem (niet onmiddellijk actief te herregelen)

Conclusie: enkel verlichting op KNX. Mijn fantasie ziet dan nog steeds mogelijkheden als alles-aan, alles-uit, aanwezigheidssimulatie, sferen ... Maar het logisch verstand stelt zich dan de vraag "is dit de grote meerkost waard?"

Dan zegt men "maar in de toekomst zal er nog veel bijkomen qua functionaliteit ....", maar dan zal het weer boren, breken ... worden want de bus ligt niet overal.

Bijkomend de vraag: moet iedere schakelaar een dure KNX zijn aan €150 per stuk? Als je er iets speciaal mee wil doen (sferen ...), heb je aan 1 per lokaal genoeg, niet?

Domotica om domotica of kijk ik te eng?

Groeten

In de eerste fase van het gebruik van een domotica-installatie, en dat is niet anders als in een conventionele installatie, zijn er altijd wensen voor aanpassingen. Dankzij domotica kan dit ook meestal, waar je bij een conventionele installatie meestal tegen het werk op ziet en niets wijzigt.

- Een schakelaar die ergens anders had moeten staan.

- Een functie die ergens ontbreekt.

- Een timer die ergens aangenamer een andere waarde zou hebben...

In de tweede fase, na een poos (bvb. 6 maand), als de installatie is ingeleefd, zijn er weinig en meestal geen aanpassingen meer, tot de ruimte werkelijk geherdefineerd worden (speelkamer wordt logeerkamer, bureau wordt dressing), omdat de bewoners ouder worden, het gezin uitbreidt of verandert...

Hoe meer voorbeelden ik lees van de mogelijkheden, hoe minder enthousiast ik word.

Ps: Ik zie mijn vrouw altijd graag in de badkamer, gedimd licht of niet. Daar heb ik geen domotica voor nodig. Het kan altijd gezellig worden. Daar hoef ik weinig moeite voor te doen. Soort ingebouwde domotica van mij.

"Party-mode" (of gewoon: "laat bezoek"): één druk op de knop, of gewoon op voorhand ingeven in je scheduler, en de verwarming blijft langer aan en nadat 't bezoek weg is gaat de ventilatie een uurtje een stand hoger om dan automatisch weer op normaal debiet terug te vallen.

Thorgal;1733487 wrote:
"Party-mode" (of gewoon: "laat bezoek"): één druk op de knop, of gewoon op voorhand ingeven in je scheduler, en de verwarming blijft langer aan en nadat 't bezoek weg is gaat de ventilatie een uurtje een stand hoger om dan automatisch weer op normaal debiet terug te vallen.

Ik hou mijn huis gewoon 24/24 op temperatuur, zonder druk op de knop.

En ventilatie draait ook gewoon constant aan een voldoende hoog debiet.

Als er echt véél bezoek is, gaat het raam even open. Zoals in alle huizen :)

flesjespa (gruwelt bij het idee op voorhand te moeten gaan ingeven in een scheduler dat er bezoek komt)

maar het is toch superhandig voor verlichting alleen al

Voorbeeld:

je legt je tuin veel later aan, kan je perfect kiezen hoe en wat en waar je schakelt, met klassieke was het zeker kappen

enkele goed geplaatste sensors bieden zoveel meerwaarde dan die spot met bewegingsmelder eronder.V

je terras bedienen met de smartphone zodat je rustig je vlees kan blijven braden zonder heen en weer geloop!

met diezelfde smartphone je nummers kiezen op dat zelfde terras... wat wilt een mens nu meer???

Wexx;1733508 wrote:
maar het is toch superhandig voor verlichting alleen al

Voorbeeld:

je legt je tuin veel later aan, kan je perfect kiezen hoe en wat en waar je schakelt, met klassieke was het zeker kappen

enkele goed geplaatste sensors bieden zoveel meerwaarde dan die spot met bewegingsmelder eronder.

Daarvoor heb je geen domotica nodig. Als je uw sensors niet op voorhand plaatst zit je met domotica ook in de knoei. drukknoppen/teleruptoren/allerlei eltako materiaal voldoet evengoed.

Wexx;1733508 wrote:
je terras bedienen met de smartphone zodat je rustig je vlees kan blijven braden zonder heen en weer geloop!

met diezelfde smartphone je nummers kiezen op dat zelfde terras... wat wilt een mens nu meer???

Da's iets anders dan heb je inderdaad andere foefjes vandoen, die meer al aanleunen tegen de 'echte domotica'. Allez zo denk ik erover. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met mijn elektronica achtergrond. Ik zie dat niet als een blackbox die wonderen verricht, maar als een webserverke op een linux PC met relaiskaart.

Wexx;1733508 wrote:

Waar sta jij dan te braden? Op het terras? Vlees bakt niet aan op 5 sec. Binnen? Waarom moet je dan op dat moment het licht op het terras gaan aandoen? Je zit er niet. En als er anderen zitten, dan kunnen die toch even dat licht aanknippen? ;-)

Mensen zullen altijd problemen blijven vinden. ;-)

flesjespa (mens)

Thorgal;1733487 wrote:

Verwarming staat continu op zelfde temperatuur.

Ventilatie is met een draai aan de knop te veranderen en valt automatisch terug in zijn eigen 'patroon' tot je nog es aan die knop draait.

Dat is de normale werking bij ons toch. Geen domotica voor nodig.

En als je het topic nu es terug herleest dan zie je direct dat 90% van de domotica 'voorbeelden' over lampjes aan/uit doen gaan... Hence mijn grote ergernis over domotica hier.

jandc;1733538 wrote:

Waarom?

Overdag/'s nachts, zomer/winter, thuis of op skiverlof?

jandc;1733538 wrote:
Ventilatie is met een draai aan de knop te veranderen en valt automatisch terug in zijn eigen 'patroon' tot je nog es aan die knop draait.

Wel jammer dat je aan de knop moet draaien.

jandc;1733539 wrote:
En als je het topic nu es terug herleest dan zie je direct dat 90% van de domotica 'voorbeelden' over lampjes aan/uit doen gaan... Hence mijn grote ergernis over domotica hier.

Zoals gezegd, domotica is een oplossing voor een automatiseringsprobleem. Als mensen die technologie gaan gebruiken om überhaupt niets te automatiseren, dan is dat uiteraard minder efficient.

Ik erger me bvb. aan mensen met een smart phone van € 600, die ze dan alleen gebruiken om te telefoneren. Maar zijn smart phones daarom zinloos?

Thorgal;1733577 wrote:
Ik erger me bvb. aan mensen met een smart phone van € 600, die ze dan alleen gebruiken om te telefoneren. Maar zijn smart phones daarom zinloos?

Ik erger me aan het feit dat ge, bij wijze van spreken, nergens nog ne GSM kunt kopen waar je alleen maar mee kunt bellen en sms'en.

Thorgal;1733575 wrote:
jandc;1733538 wrote:

Waarom?

Overdag/'s nachts, zomer/winter, thuis of op skiverlof?

Omdat het systeem van vloerverwarming nu eenmaal zo traag gaat dat het niet veel zin heeft om dat op/af te zetten. De regeling gebeurt vanzelf.

jandc;1733538 wrote:

Wel jammer dat je aan de knop moet draaien.[/quote]

Dat is omdat Jandc dat zo heeft gewild, je kan dat perfect automatisch laten terugschakelen zonder de domotica.

Wat echt domotica systeem onderscheid van systeem met teleruptoren is het gebruik van een BUS, waardoor je een eenvoudigere bekabeling hebt. Maar de 'functies' of noem het comfort/gemak kan je op 1001 manieren oplossen zonder daarom een domotica systeem pur-sang te gebruiken.

Enk;1733582 wrote:
Ik erger me aan het feit dat ge, bij wijze van spreken, nergens nog ne GSM kunt kopen waar je alleen maar mee kunt bellen en sms'en.

Da's zever hé. Selecteer op max. 70 euro en de "gewone" toestellen staan voor je klaar.

Mss. iets minder keuze dan 4 jaar terug, maar toen klaagden we over het teveel aan keuze. :)

Enk;1733582 wrote:
Thorgal;1733577 wrote:

Dat bestaat hoor. Dat ge een beetje in een rollenpatroon geduwd wordt daarmee moet ge er dan maar bijnemen. :)

Thorgal;1733577 wrote:

Da's toch net wat wij zeggen? Jij zegt eigenlijk: "Ik erger me aan mensen die domotica betalen om enkel te "telefoneren"." ;-)

Ik ook.

Is domotica/smartphone daarom zinloos?

Het is in beide gevallen zijn geld niet waard bij die groep van gebruikers.

Domotica in kantoorgebouwen etc. kan wél zijn nut hebben. Maar in een particuliere woning heeft het vaak dezelfde meerwaarde als een enkel-bellende smartphone consument: het instrument is overkill (prijs/mogelijkheden) voor datgene waarvoor het gebruikt wordt.

Maar als de kopers ervan het gewoon "willen hebben", is dat uiteraard hun vrije keuze.

Enk;1733582 wrote:
Thorgal;1733577 wrote:

mijn huidige gsm kost 35€, veel meer kan ik er niet mee en verwacht ik er ook niet van....

....snakkend naar een smartphone :)

telefoontje van 600€ is niet echt geschikt voor de bouwer / doehetzelver tijdens de werken :)

Kris77;1733607 wrote:
Enk;1733582 wrote:
Thorgal;1733577 wrote:

mijn huidige gsm kost 35€, veel meer kan ik er niet mee en verwacht ik er ook niet van....

....snakkend naar een smartphone :)

telefoontje van 600€ is niet echt geschikt voor de bouwer / doehetzelver tijdens de werken :)

Das te zien vriend, mijne zit in shockproof frakske, stof en waterdicht.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan