• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Domotica of niet? - Carlo Gavazzi of KNX

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Goeiemorgen allen,

Vorige week hebben wij, voor onze renovatie, de aannemer die de elektriciteit voor zijn rekening zal nemen gekozen.
Nu twijfelen we over het al dan niet kiezen voor "domotica".
De enige reden waarom we dit zouden doen is de volgende:
De architecte heeft een centrale plaats voorzien waar de meeste bedieningen zich zouden situeren alsook de videofoon en de thermostaat.
Hierdoor zou dit een "warboel" worden van drukknoppen en bakjes.
Volgens de elektricien is dit eenvoudig op te lossen door te kiezen voor domotica en gebruik te maken van een touch screen.
Naast de beslissing om dit wel of niet te doen hebben we dan ook nog de keuze van systeem.
Enerzijds heeft de elektricien Carlo Gavazzi aangeboden, maar werkt hij ook met KNX.
Welke van deze systemen draagt jullie voorkeur?
We zouden het systeem gebruiken voor ons screen, de rolgordijnen, de verlichting, de thermostaat en eventueel de videofoon.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Wat de thermostaat betreft moet je wel van te voren informeren of de gekozen domotica wel "goed" met je verwarmingsstysteem kan praten.
Hetzelfde geldt voor de videofoon.
Verder kun je je afvragen of het handig is om alles van die plaats te "moeten" bedienen?
Misschien beter iets nemen wat via een app werkt?
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Als we zouden kiezen voor domotica kunnen we dat inderdaad ook via een app controleren.
Persoonlijk zouden we het wel handig vinden om een centrale bedieningsplaats te hebben in huis.
De ketel en videofoon kunnen we dan inderdaad ook in fuctie hiervan kiezen.
Iemand ervaring met Carlo Gavazzi?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Persoonlijk heb ik in de omgeving al heel wat domotica installaties gezien die amper benut worden.
Met een "klassieke" installatie hadden ze heel wat euro's bespaart en niets op comfort moeten inboeten.
Een veel aangehaalde reden is de regeling van de verwarming.
Maar met een deftige thermostaat met goede afstelling i.c.m. vloerverwarming, is er weinig te regelen.
Je stelt de gewenste temperatuur in en verder kom je er niet meer aan.
Gebruik je meerdere mogelijkheden en wil je dat absoluut vanuit 1 punt bedienen?
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Het centrale bedieningspunt is er omdat we centraal in de ruimte binnenkomen en van daaruit dan alles kunnen bedienen.
Je argument van de verwarming klopt inderdaad, eens ingesteld heb je er normaal weinig werk aan.
Als we geen domotica zouden kiezen dan hebben we op het centrale punt wel de volgende "bakjes" hangen:
- videofoon
- thermostaat
- 6-voudige bedieningsknop voor de lichtkringen
- 4-voudige bedieningsknop voor de rolgordijnen
- 1 knop voor het screen
Persoonlijk lijkt me dit een overdreven aantal knopjes, wat dus op te lossen is door ze te veranderen van plaats of een centraal touch panel te maken die deze functies samenvat in 1 of 2 "bakjes".
Veel meer dan dit zouden we niet met de "domotica" doen maar ik ben ook van het idee dat, eens de domotica ingesteld is er weinig tot nooit iets aan gewijzigd wordt.
Wat er dus voor zorgt dat de meerprijs enkel het touch panel is en geen extra functionaliteit.
Daarom is de twijfel dus zo groot om het wel te doen.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
KISS - Keep It Simple... 

Als je het niet gaat gebruiken, zou ik er niet in investeren.
Je hebt meer digitale componenten die snel outdated gaan geraken en dan zit je wel met 1 centraal bedieningspunt, maar dan ziet het er over 5 jaar oubollig uit.
Vraag ook eens goed na wat er gebeurt als de domotica server eruit ligt ... werkt dan nog iets van licht, verwarming, enz... ?
Single point of failure? Bestaat de leverancier nog over 20 jaar als er een component faalt?
Heb hier toch al vaak gelezen dat er geinvesteerd wordt in kritische reserveonderdelen, ook voor lange termijn, etc ...
De impact van de keuze is dus meer dan "1 knopke of 10 knopkes", het is een volledig ander concept & opbouw... en levenscyclus en onderhoud.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
Om uw verlichting in kringen aan en uit te schakelen en uw screens in groepen naar beneden te laten kan je ook kiezen voor eltako`s of iets dergelijk.
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Dat in groepen in- en uitschakelen is geen probleem hoor.
Het grote "probleem" is de kakafonie van schakelaars en displays op dat ene centrale punt.
Want een touch screen en teleruptoren combineren lukt niet waarschijnlijk?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
je kan makkelijk een draadloos systeem installeren waarmee je dan alle rolluiken bediend zonder meteen domotica-installatie te nemen
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Ik snap je wel, maar een beetje afhankelijk van het systeem en merk ben je honderden of misschien wel duizenden Euro's kwijt om iets te vinden wat ook videofoon en comunicatie met je verwarming ondersteund.
Als je dat allemaal geen probleem vind dan moet je het gewoon doen.
Als je budget wat beperkt is zoals bij de meeste mensen dan zal je uitkomen op een kasje met videofoon een thermosstaat en een touchscreen.
Is dat dan de meerkast van de domotica waard want dan gaat het alleen over knopjes voor licht en screens, dewelke je ook perfect via afstandbedieningen kan schakelen?
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Dat is inderdaad net het probleem.
Ik weet niet of ik de meerkost voor domotica wil betalen om dan enkel een touch screen te installeren.
De extra videofoon zou ik nog zo erg niet vinden, de thermostaat zou ik dan liever wel in het touch screen integreren.
Zijn er andere oplossingen om 10 drukknoppen in 1 unit te steken als we met teleruptoren werken? :p
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Er bestaan honderden oplossingen, de één al duurder dan de ander of vraagt wat handigheid dan de ander.

Als je zelf niet handig bent dan ben je van je elektrieker afhankelijk en vraag je hem best om oplossingen.
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Ik vraag het eens aan de elektrieker wat hij zou voorstellen.
Als ik mij een beetje verdiep in de mogelijke oplossingen zou ik het wel zelf kunnen doen.
De werken zal ik ook samen met de elektrieker doen om de kosten wat te drukken en omdat ik het al eerder gedaan heb (wel het klassieke systeem van verlichting en stopcontacten).
Ook is het altijd handig om zelf te weten hoe alles in elkaar steekt als er later eens een probleem zou zijn.
Alleen heb ik van teleruptoren en domotica niet veel kaas gegeten.
Ik las wel al iets over Q-bus Intelligent impuls relay. Iemand hier ervaring mee?
Kan dit samenwerken met een Qbus ViZiR Room Controller?
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Had ik ook al aan gedacht. Maar dat is me nu net iets teveel DIY.

Al kan het zijn dat ik me er later wel eens aan waag voor de garage/tuinverlichting ofzo.
 
Lid geworden
9 jul 2006
Berichten
146
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor wat jij wilt realiseren is Loxone zeker een goede oplossing, als open en complete oplossing is dit zeker geen slechte keuze.

Voor uw intercom:

http://www.loxone.com/nlnl/producten/accessoires/intercom.html

Verwarming:

http://www.loxone.com/nlnl/smart-home/verwarming.html

De programmatie en visualisatie software zijn inbegrepen bij de aankoop van de hardware, dus geen verborgen kosten zoals bij de meeste andere oplossingen.

De visualisatie kun je zeker als (beter) alternatief voor uw touchscreen gebruiken:

http://www.loxone.com/nlnl/producten/software/apps.html

Meer info over het systeem vind je hier:

http://www.loxone.com/nlnl/service/documentatie.html

Als je nog nooit van loxone gehoord moest hebben kun je hier een overzicht vinden:

http://www.loxone.com/dede/unternehmen/ueber-uns.html

 
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Ik heb het met de elektricien eens over Loxone gehad en hij had er al van gehoord, maar nog nooit toegepast.

Aan de andere kant kent hij KNX wel goed.

Misschien dan best KNX kiezen als we voor domotica gaan?
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je kan moeilijk van hem verlangen dat hij iets installeerd wat hij niet kent.

Alternatief is om jezelf in Loxone te verdiepen of een andere elektrieker te zoeken.
 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Berichten
667
Waarderingsscore
22
Punten
18
Na wat nadenken en overleggen met de vrouw zijn we tot de goedkoopste oplossing mogelijk gekomen.

- Rolgordijnen en eventueel screen sturen we via een afstandsbediening (Somfy).

- Bel wordt een gewone simpele deurbel (misschien zelfs draadloos), maar de bekabeling voor een videofoon steken we klaar tot in de elektrische kast. Deze staat centraal en dan moeten we slechts een gat door de muur boren om later een videofoon op te hangen.

-Dan rest enkel een 6-voudige schakelaar voor de lichten en een thermostaat voor de verwarming.

Ik kon de meerkost voor domotica niet "rechtvaardigen" om er enkel een touchscreen mee op te hangen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Ik denk dat je een wijze beslissing hebt genomen. Moesten de meesten er wat dieper over nadenken, dan zouden de domotica-installaties wel wat verminderen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan