• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica om domotica?

Lid geworden
29 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forum-collega's,

Ik bevind mij momenteel in een stadium van totale verwarring. Ik verklaar (en zal proberen het kort te houden).

Het betreft elektriciteitsinstallatie van onze nieuwbouw:

Als techneut had ik ruime tijd geleden al beslist dat het domotica zou worden: sturing verlichting via sferen/sensoren, ventilatie, vloerverwarming, sturing (toekomstige) beregening ... + alles Online mogelijk via iphone app.

Mijn zoektocht begon bij Niko Home Control. Vermits ik het zelf wilde proberen installeren was dit "haalbaar": veel doc, eenvoudige config via wizard ..... Na veel informeren en o.a. dit forum overgestapt naar KNX. Reden: merkonafhankelijk + ruimere mogelijkheden.

Nu in fase offertering. Wat is er ondertussen duidelijk:

- ventilatie los van KNX: sturing ventilatie werkt zeer goed op zijn eigen + zelf herinregelen ventilatie erg beperkt (dus waarom iets in domotica dat je maar 1x per maand ofzo wil aanpassen - dan ga ik wel tot aan de unit en draai aan de knop)

- vloerverwarming idem: zie ventilatie + traag systeem (niet onmiddellijk actief te herregelen)

Conclusie: enkel verlichting op KNX. Mijn fantasie ziet dan nog steeds mogelijkheden als alles-aan, alles-uit, aanwezigheidssimulatie, sferen ... Maar het logisch verstand stelt zich dan de vraag "is dit de grote meerkost waard?"

Dan zegt men "maar in de toekomst zal er nog veel bijkomen qua functionaliteit ....", maar dan zal het weer boren, breken ... worden want de bus ligt niet overal.

Bijkomend de vraag: moet iedere schakelaar een dure KNX zijn aan €150 per stuk? Als je er iets speciaal mee wil doen (sferen ...), heb je aan 1 per lokaal genoeg, niet?

Domotica om domotica of kijk ik te eng?

Groeten

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
5
Punten
38
als techneut doe je het soms "zomaar". Het is niet echt nodig, maar een techneut wil kunnen prutsen aan alles en heeft niet graag "beperkingen"...

Lid geworden
7 mrt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Al die aparte regelingen kosten ook geld , de integratie met knx is de mooiste. Temperatuurmeting per kamer is een interessant gegeven zelfs zonder regeling,

ventilatie sturing die aangepast wordt bij brand,aanwezigheid,..., 1 interface voor alles.

Zorg dat je de juiste info krijgt, de meeste installateurs kennen enkel hun basic regelingen en willen natuurlijk altijd hunne brol meeverkopen ...En laten opstarten door de fabrikant zelf want van de regelingen kennen de meeste niets ...

Wij hebben alles in knx geïntegreerd en nog nooit spijt gehad.

de goedkoopste knx drukknop kost 35 euro inclusief afdekplaatje

Lid geworden
29 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
deus60;1732728 wrote:
de goedkoopste knx drukknop kost 35 euro inclusief afdekplaatje

Welk type is dit dan? Kan misschien een idee zijn voor in de garage, berging ...

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
144
Punten
63
Domotica is automatiseren.

Dus, zou je ook je verlichting, of de mogelijkheden ermee, kunnen automatiseren.

Echt interessant wordt het pas als je de zaken met elkaar ook nog eens koppelt: verlichting, verwarming, audio/video, energiebeheer...

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik was ook overtuigd van domotica, maar ik heb dezelfde bedenkingen. Ook wij krijgen ventilatiesysteem D en een trage vloerverwarming. Eigenlijk zou bij ons dan ook alleen het sturen van lichten komen. Mmmm, volgens mij is dat iets wat alleen ik ga gebruiken, net als bij eventuele audio-sturing. Aanwezigheidsimulatie doe ik dan wel via een aantal schakelklokken.

Kortom, ook ik ben tot de slotsom gekomen om een klassieke installatie te maken. Wel leg ik naar iedere kamer twee UTP-kabels voor onze mediaserver.

Lid geworden
15 okt 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
als techneut had ik ook nood aan iets waar ik achteraf nog wat mee kon spelen.

Gezien de beperkte meerpijs tov een teleruptor installatie zijn het hier uiteindelijk Siemens Logo's geworden.

Wij wonen hier nu 6 maanden en af en toe haal ik de laptop er nog eens bij om nog wat detailkes te veranderen, een sfeerke er bij in te steken, ...

wat zit erin:

- alles aan

- alles uit

- alarm

- aanwezigheidssimulatie

- sferen

- ventilatie (douchen= vent aut. naar stand 3)

ik weet niet waarom je bv verwarming zou willen koppelen aan een domotica systeem. In het LEW tijdperk is het toch niet meer nodig hier dagelijks aan te zitten prullen? Voor monitoring purposes lijkt me dit nog wel interessant, maar duur om daar een heel KNX systeem rond te maken?

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
+ sferen

+ tuin & buitenverlichting beter sturen door middel van betere en losse sensors.

+ alarm en branddetectie koppelen aan het domotica systeem

+ knoppen beperken (de kamer met in het midden 1 lichtpunt is toch niet meer van deze tijd)

+ extraatjes door middel van ipad/iphone/android

+ 1 schemerdetector voor het hele systeem

+ kamers voor doorgang of slechts tijdelijke passage (berging, wc, hal) op sensor + tijd = nooit een lamp die onnodig blijft branden

+ integratie van de muziek (zelfde toets voor licht doet ook de muziek aangaan)

+...

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
144
Punten
63
Domotica is geen doel, maar een oplossing.

Als je in je woing dermate veel wil automatiseren en integreren, als je zoveel comfort wilt, dat het met een conventionele installatie te moeilijk of te duur wordt, dan grijp je naar een automatisering. Of dat nu een PLC of een bus is, is om het even. Dat automatiseren en integreren noemt men domotica.

VOORBEELD De laatste bewoner verlaat op een werkdag de woning. Dit wordt op één of andere manier vastgesteld. Alle schakelbare stopkontakten worden uitgeschakeld. De verwarming gaat lager (als dat moet). De zonnewering wordt naar beneden gelaten en de ramen gaan op kipstand en sluiten weer na 15 minuten. Dit wordt moeilijk zonder "domotica-systeem" (PLC, bus of iets anders).

Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Domotica gaat om comfort

Heb je dit nodig > nee, maar het verhoogt je comfort en dat is wel plezant...

Het grootste voordeel is dat je de verschillende 'technieken' aan elkaar kan koppelen, wat je ermee wil doen hangt af van wat je wil uitgeven aan dit comfort.

m.i. is dit de meest logische 'checklist', voor iedere stap moet je kiezen of je dit de moete vindt en wat je er voor over hebt.

Prijs van de installatie varierend tussen 3000€ en 300.000€ :)

stap 1: Verlichting op domotica

> hier heb je zelf het meeste aan (sferen maken, bediening van waar je wil -ev. via apps op je smartphone, all-off knoppen, timerweekprogramma's,...)

Kies je enkel hiervoor (en doe je niet té gek) dan zal de prijs niet zo zot veel hoger liggen dan van een klassieke verlichtingsinstallatie.

stap 2: verwarming, ventilatie (en zelfs dampkap) op de domotica

> beetje vergelijkbaar met verlichting, meerkost tov. klassieke aanpak is niet zo groot om ventilatie en verwarming te integreren in de domotica.

stap 3: beveiliging en detectie op domotica (brand, inbraak, parlofoon,securitycamera's)

> direct al een pak duurder, om deze ook te implementeren - ook wegens kostprijs van deze intallatie op zich

stap 4: multiroom audio en video

> duurste domoticaoptie in alle opzichten en volgens mij in zeer veel gevallen de moeite eigenlijk niet waard (goedkoper op te lossen met separate A/V -systemen die onafhankelijk werken van de domotica - al kan je via domotica schakelcontacten wel beperkt 'ingrijpen' zoals aan/uitzetten of volume regelen)

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
Lightmare;1732932 wrote:
Domotica gaat om comfort

Heb je dit nodig > nee, maar het verhoogt je comfort en dat is wel plezant...

Het grootste voordeel is dat je de verschillende 'technieken' aan elkaar kan koppelen, wat je ermee wil doen hangt af van wat je wil uitgeven aan dit comfort.

m.i. is dit de meest logische 'checklist', voor iedere stap moet je kiezen of je dit de moete vindt en wat je er voor over hebt.

Prijs van de installatie varierend tussen 3000€ en 300.000€ :)

stap 1: Verlichting op domotica

> hier heb je zelf het meeste aan (sferen maken, bediening van waar je wil -ev. via apps op je smartphone, all-off knoppen, timerweekprogramma's,...)

Kies je enkel hiervoor (en doe je niet té gek) dan zal de prijs niet zo zot veel hoger liggen dan van een klassieke verlichtingsinstallatie.

stap 2: verwarming, ventilatie (en zelfs dampkap) op de domotica

> beetje vergelijkbaar met verlichting, meerkost tov. klassieke aanpak is niet zo groot om ventilatie en verwarming te integreren in de domotica.

stap 3: beveiliging en detectie op domotica (brand, inbraak, parlofoon,securitycamera's)

> direct al een pak duurder, om deze ook te implementeren - ook wegens kostprijs van deze intallatie op zich

stap 4: multiroom audio en video

> duurste domoticaoptie in alle opzichten en volgens mij in zeer veel gevallen de moeite eigenlijk niet waard (goedkoper op te lossen met separate A/V -systemen die onafhankelijk werken van de domotica - al kan je via domotica schakelcontacten wel beperkt 'ingrijpen' zoals aan/uitzetten of volume regelen)

Stap 1: welk meercomfort geven die sferen? Ik kan alle lampen in een ruimte dimmen enz. vanop 1 plaats. De zetel staat 1m verder en toegeven: ik moet dan niet meer recht staan. Maar als ik dat nu echt zou willen had ik al lang een afstandsbediening op de schakelaar gezet... Dus leg me es uit wat het ECHTE comfortverbetering is? Alle afstandbedieningen (TV, versterker,...) op een zeer ergonomische en intuitieve app op een smartphone lijkt me nog interessant. Welke domotica heeft dat en hoeveel kost dat? Enfin, lampkes op domotica... da's zoals met de auto naar de bakker om de hoek gaan waarbij je in de winter de auto eerst nog goed warm laat draaien.

Stap 2: ik zie GEEN meer comfort. Temperatuur is altijd gelijk dus wat gaat domotica meer toevoegen? Ventilatie heeft zijn eigen sturing, domotica kan daar niks aan toevoegen (en je gaat het niet eens merken tenzij je met z'n alle zwaar aan fitness gaat doen in je woonkamer)

Stap 3: zet die boel AUB op een eigen redundant systeem. je wil niet dat dat soort dingen utivallen of fout detecteren omdat er foutje in je domotica zitten. Waarom zou je dat op domotica zetten? Om op je smartphone te zien dat het brand in de keuken? OF kijk: den inbreker zit nu al in de gang, spannend he!

Stap 4: damn, moest er nu es iets deftig domotica zijn dan is 't dat toch wel... in oudere threads heb ik al es wat deftige domotica toepassingen omschreven.

Mah goe: iedereen denkt bij domotica aan 'sferen' en 'alles uit' enzoverder. En zo wordt domotica wat goedkoper en betaalbaarder maar in pratijk eigenlijk extreem peperdure lichtschakelaars. Een set dimmers/schakelaars op afstandsbediening uit de Brico kan min of meer 't zelfde en is goedkoper...

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik zit in dezelfde situatie. Ik wil ook domotica, maar zit met een warmtepomp die de vloerverwarming al excellent aanstuurt, de ventilatie heeft ook zijn eigen sturing. Mijn audio setup is Sonos, waar ik heel content van ben, maar die geen open protocol heeft. Het is dus in quasi geen enkele domotica setup integreerbaar (ik ken er maar 1: LoxOne).

Uiteindelijk blijven bij mij dus vooral ook de lichten over, en ook wel de rolluiken. Ook zou ik de camerabewaking en het alarmsysteem erop willen kunnen aansluiten, hoewel dit alarmsysteem in feiten ook zijn eigen sturing heeft en het dus in feite alleen maar de gegevens van de raamcontacten en detectoren doorgeeft: monitoring dus.

Ik ben het er mee eens dat het niet absoluut nodig is. Maar toch zou ik het willen. Omdat ik het zelf wel leuk vind. Omdat ik er mijn behoefte als techneut en ook wel prutser mee kan bevredigen. Misschien ook wel omdat dat dan iets is waarvan ik kan zeggen dat ik dat gedaan heb. En dat het iets wat niet iedereen heeft. Beetje snoeverij dus misschien ook wel. :)

Ik denk dat, als je echt redenen gaat zoeken waarom je domotica wil boven een klassieke installatie, dat je er niet echt rationele zal vinden. De redenen zijn meer emotioneel. Zeker als je het financiële plaatje gaat bekijken is er al helemaal geen reden. Het zal wel een beetje zoals het verschil zijn tussen rijden met een Dacia of een BMW. Dat gaat alletwee. Je geraakt met alletwee waar je moet zijn. Er zijn mensen die perfect content zijn met een Dacia en die zelfs geen BMW zouden willen. Ik kies echter voor een BMW. Ook al weet ik dat dit me een ferme noot meer zal kosten en in feite rationeel gewoon een zotte keuze is.

Maar mensen zitten nu eenmaal zo in elkaar.

frisbi

Lid
Lid geworden
29 dec 2009
Waarderingsscore
0
Punten
16
hi, wij gaan (binnenkort) voor domotic op basis van merk domintell.

deze kost (zelfgeplaatst) niet veel meer dan systeem met teleruptoren

waarom domotica (of waarom de kleine meerkost)?

kunnen aansturen verlichting; we hebben een zevental lichtkringen in leefruimte (open keuken enz). Daarbovenop nog 3 buitenverlichtingen en je hebt heel wat lichtkringen die je aan en uit wil kunnen zetten vanuit je living. Waar we momenteel wonen hebben we een iets minder complexe omgeving : 3 buitenverlichtingen en 6 lichten in leeruimte. Deze zijn nu aangestuurd met klassieke schakeling en dat is ook niet altijd evident (heen en weer lopen om die ene verlichting nog uit te schakelen...)

dergelijke domotica via zelfbouw doen vind ik best makkelijk tijdens de installatiefase : je hoeft bij installatie nog niet te weten waar je welke lichten wil kunnen aan en uit zetten.

Naast de verlichting wil ik ook CV/boiler kunnen aansturen. CV-man raad me dit enorm af. toch wil ik de optie openhouden.

We hebben ook 5 zonnescreens. Deze wil ik toch ook intelligent (rekening houdend met temperatuursensor) kunnen aansturen.

Maar alles tesamen bekijkend...

het lijkt me best leuk:)

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
jandc;1732971 wrote:
Mah goe: iedereen denkt bij domotica aan 'sferen' en 'alles uit' enzoverder. En zo wordt domotica wat goedkoper en betaalbaarder maar in pratijk eigenlijk extreem peperdure lichtschakelaars. Een set dimmers/schakelaars op afstandsbediening uit de Brico kan min of meer 't zelfde en is goedkoper...

hetzelfde ja, maar zo blijft een mens bricoleren.

Das niet automatiseren dat je dan doet maar een beetje sturen.

Ik wil dat mijn screens automatisch op en neer gaan afhankelijk van de nood ervan (seizoen, zonsterkte, positie zon, ...), dat mijn screens in de slaapkamer zacht omhoog gaan om mij te wekken, in combinatie met wat opkomende muziek.

Is er niet genoeg buitenlicht, dan moet de verlichting automatisch bijgedimt worden, ...

En ik wil dat kunnen instellen op mijn smartphone of touch in de leefruimte.

Ik wil ik wil ik wil, maar ik weet niet of het gaat met knx allemaal, tegen welke prijs EN of ik het zelf wel ga kunnen.

Maar ik wil niet weten dat ik het nooit zal kunnen doordat ik destijds wat te voorbarig heb gekozen.

Lichtschakelingskes met wat klokskes is leuk, maar dat doet ons pa al 20j met de gedimde verlichting en vvw op zijn duivenkot ook.

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
de mario;1733069 wrote:
jandc;1732971 wrote:

hetzelfde ja, maar zo blijft een mens bricoleren.

Das niet automatiseren dat je dan doet maar een beetje sturen.

Ik wil dat mijn screens automatisch op en neer gaan afhankelijk van de nood ervan (seizoen, zonsterkte, positie zon, ...), dat mijn screens in de slaapkamer zacht omhoog gaan om mij te wekken, in combinatie met wat opkomende muziek.

Is er niet genoeg buitenlicht, dan moet de verlichting automatisch bijgedimt worden, ...

En ik wil dat kunnen instellen op mijn smartphone of touch in de leefruimte.

Ik wil ik wil ik wil, maar ik weet niet of het gaat met knx allemaal, tegen welke prijs EN of ik het zelf wel ga kunnen.

Maar ik wil niet weten dat ik het nooit zal kunnen doordat ik destijds wat te voorbarig heb gekozen.

Lichtschakelingskes met wat klokskes is leuk, maar dat doet ons pa al 20j met de gedimde verlichting en vvw op zijn duivenkot ook.

Mijn punt is vooral dat er in eerste plaats veel over gefilosofeerd wordt en 'voorzieningen' gemaakt om in 'de toekomst' uit te breiden. Maar 'voorlopig' is het enkel lampkes aan en uit doen want later als ik groot ben dan, ja dan, gaat de rest er ook komen.

In praktijk betekend dat dat er nooit iets meer dan dat gebeurt. Ofwel ga je er ten volle voor een deftige automatisering EN implementeerd je het ook ineens (zoals je al aangaf met screens die 's morgens automatisch open gaan gekoppeld aan muziek, licht,...) ofwel hou je het simpel. De voorzieningen die ik genomen heb zijn vrij simpel: heel veel oversized (gladde) wachtbuizen...

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
jandc;1733137 wrote:
Mijn punt is vooral dat er in eerste plaats veel over gefilosofeerd wordt en 'voorzieningen' gemaakt om in 'de toekomst' uit te breiden. Maar 'voorlopig' is het enkel lampkes aan en uit doen want later als ik groot ben dan, ja dan, gaat de rest er ook komen.

In praktijk betekend dat dat er nooit iets meer dan dat gebeurt.

Of er gebeuren wél steeds aanpassingen/uitbreidingen en terwijl aan de ene kant van de feesttafel manlief zit te snoeven wat hij allemaal niet hoe stuurt, zit aan de andere kant vd familie-feesttafel vrouwlief te klagen dat ze vd week per ongeluk de rolluiken omhoog liet gaan toen ze halfnaakt uit de douche kwam en het licht wilde dimmen...want de week ervoor was dat knopke nog voor 't licht en nu stuurt dat de rollen en de droogkast aan.

Die droogkast blaast vervolgens haar handdoek weg waardoor de hele straat haar rood ziet aanlopen.

Dan maar snel de oven gaan voorverwarmen, want dat stelt de "alles uit" knop in werking en doet de rollen weer zakken..

flesjespa (nog geen vrouw tegengekomen die domotica een aanwinst in haar huis vond)

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Waarderingsscore
1
Punten
38
tis juist voor de vrouw dat ik het zou doen.

-bewegingsmelder in berging, WC, Hal (geen knopke aanraken)

-1 knop voor verschillende lichtpunten...

- alle rolluiken behalve slaapkamers+badkamer automatisch sturen

1 vereiste, gene prutsgrage vent die altijd alles verzet ;)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
405
Punten
83
Dan moet mijn madam maar is ophouden met de kasten te her-organiseren ook, nah ;)

Ikke: "Tiens waar zijn de glazen nu?"

Zij: "In kast ernaast, en al wat daar stond staat deels ginder en daar. Maar daarvoor heb ik dan wel die spullen in die kast gezet en vervolgens blablabla" 10 minuten uitleg later: "Veel makkelijker, toch? Nu moet ge u niet meer bukken als ge dat moet hebben waardoor ge ..." nog is 10 minuten later: "Voila"

:rolleyes:

Lid geworden
24 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
De meeste domoticavoorstanders zijn idd. meestal techneuten zijn die er ook graag mee 'spelen' (en er het nut van inzien)

Domotica begint echt al in het ontwerpfase - je moet eigenlijk helemaal anders denken dan met een klassieke instalatie en daar begint het mee.

Heb je dit inzicht niet of ben je niet van plan om 'out of the box' te denken, dan ga je ook het nut niet inzien van een domoticasysteem. Kan je dit wel dan wil je meestal al snel méér en is de enige domper op de feestvreugde meestal het beschikbare budget.

Je maakt heel andere keuzes en je stelt compleet andere eisen aan de gebruikte technieken (verlichting,verwarming,...).

Zelf heb ik bvb. 26 dimmers en daarboven nog eens 12 LED controllers in huis, iemand die 'klassiek' denkt vindt dit gewoon volkomen idioot.

Zonder de programmeerbaarheid en flexibiliteit van domotica kan je daar gewoon niks mee, dan zou ik bij wijze van spreken 35 schakelaars op de muur moeten zetten. (en daar is de sfeer ook: met 1 enkele sfeerknop zet je alle verbonden kringen naar het geprogrammeerde niveau - en dat kunnen in de living dus 10 dimmers, 6 relais en 4 LEDstrips terzelfdertijd zijn

voorbeeldje: ik citeer een kennis die op bezoek kwam: gedimde kringen in een badkamer ??? goe zot gij > maar 't kan wel héél gezellig zijn in ons badje... ; )

Er zijn ook mensen die content zijn met een TL bak boven de keukentafel en een spaarlamp in de badkamer, als je zo'n type bent heb je idd. géén domotica nodig.

En waarom ventilatie, alarm en verwarming niet aan de domotica koppelen?

Ook al kunnen deze systemen prima op zichzelf werken zijn er voordelen: een sensor die bij het ene behoort kan ook het andere bedienen. bvb. een aardgassensor (in de keuken - gasfornuis) kan naast een alarm ook de dampkap op maximumstand zetten + een bericht sturen naar de smartphone)

En je kan er natuurlijk ook andere leuke dingen mee doen:

De bewegingsmelders doen de kleur van de ledstrips veranderen, vet effect !

Deurbel 'speelt' ook af door de geluidsinstallatie (handig) en laat de LED verlichting in de hall flitsen in een andere kleur

enz enz enz...

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
8
Punten
38
Lightmare;1733253 wrote:
Heb je dit inzicht niet of ben je niet van plan om 'out of the box' te denken, dan ga je ook het nut niet inzien van een domoticasysteem.
Ik vind het gebruik van de term out of the box hier wel héél erg stretched. Het is net out of the box denken, als je beseft dat domotica vooral geld kost en je kritisch bekijkt welk extra nut/comfort het je kan bieden. Niet zomaar geloven dat het wat opbrengt puur omdat het geld kost, quoi. Nice try ;-)

Lightmare;1733253 wrote:
voorbeeldje: ik citeer een kennis die op bezoek kwam: gedimde kringen in een badkamer ??? goe zot gij > maar 't kan wel héél gezellig zijn in ons badje... ; )
1 dimmer, bediend door de lichtkknop in de badkamer volstaat dan toch? Toch geen domotica voor nodig? ;-)

Lightmare;1733253 wrote:
Er zijn ook mensen die content zijn met een TL bak boven de keukentafel en een spaarlamp in de badkamer, als je zo'n type bent heb je idd. géén domotica nodig.
Er zijn een heleboel mensen die gezellig licht in huis hebben en dat perfect zonder domotica kunnen. Juiste armaturen kiezen heeft imho weinig te maken met domotica.

Lightmare;1733253 wrote:
En waarom ventilatie, alarm en verwarming niet aan de domotica koppelen?
Ivm ventilatie en verwarming, ik denk dat dat al voldoende aan bod gekomen is op BI: er is in een deftige LEW nieuwbouw geen écht voordeel te verzinnen, aangezien die systemen perfect én zuinig(st) werken op vol-continu.

Lightmare;1733253 wrote:
En je kan er natuurlijk ook andere leuke dingen mee doen:

De bewegingsmelders doen de kleur van de ledstrips veranderen, vet effect !

Deurbel 'speelt' ook af door de geluidsinstallatie (handig) en laat de LED verlichting in de hall flitsen in een andere kleur

enz enz enz...
Idd, very much out of the box, not. :)

Nut heeft het vaak niet. Dat het behoefte-bevredigend is dan weer wel.

Maar dat je je er mee kan amuseren stel ik niet ter discussie. ;-)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan