• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Domotica of niet? - Carlo Gavazzi of KNX

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
22
Punten
18
Goeiemorgen allen,

Vorige week hebben wij, voor onze renovatie, de aannemer die de elektriciteit voor zijn rekening zal nemen gekozen.
Nu twijfelen we over het al dan niet kiezen voor "domotica".
De enige reden waarom we dit zouden doen is de volgende:
De architecte heeft een centrale plaats voorzien waar de meeste bedieningen zich zouden situeren alsook de videofoon en de thermostaat.
Hierdoor zou dit een "warboel" worden van drukknoppen en bakjes.
Volgens de elektricien is dit eenvoudig op te lossen door te kiezen voor domotica en gebruik te maken van een touch screen.
Naast de beslissing om dit wel of niet te doen hebben we dan ook nog de keuze van systeem.
Enerzijds heeft de elektricien Carlo Gavazzi aangeboden, maar werkt hij ook met KNX.
Welke van deze systemen draagt jullie voorkeur?
We zouden het systeem gebruiken voor ons screen, de rolgordijnen, de verlichting, de thermostaat en eventueel de videofoon.

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
130
Punten
63
Heel verstandig!

je kan wel sowieso nu al teleruptoren plaatsen, dan heb je de flexibiliteit om later alsnog wat te automatiseren. 

De aanleg gaat ook een stuk sneller. Ik dacht zelf ook een deel klassiek te doen, en alleen de gedimde kringen met drukknoppen, maar heb uiteindelijk alles met drukknoppen aangelegd. Veel sneller. 

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
22
Punten
18
Lijkt ons inderdaad ook de verstandigste keuze.

Ik vroeg mij wel af hoe een binnenunit van een simpele Niko bel er dan uit ziet?

Lijkt dit op die bakken van vroeger of is dit al een pak kleiner geworden?

Op de site van Niko vind je enkel de buitenunit maar nergens een afbeelding van zo'n gong.

Lid geworden
9 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Tibs ik kan je zeker bijstaan in je keuze, als je het gevoel hebt dat de kost niet opweegt tegenover het potentiële gebruiksgemak moet je het zeker niet doen.
Maar dan moet je ook geen extra geld uitgeven aan een oplossing die zeker geen meerwaarde heeft, namelijk die somfy oplossing, voor mij is dat een oplossing met alleen maar nadelen, als je de draadloze knoppen niet een vaste plaats geeft ga je waarschijnlijk dikwijls ernaar moeten zoeken en als zogezegde automatiseringsoplossing is het ook niets waard, wie gaat er op de knopjes drukken als er niemand thuis is.

Ook de kost voor eventuele teleruptors kun je beter achterwegen laten, want als je achteraf toch wil overgaan naar een echte Domotica oplossing moet men heel het verdeelbord aanpassen en die teleruptoren in de vuilbak gooien.

Moest je toch overwegen om bovenstaande te nemen kun je beter direct naar Domotica gaan, hiermee ga je een betere prijs/kwaliteit verhouding hebben en bovendien ga je tenminste een flexibele installatie krijgen, waar je nog alle kanten mee uit kan.

Zeker nu ik hier weer wat negatieve uitspraken zie wil ik nog wat algemeen advies meegeven voor iedereen die over een Domotica - Smart Home installatie nadenkt, dit is een thema waar iedereen graag wat over kwijt wil en dat is ook goed zo, maar je moet volgens mij zeker geen advies aannemen van iemand die geen ervaring heeft op dit thema, hoe goed dit ook bedoeld mag zijn, een echte Smart Home installatie gaat hoe men leeft in een woning totaal veranderen en is niet meer te vergelijken met een klassieke installatie, je luistert toch ook niet voor de aankoop van uw eerste auto naar iemand die nog nooit met een auto gereden heeft!!!

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Waarderingsscore
130
Punten
63
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Lukske

Ook de kost voor eventuele teleruptors kun je beter achterwegen laten, want als je achteraf toch wil overgaan naar een echte Domotica oplossing moet men heel het verdeelbord aanpassen en die teleruptoren in de vuilbak gooien.

Dat kan best zijn, maar later alle bekabeling vervangen heb je ook geen zin in. De meerkost voor die teleruptors is klein, en wordt gecompenseerd door snellere aanleg. Maargoed, dat is slechts mijn ervaring. Net als jeuk krijgen van een huis dat pretendeert smarter te zijn dan ikzelf :)

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
22
Punten
18
@Lukske:

Eigenlijk moet er voor mij niemand op de knopjes drukken als ik niet thuis ben. En wil ik die zaken ook helemaal niet automatiseren. Als ik thuis ben en het wordt avond dan druk ik zelf (of mijn vrouw) op het knopje om de rolgordijnen naar beneden te doen. Voor mij moet dat helemaal niet gekoppeld te worden aan een sensor of een bepaald programma.

Een screen dat buiten hangt naar beneden doen als ik niet thuis ben zou ik al helemaal niet doen.

Ik betwijfel ook zeer sterk of er later ooit een ombouw zou komen. Persoonlijk zie ik nog altijd het nut niet in van domotica voor mezelf dan.

Er zullen zeker mensen zijn die hier anders over denken en dat is hun goed recht!

In ons geval zou het gewoon een hele dure oplossing zijn om enkele drukknoppen te vermijden.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.637
Punten
113
qua bel-videofoon zijn er tal van mogelijkheden.  Heb je graag een schermpje dan is er bv Avidsen

pat

Lid geworden
16 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Euh. Ik heb de basis voor domotica door bijna alles zelf te doen voor de prijs van klassiek elektriciteit te laten uitvoeren. Met dien verstande dat ik momenteel geen touchscreen heb, geen videofonie (maar komt er wel), geen screens... Ik ga via de app alles kunnen doen mocht ik dat nodig vinden. Onze iPads en iPhones zijn de touchscreens. En die kan je ook ergens hangen als je wil. Bij ons zal die waarschijnlijk zo wat overal in huis rondslingeren. Wat bij mij de doorslag heeft gegeven is de flexibiliteit. Eens je alle kabels hebt liggen kan je alle kanten uit. Alle mogelijke functies achter eender welke knop steken naargelang je behoeften. Zo is het nu niet altijd even makkelijk om uit te maken welke knop welke functie heeft (hoofdzakelijk licht natuurlijk). Dat zal wel organisch groeien eens we er wonen. Ik vind het ook bijvoorbeeld fijn om overal waar ik wil een alles/uit knop te programmeren. En kan dan kiezen welke lichten, gestuurde stopcontacten.... bediend worden. Ik vind het ook een fijne gedachte om sferen te kunnen programeren; tv-kijken, ontbijt.... Dat ik bijvoorbeeld kan instellen (bewegingsmelder) dat wanneer er iemand s'nachts naar toilet moet het licht maar op x-% werkt... En zo kan ik nog wat doorgaan. Het heeft mij meer werk bezorgd voor het leggen... Maar de flexibiliteit die ik er voor ga terugkrijgen. Heb je dat allemaal nodig? Nee, natuurlijk niet maar ik vind het 'plezant'. En ik ken ook niet veel van het technische gedeelte. Ik heb het zware en vuile werk gedaan en een elektrieker heeft de aansluitingen in de kast gedaan. Het werken met het programma valt heel goed mee. En ik ben helemaal geen techneut. Eén nadeel wel. Ik denk dat ik naast elke schakelaar een briefje moet hangen voor mijn vrouw en kinderen totdat ze weten waarvoor elke knop staat. Maar als de kinderen de kleurekes mogen kiezen voor verschillende functies dan gaat dat wel goed meevallen.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Voilà, je moet het plezant vinden, zelfs als je weet dat je het niet echt nodig hebt.

Ideaal zou het dan zijn dat iedereen in huis dat plezant vindt.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.637
Punten
113
Oorspronkelijk bericht geplaatst door pat

Euh. Ik heb de basis voor domotica door bijna alles zelf te doen voor de prijs van klassiek elektriciteit te laten uitvoeren. Met dien verstande dat ik momenteel geen touchscreen heb, geen videofonie (maar komt er wel), geen screens...

appelen en peren .... je moet wel jou prijs vergelijken met klassiek zelf uitvoeren  !

Het is natuurlijk allemaal leuk en je kan zoveel dingen, ...Maar wat gebruik je er achteraf effectief van ? Zoals,je aanhaalt , bedienen van de lichten, maar de knipper in de living dient voor het licht in de living, waarom zou je plots die van de slaapkamer er mee, willen bedienen ? (bij wijze van spreken!)

Daarbij komt nog eens dat je ook verder er geen optie van hebt en gebruikt (alarm, screens, videofoon, ...) Die zijn ook niet goedkoop.  Flexibiliteit is leuk, maar steeds zie ik hetzelfde terug, een (duur) gadget dat in de eerste maanden wat wordt gebruikt om te experimenteren maar uiteindelijk in het dagelijkse leven net hetzelfde gebruikt wordt als een klassieke installatie.

Dat het enorm tof is om te installeren , kan ik goed begrijpen. Ook vind ik het fascinerend welke mogelijkheden er zijn.   Maar ja, er zijn er ook die een ingebouwde gps in hun auto nemen twv 1500€ om die dan 2 keer per jaar te gebruiken terwijl een los toestelletje 50€ kost

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
22
Punten
18
Ik volg hierin Mario_.

Wij hebben nu gekozen voor teleruptoren en hebben de schakelaars van de screens/rolgordijnen verplaatst naar een logishcere plaats. Waardoor die ene plaats geen overspoeling meer is van schakelaars.

De besparing die jij rekent is eigenlijk geen besparing. Want moest je het systeem klassiek uitgevoerd hebben dan had je het ook zelf gedaan en minder moeten uitgeven aan toestellen. Dat zou dan echte "winst" zijn, al is dat ook niet echt winst, maar gewoon minder verlies :-D.

Ook moet ik lachen met het verplaatsen van functies. ik denk dat mijn wederhelft niet blij zou zijn moest ik iedere maand de drukknoppen opnieuw programmeren omdat ik daar nu even zin in had.

Nuja, wij hebben die keuze voor ons gemaakt. Iedereen is vrij om te kiezen wat hij/zij het beste/leukste vindt!

pat

Lid geworden
16 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Normaliter zou ik de elektriciteit laten uitvoeren (zelfde bedrijf als sanitair en vloerverwarming). Maar toen ik de kans zag om voor dat geld domotica te hebben dacht ik bij mezelf, dan wil ik wel een extra inspanning (lees; slijpen, uitkappen, kabels leggen...). Iets wat ik niet dacht te doen bij de klassieke elektriciteit. Maar ja dat kunnen jullie niet weten.

De discussie en gedachten rond de verschillende functies achter toetsen is voor mij duidelijk. Ook is het toch zo dat pas door in het huis te wonen dat je reflexen, gewoontes... enz gaat ontwikkelen die je nu misschien nog niet gaat 'zien'. Dat gaan natuurlijk geen grote wijzigingen zijn. En laat ons wel wezen, dat is een luxeprobleem. Het is niet de bedoeling dat de functies regelmatig gaan gewijzigd worden maar het kan alleszins. Mijn vrouw en kinderen zullen misschien ook dingen aangeven waar ik dan bijvoorbeeld niet aan denk nu. "Papa, zou het niet gemakkelijk zijn als licht x aangaat als we op die knop duwen.....?"
Alleszins, mij lijkt die flexibilteit zinvol. En dan heb ik me nog niet kunnen verdiepen in de verdere mogelijkheden.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.637
Punten
113
dan had ik als ik in jou plaats was ook de vloerverwarming en het sanitair zelf gedaan. het zijn namelijk steeds de werkuren die doorslaan in de eindfactuur, bovenop het feit dat je zelf je materiaal kan zoeken en ook nog eens een flinke som kan uitsparen.

Tibs

Lid
Lid geworden
6 sep 2006
Waarderingsscore
22
Punten
18
Voor zover ik weet kun je met teleruptoren ook achteraf de functie van een bepaalde drukknop wijzigen (draadje verleggen in de kast).

Ik ga namelijk met elke schakelaar en met ieder lichtpunt apart naar de kast.

Voor stopcontacten doe ik dit niet omdat we nergens gestuurde stopcontacten wensen.

Vloerverwarming doe ik trouwens ook zelf, ik help met de vloerder en probeer met iedere aannemer overeen te komen dat ik ook zoveel mogelijk help.

Enkel pleisteren enzo laat ik aan de proffesionals over, het opruimen en vegen doe ik dan weer wel in hun plaats.

pat

Lid geworden
16 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aan vloerverwarming weet ik niet of ik zelf zou durven beginnen. En ik heb al zoveel mogelijk werk zelf gedaan zoals afbraak... alle arbeidsintensieve werken. En ik moet af en toe ook nog gaan werken ;)

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan